Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
HotTuna

Uttern 6300 med \"probox\"

Rekommendera Poster

Halloj allihopa!

 

Skall kolla på en Uttern 6300 -86 med en 115 hk Yamaha fyrtakt. Den har en så kallad probox som motorn sitter på -en typ av hissanordning. Vet ni om detta är en vettig konstruktion och om det förekommer några problem med den?

 

Övriga tankar om båt och motor välkomnas också!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

proboxen är tillför att kuna tillta motorn om man inte har inbygd tilt på motorn

har inte läst om några problem förutom nedastående

kolla om du kan tilta upp motorn så att inte den tar i aktern

om det är en hög motorkåpa (det var en jag kollade på som hadde så hög kåpa att propen ej kom ur vattnet helt inte lyckat på västkusten ) 

 

på våran så är det badbryggan så tygdpunkten kommer långt bak till skilnad på proboxen  

annars är det en underbar båt med soffgruppen som blir ett stort soldäck

 

mvh joakim 

 

 

 

Senast ändrad av sirius | 16 februari 2007 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

En kompis hade en 6300 med probox och han hade samma problem att motorn kom lite för nära akterspegeln så att den inte gick att tilta upp fullt.

Om motorn har trim/tilt verkar proboxen överflödig så sälj den till någon utan trim/tilt och montera motorn på ett fast bracket istället.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren! Låter som ett större arbete... kanske lika bra att kolla vidare! Har tittat lite på Flipper 620 som har liknande problem med att motorbrunnen blir förliten för fyrtaktare. Förutom beväxning på propeller mm hur mycket förkortas motorns livslängd av att ligga i hela tiden? Har båten på västkusten.

 

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Proboxen funkar mer som en hiss än som trim/tilt. Har själv en -85 med 90 hk 4T, funkar alldeles utmärkt genom att att trimma in motorn, hissa med proboxen, sedan trimma ut motorn. Får en rejäl höjd på motorn då, bra vid ilägg/upptag.

I övrigt bra båt, som vanligt är det ju den egna uppfattningen som gäller!

Mvh

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för det! :) Under litern låter bra! Åker och kollar på båten nu i veckan. Tittade lite på försäkring och räknade på Atlanticas hemsida....... får man fråga vad du betalar för din Uttern 6300 med liknande motor?

Mvh

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Betalar 2418 kr på Svenska Sjö!

Lycka till, det är en go´ båt!!

//thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan! det går inte att tilta upp en 115 hk helt det är bara och glömma, dock är den med probox att föredra än den totalvärdelösa med plastbadbryggehistorien, en arbetskompis har en så och den går inte så bra när motorn är en meter från båten helt enkelt, dessutom är den törstigare än min trots samma maskin (yamaha 115 2 takt-96), trots att jag ska byta,familjen börjar växa ur den så måste jag säga att båttypen är suverän, liten men ändå så stor och rymlig!, u-soffan bak slår det flesta båtar oavsett längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och kollade på båten igår... fin båt med mycket goda utrymmen! Motorn gick som du skriver inte att få upp ur vattnet och det var rena musselodlingen på motor och probox. Bestämde mig för att kolla vidare då jag bor på västkusten och inte är helt sugen på den lösningen.

 

Tack för hjälpen av er alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt så gör proboxen att motorn gräver ner sig och stegrar vid gaspådrag.Vet ngn om proboxen inte är bra eller var felet är??

 

Senast ändrad av Brommy | 19 juli 2007 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en probox men tycker att uttern 6300 stegrar sig för mkt när man gasar.Har du proboxen maximalt nere när du kör och endast tilltar motorn.Håller proboxen rätt vinkel på motorn??

 

 

Senast ändrad av Brommy | 20 juli 2007 | 19:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en probox men tycker att uttern 6300 stegrar sig för mkt när man gasar.Har du proboxen maximalt nere när du kör och endast tilltar motorn.Håller proboxen rätt vinkel på motorn??

 

 

Senast ändrad av Brommy | 20 juli 2007 | 19:18

 Hej!

 

Hittade den här "tråden" om PROBOX och även om tråden är gammal vill jag "rätta" en del av svaren.

 

-  PROBOX är ett Trim/tillbart motorfäste för motorer mellan 70-150+Hkr.

   Har vait med om montage på 200Hkr utan problem.

 

- När man har monterat motorn på PROBOX'en ska motorn's tilltfunktion "låsas" med den medföljande wiren.

  Med andra ord SKA inte motorns Trim/Tillt användas överhuvudtaget.

  Istället för den medföljande vippströmbrytaren kan motorns "Trim/Tillt" knapp kopplas in i PROBOX'ens el.

 

- All Trimmning och Tilltning ska göras via PROBOX'en.

  PROBOX'ens rörelse "roterar" runt den övre vridpunkten, vilket gör att propellerns bana följer aktervågen

  och propellern jobbar i renare vatten med mindre del av motorn i vattnet. 

  Om PROBOXEN monterats rätt skall alltid "skeddan" följa toppen på aktervågen. 

 

  Önskar någon mer information så går det bra att kontakta mig:

  Kent Westin 070-3405143

Redigerad av Kent_W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...