Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Groenling

Två-taktare på väg ut?

Rekommendera Poster

Fick veta på båtmässan, att två-taktare är på väg ut pga miljöskäl. Några återförsäljare har inga nya två-taktare mer hemma, bara  4-taktare.

Men det finns väl två-taktare som uppfyller EU´ s avgaskrav?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp dom direktinsprutade Mercury Optimax, Evinrude E-tec och Tohatsu Tldi

Dom ska tydligen vara bra.

Själv håller jag Fyrtakt före och framför allt de japanska märkena.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp tvåtaktarna är på väg ut. Har precis köpt en splirrans Tohatsu 30Hk med kort-rigg.

 

Jag ringde återförsäljare från Norr till söder...slut på de flesta platserna, speciellt runt 25/30Hk 

 

MEN jag kan tipsa om attt Vituddens-båtvarv här i Västervik har tagit hem ett större parti med just detta varumärke, kort,lång rigg, el & manuel start. ..... detta var veckan innan båtmässan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


NEJ! Tvåtaktare är absolut inte på väg ut som ovan skrev, Evinrude E-tec, Merc optimax finns ju fortfarande.

 

Evinrude E-tec är världens renaste utombordsmotor, ett tecken på att två-taktare inte är på väg ut ur bilden pga miljöskäl.

Tvåtaktare väger mindre, tar mindre utrymme i anspråk och utvecklar ett högre vridmoment. De är lättare och vassare helt enkelt, mao höjd verkningsgrad.

 

Det finns alltså väldigt rena och effektiva tvåtaktare som är att föredra framför fyrtaktare, däremot så är utbudet av tvåtaktare mindre nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Väl talat!

En modern 2-taktare har vassare prestanda, är lättare och mer hållbar än en modern 4-taktare. Man skulle t o m kunna dra till med miljövänligare eftersom man p gr av tyngden behöver en större 4-taktare jämfört med en 2-taktare för att få ut samma prestanda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta 10år!

 

E-tec är så ny så felen har inte börjat komma.

Återigen hade 2 takt varit framtiden så hade Yamaha, Suzuki och Honda satsat på det.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte det bero på till viss del att dom tjänar mer på servicen till 4-takt? Större servicar och mer som ska bytas efter hand. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, skulle också tro det, fler rörliga delar ger mer underhåll, mer möjliga felkällor samt högre inre friktion och högre vikt. Fördelen för tillverkaren är ju som du skrev att det finns en ännu större eftermarknad att skinna sina kunder på.

 

Direktinsprutad två-taktare är the way to go IMO.

Om nu saker går sönder på en Jonson/Evirude eller Merc-snurra så lär i alla fall priset på reservdelarna vara en bråkdel av det till Japsarna skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända är dom direktinsprutande tvåtaktare skapliga men ska bli riktigt skönt att slippa dom gamla.

Blöddrande tomgång, spill vid oljehanteringen, rykande illaluktande och törstiga maskiner. Fyrtaktarna spinner som katter aldrig några startproblem, soppasnåla, mjuka o fina i gången.

Hade en Ryds 510gti med en Mercury 75 2 takt båten gjorde ca 37 knop bytte sedemera till en Yamaha 80hk 4 takt och landade då på ca 36 knop, tog ungefär lika lång tid att få upp båten i plan. Upplevde 4 taktaren som mycket starkare i höga farter.

Blir det utombordare för mig igen så blir det garanterat en 4 takt.

Håll ut, isen håller på att ge upp snart (mälaren).

/Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok!

Det är bara till att acceptera att det finns 2-takts folk och fyrtakts folk.

Det är ingen idé att diskutera, det var och en har sin egen uppfattning.

Men jag personligen tror mer på 4-takt än 2-takt.

 

PS.Föresten håller du till vid Tåkern så är det inte jättelångt från mig DS.

 

H/M

 

Senast ändrad av Markus_R | 15 mars 2007 | 11:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det så. Skulle mycket väl kunna tänka mig att min nästa motor blir just en Japansk 4taktare t.ex Suzuki eller Yamaha, ställde mig bara lite frågande till påståendet att 2-taktare för alltid var på väg ut.

 

MVH/

    Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan på Er

 

Har svårt att tänka mig att olika tillverkare bara helt plötsligt slutar med 2-takt, dom vill tjäna pengar & tillverkar det marknaden efterfrågar... Men självklart kan det hända att generalagenterna i sverige

väljer att under en tid pröva att bara sälja 4-takt.

Och om marknaden bibehålls (dv.s omsätts lika mkt) så kanske dom fortsätter.

 

Men återigen, om dom stora aktören lägger av med 2-takt i sverige, finns helt plötsligt utrymme för nya fabrikat av 2-takt. så att 2-taktare helt frösvinner ser jag som mindre troligt. men, men man kan ju bara spekulera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda egentliga skälet till att 2-t finns kvar stavas ju vikt. Men utvecklingen går framåt. Om några år är 4-t motorerna lika lätta eller tom lättare än dagens 2-t, då kommer självklart 2-t att försvinna helt.

 

Hade det funnits någon framtid i 2-t, hade Yamaha, Suzuki, Honda fortsatt med det. Dessutom hade Saab fortfarande sålt jungeltrumman :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på t.ex. Yamahas hemsida ser det ut som att de marknadsför både 4-taktsmotorer och direktinsprutade HPDI 2-taktsmotorer i Sverige. På andra marknader (jag tittade på Nya Zeeland) så marknadsför de även konventionella 2-taktare. Det verkar som ryktet om 2-taktarens död är överdrivet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet inlägg i debatten.

Mercury kör ju med sin optimax, men den finns bara från 75hp och uppåt. Har några andra märken den nya generationens 2-taktare i mindre versioner? Typ 40-50hp.

Ps.

    Jag gjorde premiärturen igår och det kändes helt underbart!!!

                                                                    Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

E.Tec motorn är en förfinat produkt av en uppfinning inom direktinsprutade tvåtakt motorer som härstammar från 1988. Så 20 år är väl en bra provkörning period.

Kör själv med en 2001 a och den går utmärkt, snål och tyst.

//

Twistern

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniken är splitterny.

Och det är Bombardier som har patentet.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom köpte patentet 2001 av OMC

//

Twistern

 

 

Senast ändrad av Immeln | 15 mars 2007 | 14:49

 

Senast ändrad av Immeln | 15 mars 2007 | 14:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grunden till dagens E-Tec är en Tysk uppfinning från 1988.

Historien kan du läsa här,

 

www.provenion.com

 

Och klicka vidare tills du kommer till FFI

 

//

Twistern

 

Senast ändrad av Immeln | 15 mars 2007 | 15:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm I dagens läge hade valet varit givet.. 2-takt med insprut.. 4-taktarna är fortfarande för tunga och för dyra för att locka mitt intresse.. Men om några år så..

 

Även om båten hade varit ett Arbetsredskap så vetefan om jag inte hade köpt en 2-taktare med insprut.. Lättare billigare rappare och nästan lika soppa snål samt rättså tyst och billig enkel service...

 

Problemt e dom små utombordarna runt 10hk och lägre.. Dom blir bra tunga och otympliga som 4-taktare.. Och 2-taktarna har vad jag vet inte fått insprutning i dom här små storlekarna... Beg priser på småsnurror tror jag kommer att stiga dom närmsta åren...

 

!!!MVH REXCO!!! Som har en Inombordaresmiley-cool.gif\smiley-cool.gif\smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja.........bygger man en fyrtakt behöver man ju inte anstränga sig med att utveckla komponeneter,bara att få ner en bilmotor i ett båtmotorhölje.

E-tec som ex.har mycket ny utvecklade komponeneter för att klara kraven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högre vridmoment säger du... Vad grundar du det på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha hørt at 4-takterne er på veg ut og at de nye 2-takterne med direkte insprøytning kommer til å ta over merkedet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...