Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Saphire

Hur veta vilken färg??

Rekommendera Poster

Så är det då dags att börja leta efter första segelbåten, och efter att ha läst på forum om underhåll och målning har jag förstått att det inte går att måla med vilken färg som helst på vad som helst.

 

Hur vet jag vad för sorts färg som sitter på redan?

(ponera att säljaren själv inte har en aning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad talar vi om, bottenfärg eller är skrovet lackat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Främst bottenfärg. Vet inte hur mycket resten behöver tas om hand på en plastbåt.. ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant fråga även för min del, då jag tänkt bättra på bottenfärgen framåt våren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typen ser man. Det kan vara hård tunnskiktsfärg, t ex VC 17 som är hård och ganska blank. Det kan vara en mjuk polerande färg som t ex Hempel Mille Light som kritar när du tar på den och är porös i ytan. Det kan vara en traditionell typ som är kopparbaserad, hård men är målad i ganska tjocka skikt.

 

När du bestämt typ, fråga sedan i tillbehörsbutiken vilken färg som gäller.

 

För övrigt underhåll, sök i forumet på tvättning, polering och vaxning så har du att läsa ända till sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en segelbåt skall du ha en mjuk bottenfärg. Den skall slitas av vattenfriktionen och avsöndra det beväxningshämmande ämnet i lagom takt. En hård färg är till för snabbgående båtar, där är ju friktionskrafterna större. Har personlig erfarenhet av Hempels Mille på segelbåt och de är excellenta - skyddar enormt bra (västkusten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalas! Då vet jag vad jag ska kolla efter! Just nu är jag mest bekymrad över plastpest. Fick beskedet från ett varv att de vill ha 40 000:- för att fixa sådant. Låter helt åt väggarna för en 18-20fots båt, som är det jag siktar på. =( Får se till att köpa pestfritt helt enkelt.

 

Blir ev båtägare på måndag och ser faktiskt fram emot att stå med färg och sandpapper! Det bygger liksom upp hela spänningen inför säsongen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska och ska...

Det är en variant, det finns hårda färger som funkar bra också. Hårda färger är snabbare - om det inte växer på dem. Hempel X-tra lär väl funka bra på västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt mig en liten Hydra som behöver målas både under och innuti. Jag antar att jag får ge mig till tåls till våren.

Ska ta era råd med mig så får vi se vad som händer. =)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Snabbare?? Du menar mindre friktion? Jag tror inte det har någon avgörande betydelse på en familjeseglare. Vad som däremot har betydelse är hur fort ytskiktet på bottenfärgen slits. Det verksamma ämnena i färgen behöver förnyas för att hindra beväxning. Dessutom, den hårda färgen är ett helvete att slipa om man vill snygga till skrovet ngn gång.

 

 

 

Senast ändrad av Sarnblad | 16 februari 2007 | 18:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det har liten betydelse för en familjeseglare, den extra 0,1-knopen eller så som man kan få ut ur båten, och det viktigaste är ju att botten är fri från beväxning vilket ju bromsar betydligt mer. Men nu visste inte jag hur båten kommer att användas och anser därför att det är fel att säga att man ska ha en viss typ av bottenfärg. Olika bottenfärg passar olika människor.

 

Tips, kolla runt i klubben efter vilka som har rena respektive bevuxna bottnar, fråga dem vad de tycker är bra eller dåligt. På olika ställen funkar olika färger bra eller dåligt.

 

ps Även jag har Mille Light och är nöjd med den 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, en till Hydraägare på sidan. Jag kör med Mille Light på min o är nöjd med det, ligger i Roslagen o har i stort sett ingen beväxning alls. Vad fick du ge för din Hydra?
 
G. 
 
PS
Har hittils aldrig hört om någon Hydra som fått plastpest. 
DS 

post-3623-1394234934,9779_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!!

 

Vad jag gav tänkte jag hålla lite hemligt, men jag fick bra pris, vinter och allt. =)

 


Nej, som jag förstått det så är hydorna byggda på den tiden då de tog i med massa plast, så de är tåliga mot plastpest. Så jag är en glad liten prick just nu!

 


Dock vet jag inte hur mycket jobb det är med botten, om det räcker att slipa, grunda och måla eller om jag åker på mer jobb. Ska försöka hitta en kunnig som kan följa med ut och titta.



Vad använder du för bottenfärg? Märke? Kostnad?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, grattis till det braiga priset.
 
Nu vet jag ju inte i vilket skick botten är på din Hydra, att döma av bilden så är den lite sliten. Men jag har svårt att tänka mig att du ska behöva göra mer än det du själv beskriver. Inte ens säkert att du behöver grunda, beror på vilket skick den gamla primern är i. Om kölen är väldigt rostig kan du få en del extrajobb, men det ser inte så ut på bilden.
 
Jag vet inte var du har båten, men om den inte ligger alltför avigt till kan jag följa med dig o titta om du vill, jag är i Stockholm lite då och då.
 
Jag använder Hemnpels Mille Light, vad den kostar minns jag inte, men det går ju inte åt några större mängder till Hydran.
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den ligger utanför Gustavsberg.

En klasskompis ska hänga på ut och kolla läget på den, han kan det där med plast och färger, men jättetack ändå!! Då jag bara sett segelbåtar på håll tidigare så kommer jag behöva all hjälp jag kan få! 2.gif\

 

Det var ett besvärligt letande efter pris på färg på nätet, men till slut hittade jag en sida. Länkar den om det är fler än jag som letar:  http://www.seasea.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att vänta till båtmässan börjar 3 mars, då brukar man kunna hitta bottenfärg på extrapris och sedan resten av våren. Annars har jag hittat billig bottenfärg - både Hempel och International - på OK/Q8!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah!! Kalas!

Har du någon sjysst gissning om hur många liter jag kan tänkas behöva?

Köper hellre lite för mycket, än upptäcker när jag väl börjat att det blir ett lager för lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska lägga 2 skikt, vilket du nog bör göra, går det åt ungefär 1,5 liter. Hydran är ju inte så stor.
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt är ju lite mindre än min, så jag kan bara tala av egen erfarenhet när jag säger att 2,25 l (stora burken) och en liten (i reserv) precis räcker till två strykningar på min båt. Så gissningsvis, någonstans mellan två små 0,75 l och en stor 2,25 l borde vara lagom.

 

Någon annan som vet bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som jag just skrev, jag brukar gör av med en 0,75 l burk per lager på min Hydra, alltså 1,5 liter


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh förlåt! Missade ditt inlägg!

Allt sker i sån rykande fart i dagarna att jag tyvärr brister i uppsikt. 7.gif\

 

Tack så mycket! (vad trevligt med en Hydraägare att pumpa på info 1.gif\ )

Då blev det klart billigare än väntat. Sånt gillas!

 

Har du kanske målat om din innuti också och kan tipsa lite om det med?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nej, men jag har tänkt göra det, jag har bara hunnit göra det allra viktigaste än, hon var rätt risig när jag köpte henne. Mögliga dynor, läckage lite här o där, både genom luckor och diverse skruvhål, elsystem som var rena skämtet, rostig köl. Men jag fick henne till ett bra pris, precis som du, och jag kände till skavankerna.
 
Jag har tänkt göra om hela inredningen, men har inte hunnit ännu. Bland annat hade jag tänkt skippa babords stickkoj och bredda pentryt ända bak till ruffskottet o istället fixa luckor från sittbrunnen så jag kan ha en stuv i den delen av stickkojen som ligger under brunnen. Sen har jag funderat på att ersätta de risiga inredningsmattorna med en tunn träpanel. Kanske blir det av någon gång. Skulle behöva nya segel oxå, särskilt genuan är rätt slut. Får ta en sak i taget, jag har fler båtar att sköta och ett nytt hus att bygga oxå...
 
Men här gärna av dig om det är något. Kommer du uppåt Roslagen med din Hydra någon gång så lovar jag att bjuda på mat och/eller en pilsner. Jag skickar min mailadress.


 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter trevligt, tack för inbjudan!

 

Jag har bara den här, men är å andra sidan fattig student, så det kommer dröja att få henne fin.

Om/när jag lyckats måla henne innuti så lovar jag att ta bilder och lägga ut här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar igång den här tråden igen, för nu har jag fixat bottenfärg och kommit till nästa sorts färg, den på sidorna.

Nu antar jag att det är enkomponent eller tvåkomponentsfäger som gäller(?)

 

1) Hur vet jag vad för sort som redan sitter på? Ska jag ta det säkra före det osäkra och köra enkomponent fortsättningsvis?

 

2) Jag hade hoppats slippa måla henne i år, men tydligen så har inte yttersta lagret färg fäst i föregående, så hon flagar. Jag antar att jag får dra bort det lösa och slipa? Eller måste allt bort?

 

3) Jag tänkte mig en röd båt, men finns det röda färger som håller färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lackat om min båt då den var lackad tidigare. Ett riktigt hästjobb! Mina råd är:

1. Om det går, ta bort färgen som sitter idag och polera upp gelcoaten. Enklast och billigast, jag lovar!

2. Om det inte går, ta bort all färg, spackla, spackla, spackla, grunda, slipa och - om du känner någon som kan hjälpa dig billigt - spruta båten med tvåkomponentslack. Slarva inte med grundarbetet, det syns på en gång.

 

Släpper den gamla färgen måste den bort! Den nya färgen fäster ju i den gamla, och om den gamla inte sitter fast, släpper ju allt tillsammans.

 

Vill du testa om det är en- eller tvåkompsfärg, ta lite thinner på en trasa och tejpa den på skrovet, vänta en timme. Löser sig lacken är det enkomponentsfärg.

 

Tvåkomp håller myyyycket längre än enkomp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eländiga arbete med båten..

I helgen ska jag ut och försöka dra bort så mycket det går. Det verkar som någon bara lagt ett lager färg ovanpå gelcoaten och att det är där det släpper. Sen får vi se hur den ser ut.. *mörker*

 

Den kommer inte komma i vattnet i år med andra ord..

Dessutom kommer jag behöva slipmaskin till botten, även där måste all färg bort. Understa lagret har släppt här och var, så det är lika gott att göra rubbet.

 

tur jag inte hade en aning om detta innan jag köpte båten..annars hade jag tvekat och då hade jag varit utan båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan du inte laga upp den lite provisoriskt och sedan lacka den under nästa vinter? den är väl ändå sjöduglig, eller?


Ta jobbet med båten i etapper, en del i taget, allt behöver inte vara tipptopp från start...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte polera upp gelcoaten istället för att lacka den, efter du fått bort färgen?

Tips på bottenfärgen, testa att skrapa med Sandvik/Bachoskrapa med hårdmetallskär och sedan våtslipa med grovt papper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mja.. jag är inte mycket för det där med att lappa tillsvidare, då är jag hellre torr i sommar. Annars har man det hängande över sig liksom..

 

Tack för tipset på skrapa, ska prova.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...