Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sahlback

Båten i sjön första helgen i mars?

Rekommendera Poster


Jag vill ha en TIDIG VÅR!!! Är så grymt sugen på att prova min nya båt. Man kan ju lägga i tidigare men då får man ha Long-försäkring och det är inte värt prisskillnaden för 2-3 veckor. Dessutom är det askallt ute.

Men låt oss gemensamt ta i och önska en skön varm tidig vår så vi får kommma ut på böljan snart.

 

Vilka hänger på och lägger i båten första helgen i mars?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Long har jag för mig är när man går utanför de normala tidsramarna som en del försäkringsbolag har.
Sorry, men vår båt kommer i, om den så vill det eller ej, runt påsken. mvh/Nitro 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Hoppas att inte Svenska Sjö har det, för då är man väl oförsäkrad ibland.

 

Båten åker nog i vid påsk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Long!? båten är försäkrad hela året! Menar ni att ni lämnar era pärlor oförsäkrade över vintern??? Vem vet vad som kan inträffa under transporter & vinterförvaringar.

Mvh/Linde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Bettan ligger i 1 maj så är jag jävligt nöjd...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också grymt sugen på att sjösätta och prova min nya båt... Brukar bli sjösättning runt påsk men då har jag haft den på landstället ute i skärgården, nu ligger den här hemma. Måste låna en båtplats några veckor bara innan jag kör ut den till hemmabryggan...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Svenskasjö skulle ta 20639:- för min försäkring. Atlantica tar 5642:-

Frågan är om man ska åka ner till båtmässan imorgon en sväng igen. Har redan varit där 2 ggr men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Till påsk kör vi fortfarande snöskoter. :)

 


                   Lyckostar ni

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snöskoter är också kul. Såg en kille som körde över en sjö en gång. På icke fruset vatten. Undrar om snöskoter också ska väja för lakantorkare? ;)

 

Njaä... lyxbåt vet jag inte. En DC på 6 meter. Dom verkar straffa hårt på allt som går över ett visst antal knop. 35 har jag för mig är gränsen. Min gör ca 37. Då blev försäkringen ca 4ggr så dyr. Himla konstigt (läs idiotiskt) sätt att räkna!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sahlback Är du säker på att du fått rätt pris hos Svenska Sjö? Låter orimligt högt. Jag försäkrade min 22,5 fotare som går i 40 knop hos dem för 1800 SEK/ÅR.

 

Tror de andra bolagen jag kollade hos skulle ta mellan 3- och 5-tusen. Men för att få försäkra hos Svenska Sjö måste man väl var med i en båtklubb tror jag eller så är det så att man får ett bättre pris om man är det. (Jag är!)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tilläggas att försäkringsvärdet är på 100.000 SEK, det är normalförsäkring, och jag hade inte nautisk kompetens när jag skaffade min försäkringen. (Men det har jag snart då jag snart avslutade förarintygskursen).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ta upp båten på hösten. Det är rätt skönt att köra hela vintern även om det såg ut så här förra vintern. Jag har haft i båten i flera år och har den uppe endast en dag under försommaren för vårutrustning och service. 

Jag kör nerkabbat varje dag till fastlandet. Hösten har väl inte varit så skön precis med tanke på regn och blåst men just nu är det rätt gött.

En del har båtar med hytt men det är ju rätt mesigt.

Har den försäkrad i If som inte skiljer på sommar eller vinter.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara över vintern, jag har mina pärlor oförsäkrade året, har endast ansvarsförsäkring ifall jag skulle skada någon annan. Efter att ha jobbat på varv o sett vilka idiotskador (packade båtägare som kör på grund i hög fart pga av bristande eller obefintligs navigationskunskaper, urusla förtöjningar o liknande) som försäkringsbolagen betalar för har jag tappat lusten att vara med o sponsra detta, jag tar hand om mina egna skador. Gör jag fel, på land eller i sjön, får jag o ingen annan stå för det.
 
Till saken kan möjligen höra att det itne är något stort ekonomiskt värde i mina pärlor, och att de är rätt oömma, hade jag en ömtålig båt som var värd en mille eller två skulle jag kanske tänka annorlunda, det vet jag inte, men just nu känns det rätt för mig att köra oförsäkrat.
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa själv att knappa in en motorbåt med utombordare som går 37 knop. Blir ca 4ggr så dyr som en som går 35. Man tycker inte 2 knop extra skulle göra båten 4 ggr så stöldbegärlig eller farlig. Det får nog bli Atlantica för mig.

Var inne på båtmässan idag (för tredje gången) och skrev på för min kommande båt. Ojoj, fattar ni vad jag är sugen på att åka och hämta den!

Om man bara har ansvarsförsäkring och båten blir stulen då är det inte kul även om inte båten är dyr.

Vill gärna ha nån bra kylbox och kompressorboxarna drar ju bara en tiondel så mycket ström som dom enklare (vad dom nu heter) men kostar över 6000. Rätt dyrt för en kylbox.

Tips? Vad använder ni andra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske smartare att säga den gör c:a 34 knop..??

 

och jag vill mer än gärna ha min båt i plurret runt den 1:a maj, men nu verkar det ha blivit istid...:-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istid eller ej. Den första mars ska jag slänga på sommardäcken och fredag tredje mars ska jag åka och hämta min nyköpta båt! Så nu gäller det att bli färdig med förarbevis, bryggplats, kompressorkyl, försäkring, söksystem, medlemskap i sjöassistans, uppgradera mjukvara i GPS, nåt kök (Origo?), jeepdunk, dubbelbatteri, sälja min nuvarande båt etc. Härligt!

 

Om värmen inte kommer än så går det ju att klä sig rätt. Jag var ute och trollade lax på Vänern i en öppen båt mellan jul och nyår en gång. En stålfiskebåt öppnade en ränna i isen så vi kom ut. Den hade frusit igen när vi skulle hem. Men sånt fixar sig.

 

Hur ska våren komma om vi inte på den sätter fart? smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer koldioxidutsläpp kanske får fart på värmen?! (Kanske bäst jag tillägger att jag inte menar allvar innan nån militant miljöaktivist kommer och sänker min båt, vilket i och för sig blir rätt svårt eftersom den ligger på land)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

origo 3000 fungerar mycket bra...

var bor du förresten, franska rivieran... var kan man sjösätta om drygt 2 veckor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borås men hoppas sjösätta på Öckerö utanför Gbg. Jag kan inte vänta in värmen på att få prova båten. Är otålig som 17 när nåt sånt här kul är pg. Det är jag nog inte ensam om här va? ;)

Vill förstås inte ha isig ramp men är det bara nån plusgrad så... har en flytoverall. Den fryser man inte i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag införskaffade ett Origo 3000 idag. Hade tänkt köpa 1500varianten men tanten i båtaffären förklarade att det är bra att kunna koka makaronerna samtidigt som man steker sina köttbullar. Det hade hon ju helt rätt i.

 

Köpte också en Isotherm 26 kompressorkylbox i lördags, den verkar helt suverän! Provade det hemma med en strömomvändlare och det tog inte lång tid innan det var minusgrader i boxen. Ska man bara köra kyl så är det nog svagaste läget som gäller. Och där drar den nog inte mycket ström.

 

Nästa fredag ska båten hämtas och än har jag inte löst båtplatsfrågan. Jag fattar inte varför inte kommuner bygger ut rejält med båtplatser när intresset för båtliv (natur/fritidsliv/turism/fiske) är så stort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oxå lite inne på att köpa en sådan kylbox.. Kul att den fungerar bra.. Finns den i Watskikatalogen??? Vad kostar den???.. Jepp många hamnar etc borde byggas ut.. Men kommuner Jagas liksom vi andra Av Miljöaktivister som sinkar utbyggnader.. Dom påstår att d stör bla Fågellivet etc.. Så e d iaf här hemma ska man bygga något så är d genast någon Miljömupp där och fördröjer processen.. Spelar ingen roll vad d är men just båtliv verkar vara en seg nöt att smälta för Miljömupparna...

 

Kan inte fatta vad några bryggor skulle ha för negativ efekt på Miljön och fågellivet... Fiskmåsar och andra kräk som skiter ner båtar kan då iaf jag klara mig utan i hamnen... Idag är d svårt att få båtplast många står på kö och alla har inte tillgång till egen brygga etc. och dom få platser som finns är ruskigt dyra iaf om man ska ha Ybommar som jag föredrar.. Näpp Tycker att vi kan Skänka Miljöpartiet till Jänkarna där kan dom kanske göra lite nytta hehe och sluta jävlas med oss Svenskar...

 

!!!MVH REXCO!!! Som hatar Miljömuppar, Aktivister, Sjögräskramare, etc5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag gav 3990 för min. Tror att det är rätt bra pris för den. Finns såvitt jag kan se inte i Watskis katalog.

Så värdelöst med snö och 5 minus idag! Vill inte ha snö och is när jag ska hämta och lägga i båten.

Kan inte bestämma mig vilket stöldskydd jag ska sätta i. Står och väger lite mellan Nautilock startspärr för 4900:- eller Track Me spårningssändare för 3800:-. På Track Me tillkommer årskostnad på drygt 900:- andra året men då har man rätt bra koll på båten. Den larmar så fort den flyttas och kan spåras via VHF/GSM.

Hmm...

Hur gör ni andra? Vad använder ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag skrev jag förarbeviset. Skönt att ha det fixat också. Förutom kunskaperna så får man rabatt om man har försäkringen hos Sjöassistans. På den punkten skiljer dom sig från Atlantica, i övrigt så är båda återförsäkrade hos Moderna försäkringar.

Har ni andra VHF i era båtar? Är det användbart förutom i krislägen? Måste man gå nån kurs?

 

Senast ändrad av Sahlback | 24 februari 2007 | 17:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har inte VHF men kommer att skaffa detta p.g.a att räckvidden är bättre bl.a. Man måste ha certifikat och tillstånd från post och telestyrelsen.

Men sök på begreppet så får du all info du behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...