Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pirayan

Ankarspel för \"band\"..

Rekommendera Poster

Skepohoj

 

Är det någon som vetr vart man kan få tag i ett ankarspel för/med ankarolinaband? Har sett det någonstans men minns inte vart. Kan även tänka mig ett beg om det finns att få tag på. Ni som kanske har erfarenhet av denna modell av akarspel får mer en gärna lämna era åsikter bra som dåliga. Jag tycker dom ser så smidiga ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du i vänstra menyn väljer MarinaLänkar och skriver ankarspel i den sökruta som visas till höger så får Du ett antal exempel på ankarspel, även för band.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips. Har aldrig tänkt på att söka i kantensmiley-embarassed.gif\ Länkarna jag fick va intressanta.

Är det någon som har egen erfarenhet av den typen av ankarspel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Anchormatic spel och är väldigt nöjd.

Egentligen brydde jag mig inte så mycket om ankarspel men det satt ett på när jag köpte båten. Efter det har jag upptäckt fördelarna med ett och nu värdesätter jag spelet på samma nivå som plottern!

Fördelen med ett bandankarspel är att det inte behöver mycket plats under för att släppa ner en massa blöt lina på. Det bara rullar upp bandet som nästan inte innehåller något vatten (nåja, lite blött blir det).

Man behöver heller inte vara rädd för att det glider när man ligger förtöjd. Sitter som berget.

Det riktas ibland kritik mot bandankarspelen för att bandet inte fjädrar som en lina gör. Min erfarenhet är att det blir en viss fjädringseffekt eftersom det blir motstånd i vattnet när bandet flyttar sig. Det blir som en åra lite grann. Det ger en viss dämpande effekt.

 

En varning!

Mitt spel var utrustat med ett Ankarolina-band när jag köpte båten. Den andra ankringen jag gjorde gick bandet av när jag skulle dra upp ankaret.

Med ett originalband har jag klarat mig fint i två säsonger utan att vara ett dugg orolig.

Det är en väldig skillnad på hållfastheten på originalbandet och på ankarolina-band.

 

Som lite kuriosa kan nämnas att det tydligen föregick en patent-strid mellan de två svenska tillverkarna. Anchormatic som produkt finns hos företaget Anchor och företaget Anchormatic säljer produkten som heter Anchoring. Knepigt eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander


Hej! Jag har inget själv men, jag tycker det tjuter i banden då det blåser på vissa båtar. Det kanske går att avhjälpa genom att ha spelet nämare vatten linjen bara en tanke. mvh Xander

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket just att spara utrymme som jag tycker låter bra. Moterar man det hela i typ motorrummet så blir det ju riktigt diskret.

 

Alla tankar och idéer är välkommna.

 

 

Senast ändrad av Pirayan | 13 februari 2007 | 18:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...