Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunabonan

Vad tycker ni om Albin Accent?

Rekommendera Poster


Jag har länge varit sugen på att byta båt och har då kollat på båtar runt 200 000 men nu har jag fastnat vi Albin accent som är vesentligt mycket billigare.

 

Vad har ni att säga om accenten? Vad skall man kolla efter?

Vad är det för positivt respektive negativt med modellen?

 

Vad jag har förstått så sitter motorn i förpiken, vad finns det att säga om det?

 

 

Jag hoppas på många givande svar!

 

 

Mvh Marcus


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hej

Jag kollade accenten när jag var ute efter båt, det fanns 2 st i Södertälje då.

Första intrycket var att den var för trång. Ingen ståhöjd att tala om, sedan som du säger med motorn fram innebär onödigt slaskande inne i båten med glykol, olja od. Nej den passade inte mig, istället blev det en ännu billigare båt, en vega. Jag kan säga att jag är otroligt nöjd.

Ståhöjd för mig och min fru, gott om plats och en otroligt säker seglare.

Även snabb, fast många vill säga annorlunda. Den dåliga egenskapen hos vegan är höjdtagningen. Det är svårare att gå direkt mot vinden. Där har jag för mig att accenten är betydligt bättre. Sedan har vegan ett sämre roderutslag som antagligen inte accenten har. Men priset är också ytterligare 50 000:- billigare.

Lycka till

Mvh

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har haft två vegor och därefter en accent. Vega är en mysig båt men seglar inte bra på kryss. Dessutom ber man en bön till han däruppe ínnan man ska backa ut ur en knepig hamn med fel vind. Dessutom gillar jag inte rorkulten som sveper över hela sittbrunn och de som är med sitter i vägen då man ska styra. Annars är vega en utmärkt båt som var långt före sin tid!

 

Accenten var ett lyft:

- Motorn kommer man åt jättefint runt om i förpiken

- När man läger sig och sover så är det varmt och skönt att ha kojen ovanför motorn.

- Två stickkojer under sittbrunn (4 seglande människor utan att behöva bädda efter sig)

- Stort pentry, dock lite matos men det vädrar man snabbt ut

- Seglar mycket bra, själv seglade jag om 30 fotare utan att anstränga mig

- Stark konstruktion med ordentligt nerbyggd köl

 

Det finns mer att säga men accent är en strålande båt!

 

Lite minus kan vara:

- Trång sittbrunn

- Låga fribord som gör att innerutrymmerna är dåligt utnyttjande, hade varit bättre att höja fribordet något

 

Hade det funnits en Accent i 30 fots klassen hade jag slagit till igen (eller om gumman lämnar mig och jag blir själv!)

 

Idag seglar vi Fenix eftersom vi har tre barn!

 

/Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

seglade Accent i 3 år en mycket trevlig båt med goda egenskaper,enligt mig mycket trevligare än Vegan snyggare att se på seglar betydligt bättre,styv o trygg att segla, En Accent vann Tjörn runt i år tex,minus lite låg inuti

Vi köpte en Omega 28 senare den var som en förstorad Accent med ytterligare förbättrade segelegenskaper,ovh mer lätthanterlig rigg o blyköl,tillen acceptabel ptishöjningAccenten ligger väl i spannet 100-125tusenOmegan 150-180 tusenMotorn i förpiken är ett stort plus på dessa mindre båtar för man kommer åt att serva dem

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst era kommentarer så stärks mitt intresse för accenten.

 

Vad skall man titta på vid köp av båt förutom det generella?

Har modellen några svaga punkter?

 

Idag har jag en Maxi 77 så jag tror att accenten kommer var ett stort lyft för mig.

 

Tack för bra svar, hoppas det kommer fler ;)

 

Mvh Marcus

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Maxi 77 och Accenten är fina båtar som är ungefär lika snabba (samma LYS), samma riggtyp mm. Jag är lite nyfiken på vilket sätt Accenten skulle ge ett lyft gentemot Maxin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin har många trevliga båtar...

En tanke bara.

Hur seglar ni och vill ni ha en masthead-riggad båt igen?

Jag tänker på att Accenten och även 77:an har små storsegel och stora försegel vilket är jobbigt på kryssen.

Jag skulle föreslå en 7/8-riggad båt som tex Albin 78 och Albin Cumulus för att hålla oss till Albinbåtarna.

Nu är det kanske inte nån jätteskillnad med det blir enklare (tycker jag) om man har stort storsegel och mindre fock...

 

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som pratar om fördelarna med 7/8 dels rigg men jag har en maxi 77 med matshead rigg idag som jag tycker inte det är så jobbigt med den stora genuan speciellt om man man rulle.

 

Men vad jag har förstått så är accenten större än cirrusen in vändigt och även utvädigt men så kanske det inte är eller?

 

Sen tycker jag accenten verkar ha en kul lösning med dinetten och köket längs sb sidan. Medans cirrusen verkar vara snarlik maxin innuti.

 

 

Mvh Marcus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte pentryt verkade kanon tills jag insåg att ruffhöjden inte medgav att jag skulle kunna står raklång? Tror den bara är 1,60 invändigt, kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, du vet ni vad ni har att vänta.

Seglar ni med inrullad genua när ni kryssar?

En annan fördel med 7/8-dels rigg är att man kan segla med full fock eller självslående fock och på så sätt få mycket bättre seglingskänsla.

Men det är ni som avgör såklart.

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jo det var inte högt till tak smiley-laughing.gif\ när jag var och tittade. Efter att ha haft en viggen, så var ett av villkoren när vi bytte båt bättre ståhöjd.

Vegan jag nu har är 1,75 i ståhöjd. Det är frusterande att inte kunna resa sig om man är inregnad. Efter ett par veckor i regn vill man bara byta båt igen. Men är man inte större än 1,60 så går det väl. Båten är fin annars.

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld så står valet mellan Acenten och albin 78 (cirrus). Båda från Albin marin båda ritade av Peter Norlin. Acenten är en regelbåt insnörpt i både för och akter. Acenten har masthedrigg. 78 an är bred i både för och akter (mer bo yta. 78 an har 7/8 dels rigg (mindre försegel att skota).

Acenten är vackrare. Båda kostar ungefär lika mycket. Jag är ju som ägare av en Cumulus partisk. Men lilla syster Albin 78 är mitt val.13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta med ståhöjd, 1,68 vid pentryt tydligen. På bl a Albin 78:an ligger ju pentryt vid ruffluckan så det är bara att sticka upp knoppen där när man skall steka korv och ruffhöjdne blir inte lika avgörande. På min båt är ruffhöjden 1,40 och pentryt ligger vid skottet, en riktig ryggbrytare när man skall laga mat. Att diska inne i ruffen är inte att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med fock går det utmärkt att kryssa med Accenten. Genua 1 kanske kan bli lite otympligt. Det finns faktiskt Accenter med självslående försegel. Ska man köpa nytt segel så kan säkert en segelmakare få till ett riktigt bra och max utnyttjat sånt segel. När jag för några år sen bestämde mig för en Accent efter att gjort en riktig koll på alternativen så var valet självklart. Men det är ju högst personligt med tycke och smak. En Vega är för mig inget alternativ och vad gäller Albin 78 känns den som förstorad liten båt. Accenten är mer en förminskad stor båt med riktig toa, roder med hjärtstock osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...