Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Sahlback

Bästa/Snyggaste/Smartaste DC ca 6m?

Rekommendera Poster

Trots den enorma uppsjö(!) båtmodeller som finns så tycker jag det är svårt att hitta helt rätt. Det som ligger närmast vad jag kollat på hittills är Askeladden 605 explorer. Mest populära DC bland danskarna har jag läst. Inte lika vanlig i svedala?

plus: soldäcket bak, utseendet (sportratten!), kvalitéintrycket, lätt åtkomst till bad och fiske(ingen U-soffa).

minus: rätt dyr, halvkrångligt kapell?

Vill ha nåt snyggt, säkert, bra planlösning för utflykt och övernattningar 2 pers. Explorern verkar vettig men finns det nåt bättre eller kanske lika bra men billigare alternativ? Vet att C6 finns. Mycket snygg men 100000 dyrare och inombordare (lite mer försiktighet med bensinångorna).

Tips på alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Yamarin 6110, 6420, 64 DC med 150 hk 4-takt är en rätt lagom daycruiser i 6 metersklassen. 6420/64DC har ett mycket bra skrov med fina sjöegenskaper. Där kommer Askeladden 605 att ligga lite sämre till.

 

Ett ny uppstickare är AMT som bygger sina båtar i fabriken där Yamarin förr tillverkades. Tror Yamarin numera låter bygga sina båtar i lågprisland.

AMT har en daycruiser som heter 200 DC.

Tillverkaren: http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=fi&id=1

Svensk importör: http://www.kgksuzuki.se/

 

Test Yamarin 64 DC och AMT 200 DC:

http://www.vibatagare.com/TEST/Yamarin_64_DC_DXNI-19354_.aspx

Video 6420:

http://www.yamarin.com/static/img/6420.wmv

 

Uttern och Ryds har ju några daycruisers i 6 meters klassen också.

Uttern D66 med 150-200 hk är rätt fint ekipage.

Ryds 620 DC med 220 hk inombordare, 4.3 liters insprutning bensinare, tycker jag verkar rätt fin också. Speciellt om man utrustar den med badbryggan och portlights som finns som tillbehör. Verkar gå att få med rak el U-formad aktersoffa.

 

Själv har jag en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 som jag använt i 4 säsonger. Skulle jag byta upp mig ett snäpp låg nog en Yamarin 64 DC med 150 hk närmast till men jag har ej sonderat terrängen helt så att säga, så det kan finnas nåt bättre jag ej har pejl på. Övernattningsutrymmet är ej jätteviktigt för mig då dagsurer är det jag prioriterar samt trailerbarhet. Kapellgarage bara måste det finnas på en båt om jag skall vara intresserad nuförtiden. Eftersom jag inte har kapellgarage på min Yamarin 5820/58BR så är det mycket hög prioritet på det. Jag kör därför med hamnkapell bara för att slippa trassla med ned-/uppfällning av huvudkapellet. Men bäst vore om det även på lite mindre DC runt 6 meter blev vanligt med kapell a la Askeladden Z7 som kan tas ner/upp på några tiotals sekunder:

http://z7.askeladden.no/publish_files/Z-top_web.wmv

 

 

Tror jag har några test på Askeladden 605 om du är intreserad. Hör av dig i så fall.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kör själv en Ryds 20 DC med en 220 hk Mercruiser inombordare och kan varmt rekommendera den båten. Väldigt bra sjöegenskaper och en prisvärd båt. Skulle rekommendera att köpa till teak i sittbrunn samt badbrygga. Se gärna min sjöbod för diverse bilder.


 
Andra fina båtar i klassen tycker jag är Bella 640 alt. 620 DC, samt Yamarins båtar i klassen. När jag själv var i din situation för ett år sedan valde jag mellan dessa tre och till slut föll valet på Ryds 20; dels p.g.a. priset (som vid tillfället även var sänkt ytterligare) och dels p.g.a. att jag upplever ruffen i den som något större och högre än i de andra.
 
Alla tre båtar ovan är dock väldigt bra - testsitt (och testkör om det går) och låt känslan avgöra!

Lycka till!

 

// Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyker du skall ta en titt på Örnvik (620 DC), har precis det du beskriver och lite till plus att de inte är så dyra i pris heller som de flesta andra.

 

Bara lite tips....

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Bella 620DC vilken jag tycker är den snyggaste jag har hittat. Nu är inte utseendet det viktigaste kanske och förmodligen det du själv kan avgöra enklast. Men synpunkter från mig:

 

Kapellgarage (relativt enkelt och smidigt handhavande)

U soffan går att dela så det blir fritt på en del av sidan för fiske.

Trevlig badbrygga i aktern

Går väldigt fint i vattnet och är lättdriven

Bra stuvutrymmen

Soldäck bak (tillval)

Kvalitén (även känsla)

Rejäl pulpit fram för ev. barn

Prisvärd

 

- Trångt i sovutrymmet men fullgott för att sova 2 personer, dock inte som sällskapsutrymme.

- Ingen bra plats för kartplottet, går att sätta dit men ingen färdig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja vissa saker kan jag hålla med om, jag själv kör en 540 DC och tycker inte att det stämmer med fart resp personer m.m Det är bara att köra på utan problem, 6 vuxna och 2 barn och 1 hund är inga problem för mig. Sova kan jag hålla med om att det vajjar lite (inte så det stör) men oftast så ligger man ganska lugnt med denna storleken på båt.

 

De minus som räknas upp i testen är inte rikltigt hundra enligt mig som har kört min i 2 säsonger men det är enligt mig. Skall man läsa tester för båtmodeller så finns det garanterat mycket som man skall tänke på för alla modeller så det gäller inte bara Örnivk har jag en känsla av, men det är viktigt att sätta sig in i alla modeller man är intresserad av. 

 

/Andreas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla åsikter och förslag så här långt. Jag läser för klurar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Stod själv och valde mellan alla dessa modeller förra året...Efter mycket om och men föll valet på yamarin 6110 av årsmodell -00. Vi har varit mycket nöjda med den i huvudsak goda kvaliten, väl tilltagna u-soffan med ordentligt ryggstöd, rejäla trappsteg upp till fördäck och de fina sjöegenskaperna. insteget till ruffen hör inte till marknadens smidigaste men väl där sover två vuxna helt ok. Det finns också gott om stuvfack. 

 

Innan vi slog till kollade vi också på:

 

Flipper 630 dc. En i min mening mycket snygg båt men med betydligt trängre sittbrunn.

 

Ryds 620/20 dc: Rymlig sittbrunn med bra djup ock en helt ok ruff. Något billigare utförande men också lägre pris. Rykten om dålig kvalitet - säkert överdrivet. 

 

Bella 620 dc: Snygg båt med gott rykte. Vi gillade dock inte de låga ryggstöden i U-soffan.

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bossee: Länken till testet gick inte till AMT, har du den också? Skulle vara intressant att kolla in dom lite mer, helt okända för mig. Tyvärr bara finska på hemsidan. Jag har ju själv Yamarin idag och har varit mycket nöjd med den både i kvalitét och gång. U-soffa är jag inte så fötjust i pga åtkomlighet till bad och fiskt. Där tycker jag Askeladdenss solplats verkar bra. Har läst testerna på Askeladdens hemsida men vet du nån annan?

Det är svårt att bestämma storlek i den här klassen då en halvmeter upp och ner gör mycket på vikt och kostnad men kanske också möjligheter till övernattning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6110: Hittar inte båten på Yamarins hemsida. Kanske ersatt av nån annan?

Många av dom föreslagna båtarna är mycket fina men har U-soffa bak. Inte Ryds20 men den verkar ändå lite svåråtkomlig till badplattan. Vill alltså inte ha U-soffa bak utan hellre komma åt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Yamarin 6110 har bytt namn till 6420 och därefter till 64 DC. Tror att de för något år sedan fick en något omarbetad akter med bättre badplattform och kapellgarage.

 

Kolla på flipper 630 DC. Har en rak soffa i sittbrunnen och en snygg och badvänlig akter med trappsteg. (se bild)

 

Lycka till med ett angenämt problem..

post-21345-1394234909,1398_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 64DC är en kanonfin båt. Synd man inte kan välja rak soffa. Ska kolla in Flipper är snygg! Ska kolla in lite tester. Dom flesta båtbyggarna har väldigt knapphändig info på sina sidor. Fattar inte varför. Jag skulle vilja ha mycket mer detaljbeskrivning. Jmf med biltillverkare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Efter att ha utvärderat marknaden och kollat läget 2 härliga dagar på båtmässan så har jag kommit fram till att jag vill ha en Askeladden Explorer 605. Har inte bestämt mig om jag ska köpa nytt eller begagnat. Båtar verkar ju rasa en del först och sen planar det ut(som det ska va) därför lutar det åt en 2-3 år gammal båt.

Med en Mercury Optimax 135Hk så går den ca 37 knop och det räcker gott för mig.

Det börjar bli akut att hitta en båtplats i Gbgområdet nu! Om nån har ett tips så är det mycket välkommet även om det handlar om att hyra i andra hand.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu har jag slagit till på en Askeladden Explorer med Mercury Optimax 135 årsmodell 2003. Lite frågor från en som bara haft båt i sjöar tidigare:

När brukar ni bottenmåla? Dom jag köper av erbjöd sig att fixa det för 1800 inkl. färg. Är det dyrt? (det är ju bara ommålning)

När lägger ni i båten?

Förslag på stöldskydd förutom Klass3 och Secumark. Funderar på att skippa Nautiloc och ta ett bra spårningssystem istället, men vilket?

Ska köra den från köparen till hamn på 30-släp. Får man det med dubb på bil och sommar på släp?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Snygg, men jag vill inte ha U-soffa och inombordare. Askaladden Explorer är ruggigt snyggt och smart inredd. Tack ändå för tipset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag föreslår att du åker runt och verkligen kollar in de båtar du är intresserad av. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att i teorin bestämma sig för rätt båt. Inredning och utseende är en smaksak, det kan vara detaljer som avgör att du fastnar för en båt. Det jag kan bidra med som handfast tips efter många års studerande av båtar i sjön är: Bella, Flipper och Uttern är de som går bäst i vattnet. Fina skrov, stabila och planar lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag köpte inte den, men jag ringde och pratade lite med honom. Jag slog till på en likadan hos GBM i Havstenssund. Låg också på blocket för ett par veckor sen. 2003a med Mercury Optimax 135, obromsad trailer och Garmin 188c (dom uppgraderar mjukvaran till nyaste). Jag kompletterar hos dom med bl a Securmarc, Track Me, extrabatteri och bottenmålning.

 

Sen har jag köpt Origo3000 spritkök, Isotherm 26 kompressorkyl och idag skrev jag och tjejen förarbeviset.

 

Det börjar närma sig sjösättning!!!14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garattis till Askeladden 605 Explorer!

Jädrans fin båt.

Hoppas du står ut med att trassla med kapellet och rulla ihop det och in med den i kapellstrumpan. Kapellgarage är bekvämare. Men ingen båt är helt perfekt i alla avseenden.

Explorern har en väldigt bra planlösning för att vara en 6 metersbåt, det är värt väldigt mycket. Skall gå bra i vattnet vad jag läst också.

Dock är Mercury 135 Optimax ganska högljudd vid högre varv och du har inte såvärst hög motorbrunn på Explorern som kan dämpa ljudet framåt mot passagerarna. På lägre varv och marshvarv är ljudnivån OK och det är ju viktigast.

Kommer ihåg detta från en test i en båttidning där de testade en Verado 135 mot en Optimax 135.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 februari 2007 | 10:39

 

Senast ändrad av bossee | 25 februari 2007 | 12:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Visst vore det bättre med kapellgarage, möjligvis blir utgången till badplatsen sämre då. Så är det ju ofta. För och nackdelar med olika lösningar.

Optimaxen ska visst låta mer än Veradon men är lättare, drar mindre, är billigare och har enklare service. Nu köper jag ju inte nytt så hade jag nog köpt den med en fyrtakt också. Har kört Yamarin med Yamaha fyrtakt hittills och varit mycket nöjd.

Det är kul att prova nytt ibland. Off forum: (Nyss köpte jag för första gången en BMW  med diselmotor. För några år sen avskydde jag diesel men dom har blivit kanon som sista åren. 209Hk och 429Nm i en 120d. Den går undan! Här är den: http://www.pbase.com/sahlback/min_bmw120d&view=slideshow )

 

Skulle va kul att läsa Verado/Optimax-testet! (jag älskar tester!) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...