Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gugge

Bella 512 excel funderingar

Rekommendera Poster

Hej alla Bella vänner och även andra.

 

Jag tänker köpa mig en sådan trevlig båt till sommaren

 

men har lite funderingar.

 

Jag hade tänkt mig en 4 takt 60 hk dom väger ca 110 kg.

 

Optimalt kanske skulle vara 75 hk men då väger dom ca 170 kg.

 

Om man placerar 60 kg längst bak på båten hur mycket är då kvar

 

av dom 15 hk extra.

 

Är det någon av er som kör 60 hk skulle det vara trevligt med kommentarer.

 

Glida runt i skärgården med familjen blir största användnings tiden

 

vatten sport blir det nog sparsamt med.

 

Tacksam för svar hoppas att jag kommer att kunna gå med i bowrider klubben

 

snart.

 

Hällsningar gugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera till det båtköpet. Bowrider Klubben kan du gå med i nu om du vill. Vilket fabrikat på motor blir det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,
du verkar redan ha bestämt dig vad det ska bli, och det är iofs inte ett helt knasigt val. Ville ändå tipsa om att även kolla på Yamarin 53 Bowrider. Den är mycket lik Bellan, men 12 cm bredare i aktern vilket gör att den tål den extra vikt en 4-taktare på 80 eller 100 hästar medför! Den är dessutom 2 dm längre, vilket jag kan lova gör ganska mycket på inneutrymmena!
 
Det finns säkert Bella experter här inne som kan svara på om 60 hk är nog eller inte, i mina öron låter dock 60 Hk lite för lite om du mestadels planerar att åka runt med hela familjen. Det är framförallt inte antalet hästar som är avgörande i fall med tung last utan vridmomentet och där skulle jag utan att blinka vilja påstå att en 75 Hk med sina 1.6 liter slår 60 hästaren med sin 1 liters slagvolym rejält på fingrarna. Det är helt enkelt två motorer som inte ska jämföras på samma gång (jag bytte själv en gång i tiden från en 50 Hk till en 75 Hk 4-takt med saftigt vridmoment jämfört med den föregående)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Finns ju lite olika alternativ om du inte bara sneglar på 4-takt.

 

70 el 90 hk Tohatsu TLDI, 2-takt med direktinsprutning. Väger ca 143 kg.

 

75 el 90 hk Evinrude E-Tec 2-takt med direktinsprutning. Väger ca 145-148 kg.

 

75-90 hk Mercury Optimax borde Bella 512 orka med liksom en Mercury 75 el 90 EFI 4-takt. De väger ca 170 (Optimax), 180 kg (75, 90 EFI).

 

Ett lite oprövat kort, men troligen en mycket bra motor, är den nya Honda BF75 (resp BF90) som precis har kommit. Väger endast 163 kg.

 

Yamaha F80 som väger ca 170 kg borde funka bra också.

 

Suzuki DF70 som är en beprövad 4-taktare kan funka bra också, den väger ca 162 kg.

 

Visst blir det några extra kilon i aktern men väl uppe i planing märker man i regel inte av detta. Det är kraften du vill åt när du skall åka med en hel familj el några vänner. Kanske ni är 4-5 personer i båten då och då är det bra med lite extra kraft så du lätt kommer upp i plan, och väl där kan hålla ett behagligt lågt marschvarv (mindre buller, drar mindre bensin).

 

Har sett folk som har upp till 100 hk 4-takt på Bella 512 Excel. Dock är max rekommenderat antal hk 90 enl tillverkaren Bella så det är nog klokt att hålla sig till det.

 

Ett tips är att inte smaska på för saftig motor på båten för då kan du få problem att försäkra den och ju fortare båten går desto högre blir försäkringspremien.

 

Prestanda- och viktmässigt borde en Evinrude E-tec 75 hk funka bra. Visserligen bara 3 cylindrig men det är t ex Mercury Optimax 75 också och det blir nog hyfsad jämn gång men 4cylindriga brukar gå lite mer balanserat med mindre vibrationer.

Bland 4-taktarna skulle jag personligen nog chansa på den nya Honda BF75 till en båt i Bellans storlek.

 

Slutligen, som du kanske vet har motortillverkarna köpt in sig hos många båttillverkare så att båtarna förinstalleras med t ex reglage, motorinstrument osv för en viss motortillverkare. Yamarin och Yamaha, Uttern och Mercury, Ryds och Mercury, Askeladden och Mercury, Bella och - ja vilket deras märke är vet jag inte men det kanske är Mercury?

Då kan det bli lite besvärligare att byta till ett annat utmombordarfabrikat (det går men kan kosta lite mer). Tänk på det när du skall handla motor till Bellan om det är sprillans ny båt du skall köpa

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har själv en Bella 512 Excel med en Honda BF90.

Är jättenöjd och tror att även du kommer att bli det.

Hade jag varit i dina kläder hade jag som Bosse säger satsat på en Honda.

Men hade valt den nya BF 90 med honda V-TEC teknik som är grymt bra.

Det är bättre att sätta dit en hyfsat stor motor, för att när du marchar är det skönt att kunna åka i skaplig fart på lägre varvtal.

Det blir dessutom mindre förbrukning.

Hondan har dessutom fått kanonresentioner, men dom har ju gjort fyrtaktare i rätt många år nu.

Jag vet att det finns dom som har haft både 115 och 125hk på Bellan, men då tvåtakt så det går säkert sätta dit en Yamaha 100 fyrtakt om du är Yamahafantast.

Kolla i så fall att försäkringsbolagen tycker att det är OK.

En del bolag försäkrar inte mer än gödkänt antal HK.

Min personliga åsikt är att 60hk är på tok för lite.

 

Lycka till.

 

Mvh. Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen alla.

Som jag trodde så tycker de flesta att 60 hk är lite för tunt.

Så jag skulle gärna vilja höra om det är någon på forumet som kör

med en 60 hk.Bella 53 har den utrustats med ankar box bak nu?

Gesse hur gick det för dig med att utrusta båten med ankar box?

Vilket märke det blir på motorn har inte så stor betydelse bara det

är 4 takt tänkte jag skulle hitta en något år begagnad.

 

Häls gugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 60 hk blir nog för lite. Jag har 75 och är fullt tillräckligt. Toppar 30 knop med 4 pers.

Ankarboxen är inte löst än. Hittade en men den kostade ca. 4300 kr.

Jag kollar runt fortfarande. Meddelar vad det blir sen.

Ta en riktig funderare på Suzukis 4 taktare. Dom är riktigt tysta och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!!!!

 

Varför har ALLA snöat in på 4 takt????? Det finns många bra 2 takt också.Drar kanske mer bensin, men man behöver ju inte lägga ner massa pengar på dyra service varje år. Jag tror nog att det går jämt upp efter som vi bor i ett så kallt land sessongen är ju inte så lång. Ett plus för 2 taktaren är att den är lite rappare och man kan göra service själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det bra tvåtaktare idag och visst får man mycket bränsle för mellanskillnaden mellan två och fyrtaktare.

Men fyrtakt går mycket jämnare och tystare.

Synd att det är så stor prisskillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del vill åka tystare och billigare.

En del vill ha Rykande vrålande motorer.

Det här med servicen på en fyrtaktare.

Skulle det vara ett så stort problem så hade alla åkt tvåtakt.

Jag servar min själv och det är inga problem om man har lite sunt förnuft.

Har man meckat lite med bilar så är det nada problem.

Ok man måste göra en ventiljustering och oftast behöver man inte justera dom utan bara kontrollera.

Sen måste man ev. Byta kamrem, men det krävs inga stora studieskulder för det heller.

Motorolja är det som behövs bytas varje år och det är inte något bekymmer.

Då tycker jag att det är jobbigare att byta växelhusolja.

 

Nej fyrtakt är framtiden.

Kan man inte åka vattenskidor efter en fyrtakt så kan man inte det efter en tvåtakt heller.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bella 490R. Köpte den 2005 med 50 hk Suzuki 4 takt. Bytte den efter 1 månad... (!)

 

För lite motor. Köpte en Mariner 75 hk Optimax. En kanonmotor. 2-taktens drag vid start och 4 taktens ljudnivå (nästan) och låg bensinförbrukning. Det enda negativa är att i hamnen med vinden i ryggen kan det lukta svagt av 2-takt, men inte som det var förr.

 

Så mitt råd är att aldrig sätta på för lite motor. Om en båt är godkänd för 60 - 90 hk så är det 75 - 90 man bör tänka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...