Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anpal

Nya dynor, kanon!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har precis hämtat mina omsydda dynor med nytt tyg till min Fenix. Det gamla ljusblåa standardtyget var rätt slitet efter 25 år och luktade dessutom illa.

 

Köpte nytt tyg för 1500 kr (12 löpmeter * 2,4 m bredd) och fick dom omsydda av en pensionerad sömmerska för 6000 kr med nya knappar och allt. Det tog sin tid men jag hade inte så bråttom när jag lämnade in dom för en månad sedan!

 

Den ursprungliga baksidan med dragkedja sprättade hon bort och återanvände, på så sätt blev det lite billigare!

 

Har inte gjort någon större prisundersökning men tycker det låter mycket bra för 10 stycken dynor totalt!

 

Eller?

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Syr allt själv men om det var billigt får du väl jämnföra med vad det skulle ha tagit för dig att göra samma jobb och vad du kunde gjort istället och hur mycket mer du hade dragit in på samma tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sydde oxå mina dynor själv till min nidelv, blev riktigt bra, men dyrt ;-)

bara tyget gick på ca 6000kr (ett mkt slitstarkt tyg 500 kr/lpm), nya sittdynor skars oxå till. Totalt gick det på ca 9500 med klädda knappar och allt! Tror jag har lite bilder i mitt fotoalbum.

 

/PG

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät billigt. Du glömde väl inte att kolla så hon hade F-skattsedel?

Muahahaha!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är dynorna A och O i båten. Man märker det inte minst när man lägger upp båten på hösten och tar hem dynorna.
 
Ganska kass komfort om man säger så.
 
Har ganska nya dynor i båten med tjock skumplast. Lyxigt men dyrt om man ska leja ut det. Jag tror det gick åt 15000:- (för förre ägaren). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har en gamal husqvarna 2000 går hur bra som helst, ett tipps på dynor för att slippa blixtlås som går sönder mm sy överdragen som en stor påse och gör sen bara invikningar i ena änden, lätt att ta av håller sig alltid sträckt.

 

Lade tidigare ut material tips till gardiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade idag mina omsydda dynor som varit inne hos ett proffs.

Han sydde om dynorna i dinetten (4st plus polyeter) för 6.500:-. Mycket pengar, javisst men snyggt blev det.

Hade inte råd med alla dynor så jag sover på de gamla i förpiken ett år till.

Det som egentligen kostar pengar är, vad jag förstått, tyget. Det finns väldigt många olika kvalitéer och om man väljer ett slitstarkare som inte drar åt sig fukt (=mögel) så kostar det. Resten är ganska lite pengar.

 

Men man kan så klart sy själv med billigt tyg och klara sig undan mycket billigare än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

låter strålande, men fastnar nog ändå för Stefans tips att låta ett proffs göra jobbet,det är ändå så att kvaliten på materialet är den stora kostnaden, men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in mina dynor och lät dem sy samt stå för tyg och fick det för 7500. Ska hämta dem på måndag!

 

Supertrevlig och kunnig personal, maila om ni vill ha adress till dem (Sthlm)

post-16855-1394234904,3181_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag hoppas inte skattmasen är inne på detta forum men jag tror inte gumman har F-skattesedel. Hon har varit sömmerska hela sitt liv och lever nu på en mager pension i en liten lägenhet.

 

Hon blev jätteglad när jag kom med dynorna samtidigt som hon kunde dryga ut sin magra pension...

 

Dynorna är riktigt fint sydda med en liten kant och allt, jättefint.

 

Jag vet att det inte är så fint gjort av mig med tanke på att andra lever på dylika uppdrag. Det är ju deras levebröd men i detta fall känns det ändå moraliskt försvarsbart.

 

Jag är hursomhelst jättenöjd!

 

PS, hon sa att om jag har någon kompis som vill ha nya dynor skulle jag höra av mig...

 

/Tjenixen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...