Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
petelars

Logggivare

Rekommendera Poster

Tänkte införskaffa ett kombinerad logg/lod/temp instrument med skrovgenomföringar.

Var är bästa placering av logg resp. lodgivare på en Havsfidra?

post-1519-1394234894,2716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Normalt ska ju loggen placeras framför kölen för att inte störas av strömingar och turbulens.

Om du funderar på Silva (Nexus) så finns det numera triducers. Alltså alla tre mätningarna i en och samma givare. Bra om vill slippa ta upp ett hål extra bara för en djupsensor.

Även TackTick har triducer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båtar är ju kompromisser mellan en rad olika faktorer. När det gäller logg och lodgivare kanske valet står mellan det optimala och det praktiska.
 
På min Storfidra sitter loggivaren under aktre luckan i durken framför motorn. Dvs i kölfickasn och horisontellt placerad så nära balastkölen som möjligt. Se bifogade bilder

post-945-1394234894,8544_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett utifrån ser det ut så här
 
På min Havsfidra hade jag summlogg som satt moterad på ett likartat sätt, fast det är betydligt trängre på havsfidran. 

post-945-1394234894,9123_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande lodgivaren har den i de båtar jag haft med ekolod, vasrit monterad i en liten rörstump som plastats fast i skrovet. Rörstumpen har varit försedd med ett lock där givaren monterats. Röret fylls med vätska av något slag tex olja.
 
Fördelen är att man inte behöver ta upp ett extra hål för lodgivaren samt att givaren står lodrätt när båten inte seglas. 

post-945-1394234894,9765_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lodgivaren (akterspegelstyp)till min lilla bohusjulle har jag satt fast i en redig klick med silicon, direkt mot bordläggningen.
 
Innan man sätter fast givaren kan man stoppa den i en plastpåse med vatten som man lägger mot bordläggningen på önskat ställe. Fungerar det så är det bara att limma fast den. Det kan finnas luftblåsor mm i laminatet som stör signalen.
 
tommy 

post-945-1394234895,0281_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...