Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Westfjord26

Luftbubblor i fernissan

Rekommendera Poster

 

Hej,

Har börjat lacka mina nytillverkade teakdurkar, fått upp ett härligt djup redan efter 4 lager, men skall lägga på minst 4 till. Nu till min fråga jag får en lite knottrig yta som jag tror är luftbubblor, kommer förmodligen inte att synas om man inte lägger sig ner och tittar nära, dessa försvinner vid mellanslipningarna men jag skulle vilja ha ett tips ändå på hur man helt undviker dessa, skulle inte vilja ha det på sista lagret.Använder 2-komp hempel diamond.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen erfarenhet sträcker sig till gammal vanlig/hederlig fernissa, och när det gäller den skall man inte röra runt så himla mycket i burken för då blir det ofrånkomligen luftbubblor...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När jag har blandat ihop bas och härdare låter jag det stå en kvart och ser då inga luftbubblor, så detta har jag kollat.

 

Mera tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag provade med att pensla sakta och fick då en mycket bättre yta. Testa även med en svamp, det skall enligt hörsägen bli bra.

 

Mvh

siteadmin

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperaturskillnader mellan fernissa och material kan göra att man får blåsor. Lösningsmedelsrester i penseln kan vara en bov i dramat, testa att göra rent penseln med diskmedel och vatten, låt torka. Det kan också vara damm, är det dammfritt där du jobbar, har du gjort rent arbetskläderna efter slipningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Materialet och fernissan har varit i samma rum under en längre tid,ytan torkas av med rödsprit efter slipning och torkar innan lackning, dammfritt ja så gott det nu går i och med att man rör sig ju, men jag går ut ur rummet och borstar av mig innan lackeringen börjar.

Penselval?(använder 70mm pensel av naturborst) som tvättas ur ordentligt med Thinner och sedan grönsåpa och massor med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, och fick på köpet bubblor en masse. Det var bara att slipa ner och köpa dyra penslar istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för detta! då blir det pensel istället, börjar faktist se bättre ut efter 5-e strykningen, man får ju se det till vad det är också..man tittar ju inte på durkarna på 25cm avstånd. På manshöjd ser det riktigt bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Dig om att det är retfullt med bubblorna, men när man väl åker båt finns så mycket annat att vila ögonen på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thinner kan ju vara ganska fet, har du provat att rengöra med balsamterpentin istället?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem. Sedan jag slutat att doppa penseln i burken har det blivit OK. Häller upp en skvätt i en tomburk och doppar penseln där. Samtidigt har jag ett dammfritt rum. Det verkar hjälpa. I mitt fall var det nog en massa damm som var boven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penslar skall aldrig förvaras i enbart linolja, aldrig heller i enbart balsamterpentin!

 

Penslar bör dock efter användandet av fernissa hängas (aldrig ställas!)

 i en burk blandat med både rå linolja/balsamterpentin (50% / 50%)

 

Detta för att i denna blandning finns inget torkmedel (sickativ)

 

Och om de tvättas/förvara i balsamterpentin, kommer otvivelaktigen resultatet bli att ytan på fernissan kommer bli fröig eller knottrig

 

Se för övrigt kul fakta om fernissa i denna handbok från 1925!

http://ohman-home.net/publish/Fernissboken.pdf

(not: 18MB)

 

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också bekymmer med lufr bublor vid lackning , men fick tipset om att inte ruska burken och att använda en svamp vips och inga bublor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...