Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BoatBruce

Båtvax

Rekommendera Poster


Tjena!

 

Det är snart time att vaxa båten.

Jag har använt bilvax innan typ Hagmans, Turtle mfl.

Det har ju inte hållit så länge om man säger så.

Vilket är det i särklass bästa båtvaxet?

Som håller länge och som det blir bra resultat av.

 

Mvh. Markus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns som vanligt flera fabrikat, det som många gör fel

är dock att man polerar för hand eller med för låg hastighet på maskinen.

Välj ett välkänt vax avsett för maskinpolering.

Till halkskydd som är matt och smutsigt, använd polermedel och skurborste den gamla typen, här är bra med två olika en hård och en mjukare borste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare talare hänvisade till....

 

Ultraglozz....

 

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Jag hade en granne under förra vinterförvaringen som använde Ultraglozz, men han var inte helt tillfreds med detta preparatet. Det krävdes två behandlingar efter varandra och ändå så fick han inte ett godkänt resultat tyckte han. Glansvärdet nådde inte upp till hans förväntningar på vad en vaxbehandling skulle tyckte han.

Jag ska återkomma med resultatet av min behandling med det nya medlet som jag köpte nu i veckan.

Nanoteknik är ju det nya som gäller för all polering både när det gäller bilar eller båtar.
Detta sortimentet finns förövrigt på Micro.

 

TCnano AB

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!
Körde med helmpels tresteg serie. Först rubbing sedan polish och slutligen teflonvax.
Blev en grymm skillnad! Min gelcote var inte polerad antar jag sedan båten kom ut ur fabriken -98.. Man såg kanten där jag hade slutat polera med maskinen och rubbingen. Körde med en Atlas Copco polermaskin med högt varv. Använd även en sprayflaska med vatten å duscha på så det inte går torrt.
Lycka till med valet!
Mvh Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,
enligt test jag läste så är Autosols produktlinje den som ger bäst resultat (Praktiskt Båtägande) vad det gäller glans. Läste testet efter att jag hade köpt de produkter jag beskriver nedan. Så här gjorde jag på  min 25 år gamla, men för mig nya Sea Ray 245:
- Polerade med Abralon 2000 och 4000 plus sprayflaska med vatten och excentermaskin. Bra att använda en som oscillerar en pr mm eller mer. Kan antagligen hoppas över om båten är i bättre skick än min var, ganska matt men kritade inte.
- Polerade med Sonax Pro polercreme. Använde dubbelrondell, 300-400 SEK maskin. Går alldeles utmärkt att använda dubbelmaskinen om du skiftar rondeller. Jag råkade ha slut på smårondeller men ny 20 cm.


- Vaxade med LeEnfant vax. Polerade med enkelrondell 20cm??? Maskinen 200 SEK


- Resultat: Jag kan spegla mig i skrovsidan, trodde aldrig att resultatet skulle bli så bra. Använda rondeller är av skumgummityp. Återstår att se hur bra hållbarheten är på vaxningen/poleringen.


Mest imponerad blev jag av resultatet när jag använde Abralon setet. Brorsan kom över en Lördag när jag bara hade kört med dem och skulle åka direkt att köpa för att använda på sin Fjordling.     
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt test jag läste i sommras så var Biltemas vaxer tydligen rätt så hyffsade. Ett stycke över genomsnittet och bland de billigare. Borde därför bli prisvärt.

 

Däremot så vet jag inte hur tungjobbade de är. Har som favorit de mer lättarbetade sorterna t.ex. Turtle Extreme Nano Bilvax.

 

Håller säkert inte lika länge som de allra värsta sorterna men vaxar hellre flera gånger med sådant lättarbetat vax än en gång med hårdvax.

 

 

Här kommer en länk men gäller bil

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,179584,00.html

 

mvh Roland

post-4060-1394234894,6323_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Hej Roland, Biltemas båtvax i den lilla plåtburken ÄR bra. Det luktar som det gamla gröna Turtle. Använde det förra året efter att jag polerade med just Abralon 2000 och sedan 4000-rondeller på excenterslipen.
I år så ska jag som jag sagt tidigare testa den nya Nanotekniken, Återkommer med resultat av det senare under våren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite tidigt att börja att vaxa och göra båten klar redan? Beror nog kanske mycket på vart man bor men jag börjar nog inte förns i mitten på Mars-April och göra den klar.

Längtar dock som F*n

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst är det underbart att få börja drömma om våren med vårrustning och alla sköna turer man ska få ha med båten.

 

Därför åker jag på båtmässan även om jag inte planerar att byta båt.

Därför är jag så ofta här på maringuiden under vintern.

 

Jo jag drömmer om sommaren som ska komma.

Även att få vaxa båten, mmmmmmmmmmmmmmmmmm

 

mvh Roland

post-4060-1394234895,6125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underhåll och utrustning av båten är en del av båten och båten är en del av livet. 21.gif\

 

Vad är uppfattningen om Smartabs Cyclo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag att du var taskig mot oss övriga, då du klämnde dig först i kön 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bra med bilvax till båt.

Innehåller teflon och andra ämnen som går in i plasten och blir till nackdel om man behöver laga, eller lacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Först till kvarn får f.........., vaxning och ev polering är det enda jag inte ser fram emot.......men han ringer ju inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färdigpolerat!21.gif\

 

Lade på lackförseglingen igår kväll.

 

Träffade en bekant som har bilvårdsfirma motsvarande MR Cap.

Han har givetvis specialvax som han använder.

Men jag frågade honom vad man ska köpa för att få ett bra resultat som håller länge.

Han berättade då att han hade provat Turtles Top Coat silverfärjad flaska.

Så jag köpte det inkl. lackförseglingen.

Tycker att resultatet blev grymt bra.

Nu är det bara till att hoppas att det håller länge.

 

H/M

post-12925-1394235061,4006_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...