Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pirayan

Vilket Elverk??

Rekommendera Poster

Hejs. Är lite inne på att köpa ett elverk att sätta in i båten. Jag är inte i ett jätte behov men tänkte att det kunde vara bra och ha till div saker. Vad kan man tänkas behöva för elverk? Får inte kosta allt för mycket. Har sett att det finns på JULA och Clas Olsson för ca 800-1500:- Är det något att ha? Är ju bra att kunna få ut både 12v och 230v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har själv fastnat lite för Jula´ s elverk Kipor lär dock inte bli något köpt i år. Det sägs att motorn i dessa elverk skall komma ifrån Honda, hur vida det är sant eller ej vet jag som sagt inte. Utförandet av dessa elverk är ju lite trevligare eftersom allt är inneslutet i ett platshölje.

 

Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det minsta Julaelverket är 2-takts och det oset och bensinförbrukningen vill man slippa.
 
Jag har i tankarna varit inne på att ha en liten motor som värmare. För att bromsa motorn så man får lite mer värme har man en generator. Så får man samtidigt laddning av batteri och 220 V på köpet.
 
Med en pytteliten dieselgenerator eller fyrtaktsmotor som är extremt ljuddämpad skulle många ha nytta av en sån maskin. Givetvis katalysatorförsedd. Där får man också ut värme.


 
Troligen är motorn driftsäkrare än de båtvärmare som finns i handeln. Värmare kostar över 10000 med alla delar. Om denna skulle kosta lite mer och man får både värme och ström kan många vara intresserad.
 
Men som vanligt är teorin enklare än praktiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst i bok (eller tidning)(Kanske tom på nätet) om ngn som gjort så med sitt hus, vattenkylt elverk värmer huset och leverear elen!!! Bättre värmeverkningsgrad än oljepanna. Dock lättare att lösa praktiskt på land...

Elverk har varit uppe tidigare (!?) här, kan ha varit via länkar där jag såg det. Prova att söka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...