Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Salstad

Utombordare uppe eller nere ?

Rekommendera Poster

Gissningsvis fyller man impellerhuset med vatten när du sänker ner motorn. Lika fort som vattnet rinner ur kylkanalerna när du tiltar upp motorn rinner det in igen när du fäller ner den.

Startar man den innan man fällt ner den får man lite skylla sig själv om impellern pajar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Min lilla 8hk motor sitter i en motorbrunn, så den går inte att tilta upp. Där har den suttit sedan -87, först fanns båten på västkusten och för ett par år sen flyttade hon till östersjön. Nu är hon in min ägo och har sin hemma hamn i mälaren, visst var det lite beväxting på motor när jag lyfte upp i höst. Men inte mer än på skrovet och det släppte lätt när jag spolade av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

upp eller nertiltad motor...

såg inte något i tråden som förklarar varför man i Yamaha manualen (2001) säger att motorn skall förvaras och trailas i normal kör position och skall bara trailas upptiltad om inte markfrigången tillåter att ha den nertiltad...

Om nu alla som ligger och flyter har den upptiltad, varför vill i så fall Yamaha inte ens dra båten på trailer med upptiltad motor?

 

...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvaring och transport är en sak. Under vintern på land tex, vill man ju förvissa sig om att allt vatten rinner ut. Därav nertiltad läge. Att ha båten och motorn i sjön kallar inte jag för förvaring... Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avsnittet i manualen avser kortare förvaring eller transport, vid längre förvaring gäller andra grejer...

vad jag menar är, varför vill dom att jag ska ha motorn nertiltad vid transport? ser bara nackdelar med det...

och vad spelar det för roll om motorn står upptiltad i garaget en vecka eller om den ligger upptiltad i sjön en vecka?

måste ju finnas någon teknisk fördel med att ha den nertiltad, tror ju inte dom föreslår det för skojs skull, skulle det vara skit samma hade dom väl inte bemödat sig med att skriva ner det...?

fan vet om jag inte tycker att bryggan är en förvaringsplats... Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Mitt råd är att om du har en utombordare och den ligger i om vår till höst. Hissa upp. Har du en motorbåt med drev låt den st i 0 läge, då blir påfrestningarna minst på bälgarna./Zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att tiltanordningen tar stryk om du har den upphissad och kör i väggropar t.ex.

Jag har haft min upptiltad tills bara för någon dag sedan, då jag tröttnade på att propellern alltid tog emot bryggan när jag drog in båten (backar in till bryggan). Dessutom är det sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om du transporterar en båt på trailer med motor upptiltad, får tilten ta all påfrestning vid gupp, farthinder, trottoarkanter, etc. Det är därför som motorn ska transporteras nedtiltad. Vid förvaring är det bättre att ha pistongerna till tilten nere i oljan än uppe i luften, så därför är det bättre att förvara den nedtiltad. En vecka räknar inte jag som förvaring, men det är bättre att inte ha tryck i tiltsystemet, så därav är det bättre att förvara motorn den veckan i garaget nedtiltad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en motor ärjar när den är nerfälld så har man problem med sina offeranoder!

Min morbror, som då var skärgårdsbo, köpte 1968 en Selco med en Merc 350 på. Den hade han fram till 1980. Den låg i året runt så länge isen inte låg. Jag såg aldrig den motorn upptiltad och den gick som en klocka. Efter det så köpte han en något större båt med en Merc 850. Inte heller den var någonsin upptiltad. Jag har aldrig haft en motor upptiltad annat än under i och upptagning.

Är det någon som haft problem pga av det ena eller det andra? Annat än påväxt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi diskuterade detta i en tråd förra våren, se

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=160180

En viktig poäng tror jag är sista inlägget i den tråden -- om du har en trailer med FJÄDRING, eller en båtvagn som är helt STUM. Jag tror att varningen i manualen främst gäller vid transport utan fjädring.

Jag har haft min motorbåt på trailer i 3 år nu och har som vana att tilta upp den och sedan fälla upp tiltstödet och backa ner tilten på detta. Har man fjädring på trailern verkar det mycket osannolikt att en stöt skulle kunna knäcka tiltstödet (rejäl metall).

Däremot tycker jag det är en onödig risk att ha motorn helt nere under transport och riskera att den skrapar i vid fartgupp eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart gäller det att tänka till. Har du din motor upptiltad och sen tiltar ned den på tiltstödet, så är det ju inga problem. Inte så vanligt med tiltstöd på större motorer bara, men visst... Det är ju bara för vem som helst att göra precis som man vill när man trailar sin båt. Jag pratar inte om att man skulle knäcka tiltstödet, då det är till just för transport för motorn i upptiltat läge. Jag pratar om de som bara tiltar upp motorn ocjh sen kör den så på trailern. Alla som gör det kan ju försöka hålla upp 130 kg en dc ovanför sina ben och sen köra iväg med bilen över små små gupp i vägen. Det lär bli påfrestningar och helt klart är det inte nyttigt att låta en 150 kg tung motor, bara låta tilten ta all påfrestning, men jag låter alla köra sina båtar som de vill. Att någon påstår att en trailer med sin fjädring är tillräcklig får väl fortsätta med det. Jag skiter i vilket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid transport av båten på trailer, spänner man fast en bit träregel

mellan rigg och motorfäste, så att skeddan har en lagom frigångshöjd

till marken. Det avlastar hydrauliken. Regeln hålls fast av att man trimmar

ned riggen mot regeln och fäste. Sen kan det hoppa hur myket som helst.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara trams att motorn skall vara nertiltad vid transport. Ha du motorn upptiltad för att undvika skador på proppellern. Det behövs inga träbitar som stöd. Dom påkänningar som blir vid transport på trailer är ingenting mot vad som blir när du gasar eller bromsar i vattnet. Kan tillägga att jag själv  kört med både Ryds Camping och med Flipper 620 med motor i många år och alltid haft motorn upptrimad vid transport. Eftersom jag sysslar med trollingfiske så blir det ju mycket transport. När du ligger vid brygga har jag den uppfattningen att motorn skall vara hissad. /Zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i första hand för att minska påfrestningen på akterspegeln som man ska ha motorn nertiltad vid transport. I uppfällt läge så gungar gärna motorn och de påfrestningarna är inte båten gjord för. Det är inte trams, det är fakta och sunt förnuft.

Ska man ha den uppfälld för frigång så är det mellan trailer och motor som man ska sätta stag. I USA, där det trailas väldigt mycket, kallas det för transom saver, ung. akterspegelsräddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att denna tråden är död sen ett tag tillbaka. Men satt och läste och tänkte passa på att skriva varför/varför inte ha motorn uppfälld/nedfälld om nån annan skulle snubbla på denna tråden.

Det bästa för motorn är att alltid ha den nedfälld! Förutsatt att anoder bytts regelbundet vid saltvattenanvändning. Samt att ej galvaniska strömma förekommer. Slarvas det med byte av anoder så är upptiltat läge att föredra förutsatt att motorn vilar mot spärren för att avbelasta tilten vid busigt väder.

Största nackdelarna med att ha motorn upptiltad är onödigt slitage på tiltenheten vid busigt väder(om den ej är låst). Även att det kan bildas alger/korrision samt även ytrost på tiltkolvarna. Sen när den tiltas ner så slits packboxarna väldigt fort och tilten börjar läcka.

Sen vid risk för minusgrader är risken stor att växelhuset spricker om motorn är upptiltad.Även andra områden i kylsystemet kan påverkas om motorn är upptiltad vid risk för kyla.

Gällande bränsle i bränslesystemet löser man det smidigaste genom att stänga av bränsletillförseln till motorn och låta den själv dö medans man packar ihop utrustningen . Detta är ett smidigt och enkelt sätt att slippa krångel med bränslesystemet.

Vill man slippa algbildning och snäckbildning finns bra färger man kan använda och spruta på. Dom är ofta rätt lätta att få bort senare också om man föredrar originalfärgen. Finns dock även transparanta. Vid förvaring hemma gäller samma som i sjön. Nedtiltad läge. Vid varmgarageförvaring är det givetvis inte lika noga då den inte utsätts för samma fåfrästningar gällade väder/vind etc.

Vid transport av en motor är det självklart att den ska vara nertiltad om det går och markfrigången är tillräckligt hög.. Vanligtvis är inte så fallet och då ska man låsa motorn med div. hjälpmedel som en ovan nämnde. Alt. original låsningen som finns där av en anledning. Belastningen blir väldigt hög för akterspegeln och den kommer börja spricka med tiden. Har själv knäckt en akterspegel tidigare så det händer. Detta gäller framförallt med större motorer samt båtar med överdimensionerade motorer. Såna hjälpstag kan köpas/beställas i dom flesta marinshopar.

Gällande stöld har det ingen betydelse vilket läge motorn är i. Sänkta en motor som är låst med tilt tar 5sekunden med en vanlig plattmejsel. Finns en avlastningsventil som även den ska egentligen vara utskruvad vid förvaring inomhus längre period. (Behöver inte vara något tryck i enheten när den ej används) Är även lättare att stjäla växelhus/propellrar om motorn är i upptiltat läge.

Man gör som man vill, detta är enbart tips för grejerna ska hålla. wink

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...