Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
wikman59

Drar åt styrbord

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Nån som har nåt bra tips hur jag ska komma tillrätta med problemet att min snipa i maschfart drar nånting alldeles kusligt åt styrbord. Kan inte släppa ratten mer än nån sekund för då är jag på väg hemåt igen. Jag fattar ju att det är propellern som vill driva i sidled men kan man kompensera på nåt sätt.

Tacksam för tips / Börje

post-23773-1394234891,9574_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem. Bytte till hydraul styrning. Rattpumpen skall ha backventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt drar ju nästan alltid lite åt något håll. Det kan blandannat bero på att propellern snura åt höger eller vänster!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det beror på propellern utan snarare på att rodret vill sträva åt sidan. Vad har du för typ av styrning nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Drar båten mycket skulle jag tro att rodret är skevt. Propellerströmen strävar ju annars åt att hålla rodret någorlunda rakt, om du inte har balansroder med för stor yta framför hjärtstocken.

 

Sitter hjärtstocken i rodrets framkant bör den inte dra nämnvärt åt sidan om det inte är skevt, men har du balansroder (eller vad det heter) d v s ett roder där hjärtstocken sitter ungefär mitt på rodret kan den dra rejält snett om ytan bakom stocken är för liten och/eller rodret är skevt.

 

Ett sätt är att öka roderytan bakåt. På snipan jag hade satte jag en något sidovinklad metallskiva på rodrets bakkant för att kompensera den (i och för sig marginella) dragningen åt sidan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du teleflexstyrning, är det ju bara att dra åt slirbromsen på rattstången lite så att det blir trögare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har teleflexstyrning, men det finns ingen skruv att tajta åt så att det går lite mer trögt. Hjärtstocken sitter i framkant av rodret och vad jag har kunnat se så är det inte skevt. Men det behövs väl å andra sidan inte så mycket skevhet innan det börjar dra. Jag får kolla lite mer noga till våren. Just nu känns det lite för mycket vinter för att åka till hamnplanen för att kolla. / B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...