Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
nirilli

Bavaria skit eller bra båt

Rekommendera Poster

Ligger något i det där med att inte gå ut i hårt väder, skulle aldrig komma på idén att ex gå ut utomskärs om vindprognosen talar om 20 m/s.. det är inte sånt väder som är kul att segla i,även om man som jag  inte har bavaria utan en x-båt(har haft).  tror att många håller med mig om att båten har man för att segla i skägården en solig dag med måttliga vindar på kanske 5-6 m/s och det är nog detta bavariorna i första hand är byggda för också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att försöka komma med lite input i debatten:

 

Bavaria har problem med sina kölar. Det är dessutom ganska enkelt att kontrollera, åk ut till något varv som arbetar med att reparera båtar och titta vilka båtar som står i tur att bli fixade, titta även på vilken typ av skador de har. Nästan alla har en glipa mellan kölen och skrovet.  Detta märks dock även på andra liknande båtar typ Jeanneau mfl. Att det blir så beror på att kölinfästningen är är för klen för båttypen, som har en väldigt skarp gräns mellan skrov och köl.   

 

Personligen tror jag att detta är ett typiskt högkonjunkturproblem, dvs det går bra för varvet och då vill de sälja så många båtar som möjligt, vilket leder till att tillverkningstiden måste kortas och då tas det ofta genvägar. Detta har hänt massor av gånger förut t ex med Bayliner under 90-talet. 

 

En renoverad och förstärkt Bavaria borde dock vara ett bra köp.

 

/daSailor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att människor i grunden är ganska kloka. Så när Bavaria är en av världens mest sålda segelbåt och har varit detta under ett antal år, så tror jag att de säljer något som folk vill ha. Man tycker tydligen att Bavaria har den kvalitet som man betalar för, annars skulle man inte köpa en Bavaria år efter år.

 

Det är helt uppenbart att det finns 3000 människor som tycker Bavaria är en bra båt värda sina pengar mot ca 180 som tycker HR är en bra båt värda sina pengar. Men visst, om man tycker att 3000 har fel och 180 har rätt, då finns det mycket som är fel i världen.

 

Jag tror hela trenden med Europeiska billiga båtar är bra för alla, oavsett vilken båt man själv äger. Det blir fler folk i skärgården vilket kanske gör naturhamnen lite trångare, men det sätter fart på hamnar och skärgärdsliv och gynnar hela båtlivet. Utan de billigare europiska storvarven, hade båtlivet stannat på 70-talet för de flesta av oss som inte har allt för gott om pengar.

 

De som påstår att Bavaria-ägare skulle vara mindre aktiva och pyssla mindre med sina båtar än andra ägare, har aldrig varit inne på Bavaria-klubbens hemsida. Vilken aktivitet!!! och där finns väl beskrivet både brister i kvalitet och de fördelar som båtarna har.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettigt resonemang!

 

Jag tror dock inte att man skall hävda att 3000 Bavariaägare har rätt och

180 HR ägare har fel, eller för den delen tvärtom! Vi är alla olika som människor och prioriterar olika saker i livet. Båtmarknaden är och kommer alltid att vara indelad i olika segment beroende på vad olika människor efterfrågar.

 

Förövrigt tycker jag det är det kul att det går bra både för Bavaria och Orustvarven inom respektive segment. Det innebär ju faktisk att folk i Tyskland och Sverige har ett jobb att gå till!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan och kan, man kan nog få vad man vill på sin bavaria om man betalar någon att modifiera den!

Precis som volvo går att få med joystick om man har behov av det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag ringer och frågar återförsäljaren så utgår jag från att man skall betala för modifikationer! Man får ju inget gratis i Sverige. Men rorkult gick inte att få enligt dem i Malmö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man må virkelig være forsiktig med å komme med en bastant påstand om at  Bavaria har problem med sina kölar.for det har dom verkelegen inte,hverken mer eller mindre enn alle andre båt-typer.Det er innslag som gjør debatten useriøs og i det hele tro noe slikt.

Cruisingserien ligger inte tilbaka for noen andre når  det gjelder kölinnfestning,hverken svenske-franske eller andre tyske verft.Jag har som tidligere nevnt hatt 2 svenskproduserte seilbåter,og flere av mina vänner /bekanta har og har hatt nyere svenskproduserte båter,og Bavaria ligger INTE tilbaka vedr.kjøl-skrog-rigg.Der Bavaria ligger etter Svensk kvalitet,er i finish,at man har laminatgulv,kvaliteten på snikkerier,at man inte har topcoat på gjömda stellen,mm

Man kan lett finna finishfel.

At du finner mange Bavariabåter på verft til reprasjon,må man vel fatte kommer av følgende:

1)Verdens mest solgte seilbåt(uten sammenligning)i flere år på rad må nødvendigvis bli kjøpt av  en mengde nybegynnere på sjøen,og riskoen for at ting skjer er selvsagt da meget mye større??

2)Som en annan skrev,eks. 3000 solgte Bavariar mot eks,180 solgte HR,det vil si 16 ganger så mange ,tallene taler for seg selv og behøver vel ingen videre kommentar  om hvorfor det står flest Bavariar til reprasjon?

3)Om man går på grunn ,så hjelper det inta hva slags båt man har,og man kan heller aldrig sammenligne båtar på dette område,ingen grunnstøtning er den andra lik.Jag har i tidligare innlegg skrevet om selvsyn HR av nyere dato gå på i 5-7 knop,og holdt på å synke,reddet av Kustbevakningens pumpor,med store glippor både forran og bak.Også sett Maxi 999 kjøre på,og måttet bytte kjøl,men også sett såkalte lette/racingbåtar gå på smell,utan skader als.

3)Sjekk opp ,så vil man oppdage at endel,faktisk ganske mange av de glippene man ser mellom skrov og köl,er tetningsmassa som er plukkat bort og inget annat.Det vet jeg det har blitt reklamert på,og at verft rundt forbi retter opp detta.(Måtte forøverigt gjøre det samma med min Maxi 999,bare etter 3 sesonger,og det holdt siden)

Når det gjelder Bavarias seglinsegenskaper i litt ruskeväder,kan man bare sjekke om f.eks de 2 siste års Hovdan/Skagen Race resultater(ifjor med 16-20 m/sek stort sett hele veien)og de siste 2-3 års Ferderseilas,så ligger de ikke tilbake for noen her heller.

Forøverig er min personlige mening,at nå begynner denne Bavariadebatten og få en fin og saklig/konstuktiv form,med noen få unntak hvor usakeligheten/uvitenheten råder fortsatt.

God seglarhelg

mvh

Slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Jag måste säga att jag håller med i debatten ang Bavarian,

på så sätt att Bavarian tidigare hade fler fel än nu. Men alla nytillverkare drabbas av måndagsexemplar. Fler i början och senare endast på måndagar :)

Nej då, självfallet säljer man inte 3000 båtar och vi kan väl inte påstå att alla de som handlar är offer p.g.a mindre vetande.

Båten är bl.a billigare för att man serietillverkar den. Det håller alla med om.

Sen att man försöker göra det så billigt som möjligt med ngt sämre segel osv gör att fler kan handla vilket också håller ner priserna. Och vad gäller komforten så är den väl tilltagen. Jag skulle kunna tänka mig en Bavaria om det funnits pengar till det. OM det funnits och för samma pengar, vad får jag/man då?

/U

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ - ganska billiga, men inte Bavaria-billiga. Kan inga prislistor om vad som ingår i t ex en Bavaria 30 och vad som kostar extra och hur mycket, men gissar att det fortfarande kommer att skilja en slant även när man jämför t ex med en Delphia 29 om båtarna lika utrustade.

http://www.delphiayachts.se/

http://www.ridasyacht.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det finns de som visar att det finns fler billiga båtar än bara Bavaria. Just denna tråd har ju i princip bara handlat om Bavaria men det finns en uppsjö av fabrikat från div europeiska länder som kan vara både lite billigare och lite dyrare än Bavaria. Och vad det gäller kvalité kan det nog vara dom som prutar lite mer på inte bara segel för att hålla priset nere. Men Bavaria får ta skiten för att dom sålt många ex.

Då det gäller svenskbyggda båtar, för det är ju dom man jämför med i denna tråg, är det inte alla som kostar dubbla pengen mot di nye. Kan någon berätta hur t.ex Scanner lyckas hålla ner priset på sina båtar, tänker främst på nya 36-an då? Den är ju tillverkad i, jämförelsevis, mindre antal i dyra Sverige. Vi behöver inte alltid ta till HR då vi jämför, det blir ju liksom ytterligheter mot varandra. Ta något som är mera jämförbart istället, både till kvalité och pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Verdens mest solgte seilbåt(uten sammenligning)i flere år på rad må nødvendigvis bli kjøpt av en mengde nybegynnere på sjøen,og riskoen for at ting skjer er selvsagt da meget mye større??

2)Som en annan skrev,eks. 3000 solgte Bavariar mot eks,180 solgte HR,det vil si 16 ganger så mange ,tallene taler for seg selv og behøver vel ingen videre kommentar om hvorfor det står flest Bavariar til reprasjon?


 
@Slaraffen:

Ja det är konstigt, som exempel:

H-Båt över 5000 byggda

Maxi-77 över 3900 byggda varav det finns ca 1500 i Sverige.

IF ca 2225 byggda för svenskt bruk

Dessa båtar syns inte till närmelsevärt lika ofta för skrovreparation.

Båtarna är förvisso mindre och mycket äldre, men i och med att du menar att Bavariorna inte har några fabrikationsfel, så borde dessa gammla slitna båtar vara överrepresenterade på varv för reparation. Så verkar dock inte fallet vara. Alla dessa båtar var ,och är, dessutom instegsbåtar så att fler nybörjare skulle ha Bavarior än de som har dessa håller inte.

 

Mvh

daSailor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av daSailor | 16 maj 2007 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även deta en lite skev jämförelse då de båtar som nämns IF H-båt Maxi 77 är båtar på under 2ton och djupgående på under 1.5 m och IF långkölad

 

En bavaria sticker från 1.45-2,15 och väger från 5-10ton.

 

Dessutom tror jag inte lik många lägger självrisk pengar på en mindre skada på en båt i 50.000:- klassen som i 1.000.000:- klassen, men det är ju bara min teori!

 

Vad det stog för båtar på varven på 70talet har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade lite på Ridas 31 cruiser som jag inte sett tidigare och prismässigt får man slanta upp ca350.000 extra mot en Bavaria 30

Vet dock inte var den nya 31an hamnar i pris!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst Jimsan, om man jämför prislapp mot prislapp. Men, som jag skrev, du måste nolla vad som ingår, likställa båtarnas utrustning, ta med sådant som ingår i t ex Ridas båt (blyköl? folding? segel? ankare? hög rigg? etc?), men är extra i Bavarian och tvärt om. Först då kan du se vad båtarnas prisskillnad egentligen är. Förmodligen är Bavarian fortfarande billigare, men jag gissar att prisgapet har minskat. Så var det i Seglings jämförelse för något år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min jämförelse har jag raknat in samma utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hva i all verden er det som får endel at tro at disse båtalternativer bygd i Polen-Litauen-etc. skal behøve ha bettre kvalitet enn Bavaria-Hanse etc?? Eks.Bavaria som har bygd båtar siden 70 tallet??

Nei,problemet er et helt annet,Bavaria har nå de samme negative tilbakemedlinger/urettmessig skitkasting som Maxi hadde på 70,tildels 80 tallet,hvor de nesten totalt dominerte markedet,og trusselen mot andre produsenter var overhengende.

Idag er Maxi noe av de mest ettertraktede på begagnadmarknaden med høye priser.

Bavaria er vår tids Maxifenomen!!

mvh

Slaraffen

 

Senast ändrad av slaraffen | 21 maj 2007 | 08:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har påstått att de har högre kvalitet än en Bavaria?

Det efterfrågades billiga alternativ, och det här är just det - om inte något dyrare än motsvarande Bavaria.

 

Lägger till:

Grundpriset på t ex en Ridas 31 är 78 000 euro, vilket motsvarar ungefär 710 000 kr. Grundpriset på en något mindre Bavaria 30 är strax under 600 000 kr om jag inte minns fel så det borde skilja 150 000 kr i grundutförande levererat till t ex Stockholm? Vad som ingår i de båda båtarna har jag inte brytt mig om att kolla upp, men de är båda helt klart konkurrenskraftiga båtar prismässigt.

Kvaliteten på Ridas vet jag inget om.

 

Senast ändrad av Peter_K | 21 maj 2007 | 10:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av nyfikenhet - kan man få se den uträkningen där det skiljer 350 000 kr...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min klubb ligger en Bavaria 33 som har kraftig slagsida åt styrbord, jag trodde först att den var fellastad men när den efter ett år har kvar samma slagsida blir man betänklig. Kan kölen sitta snett ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade standardspecen på Bavarian (finns på www.bavariasverige.se) och plussade sedan på motsvarande utrustning på den ridas 31an (enligt prislistan på sidan). Ridas är som standard ganska ren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei,vil aldrig slike innlegg som dette ta slut??Nå var Bavariadiskusjonen uppe på et saklig nivå,også kommer slike uttalelser som detta??Hvor får man slike ideer från?Hadde selv en Maxi 999 i 18 år,som altid lutade lite til styrbord tror jag det var.Min kompis hadde en HR312 som lutade litt åt andra sidan,så det var ganska konstigt når vi låg brevid varann og man så masterna parvis på avstand.

Satt kölen snett???!!!

Nei,selvsagt inte.Fråga ägaren,han har sikkert et vettig svar.

Slaraffen

 

Senast ändrad av slaraffen | 21 maj 2007 | 19:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är osakligt med att undra hur vanligt det är med sned köl etc ??

Det är ju en ganska vanlig orsak, dessutom påverkar det seglingsegenskaperna negativt. Jag menar självfallet inte att det skulle vara så på alla Bavaria, men det kan ju vara intressant att veta om det är väldigt frekvent. Är ju trots allt svårt att rätta till. Ja, jag ska fråga ägaren vid tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vistt är det ganska lite lull-lull på Ridasen, men enligt standardspecen på Bavarian är det bl a järnköl och fast propeller. Dessa saker måste också värderas, gissar att det är en 10 000 kr på propellern och en 20 000-25 000 på kölen? Sedan vet man inte vilka segel (duk, skärning etc) som är standard på Ridasen - att det är en ganska enkel standarduppsättning på Bavarian vet vi ju... Så för att jämföra de prisen är det inte bara att kryssa i den ena båtens tillbehörslista, du måste veta vad de andra tillvalen är värda, och det vet vi ju inte..?

 

Exempel på en sådan jämförelse fanns i Segling, hittade en länk till det. Notera att t ex en Bavaria 33 bara är 150 000 kr billigare än en motsvarande Oceanis när båda dessa är fullutrustade...

http://www.segling.biz/pdf/Vad_kostar_baten.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis får man tänka på om man vill ha bly eller järnköl volvo eller yanmar.

Vad det är för rigg och segel på Ridas står ju inte på sidan.

Min beräkning var bara en jämförelse av en grund båt (otrevlig att skriva grund och båt i samma menind)och då kostar Ridas 85.000 Eur och Bavarian 63.000Euro (medfolding på båda båtarna) dvs ca 200.000:-sek billigare (missade laddare och folding när jag räknade tidigare.

Har man dessa 200.000 så kan man ju givetvis välja, vilken som passar bäst!

Inget ont om Ridas eller någon annan båt heller för den delen.

Vad som är billigt har ju ganska mycket med den egna Plonkan att göra!!!

 

Intressant är dock att bavarian väger ca 1ton mer

 

Ang listan som refereras till så ligger ju båtarna (utom HR och Najad ganska jämnt prismässigt, prosentuellt blir det ju stora skilnader då inköpspriset varierar.

Senast ändrad av Jimsan | 21 maj 2007 | 22:43

 

Senast ändrad av Jimsan | 22 maj 2007 | 07:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del Bavarior har haft alla batterier på styrbordssidan, vilket gett viss slagsida om man inte kompenserat med ett babordsbatteri. På min B30 2006 sitter det ett batteri på varje sida. Utan ankarspel och kätting i fören, som båten är konstruerad för, pekar denna uppåt och båten får lättare slagsida. Dieseltank och toatank på styrbordssidan och vattentank på babord kan i vissa situationer ge sådana effekter. Tom vattentank och full diesel är ganska vanligt i hamn, t ex.

Allt detta går att kompensera för.

Det osakliga med att undra om kölen är sned är ju att du antyder att Bavaria inte skulle kunna sätta fast en köl rätt, fast det inte har hänt. Du upprepar ju att det är en vanlig orsak, utan uns av belägg!

Visst har de brister, så håll kritiken till dem, men jag tycker de är värda mer än de kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar nu hva slags båtar du  kjenner til hvor det er ganska vanlig orsak med sned köl??Dette er direkte struntprat.Har varit i segelmiljö i ganska mange år,og kun hört om enstaka tilfeller på över 25 år???

Dette gjelder i hvertfall inga svenska-franska-tyska- finska- etc.

som jag kjenner til,hvor dette med sned köl er vanligt.Det ville være vedlig tråkigt om eks 30% av alla Albinbåtar-eks 40% av alla Maxibåtar,og kanskje 20 % av alla HR båtar hadde sned köl??Er det ganska vanligt,så må det vel ligga på den her nivåen?

Hvor får man slikt fra??

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är ju bra om Bavaria är bra på att centrera kölen. Med vanligt tänkte jag kanske mer på att kölen inte alltid är rak i långskeppslinjen och att det påverkar seglingsegenskaper. Det kanske var vanligare förr, har i alla fall förekommit på en del Albinbåtar. Att båtens tankar, batterier etc inte är symetriskt placerade är förstås en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om viktskillnaderna:

Enligt Sailguide väger skrovet, riggen och inredningen mm på Bavaria 30:n 4,4-1,1=3,3 ton. Hittar inga uppgifter på detta, men Ridasen har sandwichlaminat i skrovet. Hur är det med Bavarian, är det enkellaminat? Eller vad är det som kan skilja i vikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Her har vi det gående igjen.Vær vennlig les resten av innnleggene også,og for all del ,finn ut hva som EGENTLIGEN har skjedd.

Er det blitt en lidenskap/sjukdom å spre skit om Bavaria??

 

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...