Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
nirilli

Bavaria skit eller bra båt

Rekommendera Poster

Du kan se detta fennomen ur två synvinklar. Selden (master) Elvström (segel) Volvo penta (motorer)har utvecklat sinna produkter i många år och kommit fram till en kvalitets standar som borgar för bra grejor. så kommer då Bavaria och vill ha billigare prylar. Bavaria är så stora så dom får tillverkarna att göra en speciel Bavaria serie billigt men med låg kvallite. Och tvingar där med selden,Volvo,Elvström att göra avkall på sitt kvalitets tänkande.

 

Bavarias sätt att se på det är att dom lyckats i sin avsikt att förhandla sig till ett bra pris.

 

En i vår hamn bytte sin 20 år gammla HR mot en ny Bavaria och ansåg att han gjort en lysande affär. Han har mest båten för att gå ut på havet i fint väder resten av tiden använder han den som coktail bar vid bryggan.

Han är väldigt nöjd de få gånger han skall ut så vet han att den nya båten fungerar och hans vänner som dricker coktail kan inget om båtar och är imponerade av hans stora nya båt.

 

För mig hade det inte fungerat med en Bavaria jag seglar mycket gillar att segla i hårt väder.läger aldeles för mycket pengar på segel som jag anser skal vara nya och finna. Och vill ha en segelbåt i första hand. Jag hade byt HRn mot en X båt av något slag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några belägg för ditt påstående om att Bavarias Seldenmaster inte håller samma standard som vanliga Seldenmaster??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Undrar faktiskt samma sak !!!

 

Inte för att jag vill ha en Bavaria eller äger en men jag tror faktiskt inte att tex Volvo gör en lite dåligare Bavaria modell med samma beteckning. Aldrig..........

 

Ingen tillverkare som masstillverkar kan dra ner lite på kvaliten mitt i produktionen. Men däremot kan säkert Bavaria som köper kanske 2000 motorer eller mer per år få bättre priser än HR som köper 60 om året om ens det.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju rätt stor skillnad.

Hur många motormodeller gör Volvo och hur lång tid tar det dem att ta fram en ny modell? Förhållandet borde vara nånstans i närheten av 1:100.

Min kontakt som jag seglar med ibland utan att nämna namn är sponsrade av Seldén och har specialtillverkat kolfiberrigg med hydralisk mastfot ifrån dem. De (vi) är också med vid fotografering för deras reklam så det är en rätt bra kontakt.

Visst de kan ljuga för mig, vem vet?

 

Å andra sidan har X-99 rätt klena master också men det ryker ju då och då ;-)

 

God natt /

 

Senast ändrad av hhedstrom2369 | 08 maj 2007 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Elvstömsegel har anstält ett gäng gästarbetare på sitt loft i

Danmark. Deras uppgift är att sy segel till leveranssegel till Bavaria. Matrialet de använder är samma som normalt används till segelsäckar. Och någon form av utvecklings arbete pågår inte.Därför var det just Elvström som låg lägst i pris och fick anbudet att sy segel till Bavaria. Ryktena säger att Volvo gjort samma sak tillverkar en Bavaria motor med billigare lager och sämre kvalite rakt igenom. Detta är rätt vanligt i tex vitvarubrancen där en tvättmaskin tex på Elgiganten är special för just Elgiganten och finns inte i någon annan affär därför att Elgiganten bestält en egen kvalite från elektrolux. Och det står fortfarande Elekrolux på den.Inget är heligt idag och märken kända för kvalite går också att köpa bara priset är högt nog. När jag var ung så var Segel med Elvsröms krona i det bästa som gick och köpa för pengar. Numer heter det att man gör segel av olika kvalite helt efter kundens behov och plånbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer detta är det ju skrämmande, för att inte säga lurendrejeri.

Men hur vet vi att det stämmer -upp till bevis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

At det er mulig å komme fram med så mye usannheter/antagelser/gissningar/ på et fora som forhåpentligvis består av  oppegående seilentusiaster,og atpåtil i seilerland som Sverige,er for meg totalt ubegripelig.

At noen voksene mennesker kan påstå at Volvo Penta f.eks med motorbetegnelsen 2030 skulle under noen omstendigheter la den ha forskjellig  kvalitet i en Bavaria 39 eller i en HR 34 håper jeg ingen i denne verden egentlig tror på.Det skulle Volvo Penta ALDRIG våga.

Likeledes at ICA får andre varer,med samme produktbeskrivelse ,enn andre kjeder i dagligvarehandlen,er akkurat samme vannvittige påstand.

Har selv vært i matvarebransjen i 30 år,både solgt varor i Sverige og i Norge,dette er bare tull og farlig ryktespredning.Når det gjelder seilkvalitet fra Elvstrõm,så er det faktisk opptil enhver båtkjøper hva han vil legge ned av penger,man kan selvsagt kjøpe de hoteste seilene man bare ønsker seg til Bavaria ?? At de blir levert med middelmådige standardseil,ja,men det er bare å velge bort,legge til fra 25.000 og opp,så får man topp seil.

At spilene er dårligere på Bavaria enn andre????? Hva i all verden er dette for slags struntprat!!!forsøk hold denne evindelige Bavariadiskusjonen på et saklig og hyggelig nivå.

mvh

seilentusiast Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, här kommer ett sakligt inlägg:

Jag tycker att det är riktigt, riktigt tråkigt att så få kappseglar med sin Bavaria att det endast är ett fåtal modeller som finns med i LYS-tabellen (i Sverige). 30:orna borde finnas i något hundratal (?) i Sverige vid det här laget, så entypsklasser vore möjligt (förutom att det finns en massa olika kölar, riggar etc och ta hänsyn till). På Tjörn Runt 2006 fanns inte en enda Bav 30:a med att jämföra med 13 st Maxi 77 or!

Som bekant måste en båt kappseglas för att få ett LYS-tal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Enig i alt du skriver i dette innlegg.I Norge kappseiler man rett mye med sine Bavariar,og har et godt innarbeidet LYS system på Bavariabåter som på andre båter..Man ser også her at Bavaria hevder seg bra i f.eks Ferderseilasen og Skagen/Hovdan race.m.fl.

Feilen er også at man klumper seg sammen i Bavariaklasser istedet for å seile i opne LYS klasser mot andre båter.

Forøverig er jeg helt enig at på de nye  Bavariabåtene i cruisingserien 30-33-37 har lagt altfor stor vekt på volum istedet for å utvikle seilegenskaper/fartspotensiale.

Kanskje det er derfor man allerde nå er i gang med nye konstruksjoner i cruisingserien,ryktene sier at 31 avløser 30-34 avløser 33 og en ny 38 avløser 37 allerde til høsten eller neste vår.

mvh

Slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få se om vi är eniga om det här också... 8.gif\

 

Du skriver att man lagt ner för stor vikt på att rita båtar med volym istället för båtar med bra seglingsegenskaper. Jag måste erkänna att jag aldrig seglat en Bav 30:a själv, men har seglat ikapp en i lättvind med min Misil. Borde inte ens vara möjligt tycker jag, så seglingsegenskaperna är minst sagt undermåliga för en såpass stor båt.

Jag är inte heller impad av volymen i densamma, kikade i en Bav 30 på mässan för något år sedan och det som slog mig var att en jämnstor båt som Scampi som ritades 35 år tidigare både känns rymligare och faktiskt verkar segla snabbare.

Borde det inte hänt mer på 35 år av båtdesign?

Vet inte vad en Scampi skulle kosta att bygga idag, men den har väl inte direkt varit känd för sin kanonfinnish om man säger så, så ett liknande pris borde inte vara omöjligt?

 

(...tillägg, såg nu att jag skrev detta redan som inlägg nr 2 här... 7.gif\)

 

Senast ändrad av Peter_K | 08 maj 2007 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte vänta 10-15 år innan man uttalar sig om båtens kvalite. det är som någon skrev, bara spekulationer. De flesta vet att en gammal HR eller Najad, Forgus mfl ser väldigt bra ut efter 10-15 år.

Det spelar ingen roll vad man har för båt om man inte ger den kärlek o omsorg.

ALLA som inte får kärlek blir till slut vrak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat min bekants Bav 30. Trots mina åsikter om dessa båtars kvalité så tycker jag att den var skön att segla, om det gick snabbt för vindförhållandena är jag dock ej man att svara på, men jag tyckte att det gick undan.   

               smiley-wink.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likeledes at ICA får andre varer,med samme produktbeskrivelse ,enn andre kjeder i dagligvarehandlen,er akkurat samme vannvittige påstand.

 

mvh

seilentusiast Slaraffen

 

Jag har väl ALDRIG påstått att de får andra varor med SAMMMA produktinformation!

Min fru jobbar med Brand label så det är en bra källa ;-)

Stora kunder har enorm inverkan på små leverantörer.

Vill man motverka denna trend köper man inte dessa produkter.

Sen hur det funkar hos Volvo / Elvström har jag inte en aning om.

 

Jag vill egentligen inte lägga mig i denna debatt (igen?) men jag reagerade på att man verkar skylla på segeltillverkaren för att det var dåliga lattor.

Bavaria lev segel lattor, om lattorna kommer ifrån en annan källa en segelmakaren är då omöjligt att säja. Bavaria kanske tycker det är billigare att göra dem själv?

Vill man köpa allt från båttillverkaren så får man antingen ta det de erbjuds eller få man se till att i kontraktet skriva in PRECIS ALLT som tex märke, dimension, kvilité på tex vinsch, lattor, segel, instrument så att man vet var man får. Hur lätt det är mot Bavaria har jag ingen aning om?

 

 

Mvh / Håkan

 

Senast ändrad av hhedstrom2369 | 09 maj 2007 | 09:23

 

Senast ändrad av hhedstrom2369 | 09 maj 2007 | 09:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei,jag skriver INTE at Bavaria ritar båtar med volum ISTELLET for båtar med bra seglingsegenskaper,men at man kanskje har satsat vel mye på volum istellet for at UTVIKLE eksisterende fartspoetnsiale.At du seglar forbi en Bavaria 30 med din båt,kan vel ha flere årsaker og behøver vel ikke bety at Bavaria 30 seglar dårligt?Kanskje de som seglade denne båt var helt nya segelbåtegare?Og det er vel trävligt?Kanskje de overhode inte var inntresserad at justera segel i denna lettvind, eller kanskje du virkelig er en racer av en seglare??Å trekke en konklusjon om at denne båt har minst sagt undermåliga seglingsegenskaper på dette grunnlag er egentligen inte verdt at komentera,men jeg kan inte la være,for det er et godt eksempel på hva slags usakelig prat det er rundt dette emne.

Dersom man studerer Nodiske Lystabeller,vil man se at da skulle det være mange båter med undermåliga seglingsegenskaper??

Ta utgangspunkt i  Bavaria 30 LYS 1.10 og Bavaria 32 Lys 1.14

Sammenlign fartspotensiale på:Hanse 312(1.15)-Sun Odyssy 35 (1.15)-       X102(1.18)-Albin Delta (1.11)-Arcona 32(1.14)Comfortina 32(1.14)HR312(1.05)-Maxi 909 (1.11)-Scanmar 33(1.13)her var det mye undermåliga seglingsegenskaper

Eller om man vil Sweden Yacht 390 (1.24)- X372-7/8 (1.26) og så Bavaria da,med undermåliga seglingsegenskaper 1.23!!!

Nei mine svenske seglingsvenner på dette forum,etter min uppfattning er konklusjonen denne:

1)Veldig mange Bavariaeiere er nødvendigvis nye segelbåegare som INTE har seglat før.Og det er vel veldig trävligt og bra? 2)Veldig mange kjøper standardsegel og legger pengar i masse utstyr i stedet for å legge pengar i skikkelige seil og mindre utstyr, og det er selvsagt fritt valg,3) ikke minst så velger man altfor ofte det grunne kjølalternativet i stedet for det djupa,og da tappar man en hel del på seglingsegenskaperna.

segelentusiastisk hilsen Slaraffen.smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i vad slaraffen skrev...

Bavariorna är inga kryssraketer, men de är dom definitivt inte ensamma om... alla har inte bråttom på sin semester...

 

Senast ändrad av MagplasKE | 09 maj 2007 | 10:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis fick sin helt nya 37:a levererad förra veckan. Jag kikade runt i den och upptäckte att det satt en Penta D1-30 i den. Jag sökte som fasen men hittade inget emblem Bavaria Edition underförstått Lower Quality på motorn...

 

Skulle t.ex. Volvo riskera sitt rykte genom att tillverka en dålig version av D1-30 för att kunna sälja billigt till Bavaria...? Människans rationella egenskaper kan tydligen totalt spärras av de emotionella egenskaperna...

 

Jag hoppas att Bavarias inträde på arenan får till följden att fler har råd att segla och därigenom indirekt hjälper till att skicka seglandets märkvärdighet i havsdjupet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det föhåller sig med motorer eller riggar det är bara rykten jag hört. Men jag vet att påståendet om billiga segel från Elvström är sant. Till detta kan jag förelägga två bevis. 1. kän på ett segel från en bavaria seglet saknar helt styvheten som kännetecknar ett nytt segel. Detta beror på att duken är billig och grov och inte behandlad på det sätt som en bra drakronduk skall vara. 2. Ring Hammel segel som tidigare hette Elvström och som lämnade därför att Elvstöm segel ville massprodusera segel med billig arbetskraft och detta ville inte Hammel han vill sy kvallitets segel. Om man dessutom tar med ett Bavaria segel till vilken segelmakare som helst så kan han säkert ge en lektion i vilken sorts duk seglet är sytt i och hur detta uppför sig vid belastning. Min hyppotes vad beträffar Seldens och Volvo bygger på det faktum att om man kan påverka en leverantör så kan man påverka andra. Är det lågpris så är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Bavarias standardsegel är de helt klart av låg kvalitet. För en peng kan man få bättre grejor levererade med båten Det är liksom så man kan skylta med ett lågt pris på prislappen, slutsumman är något annat.

Vill minnas att man gjorde en sammanställning i Segling där man jämförde ett antal båtar (Bavaria, Hanse, Elan, Najad & HR tror jag det var?) och likställde dem i utrustningsnivå med likvärdiga motorer, segel, riggar, foldingpropellrar och allt var det var. Bavarian var helt klart fortfarande billigast, men gapet hade krympt rejält mellan båtarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan man inte for en gang skuld la være å sammenblande alle faktiske opplysninger i en enda smørja???Etter mange års segling på den underbara svenske Vestkust,har jeg alltid ment at svenske seilentusiaster alltid har hatt store kunnskaper om segling ,et seglande folk og forståelse av vår store hobby,men i noen få tilfelle begynner jeg verkligen at tveka! 

Elvström-Gransegel(Tasker)-North sail-Lundh sail etc.etc., alle sammen produserer alt fra billiga segel til svært så dyre High Tech segel i sitt sortiment!!!

Bavaria blir levert med det billigste alternativet til Elvström,sydd til Bavaria som STANDARD segel inkl. i prisen som du får oppgitt som grunnpris.Allikevel så er det et såpass turseil at Elvström setter sitt navn på!Men kvaliteten er selvsagt langt fra god nok til å gi  båten rettferdig seilegenskaper.Men dog så blir Bavaria levert med seil i motsettning til mange andre merker.Her er det fritt opp til enhver båtkjøper å godta standardsegel eller bestemme selv kvaliteten.

I hvertfall i Norge,når man kjøper Bavaria,blir man faktisk spurt/får gode råd vedr.seilkvalitet/båtkjøp.

Min egen erfaring,som har en grei bakgrunn for å utale meg(tidligere kjøpt 2 stk nye Maxi inkl.Gransegel),kjøpte våren 2005 en Bavaria 38 .Vi talade om hvor lenge jeg hadde seglat(30 år),hva jeg skulle bruke båten til(blanding av tur/regatta/,og selvsagt hvilket båtbudsjett jeg hadde.

Forhandleren foreslo selvsagt IKKE standardsegel,men en bra High Tech pakke mot et tillegg på 38.000.- og en dyp blykjøl mot et tillegg på 25.000.-Og dette gjorde jeg for å få tilnærmelsesvis full utnyttelse av denne båt seilegenskaper,og denne båten seiles greit opp til et LYS på 1.23!!Vil tro at den i løpet 1-2 år vil få økt sitt lystall.

Som en annan her skriver,skal man sammenligne forskjellige båt-typers segelegenskaper/kvalietet,så må de være likt utstyrt.

En Cumulus med billigste dacronsegel ,holder selvsagt overhode inte følge med en Cumulus med carbonsegel???

seglarhilsen Slaraffen


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


helt korrekt.

Eksempelvis en Bavaria som oppgis en standard/grunnpris på 900.000.-,

må man påregne minimum 100.000-150.000.- for å få det jeg mener er turklar båt,med bra seilgarderobe.

 

Slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I all verden,det er ikke noe som heter Bavariasegel-Hansesegel-X segel-Sweden Yachtsegel????

En gang fantes det noe som het Pelle Pettersonsegel,men DET var dårlig kvalitet det!!

Slaraffen3.gif\

 

 

 

Senast ändrad av slaraffen | 09 maj 2007 | 14:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Elvström segel talar man om segel av Bavaria kvalite. Ingen utom Bavaria köper dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gled dere,Bavaria 30 kritikere,avløseren Bavaria 31  blir allerede lansert Juli 2007 med standard dypgang 1.87,og muligheten til å kjøpe HighTech seil,ikke Bavariaseil.Beskrivelsen finnes på sidene til Bavaria Yachtbau GmbH. Hurra,enda en Bavaria å prate skit om.

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit ett populärt ämne det här. Jag har tittat igenom alla inlägg och försökt bedöma dom, helt enkelt för att få reda på om Bavaria är skit eller inte (som ursprungsfrågan var).

Som det ser ut just nu finns det 39 st inlägg som är negativa till Bavaria och 36 st som är positiva. Dessutom 9 st inlägg som är så neutrala att dom varken gör till eller från.

Med andra ord så leder alltså (knapp marginal) åsikten att Bavaria är en skitbåt.

Men vi ska komma ihåg att detta bara är en begränsad del av folkets åsikt. Om 20 år vet vi hur bra dom egentligen är rent kvalitetsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nyfiken fråga - ett neutralt inlägg till... 21.gif\

Går det att slippa ratten på småbåtarna?

Dvs kan man få rorkult som tillval på 30-fotaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle man ju kunna tänka sig att det skulle vara lätt att få. Betydligt mindre arbete att sätta en rorkult än ratt! Ring och fråga återförsäljaren. Blir ju mer plats i sittbrunnen! :-)

 

 

Senast ändrad av Crona | 10 maj 2007 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi hvertfall vet,er at Bavaria har produsert segelbåtar siden 1978

(707),og jeg vet ihvertfall om  moderna Bavaria som er 10-12 år og eierene kaller båten tildels feilfri pr dd,og kjøper gjerne Bavaria omigjen.

Selv hadde jeg en maxi 999 i 18 år,som også var feilfriog  som jag var meget fornøyd med.Tror skillnaden pr dd på div. båter kun er marginal kvalitetsmessig,men vannvittig i pris-skillnad.

mvh

Slaraffen

 

Senast ändrad av slaraffen | 10 maj 2007 | 11:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att en stor del av prisskillnaden ligger i inredningen, för - sakligt nu - inredningen i Bavariabåtarna har inte riktigt samma finnish som i de dyrare alternativen på de exemplar jag sett på mässan. Läste i en bok att en fin mahognyinredning ofta utgör halva tillverkningskostnaden av båtens totala! Böjlimmade lister, snidat massivt trä och perfekt passning kostar, standardtillverkad plywood från färdiga mallar är billigt. Var och en avgör själva vilka krav man ställer på detta och hur mycket man är villig att fixa till själv om man inte är nöjd.

Volymen gör sitt också, klart att det är skillnad att köpa 100 eller 3000 motorer per år.

 

Att man sedan missat detta med vissa grundläggande bitar som kölinfästningarna på vissa modeller pga snålhet eller okunskap om de krafter som uppstår är ytterst beklagligt för varvet då det gör att man brottas med ett taskigt rykte som säkert är oförtjänt i mångt och mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick just berättat för mig att man inte kan få rorkult på bavariorna. Det förklarar att servicen inte är den bästa hos Bavaria då man inte kan skräddarsy sin båt som man vill. Men dem spottas väl ut på rullande band så det går väl inte att göra några större förändringar på dem. Satsar nog hellre på en lite mindre HR eller Najad där man får nästan precis vad som helst och hur som helst på sin båt. Tillverkas ju också i lite mindre skalor. Blir nog en äldre HR 312 till att börja med om en eller två säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt på 70 talet seglade jag på en halv tonnare. Denna båt hade de finnaste seglen som gick att få för pengar specal rigg med rod stag en perfekt däcks utrustning. Inredningen var lätt och mycket spartansk. Rör kojer och ett enlågit spitkök. Finisen på färg och gelcote var lite skamfilad och hon var inte någon skönhet men vi vann nästan alltid. Vi tyckte att hon var den bästa och sjövärdigaste båt vi seglat. Så när min dåvarande flickvän och nuvarande fru efter ett besök i båten frågade hur vi vågade gå ut på havet i en sådant vrak blev jag mycket upprörd.Hon baserade sitt tyckande helt på utsendet och saknade kunskap och intresse av att se att hon framför sig hade en båt som klarat och klarade vilka förhållande som helst på havet. Att sen hon inte hade vacker inredning och nypollerade fribord det brydde sig vi inte om men i hennes ögon så gjorde det allt.

 

Jag tror att väldigt många båtköppare i dag handlar båt efter precis samma prinsip som hon. Man vill ha en båt som ska se bra ut vara bekväm i hamn.

Men hur den fungerar i 20 sekundmeters vind på kryssen det struntar man i.

Ty man har inte varken kunskap eller intresse att gå ut i sådant väder.

Dom gånger jag seglat Bavaria med orginal segel så undrar jag var gång

 hur vågar dom ha sådana segel tänk om dom får hårt väder på sig, Duken kommer att töja sig så att det inte går att ta höjd.Ändå så ser man Bavarior som seglar år efter år med dessa allt mer utseglade segel av undermålig duk. Går dom inte ut om det är risk för hårt väder eller

kör dom motor då eller hur fungerar det egentligen.Och var ligger nöjet för dessa seglare jag mår dålig i en båt som inte har rätta bettet på sjön. Att sitta i en underiggad båt med dåliga segel och stor avdrift och häftig krängning pga av segel med fel form nej då blir jag hellre hemma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...