Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
nirilli

Bavaria skit eller bra båt

Rekommendera Poster

slaraffen ( Du är så gräsligt enögd.Du har gjort ditt val och det är rätt för alla. Jag vill kanske mycket helre köpa en X 35 för att jag gilar häftiga seglare. Eller en Halberg Rassy för att jag gillar lyx.

 

Du räknar upp ett antal båtar som du vill att vi ska jämföra med Bavaria.

Dom båtar du räknar upp är samtliga bo båtar i samma katgori som Bavaria.

Din sanning är inte sant för alla om du vill tro att din Bavaria är snabbast mest välbygd säkrast och ändå billigast i världen så gör det för all del men du kan väll ta av skyglapparna här på forumet och försöka vara lite objektiv.

 

Du påstår att när jag skriver att du är ett Norskt Bavaria fan så ljuger jag. Inget kan väll vara mer sant.

Du blir arg över att jag skriver att Bavaria köper billig utrustning till sina båtar.

Trots att det är så. Bavaria gick ut med anbud på segel till sina båtar.

Biligaste anbudet kom från Elvström segel Som syr segel i en fabrik i Danmark i sämsta tänkbara duk och jobbet görs av ett gäng gästarbetare

från Asien med väldigt låga löner.

I seldens sortiment av rigar har Bavaria inte valt en kolfiberrigg för en dyr peng utan Billigast tänkbara.

I Rutgersons katalog har Bavaria inte valt de dyraste blocken med lager av titan utan billigast tänkbara.

Men det är fortfarande Elvström Selden och Rutgerson som levererar och står som garanter för en viss kvalite.

 

Jag började denna t åden för att få reda på om rycktena om Bavaria var sana eller falska. Jag har fått en del svar men är bedrövad över att vissa blir så känslomässigt engagerade och så enögda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklager,men har du ennu inte fattat at du inte kan sammenligne Match serien med Cruiserserien??

Se disse 2,f.eks Match 42 och Cruiser 42 på land begge to,så kanskje man slutar tjata om /sammanblanda Match og Cruiser!!

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


oppsan,jeg trodde dette fora var for båtentusiaster,for det er det jeg har vært i snart 30 år,inte et fora for personangrep,men:

Nok en gang en masse uskeligheter om kânslormessig og enôgda osv ,isåfall hadde jeg kjøpt en Maxi 1300,ikke vurdert opptil 8 forkjellige båter!

Det hadde vært hyggelig om man virkelig leste det jeg skrev,så har jag vel aldrig sagt at Bavaria er best!!??Er det noen som har ensidig skylappar så må det vel være noen av de andre enn mine innlegg her i dette fora?

Inte blir man hellere arg,overhode ikke,snarere oppgitt over all ensidig skitkasting for at man fornekter at serieproduserte båter straks er på full høyde med gammeldagse småprodusenter,som tviholder på eneretten til kvalitet.

Et eksempel,(inte helt serieproduksjon enda,men en begynnelse)er vel sammenslåingen Storebro-Nimbus-Maxi og Ryds?Før var dette 4 forskjellige,men idag(hvis ikke jeg sitter med totalt feil opplysninger,og da beklager jeg)er dette sammenslått/rasjonalisert mht større innkjøp større produksjon osv osv,Bare vent og se,her legges det opp til serieproduksjon i overskuelig framtid,man må gjerne neka for dette også,men tiden vil vise.Maxi er ihvertfall ikke blitt dårligere av denne grunn,snarere tvert om(etter min enôgda oppfattning den beste 13meteren på markedet).Og dette er en sammenslåing som jeg (med all min enôgdhet og mina skylappar)mener er helt suveren.

Men i første omgang ville jeg spare 1,6 mill,først og fremst fordi jeg var livredd for framtidens tap på begagnadpriset i denne tid hvor båtbransjen er inne i en omstillingsfase.Byter kanskje til Maxi 1300 den dagen den er serieprodusert og 3-400.000 dyrere enn Bavaria!!

med båtentusiastisk hilsen

slaraffen 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon sa innan!

Problemet handlar inte om tjockleken på skrov utan att kölar har lossnat och att kölinfästningar har läckt på vissa båtar. När du säger att skillnaden i kvalitén är marginell håller jag inte med mig. Allt handlar inte om ytfinish utan även om slarv vid själva båtbyggandet. Efter som jag själv har varit Bavariaspekulant har jag självklart tittat ingående på både nya och begagnade Bavarior. Tittade bla på två Bavaria 32 av samma årsmodell där den ena hade brickor på kölbultarna och den andra saknade brickor.Intrycket jag fick är att dom hade lite bråttom när dom byggde båten utan brickor på kölbultarna. En annan sak jag reflekterade över på en båtmässa var att det på en Bavaria hade bildats sprickor i plasten i anslutning till takluckan i förpiken på en helt ny båt. Jag kan göra listan lång men vad jag vill komma till är att sådant inte existerar på exempelvis en HR, Arcona, Najad Swan mm.

 

Vad gäller ditt exempel med BMW så är det väl knappast något problem att hitta en som kostar väsentligt mer än 700.000. Vad du dock gör när du köper en dyrare bil alt en båt är att du köper ofta en livsstil.

Du får mer för pengarna än själva båtan!

 

Köper du en billigare båt så är det oftast bara en båt som du får för pengarna.

 

Självklart är det så att vanliga människor kan köpa kvalitet idag till rimliga priser men man får inte vara naiv nog att tro att tex en Swatchklocka har samma kvalitet som en Breitling.

Visserligen levererar båda korrekt tid men det är ändå en jäkla skillnad!

 

Men som jag sagt innan!

Anser du att Bavaria uppfyller just dina förväntningar tycker jag att du skall slå till och köpa en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nirilli skrev bl.a.:

Din sanning är inte sant för alla om du vill tro att din Bavaria är snabbast mest välbygd säkrast och ändå billigast i världen så gör det för all del men du kan väll ta av skyglapparna här på forumet och försöka vara lite objektiv.

Saken är väl den att det finns ingen objektivitet. Antingen älskar man Bavaria eller också hatar man den.

 

Jag började denna t åden för att få reda på om rycktena om Bavaria var sana eller falska. Jag har fått en del svar men är bedrövad över att vissa blir så känslomässigt engagerade och så enögda.

Hade det varit Din vilja att läsa om Bavarias rykte hade Du kunnat söka på Bavaria i sökfunktionen. Men på det sättet hade det ju inte blivit någon ny Bavaria diskussion...

 

Jag tror att Bavaria gör ett race à la Skoda. Skoda var billigt rassel för ett antal år sedan. Vem kan påstå det idag?

 

p.s. Jag äger ingen Bavaria och ingen Skoda heller. d.s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Bavaria gjort ett race a la Skoda är det ingen tvekan om.

 

Inom några år kommer säkert även både kvalitetsproblem samt dåliga rykten

att vara borta. Man får ju även säga att deras resa har varit imponerande

från husvagnstillverkare till båtvarv.

 

Däremot tror jag inte att marknaden enbart kommer att bestå av massproduktionsvarv i framtiden. Jag tror däremot att alla varv kommer att

fortsätta att effektivisera både sin tillverkning samt sina inköp vilket dom redan gör idag. Orustvarven grovsågar idag tex ut sina inredingar med robotar och dom flesta köper idag sin plast ifrån Kina (bla Nimbus).

 

Vad som också är intressant är att det börjar växa upp varv i Kina som exporterar båtar till bla Europa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, och inte för att det har med båtar att göra, men jag vill nog inte påstå att Skoda är en kvalitétsbil idag heller. Även fast dom är en helt annan produkt än för 20 år sedan.

Men på sätt och vis är ändå jämförelsen inte så fel. Skoda byggs av en fabrik som inte haft som tradition att bygga sofistikerade produkter och Bavaria byggs av en fabrik som inte har någon längre båtbyggartradition.

 

Jag låter kanske inte så positivt inställd till vare sig Skoda eller Bavaria men jag ser det som så att den bruksbil jag har måste vara pålitlig i alla väder och detsamma gäller det båt jag seglar. Har varken råd eller tid med en massa strul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sammanblandar inte de två, utan ser detta som ett mått på Bavarias totala kvalitetstänkande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mambo skrev bl.a.:

 

Jag låter kanske inte så positivt inställd till vare sig Skoda eller Bavaria men jag ser det som så att den bruksbil jag har måste vara pålitlig i alla väder och detsamma gäller det båt jag seglar. Har varken råd eller tid med en massa strul.

Om vi ska fortsätta med jämförelser på landbacken så undrar jag bara om Skoda skulle ha sålt alla dessa tusentals Skoda Pickup till svenska hantverkare om de inte hade fungerat. En hantverkare torde väl inte ha råd eller tid med en massa strul...?

 

Tillbaka till plurret:

 

Jag tror att vi bara sett början på produktionsrationaliseringen. Beat or be beaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det gäller Skodas tillförlitlighet grundar jag mitt omdöme på bilprovningens statistic, ingen rolig läsning.

 

Men som sagt, tillbaka till båtar och där håller jag helt med dig om att det kommer att bli produktionsrationaliseringar också bland de fina fabrikaten. Jag tror att dom har mycket att lära av Bavaria, Hanse m.fl. och vem vet, i framtiden kanske de båtar som byggs med denna rationella kontroll blir de som har bäst kvalité (jämför Toyota -asch nu var jag inne på bilar igen!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det har skett en produktionsrationalisering i åtminstone europa sedan

industrialismen fick sitt genombrott!

 

Däremot kommer vi konsumenter alltid att värdesätta olika saker.

Själv värdesätter jag ett bekymmersfritt båtägande om man nu skall relatera till allas vårat gemensamma intresse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På frågan:

Är bavariabåtarna överrepresenterade vad det gäller skador relaterade till grundstötning?

Svaras:

Vi för inte någon statistik på ett sådant sätt att vi kan ta fram någon information om det.

Har inte så mycket att säga förutom att Bavaria-båtar generellt sett inte skiljer sig nämnvärt från andra europeiska segelbåtar av liknande konstruktion.

Med vänliga hälsningar

Svenska Sjö AB

Båtskador

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att något försäkringsbolag för statistik över byggkvalitén på enskilda båtmärken.

 

Statisiken bygger väl oftast på typ av båt, ålder på försäkringstagaren samt hemmahamn mm?

 

Ett exempel var när mitt förra försäkringsbolag höjde avgiften för att olycksfrekvensen på segelbåtar i min storlek hade ökat.

 

Om man nu är väldigt nyfiken och känner ett behov av att bevisa för andra

att Bavaria är bra eller dåligt är det nog bättre att ringa runt till ett antal besiktningsmän alt gå runt och snacka på reparationsvarven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 



Personligen tror jag inte att något försäkringsbolag för statistik över byggkvalitén på enskilda båtmärken.

 


Jepp - Detta försäkringsbolag gör det i sammarbete med andra - Annars sänder de inte ner en representant från svenska försäkringsbolag (Besiktningsman) att tala förstånd med Bavariavarvet - vad tror Ni de presenterar - hörsägen?


.Det är givetvis fakta man presenterar - annars är det meningslöst att ha ett möte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Det vore ju märkligt om dom inte förde statistik över båtar eftersom dom gör det med allt annat.

dom måste ju ha något att gå på när dom ska prissätta en försäkring.

Det är ju vinstdrivande företag.

 

I övrigt anser jag Bavarias rykte något överdrivet, inte helt förtjänat.

Det är ett snabbbygge med allt vad det innebär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som får människan ut på havet, Härligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger som jag sagt innan: Bavaria är ingen båt jag skulle köpa själv och det är inte Maxi eller Folkbåt eller Vega heller. Vad har dessa båtar gemensamt? Ett dåligt rykte, folk som såg ner på båtarna och dess ägare när de först lanserades. Folkbåten som kom under 50-talet när det var populärt med långa låga och smala skärgårdskryssare kallades för \fet padda\ och man tyckte att den var fruktansvärt ful. Folkbåtsseglarna var inte värda vatten. Vegan med sin inombordsmotor var \ingen riktig\ segelbåt med sin inombordare. Sen att den öppnade nya möjligheter för folk att komma ut på havet spelade mindre roll. Maxin var det samma sak med, dåliga byggen sa man bland annat. Vegor är fortfarande populära båtar, Maxi likaså och få båtar väcker så nostalgiska minnen som folkbåten. Så varför inte respektera varandras båtval? Det är ju inte så att en Bavaria skulle ställa till med mer förtret på sjön än någon annan båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så skönt det skulle vara om Seglarsnack vore fritt ifrån detta eviga hackande på andras båtar. Jag vet inte hur mkt det är som är surhackande här men det är för mycket och det finns oftast ingen som helst skämtsam eller ironisk ton i det hela.

 

Segla ut och var glad för din båt eller byt den till en en annan. Fundera gärna på vad andra har valt men sluta med detta värderande. Det är bra men det är kass, det är kvalité men det är smäck, det är en slödrög men det är en riktig seglare o.s.v. i all oändlighet.

 

Finns det ngn som håller med mig? Är jag för känslig? Ser jag inte den poäng som finns? Har jag inte här att göra?

 

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Liknande diskussioner förekommer sällan på MotorbåtSnack. Kan det bero på att motorister är mindre prestigebundna...? 26.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När liknande diskussioner förekommer på motorbåtsforum rör det sig om amerikanska båter i jämförelse med svenska.Vem har inte hört att man skall undvika att stampa för hårt i durken på en Bayliner!! Detta är dock ett ganska ut-tjatat ämne liksom även diskussionen om Bavaria kommer att bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Pajkastningen kan fortgå i oändlighet. Jag seglar X-för att jag gillar att segla,och givetvis gillar det som X-yacht står för, precis som BMW etc. Var jag ny båtägare skulle jag kanske satsa på en bavaria pga priset och bekvämligheten. Det kommer alltid att finnas olika seglare. Dock tror jag att Bavaria har problem med grundstötningar efter som en stor del av Bavaria ägaran har detta som första båt eller hyr båten, alltså inte båten fel utan båtägaren/ skepparen. Jag lägger mig (lite pedant som jag är) tex långt från Norska Bavarior i hamnar på Västkusten för att många av dessa är hyrbåtar eller är nya båtägare med begränsad erfarenhet av relativt stora båtar. (har dock inget emot Norrmän, min fru är norsk och hon har samma uppfattning). Jag har kappseglat Bavaria 38 och har insett att det är ingen båt för mig men: 

 

Vad jag vill säga är att man bör köpa båt som passar en själv inte någon annan. Bavaria är billiga båtar som passar sin målgrupp, X, HR mfl passar en annan målgrupp. Det viktiga är att ha ett gemytligt sätt och respektera varandra på sjön.

 

Skepp o hoj seglarvänner

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan inte annat än att hålla med förgående. Bavria är billiga båtar, man får mycket båt för pengarna osv, och när man får det får man göra avkall på vissa andra detaljer som kostar lite mer pengar, t ex seglings egenskaperna då rigg och segel är av enklar typ, lika så inredning. Det är som över allt annars -Man får vad man betalar för ;) Jag prioriterar seglings egenskaper därför gillar jag X-Yachts. Likaså den som gillar att köra bil fort kör Porsche.

 

Men den båt som tar en ut på sjön är en bra båt

MVH

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En måste ju ta och försvara bavarians seglingsegenskape, har läst tester i både båtnytt och allt om segling som kommit fram till samma slutsats när det gäller bavarias seglingsegenskaper(i detta fall gällde det 33 fotarn tror jag). Anledningen till att bavarian får spö av många andra båtar är enn utrustningsfråga till stor del, om man väljer den djupa kölen, lägger till ett par lappar för foldingpropeller istället för den fasta, och kostar på bra segel och skippar rullstoren så seglar bavarian lika bra som andra moderna jämnstora båtar ex Hanse. Särskillt propellern har en ENORM påverka på seglingsegenskaperna ex höjden på kryssen, den fasta propellen bromsar ner båten vilket gör att man får offra höjd eller drabbas av ökad avdrift. Jag vet av egen erfarenhet, På x99an fastnade en gång propellern i utfällt läge och vips kändes det som vi släpade något efter oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla fall är den grunda kölen till B30:an inte bra. Den sprack när jag gick på grund, och det hade inte en normal köl gjort i det läget.

Lite mer utförlig beskrivning finns på

http://www.hafsorkstern.se/grunt

 

Mvh

Niklas

 

Men annars är det en kanonbra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mig inte i diskussionen som ju engagerar många och är därmed en bra diskussion.
 
Jag frapperas av att det är så många som har så mycket att säga om en båt de inte själv har ägt!
 
Man kan väl inte uttala sig med någon säkerhet om en båt man sett på mässa och i broschyr? Jo det kan man.
 
Det är klart att man kan spekulera. DET ÄR DET MESTA VI GÖR PÅ DEN HÄR SAJTEN. Oj nu blev det versaler. Det var faktiskt ett misstag men jag låter ödet få ha sin gång i detta fall.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite på bavariorna men har bestämt mig för att satsa på en äldre Hallberg-Rassy 312 från 80 talet. Verkar mer välbyggd och stbil på alla sätt och vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria är nog 2000 talets maxi båt.? Har en bekant som köpte en -06 Bavaria 30.  Facit . Efter en säsong  så var lattornahelt slut. Med resultatet att det var hål i storseglet.lattorna små runda glasfiberstavar av usel kvalité. Det är nog så att det finns endel att göra för att få upp kvalitén på  bavariabåtarna.rymlig men inte så mycké Båt för pengarna. Nytt,Ja,Men för dyrt,för 700 får du en fin 30 fotare som är beprövad.För mig verkar det som att Bavaria säljer på fina brochyrer....Är själv stolt motorbåtsägare...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm så vitt jag vet tillverkar inte bavaria sina egna segel och lattor, alltså ligger felet hos segelmakeriet och kan drabba alla båtar som köper segel däriftån, dvs även 70 tals båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Säger inte emot, Men köper man en ny båt så tycker jag att sådana saker borde hålla. Det är ju ändå en ny båt dom köpt.smiley-smile.gif\

 

 

 

Senast ändrad av pettja | 06 maj 2007 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast tillverkarna levererar de kunden (Bavaria) vill ha.

Vill Bavaria ha billiga dåliga lattor så får de det...

Godstjockleken i Bavarias Seldén-rigg är inte lika tjock som vanligt, allt för att spara pengar.

Så är det nog överallt!

Skall en Muslitillverkare leverera Brand label till ICA, Willys, Coop mfl tar de en vanlig Musli och tar bort det som kostar pengar och så blir alla nöjda.

ICA mfl får en billig produkt, tillverkaren håller upp sina volymer, kunden får en billig vara etc etc...

Sen får varje leverantör och kund ta ställning om de kan stå för denna kvalite och om den duger.

Tyvärr har väl de stora (både ICA och Bavaria mfl) väldigt stor makt och det är nog svårt som lev att säga nej men man hoppas att det finns en gräns...

 

Mvh / Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...