Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
nirilli

Bavaria skit eller bra båt

Rekommendera Poster

Väldigt många trådar här kommer efter ett tag att handla om Bavaria och dess kvalite.

Det är väll såhär att Bavaria säljer billiga båtar. Mam har satsat på att

göra 2000 talets Maxi 77a. En båt som många har råd med och som de flesta klarar av. Billigt betyder att du inte får topp kvalite. Att alla klarar av båten betyder att det inte är en nervös X båt. Bavariorna gör sig inte besvär på kappseglings banorna. Men de har det väldigt bekvämt i hamn gott om plats och så. Som penisionärs båt och för nybörjare som vill lära sig är Bavariorna ett utmärkt val. Men vill du ha en båt som seglar bra har rätt känsla på rodretn och kan hävda sig någon gång på en kappsegling sö köp ingen Bavaria. Jag vet att några segelmakare har lagt ner mycket tid på att göra segel till olika modeler av Bavaria som ersättning till orginalseglen som är gjorda av billig duk.Men ännu har jag inte sett en bavaria som seglar bra.

 

Att köpa båt är nästan alltid en kompromiss. Och frågan är vad vill du prioritera i ditt båtval. Dyr kvallite,seglingegenskaper,boende,priset eller något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eftersom jag har uttryckt min skepsis till Bavariabåtarna i de trådarna du nämner vill jag förklara min inställning till dessa båtar:

- Jag har full förståelse för de som prioriterar bekvämlighet

- Jag tycker att det är kanon med billiga rationellt byggda båtar

- Alla behöver inte ha båtar som är möbler invändigt

 

MEN! (alltid detta men 8.gif\ )

- Jag tycker att man snålat på saker man inte skall snåla på, som t ex kölinfästningar.

- Det kan inte vara dyrare att rita en båt som kan segla. När en modern 30-fotare på papperet har samma prestanda som t ex jämnstora Scampi som ritades 35 år tidigare har man inte direkt lyckats.

- Det finns bättre byggda, bättre planerade invändigt och utvändigt snyggare nya lågprisalternativ i samma prisklass.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei,Bavaria igjen,som motvikt til dere  som har utrolig stor kunnskap 13.gif\om Bavaria,men som inte har noen erfarenhet av dessa båtar,bare lager egene konklusjoner,snapper opp litt her og der,bestandig kun det negative,vil jeg som âgare av en Bavaria 38 Cruiser 2005 mod med dyp blykjøl bare komme med følgende komentar:

1)Bland ikke matchseriens kjølinnfestning med Cruiserserien.

Cruiserserien har mer enn sterk nok kjølinnfestning,ellers hadde vel ikke sertificeringen lagt på høyeste plan/kategori?CE Kategori A, ok?

2)Når har dere komkret talat med en Bavariaâgare som er direkte missnôyd?

3)Bavaria har seldèn rigg ok?Elvstrôm seil ok?Volvo Penta Motor OK?

Lewmarutrustning over det hele ok?Rutgerson OK?

4)Kevlarforsterning eller Aramid i skrog,baug ok?

5)masse utstyr fra bare kjente produsenter som standard ok?

6)Seglar inte en Bavaria 38 cruiser med dyyp blykjøl bra?

Faktisk bevist gang på gang,at den seglar från båtar den inte skulle kunna gjøra,faktisk rent fysisk,inte omreknat från lystall.Lystall 1,24 som den seglar lett upp til.Kunne gi mange konkrete eksempler på dette med seglingsegenskaper,men det hjelper sekert inte i dette fora.

7)Hva gjenstår da i uppbygnaden av båten som skulle gjøre at den  inte er atraktiv?

Jo billig laminattreverk på gulv,og lite dårlig generell invendig finish,men fornuften forteller meg at 50-60% billigare enn tilsvarande svenskbygde båter.

for all del,konkurrenter finnes-Hanse mfl.

det har også vist seg andrehåndsverdien er bra på Bavaria.

mvh

Slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

synd att man inte fattar va du pratar om.
 
bavaria blir väldigt billiga för dom gör extremt stora mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar:

1. Hur var Matchen som tappade kölen klassad? Förmodligen även den CE klass A, dvs för oceangående. Hjälpte det till på något sätt?

2. Det räcker väl med att läsa det som står skrivet i de länkarna jag hänvisar till som referens?

3. Har aldrig sagt någon om utrustningen på båtarna. Det är skrovets utformning jag tycker verkar bristfällig.

4. Verkade ju inte hjälpa för Matchserien...? Se bilderna jag bifogade i de andra inlägget.

5. Se svaret på punkt 3.

6. Ingen aning. Den man ser mest är Bavaria 30:n och det var den jag refererade till. Den har ett preliminärt LYS-tal som är lika med den jämnstora Scampin som är en failjeseglare med 35 år på nacken. Ingen skulle väl godta att en ny familjebil hade samma prestanda som en Volvo Amazon?

7. Obehandlad plast i dolda utrymmen, taskig passning på snickerier, tveksam kölinfästning, obehandlade plywoodkanter är det som i mina ögon ligger på minussidan. Om man går tillbaka på den 30:an som jag refererar till tycker jag även att de 1,70 meter korta kojerna i förpiken, de smala sofforna som inte går att sova på i salongen vilket gör att den enda kojen som är för vuxna personer är den 1,5-personerskojen under sittbrunnen gör att den modellen inte tilltalar mig. Jag är å andra sidan kanske inte riktigt den målgruppen som efterfrågas.

 

Men, jag vill inte ta ifrån dig att du är nöjd med min båt, precis som jag är nöjd med min gamla lilla skitbåt med massor av brister. Jag anser bara att Bavariabåtarna har brister och tillkortakommanden som jag inte skulle acceptera hos en ny båt. Jag anser ochkså att det finns bättre alternativ för samma pengar, te x Hanse som du nämnde och Harmony-båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då en Norsk Bavaria fan. Visst är det så att Elvström segel är standard på Bavarior. Men det är samtidigt så att dessa sk standardsegel sys av billigast tänkbara material. Elvström var det ända segelmakeriet som var bered att göra detta. Och så är det rakt igenom biligaste Rutgerson grejorna, biligaste seldenmasten osv osv. Och det är därför priset på båten är lågt prispress i varje vrå. Jag är säker på att din Bavaria 38 seglar bra det är ju trots allt en 38 fotare. Men det är liksom omöjligt att med standard utrustning få fart på en Bavaria upp till en nivå jämför

bart tex med en X 119 som ju också är 38 fot. det är som att jämföra päron och äpplen. Bavaria bobåt x båt seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria är säkert en helt ok båt beroende på var och hur man skall använda den. En sak är dock säker, och det är att det inte är en båt att rekommendera om man skall korsa atlanten. Har en kompis som varit ute och långseglat i 6 år och dom Bavariaägare som han stötte på som korsade atlanten hade väldigt ofta problem med läckande rutor samt läckage i kölinfästningen. Vissa fick även sprickor runt röstjärnen.

 

När det gäller vanlig semestersegling tror jag dock att det är en helt ok båt.

 

Vad som dock skall bli intressant är hur dagens Bavarior ser ut om 20år.

Går tex motorn att få ut på ett smidigt sätt med tanke på att motorn idag

monteras innan man lägger på däcket vid tillverkningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade en 5,5 år gammal charter Bavaria 50, Aten / Koper 600 Nm.

Fast vi tejpade alla ventiler innan resan, läckte det in, i hårt väder seglade vi med 20 cm vatten inombords i slaget, länspumpen satt inte på lägsta punkt.

Om en ventil öppnas utåt så hjälper överbrytande sjö till att täta den.

post-571-1394234890,6742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad man ska säga, somliga har ju sin bestämda uppfattning och det får dom ju ha!

Har i sommar träffat ägere till andra nya båtar som HR och Jeanneau även dessa båtar dras med fel från leverans precis som bavariabåtarna i vissa fall gjort.

Visst hade jag övervägt andra modeller om jag haft pengar i överflöd, men valet hade nog endå blivit en bavaria.

Med dom överblivna 200.000:- att spendera på extra utrustning och fina segel hade jag nog fått en bått som räcker till det mesta.

Bavarias konsept pssar nog inte alla, men välldigt många.

ang. segelegenskaperna vore det kul att höra hur många distans ni seglat en bavaria 30C och med vilka segel??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nå har denne diskusjon og dens argumenter falt ned på et nivå som jag for min del inte gidder legge mer enrgi i.

Det var hyggelig med meningsutveksling så lenge den holdt seg uppe på et

meningsfyllt plan.

Forøverig så er det nog inte så mange år før de såkalte kvalitetsbåtar inte lengre klarar av konkurransen från den billiga skiten,og enten legger av eller blir oppkjøpt av større enheter for samlebåndsproduksjon.Småproduksjon til 2-3 ganger så høy pris uten nevnverdig kvalitetforskjell har inte livets rett.

Det blir nog inte mange småprodusenter igjen iløpet av 5-10 år.

Det blir merkelig nok flere og flere av oss uvettige båtentusiaster som kjøper denne billige skiten.

mvh

Slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en av de viktigaste frågorna just nu för alla som planerar att köpa båt. Är det skit eller inte?, vem vill ha en 70-talare för 1,5 miljoner när man kan få en lika stor och modernare båt som bara är ett par år gammal för samma pris?

Flera baraviaägare säger att båtarna är fina fisken, och kanske kommer anklagelserna från HR och liknande kvalitetsbåtars ägare som oroar sig för att priserna ska börja dala för första gången, inte vet jag.

Min tro börjar luta åt att välja gammal och dyr, har dom hålt 20-30 år så känns det tryggt. Hur tror vi att en Bavaria ser ut efter 20-30 år? Andrahandsvärdet är ju ganska viktigt när båtarna kostar som små hus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför offrar så många människor sin tid och kreativitet på att snacka

skit om Bavaria,en båt som de uppenbarligen själva inte vill äga?

Jag är väldigt trött på dessa självutnämnda båtexperter.

Varför ifrågasätts alltid det billiga alternativet?

Måste en båt vara dyr för att anses vara bra?

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Kan bara hålla med föregående...

Det handlar väl om vilka behov som ska tillfredställas, eller?

Man får ju vad man betalar för, eller hur.

Man kanske ska se det hela objektivt i stället.

Det är en massproducerad båt med allt vad det innebär.

Visst har den brister men mycket av det dåliga ryktet är ju egentligen bara resultatet av en rullande snöboll.....

Jag har en hel del erfarenhet av Bavaria, olika storlekar, och visst finns det lite märkliga fel men vad kan man begära av en båt till det (1/2!) priset.

Bara det att inredningen sänks ner färdig i ett plastskrov och sedan skruvas fast! Det är klart att det märks.

Så länge man vet vad man betalar för så är det väl helt ok.

Bygg en bättre själv då till det priset så får du se...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Gå på grund ordentligt med en ny bavaria....du får plasta om

 hela bottenstocksystemet o kölinfästning,båtarna som säljs är

 inte gjorda för att tåla grundstötning...Bavariabåtarna är på

 tok för klent dimensionerade i plasten...plast är dyrt så det

 snålas rejält...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på grund ordentligt med en båten oavsett märke och du kommer att få problem. Det är jag ganska säker på. Det är bättre att navigera eller att gå på lite lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad baserar du det uttalandet på?? Har du någon statestik att tillgå??

 

Angående andrahandsvädret om 20år så får man ju givetvis jämföra med en båt i samma prisklass tex en Comfort 34 från -77 eller en Scanmar 33 från -82. Vad kan värde på en sådan vara om 20år? (dessutom får man ju räkna med att byta det mesta på en sådan båt under kommande 20 år.)

Räknar man sedan in skillnaden i lånekostnad för en båt för 1.500.000:- och en för 650.000:- så kan man nog ge avkall på andrandsvärdet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu sett ett par inlägg nu om 70-talare (antar vi talar om massproducerade...?) båtar som kostar 1 500 000 kr. Jag är nyfiken på vilka båtmodeller det är som avses?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt hur dessa ständiga debatter går runt, runt och runt, med samma argument från Bavaria-kritikerna och samma ilskna, förorättade repliker från Bavariafansen/ägarna. Och med ett rätt stort mått av osaklighet.

 

Det finns några enkla fakta att konstatera:

 

* En kvalitetsbåt är inte 2-3 ggr dyrare än en Bavaria. Inte om Bavarian utrustas till samma nivå och samma klass på segel etc.

* En Bavaria byggs oerhört rationellt. Vilket innebär höga underhållskostnader, särskilt på sikt.

* Kvalitetsproblem finns. Det är bara att läsa innantill på ägarnas hemsida om man inte träffat/känner någon som drabbats. Kvalitetsbåtar drabbas också av reklamationer. Men mer sällan på skrov och däck, dvs det som är själva båten utan på utrustning och motorer.

* Det finns vissa frågetecken kring hållfasthet och konstruktion. Exempelvis kölinfästning (inte bara Match) och skarven däck/skrov med relingslist.

* Seglingsegenskaper. Ett LYS på t.ex 1,15 betyder väl ett mått på prestanda oavsett om det är en Bavaria eller en kvalitetsbåt. Varför man debatterar detta är för mig obegripligt. Rimligen är köparen medveten om vad LYS-talen betyder och väljer man en båt som seglar som en gammal Ballad så har man gjort ett val. Visst går Bavarior ofta för motor. Men är dom ensamma? 

* Andrahandsvärde. Blir naturligtvis en gissning. Men klart är att en rationellt byggd byggd gammal båt med höga underhållskostnader får ett lägre andrahandsvärde än en hantverksmässigt byggd båt med en mer påkostad konstruktion.

 

En anna sak man kan konstatera är att det finns oerhört många Bavarior till salu runt om i Europa. Fler än vad som borde motsvara båtmärkets populäritet. Det kan bero på kvalitetsproblem. Men lika gärna på att B är en populär instegsbåt med sitt låga pris. Och att man efter ett par säsongers seglingerfarenhet kanske hellre väljer sommmarstuga eller motorbåt. Eller får smak på segling men vill segla snabbare och köper en X-yachts, eller vill segla långfärd och köper något mer lämpligt för detta.

 

Men på det hela taget kan man nog konstatera att man får mycket båt för pengarna. Den är rymlig och bekväm och man behöver inte få ångest för att man plöjt ner enorma summor i en båt man kanske bara använder ett par, tre veckor och några helger per år.

 

Jag tror att Bavariaägarna till en viss del representerar en ny slags båtägare. Det är mindre av livsstil, skepparmössa och ständigt putsande, fejande, mekande och ljugande på klubben. Istället följer man samma trend som motorbåtsfolket haft i många år nu. I en viss fas i livet får man för sig att det vore kul att testa båtliv och köper en båt. Livet kring och under båten är inte så intressant, man tänker inte långsiktigt, utan seglar/kör motorbåten så länge det är kul. Denna teori styrks av att det är relativt sett få Bavariaägare som skriver på våra populära segelbåtsfora. Men är inte intresserad av segling, båtar och sjöliv på sådant sätt att man kan ägna timmar åt att debattera kevlarlinor och ankringsteknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog inte med dig om att diskussionen hamnat på en låg nivå.

 

Det är väl bra att man som potentiell köpare av en Bavaria har frågor till säljaren utifrån andras erfarenheter?

 

Vad gäller framtiden så tror jag inte att båtmarknaden enbart kommer att bestå av varv som massproducerar båtar! Det kommer alltid att finnas människor som är beredda att betala lite extra för premium varumärken.

 

Dom sk kvalitetsvarven samt massproducentvarven vänder sig till helt olika segment på marknaden!

 

Stämmer din teori lär ingen köra BMW om 5-10år heller, utan det är varumärken som Fiat och Skoda som kommer att dominera marknaden vad gäller bilar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Eilean

 

Äntligen ett läsvärt inlägg i en av alla dessa Bavariadiskussioner som jag undrar varför jag följer. Du har förmåga att ta ett steg tillbaka och se en helhet som ofta saknas när man fokuserar på enskilda detaljer.

 

Något som slår mig är hur ofta det refereras till förnuftet t.ex. gnm att säga att båtval handlar om att tillfredställa olika, mer eller mindre välformulerade, behov. Jag tror att många av oss inte alls lutar oss mot förnuftet mer än i enskilda detaljer. Segling & båtval är till 80% känsla säger jag. Att vi sedan klär våra beslut med rationella argument är en annan sak.

 

Vi lever i en tid då känslan står lågt i kurs och man helst ska vara en smart entrepenör. Därför ska man kunna argumentera väl för sitt båtval. Det behövs inte alls. Köp det du gillar när du kollat det elementära. Sedan räcker det att just du blir blir nöjd. Man kan ändå inte leva gnm andra eller via andras åsikter.

 

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För mindre en ett halvt år sedan - i höstas -06 - Var jag på ett föredrag inom en större båtsammanslutning, där vi hade en skadereglerare från ett försäkringsbolag som föredragshållare - Han skulle ner till Bavariavarvet för att informera om vad de svenska försäkringsbolagen tyckte om deras produktion och skadestatistik. Han sade aldrig att det var Bavaria - men vi lyckades få fram det ändå. Vad han sade var mycket av det som kommer fram i denna tråd, dålig kvalitet, tappade kölar,mm. Men man kan ju inte jämföra en gammal Wv med en Rolls Royce - detta har oxå framkommit här - man får det man betalar för - MEN problemet är ett annat - Vi försäkringstagare på andra båtar tvingas att betala alla skador som Bavariabåtar ställer till med (Utgifter för bolagen som vi ska betala) - Våra försäkringspremier stiger för att Bavaria har dålig kvalitet - skulle alla Bavariaägare betala för det som händer deras båtar skulle Bavaria inte säljas i Sverige. Detta är Skadereglerare och försäkringsbolagens inställning. Varför ska man inte som i bilvärlden, var båttyp stå för sin egen skadestatistik och kostnader - det är nog dags att vi andra säger ifrån - detta var oxå skadereglerarens inställning. Så välj kanske ett annat försäkringsbolag som infört detta - någon är säkert redan på gång!


PS -Utanför Tyskland,Holland,Frankrike och i Medelhavet -FINNS INGA GRUND - Nu har de lärt sig att vi har det i vår skärgård! Och föressten WW -bubblan som bil sålde bra, trots att man gasades ihjäl, dåligt utrymme, minimal lastförmåga,mm :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med premier kopplade till båttypensskadestatistik - hur skulle det se ut för uddabåtar eller one-offbåtar? Jag är tveksam, då det skulle vara frestande för bolagen att ge uddabåtar höga premier för säkerhets skull

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte redan så att vissa båtfabrikat har högre försäkringspremier än andra??!

Det är i alla fall vad jag hört  -men det kanske inte gäller alla bolag.

Det jag hörde var att just Bavaria och dess jämlikar får en högre premie p.g.a de kostnader dessa ställer till med. Och att HR, Najad mm är billigare att försäkra av samma orsak.

 

Att sedan en uddabåt skulle få en högre premie är kanske inte så konstigt, är den okänd så kanske också reparationsvarvet, när olyckan varit framme, får ett svårare arbete då det saknas erfarenhet om hur man lagar just den modellen. Att reparera t.ex en Maxi 77-a vet väl alla varv hur det går till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa båt handlar om så många saker.

Vad får den kosta.

Vad ska jag ha den till.

Vad tycker jag är viktigt. .

Kvalite.

seglingsegenskaper.

Boende.

Säkerhet.

 

En Najad eller Hallberg Rassy är ju inte precis några rashästar på kappseglings banorna. Dom är dessutom dyra och har en massa lyx som man kanske inte behöver.

 

En E¤xpress eller en X79 har ju inte precis gjort sig kända för sin hålbarhet och kvalite. En massa tappade master och snea kölar osv.

 

Listan på nackdelar med den och den båten kan göras lång.Och till sist så

handlar det yterst om vad jag vill ha.

 

Samtidigt ska man inte helt negligera det så kallade skit snacket om Bavaria.Vist är det så att intresenter på Tjörn och Orust spär på varje nackdel dom kan hitta för att försvara sitt. På samma sätt som biltillverkarna talar om dåliga piratdelar tropts att dom kommer från samma fabrik som dom själva köper sina delar från.

 

Men det är skilnad för om bilen dör kan jag gå hem eller ta bussen. Men om båten slutar fungera till havs då är det lite värre.

Det finns en gräns där rationaliseringar och besparingar blir farligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan handlade väl inte om hur väl varven kände till båten utan om en viss båt är mer skadebenägen (och ömtåligare) än andra och dyrare att reparera.

 

Om detta system skulle slå igenom fullt ut skulle t.ex en gammal Folkbåt i trä bli orimligt dyr att försäkra. Tänk dig den tidsåtgång som krävs när man skall reparera ett hål i skrovet med bords- och spantbyten m.m. jämfört med att plasta igen motsvarande hål på en plastbåt.

 

Eller ta min båt som exempel. Den är sannolikt väldigt ´ billig´ för ett försäkringsbolag då den är robust byggd och enkel att reparera eftersom den saknar hindrande basinreden och all inredning och garnering är skruvad. Men eftersom den är det enda exemplaret av sitt slag i Sverige och från ett för oss rätt okänt varv är risken stor att bolaget klämmer i ordentligt vid tecknandet av en försäkring. Bolaget åker ju knappast ut och inspekterar reparationsvänligheten innan försäkring tecknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei,min mening om usakelighet gjelder selvsagt ikke at folk har frågor,det er selvsagt rett,og det skal man ha,men når man kommer med uttrykk og enkelte direkte usannheter på dette fora som:

Synd at man inte fattar hva du pratar om(jeg kan ihvertfall bra svensk,og jeg regner med at svensker forstår norsk?)

Eller:Ojdå,en norsk Bavaria fan

Eller:Totalt udokumenteret meninger om skrogtykkelse

Eller:Går man skikkelig på grunn osv.osv

Eller:alle underleverandører lager dårligere kvalitet på det de leverer til Bavaria??Ta en telefon til Seldèn eller Rutgerson og spør om dette .Eller kanskje Volvo Penta også har spesialmotorer til Bavaria??Dette er verklegen skitprat.

Dette er usakeligheter som ikke har noe på et diskusjonsfora å gjøre.

For egen regning så er jeg overhode ikke av den såkalte nye genrasjon Bavariaeiere på sjøen,(nesten 30 år i seilbåt)men har som jeg har skrevet i tidligere innlegg hatt 2stk nye Maxibåter(Maxi Racer og Maxi 999)som jeg var meget fornøy med.I 2003 begynnte tanken om båtbytte å komme,og jeg brukte over 2 år på grundige undersøkelser vedr.absolutt alle forhold.

Skrogtykkelse,hva slags materiale(plast er ikke bare plast),utstyr,jeg var nemligen uhyre skeptisk.

Men hva som jeg fikk dokumentert,opplysninger innhentet fra de forskjellige produsenter via e-mail,var følgende sammenfattet:Elanbåter samtlige franske båter hadde tynnere skrogtykkelse enn Bavaria Cruiserserie,noen av dem spesielt i kjølområdet.Det de franske produsentene/forhandlere spesielt påpekte,var at tykkelsen egentlig ikke hadde noen relevans,men hvordan materialet var oppbygd og hva det besto av.Deres påstand var at det hjalp lite hvor sterke plater/balkar osv kjølen var festet til ,dersom plasten dette lå i, ikke var av topp moderne sammensettning,og jeg vet idag hvilke båt-typer de siktet til dengang.Tyskproduserte båter,hvor skroget ikke var produsert i Tyskland,men i østeuropa var ikke aktuellt for mitt vedkommende.

For å få faktaopplysninger kan man gå inn på Bavariafabrikkens sidor,og se på produksjonsfilmen,den forteller en hel del om oppbyggingen.

Og vær vennlig gjør det samme med andre produsenter.

Har alltid vært fan av Maxi,kvalitet til overkommelig pris,men når jeg fikk antydet hva en Maxi 1300 ville koste(2,8 mill)mot Bavaria 38 1,15 med eksakt samme seil-utstyr)og bare marginal kvalitetsforskjell,var valget enkelt.

mvh

slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja.

Jag tror att jag har gjort mitt val. Och att det är lika personligt som smaken. Har varit förälskad i Najads och HR-båtarnas skeppslika former så länge jag kan minnas, så det blir mitt val. Lite lys till höger eller vänster skiter jag i:)

Tackar för allas åsikter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller med dig om att vissa åsikter är tagna ur luften som tex

att utrustningen skulle vara dålig på Bavariabåtarna. Däremot vet jag att

att dom leverar ganska enkla segel som standard som i och för sig säkert duger för normal familjesegling.Vad som också är intressant, som bla stod i båtnytt för ett tag sedan är vad du får som standard när du köper en Bavaria jämfört med en sk Kvalitetsbåt. Dom skulle bla ha 20.000kr för att

bottenmåla båten!

 

Att kunskaperna i norska är olika får du tyvärr räkna med.

Vi som bor i västra delen av Sverige förstår i regel norska bättre än dom som bor i östra delen då vi ju en gång i tiden tillhörde Norge.

 

Självklart har jag sett produktionsfilmen på Bavarias hemsida!

Det var bla efter att ha sett den filmen som jag konstaterade att man

monterade motorn innan man satte på däcket vilket i och för sig innebär en

minskning i arbetsinsats. Men är motorn smidig att plocka ur när det behovet dyker upp?

 

Vad gäller Maxi, är inte det längre en massproduktionsbåt för folket som det än gång var utan dom vänder sig numera till sk premiumkunder. Jag har tyvärr inte tittat på Maxi 1300 men eftersom jag är en båtnörd och tittar

på detaljer måste jag nog säga att jag märker en rejäl skillnad i kvalitet mellan Maxi och Bavaria. Sen är vi alla olika! Vissa vill ha båtar där alla ytor är målade med toppcoat inombords samt har den perfekta lackytan och andra vill det inte. Vissa vill också ha och betala för en båt som är kvalitetssäkrad av tex Norske Veritas och andra nöjer sig med ett båt där varvet gör stickprovskontroller.

 

Med andra ord så skall du köpa en Bavaria om du efter dina krav finner att det är bäst båt för dig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hei,entligen et saklig innlegg,och nu begynner vi tala om reella skilnader.

Vær vennlig gå i detalj pr dd,verklegen i detalj med reellla upplysningar fra alla verft,inte från någon som tror de vet.

Gå i detalj på følgene båter:

Maxi 1300-Hanse 400-Bavaria 39 Cruiser -och HR 37.

Her ser man verkligen hur lite skillnad i kvalitet/kun nyanser,vist er det  store skillnader i innvendig finish,ja,også noe i finish utvendig,for all del, men i uppbygnad-skrogtykkelse-utstyr,i det som verklegen teller er forskjellen marginal.

Men prisforskjellen er inte marginal.Ytterpunkteten er:

3,2 mill-1,2 mill????Og da er det regnet eksakt samme seilgarderobe og ekstrautstyr.Hovedproblemet er nemeligen framtidens begagnade priser på disse unaturlige høyprisede båter,man vil etter min oppfattning få store reelle tap for første gang i historien på disse båter som er produsert meget urasjonellt.Ta en bil,en BMW som en annan i denne diskusjon trekker fram,ut fra samlebåndsproduksjon,og å produser den i liten håndverksmessig skala,hva ville priset bli?

Inte 700.000  men 4 mill.Ville BMW\en være bedre av den grunn?100% avhengig av dagsformen til den personen som skrudde den sammen?

Nei,framtiden har faktisk innhentet båtbransjen,samlebåndproduksjon,og takk for det,nå kan også vi vanlige mennesker kjøpe oss  mer enn god nok kvalitet til overkomlige priser.

mvh

slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalt udokumenteret meninger om skrogtykkelse

Vem har talat om skrovets tjocklek? Hittar bara en massa skrivet om kölinfästningar, inget om skrovtjocklek. Och kölinfästningarna kan du väl inte påstå är odokumenterade, jag lade ju upp de här bilderna på Match 42:orna, http://www.sailing.hu/files/keels.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...