Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Nisse_Hult

Vattensporter i insjö - båtval

Rekommendera Poster

Sitter o bläddrar i kataloger efter båtar passande för vattensport, lek o vanligt båtliv i en insjö. Kollar på Ryds 478 GT med F60, Ryds 510 GTI med F60 (eller möjligen F75) och Yamarin 46 SC med F60. Jag måste erkänna att min kunskap och erfarenhet av båt och motorval är noll. Planerar att köpa nytt, eftersom prisskillnaden till vettiga begagnade är så liten (konstigt).

 

Tacksam för kommentarer, synpunkter och/eller andra förslag på vad man ska välja. Dit hör exempelvis om man ska handla nu direkt eller vänta till båtmässan i februari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bara pengar så skulle jag nog rekomendera 510an, MEN skall du ha den till lite vattensport o så vidare så skulle jag rekomendera större motor än 75, 60 låter väldigt slött i vilket fall som helst på den båten tycker jag men det beror väl på vad man har för krav men som sagt vattensporter så tror jag inte det blir speciellt skoj med 75an ens och 60an då tror jag blir värdelöst.. Vi brukar åka efter en båt i klass med 510an med en 90 e-tec och det är helt okej, men skulle inte vilja ha en slöare motor än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

510 GTI tror jag passar bäst av de modeller du nämt. Varför?

1) Bra planlösning med dörr ut till badplattformarna som gör det enkelt att komma i och upp ur vattnet.

2) Vattenskidstång finnns som tillbehör från Ryds.

3) Många sittplatser (bra om du skall åka Wakeboard och tynga ner båten med pasagerare så du får lite bättre våg bakom båten).

4) Lite större och ger lite bekvämare åkning och lite mer plats för prylarna du har med ut på vattenlekarna.

 

Helst skulle du haft snurrbara stolar istället för akterbänk så en kan åka bakåtvänd så den personen hela tiden har koll på vattenskid- el wakeboardåkaren osv. Det blir en nackdel med 510:an.

 

Fast tank är nog klokt att ha också i en 510:a.

 

Motor borde vara t ex en Mercury 75 2-takt el Mercury Optimax 75 hk. Fyrtakt kan nog en Mercury F80 passa bra. Max motor är 80 hk enl Ryds hemsida.

 

Har själv en bowrider (Yamarin 5820/58BR) med 115 hk 4-takt (Yamaha) som funkar utmärkt för vattenlekar. Har åkt wakeboard och tube efter den.

Finns den lite mindre Yamarin 53 BR, den har snurrstolar (de lite enklare stolarna kan man byta ut mot de lite lyxigare offshore stolarna om man vill). Med 80-100 hk (t ex Yamaha F80-F100) blir den ett fint ekipage.

Finns vattenskidstång som tillbehör från Yamarin.

Kolla på Yamarins hemsida, där finns även video du kan kolla på.

 

/Bo

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog ett passande förslag på båt till dig om du ska ha en ryds. ryds 510 gts är en mycket trevlig båt med bra planlösning så som mittpulpet, lösa trycktankar eller om du vill ha med fast tank så köper du en 511 gts. Båda båtarna har skjutbara stolar som standard. Men vet ej om dessa är roterbara. mvh Jacob.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter själv med en ryds 510 gts/90hk (2-takt). Köpte den för att den är riktigt bra för vatten sporter. Stor, öppen, bra med plats, självläns, vattenskidsbåge,vändbara stolar, badstege och jävligt kul.

Det enda som är dåligt är att vågkanten efter båten är lite liten, om man vill ha en vågkant att hoppa på. Vattenskidor, wakeboard går kanon.

Vi har även dragit 2 raketer och 3 ringar samtidigt, hur kul som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hopen med amerikanska bowriders, t.ex. den här: http://www.blocket.se/vi/10591416.htm?ca=11_s

Det lär finnas åtminstone tio märken som har bowriders 17-19 fot. Dessa båtar är gjorda för vattensport och bad men funkar även fint för allmänna utflykter och hyfsat för fiske (inredningen kan vara lite väl ombonad för att det skall kännas ok att dänga upp en gädda i den).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kan rekommendera Örnvik 500 Commander. Sitter en 75hk Mercury 2t på den som jag kört. Räcker gott för det du är ute efter. En stabil båt med många bra o praktiska låsbara förvaringsutrymme som även rymmer vattenskidor. I fören kan du lägga ut medföljande skiva och dynor så får du ett soldäck. Finns även ett bord i fören som du fäller upp från sidan med ett litet förvaringsutrymme bakom för flaskor o dyl. Gör ca 36knop med två i. inbyggd tank på ca 40l om jag inte minns fel.Har teakdurk ytterligare en del teakdetaljer, ser snyggt ut tycker jag. Akterut finns en liten glasdörr (som ryds 478) ut på en plattform med badstege.självläns.  

Hälsn. Kent    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...