Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
stilig_knubbis

Bil motor?

Rekommendera Poster

Inte om den var marinkonverterad.

De flesta marinmotorer är baserade på bilmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter har redan svarat. Men jag vill ändå lägga in en liten Brasklapp. Det beror lite på vad det är för bilmotor. Är det en i marinsammanhang vanlig bilmotor eller är det ett uddaex. I det senare fallet skulle jag nog dra öronen åt mig. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hej! Skulle ni dra er för att köpa en båt med en bil motor i?

tvärtom hade varit värre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet en han byggde sin båt själv, därefter lade han i en komplett bilmotor med tillhörande kylare och fläkt, oljekylare? nää ...........smiley-innocent.gif\  inte så lysande kankse, men det fungerade .

 

Men om den är Marinkonverterad så tycker jag att det är helt okej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hela asien vimlar av ena tokbygget värre än det andra med bilmotorer även då som utombordare, men lättservat blir det. 

post-15930-1394234879,8937_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båtägarens b20 hade packat ihop så han bestämde sig för att sätta in en b23:a med direktinsprutning. Men grejen var den att motorn hade suttit i en volvo 740 från 88:a. En sån motor bör ju ha gått ett antal timmar så min fråga är om ni skulle dra er för att köpa båten?

Hoppas ni förstår bättre nu :) //alex

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara det är snyggt gjort så behöver det inte vara något problem. Det gäller som vanligt att lyssna efter konstiga ljud. Se också till att den varvar ut ordentligt.

 

Vidare är det viktigt att konverteringen är riktigt gjord. Motorn skall ha oljekylare och värmeväxlaren skall vara dimentionerad för motorn.

 

Ett litet smygande ljud som kommer på min motor är ett klonkande som vi misstänker beror på utslitna ramlager. Antagligen har motorn tjänstgjort under många mil i en volvo 240. Annars fungerar motorn bra.

 

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ramar bonkar. för lite kolvovalitet eller ovala lopp kan ge upphov till märkliga ljud mät dem nästa gång ovala cyl blir borrning, kolvspel eller för lite ovalitet då går det att knacka dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För gammal för ung. Snipa vid min ålder är inte naturligt... Men jävligt fräckt!
inte kan man väl bli för gammal för lite snippa då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Under alla år som båt meck som jag sett och hört folk som försökt att bygga egna båtmotorer av bilmotorer så har det bara slutat med elende. Bilmeckar skall jobba med bilar det som dom är bäst på. Senast i våras så var det en vän med en bayliner som förlitade sig på en expert på racingmotorer som skulle bygga en motor av ett cheva smallblock. Han fick hela semestern förstörd. Inget pulver. Drog massa bensin. Oljan gick varm med lågd oljetryck som följd. Och experten som byggde motorn gick upp i rök. Och dessutom så slutade byggnotan på nästan dubbelt så mycket som det var sagt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten har en marinerad Toyota 2.4 liters diesel skulle jag inte tveka.

En otroligt slitstark och driftsäker motor.

Marineringssatsen finns att köpa komplett,även en amatör kan bygga ihop en fungerande motor av den.Man kan säga att det är en motor som håller ifrån far till son. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack kära xxxmaringuiden för att ni censurerar inlägg som anspelar på billiga motordelar! Jävla förmynderi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

även datsun gjorde tidigt en liten diesel 1,8 eller 2 liters som var outslitlig, fanns i första bluebirdarna, otroligt varvvillig men den var nog bara på 60-70 hk om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hästkrafterna beror på motorns ålder.Vanligtvis tar man en motor ifrån 90-95 talets kollisionsfordon och marinerar.Då är det fråga om 90 til 102 hp

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej be någon kunnig titta på den om det är en bilmotor,jag ahr byggt en hel del båtmotorer och bilmeckar ska absolut ej göra ordning båtmotorer om dom ej är vana,det är en stor skillnad på bil och båtmotorer,allt ifrån förgasare till vevaxel,kam,kylsystem,mm.dom bygger på helt olika sätt.en båtmotor är som att åka bil med släp i uppförsbacke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis det jag ville ha sagt tidigare, förrutom att jag inte byggt motorer själv då jag bara är plastare. Men som sagt jag har sett mycket strul runt sånt där. Och i regel brukar det bara bli dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prov kör båten å kolla så den kyler ordentligt...har en fd bilmotor sitter i min båt...inga problem me den....går som ett skållat...kyler bra.... har varken värme växlare el olje kylare...hur bra olje tryck som helst å bra temp på oljan...men som sagt..prov kör kläm å känn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma block som i bilen, frågan är om motorn går dåligt, blåröker, knackar. Båtmotorer brukar inte vara speciellt slitna i loppen, men råkar då ut för korrosionsskador istället på 4:e avgas i toppen samt ev. vatten i cylindrarna som ger upphov till rostgropar som ger konstant blårök.
Att renovera en båt/bil motor kostar, men om båten hade haft en B20 marin så skulle du nog behövt renovera den motorn också.
Att byta lager och kolvringar kostar runt 5000kr, att borra kostar ytterligare 5000kr med nya kolvar om man gör detta jobb själv.
Allt beror på hur dyra kolvar och hur dyrt motorjobbet blir.
Se till att låta motorverkstan mäta upp vevaxel och vevstakar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det så?Att båt-bilmotor är två skilda produkter.Nej.


Vi tar ett exempel.Volvo Penta MD21 ifrån mitten av sjuttiotalet.Den är i själva verket en Peugeot bilmotor.Vevaxeln,kamaxeln,kolvarna å lagren är precis samma i båda motorena.Alla packningar å andra reservdelar kan köpas som bilreservdelar.Enda skillnaden,dom är 50% billigare än Pentas originaldelar.

Tex.Ford industrimotorn säljs till kompressorer,skördetröskor å båtar.Den är prick samma motor,endast tillägsutrustad för behovet.Om jag går till butiken å begär 2 vevaxlar till Forden,en för sjön å en för land,då frågar försäljaren om jag glömt mitt piller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Knubbis :)

 

Oj vilken svada det är härinne på detta forum! Vet inte riktigt hur jag ska kunna fatta mig tillräckligt kort angående din fråga. Den motor du syftar på kan vara minst lika bra som en orginal från fabrik marinkonverterad motor. Det viktigaste är nog att konverteringen är gjord med delar som en erkänd konverteringsfirma sålt om man vill ha en driftsäker motor. Det går att konvertera nästan vilken bilmotor som helst bara man har rätt delar. Sen när man väl har alla dessa delar kan man ofta enkelt byta ut själva motorn vid behov. Det som alla inte alltid tänker på är att en bensinmotor (om det nu är en bensinmotor du syftar på) innebär en potentiell explosionsrisk. En deciliter förångad bensin kan teoretiskt sett ha samma kraft som en handgranat om man har otur. Detta betyder att man bör ha ett bra flamskydd på förgasaren och en generator anpassad för marint bruk (gnistsäkrad). Sen kan det ibland vara idé att byta kamaxel eftersom som någon redan nämnt en båt alltid går i uppförsbacke. Sök på nätet angående marinkonvertering så får du veta mer. För mycket att skriva om här tyvärr. En sak till, ibland har marinmotorerna andra ventiler osv. men än en gång, har du konverteringsdelarna så går det ofta att få tag i billiga ersättningsmotorer på bilskroten. Ha det gott!     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Massa olka svar som bara förvirrar

 

Om motorn gått långt i bilen eller många timmar i båten så får du räkna med renovering.

 

En volvo motor kan gå mycket långt i en bil men i en båt får de ofta gå mycket tufft vilket kräver mycket av motorn.

 

Om den gått lite eller renoverad nyligen så gäller:

Om motorn är konverterad på rätt sätt till marin så är det ok. 

Om den inte är konverterad så skulle jag nog avstå.

 

Nu kan det ju vara så att båten är bra och det är värt att även få lägga en del jobb på motorn.

 

mvh Roland

(som var med och monterade Volvo B20 marin tillsammans med B20 bilmotorer på 70-talet på Volvo i Skövde)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mera fakta

 

En Volvo marin som bygger på bilmotorns grundstommer

 

B18, B20, B21 och B23 mm har en bl.a. en kamaxel modell K

Bilotorn har en kam modell A eller för insprutare modell F

(finns fler möjliga, kika själva i listan)

http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm

 

Detta för att placera vridmomentet där det är bäst lämpat och här är det skillnad på en bilmotors och båtmotors behov.

 

Rätt marinkonverterad så har man då även bytt kamaxel

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i effekt och vrid mellan olika kammar på volvos B18 upptill B23 är försummbar. Jag skulle inte vara ett dugg rädd för att stoppa i en motor med t.ex A eller C-kam. Det är så mycket mer saker som har betydelse för effekt och vridmoment, t.ex förgasare, insug, grenrör mm mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...