Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
anpal

Svarta prickar på sprayhood - mögel? TIPS???

Rekommendera Poster

Hej,

 

Köpte segelbåt i våras och den beiga sprayhooden såg jättefin ut, troligtvis var den nytvättad men inte impregnerad. Nu är den full med svarta prickar som troligtvis är mögel eftersom det både är på ut- och insidan.

 

Gjorde ett första lågbudgetförsök genom att köpa biltemas kapell- och markistvätt för 40 kr. Två timmars skrubbande med toalettborsten och blötläggning hjälpte naturligtvis inte.

 

Nu kvarstår att göra som båtaffären rekommenderar, att behandla med Super oxi eller Shipshape, har du någon erfarenhet av detta?

 

Eller är det bara att plocka fram tusenlapparna igen och lämna in till specialtvätteri?

 

Tacksam för tips.

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra kan hjälpa. Det är bra på att ta bort fläckar.

 

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog snarare några hundralappar för tvätt av sprayhood på tvätteri. Tvättade mitt sittbrunnskapell (ganska stort). Var nästan svart invändigt före tvätt. Blev kanon. Tror det kostade en bit under 1000:-.

 

Erik P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen....

 

Jag tvättade sprayhooden som jag inledningsvis skrev med Biltemas lågbudget Kapelltvättmedel för 40 kr. Skrubbade i två timmar med toalettborsten, det hjälpte inte speciellt precis som jag förväntade mig. Visserligen blev vattnet kolsvart men fläckarna var kvar.

 

Hängde upp sprayhooden för torkning, något besviken men inte överraskad.

 

Idag kom jag hem och tittade på den torra sprayhooden och blev förvånad, visserligen är det lite fläckar kvar men ungefär 75% av skiten är borta och sprayhooden ser nästan riktigt fräsch ut!

 

Den skulle kanske behöva en behandling till men jag är skyldig biltema en oficiell ursäkt! Nu var min sprayhood riktigt skitig, nästan svart av allt mögel men det mesta har faktiskt gått bort, vilket inte syntes när den fortfarande var blöt!

 

PS, fick ett tips om att hänga upp den och torka direkt på sprayhood bågarna medans den fortfarande är blöt. När den torkat har den krympt och det kan vara lögn-i-h... att få dit den efter att den krympt. Nåväl tipset kom för sent, nu är den torr. Är den för liten får jag väl blöta upp den igen.

 

Nu blir det till att impregnera!

 

Klart slut, Fenixen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...