Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Brunabonan

Val av båt runt 200 000

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag går och funderar på att köpa en ny båt för runt 200 000kr.

Idag har jag en Maxi 77 men jag tycker den börjar kännas lite förliten så jag vill byta upp mig.

 

Jag har kollat runt lite på bla Maxi fenix och Albin ballad.

 

Har ni några bra förslag på båtar som är prisvärda i den klassen, båten kommer användast nästa uteslutade för familjesegling.

 

Mvh Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla klassiska halvtonnare tycker jag är att betrakta som bra köp, såsom Comfort 30, Ballad, Scampi samt även Linjett 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte, det är bra båtar allihop som liksom alla andra trettio år gamla båtar kan ha en del fel - men kika här under BåtGuiden samt på sailguide.com så finns det en hel del läsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Markus!!

 

Vi valde Maxi fenix och är jätte nöjda. Bra bobåt seglar bra, Hyggligt snygga linjer Bekväm Bra andra hands värde. Har du lust kan du hyra vår en vecka och prova? Kolla min sjöbod.

 

White Crow26.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi hostade upp lite till och fick på så sätt en Albin Cumulus i vår ägo. En mycket härlig båt som både seglar fint och är trevlig att bo i. Vi är två vuxna och två små barn - fungerar finfint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste rekomendera Johnsson 26. Väldigt bra bobåt, och seglar bättre än lyset säger. Man kan tro att båten är större än den är.

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en välseglande 7/8-dels riggad båt typ;

Albin Cumulus, Dominant 95, Maxi Fenix, NF, Omega 28 mfl mfl

 

Som vanligt är skicket på båten det viktigaste.

 

Jag skulle däremot inte köpa en Ballad då dess segelplan består av Stor 16m2 och genua 32m2 dvs genuan är dubbelt så stor som focken.

 

En Fenix har motsvarande 21 21m2 dvs storsegel och genua är lika stora.

Ett storsegel hissar du en gång per dag och sedan sköter sig det själv men en genua däremot skall du kämpa med hela dan.

 

Kolla vad som gäller nu, 9/10-dels rigg med enbart fock så en 7/8 dels rigg är väl det närmaste du kan komma.

 

7/8-dels rigg

Större storsegel

Klarar sig ofta med enbart (självslående) fock

Seglar normalt bättre

Lättare att trimma

 

Masthead

Säkrare rigg

- Litet storsegel

- Behöver ofta genua som är jobbigt att hantera

 

Givetvis kommer andra att tycka annorlunda

 

Lycka till och se till att provsegla båtarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är nog helt rätt det du säger om riggen. Jag vet ju jobbigt det är bara på min lilla maxi med masthead rigg, iof har jag inte rulle men ändå.

 

Fenixen är ju nyare och modernare än de andra och det är ett stort plus tycker jag men å andra sidan är det än lite mindre båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Håller med föregående talare, 7/8 dels rigg är kanon!

 

Köpte en Fenix i våras och är supernöjd med båten. Lite problem med MD5 som börjar bli till åren samt lite för svag om man går mycket för motor eller kraftig motvind/mycket folk ombord. Men MD5:an åker ut nu, istället blir det 2-cyl 16 hk Vetus!

 

Har tidigare haft Vega, Accent och Schelinkryssare.

 

Har nu tre små barn så jag vill ha enkel segling samt massor av kojer, det har jag i Fenix. I princip har vi kojer för 5 vuxna och två barn, helt otroligt på en så liten båt. Liten gör lätt att hantera i trånga hamnar, man bär av med handkraft, inga tunga ankare, enkelt att hantera seglingsmässigt etc. Dessutom är självskotande focken en välsignelse med tre små barn ombord, det är ju bara att styra på kryssen. Med rullfock behöver ingen gå upp på däck.

 

Kanonbåt, kommer behålla länge!

 

PS, det kan dock bli svårt att hitta ett bra ex. för 200 000!

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin Cumulus om du kan hitta någon. E n välseglande båt som man bor bra i.7/8 dels rigg seglar bra med bara stor och 115 % fock. Styvare än en Fenix (lutar mindre), snabbare än alla gamla halvtonnare. Vi har haft en Cumulus sedan 97 och är väldigt nöjda.

26.gif\

post-16745-1394234880,5017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Cumulusen är en riktig kanonbåt. Du får dock räkna med 250-300 papp. Sedan bör du också tänka på att det bara är båten, du kommer att behöva ytterligare prylar för några 10,000. Jag siktade själv på en Cumulus från början, men de ekonomiska kalkylerna gjorde att jag nöjde mig med lillasystern Albin 78 Cirrus. Du får den för drygt 100,000, och det är en trevlig båt som fick fina betyg i Seglings test i höstas, se länk.

http://segling.biz/pages/edition_old.asp?EditionId=172

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


NF är en utmärkt båt, enkel att segla, den är snabb och man tar sig in hyffsat i skärgårdsvikarna. Vi behöver aldrig använda stege i fören. Vi brukar vara 4 - 5 personer i vår båt, men vi är kanske ovanligt seglingsintresserade i vår familj. Självklart så är jag färgad som NF-ägare men vilken båtägare är inte det.

Du hittar mycket information på mina sidor: http://nf.broach.se

Prismässigt så finns det just nu båtar som kostar 150-215som är till salu. Du inser säkert att en begagnad båt från 70 eller 80-talet knappast är felfri utan Du får räkna med lite extrakostnader. Du hittar min sammantällning på NFar som är till salu just nu (jan 2007) här: http://nf.broach.se/om/sales/sales

Det brukar rassla till med begagnatmarknaden direkt i början av mars, fram till dess brukar det vara tunnt med beg båtar.

Lycka till, när och om Du skaffar en större båt skulle det vara kul att se vad valet blev.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra saker som sagts ovan. Jag själv hade en Comfort 30 i över 10 år. Upplevde detta som ett stort steg från den Express jag hade innan. Framförallt en mer bärig och stabil båt. Och när jag bytte till rullfock då var den stora genuan inte så stor längre... Fenix kränger nog lite mer, precis som någon ovan påpekat. Tips att fundera på? Inga båtar direkt - men har du någonsin funderat på att dela båt med någon? Jag har gjort det två gånger i mitt liv och har goda erfarenheter. Det gäller dock att inse att det inte är som ett äktenskap ( ska hålla för alltid?) utan att man antagligen avslutar efter några år... Men du får mer båt för samma peng och mindre arbete med vårrustning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Finns ju många båtar i den klassen ,det man reagerar på med Cumulusen tex är att den stuckit iväg  rejält i pris ,Den är fin att se på men ganska trång invändigt och inte speciellt ombonad, ändå begärs närmare 300000

för den går man upp 50000 till får man en Omega 30 som känns trevligare.

Annars finns ju både Scampi, Comfort 30,som är rymligare ,med liknande segelegenskaper,till ett billigare pris, men man får ju då Mastheadriggat,

fenixen däremot känns ju lite närmare ändå i båttyp men kanske lit modernare.Lite äldre alternativ är ju Omega 28,Nf,dessa går att finna till skapliga priser

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du inte fastnat helt för 7/8 dels rigg, utan precis som 1000 tals andra inser att en masthead med rulle är både hyfsat lätthanterlig och säker så titta även på en båt som Player 31 el.311. De liknar Ballad m.fl men är betydligt rymligare med en ståhöjd på 192cm. Seglar både tryggt och bra LYS 1.10. Viktigt är att hitta ett bra exemplar eftersom de precis som som många andra 70 och 80tals båtar ofta är hembygge. Men det finns även riktigt fina sådana! I vilket fall som helst, lycka till med ditt båtköp. Det är bara du som kan bestämma vad som passar dig!

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Jag slår ett slag för Fenixen helt klart. Eller en liknande båt.

Fördelen är ju att båten är tillräckligt lättdriven för att klara sig med självslående fock för semesterkryssande i skärgården...

Jag kör bara med självslående och det är inte bara bekvämt utan går nästan lika bra som en stor, jobbig genua.

Det är ju bara att slänga upp genuan när man eventuellt ska kappsegla i så fall...

Lättdrivna båtar går att segla med även i lättvind!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Fenixen är kanon på alla sätt, vi supertrivs med vår. Ibland är vi två vuxna 3 tonåringar och en 7 åring, och det funkar!!! otroligt på en så liten båt, det ska vara vattentanken som är lite liten då :-)

 

Något som är viktigt att tänka på, är te.x hur lätt servat allt är.

 

Rätta mig om jag har fel, vissa äldre båtar har sin motor placerad på ett sätt som gör det svårt att byta till en modern motor som är högre än vad som finns plats för.

 

Mvh Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Fenixen är kanon på alla sätt, vi supertrivs med vår. Ibland är vi två vuxna 3 tonåringar och en 7 åring, och det funkar!!! otroligt på en så liten båt, det ska vara vattentanken som är lite liten då :-)

 

Något som är viktigt att tänka på, är te.x hur lätt servat allt är.

 

Rätta mig om jag har fel, vissa äldre båtar har sin motor placerad på ett sätt som gör det svårt att byta till en modern motor som är högre än vad som finns plats för.

 

Mvh Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Fenixen är kanon på alla sätt, vi supertrivs med vår. Ibland är vi två vuxna 3 tonåringar och en 7 åring, och det funkar!!! otroligt på en så liten båt, det ska vara vattentanken som är lite liten då :-)

 

Något som är viktigt att tänka på, är te.x hur lätt servat allt är.

 

Rätta mig om jag har fel, vissa äldre båtar har sin motor placerad på ett sätt som gör det svårt att byta till en modern motor som är högre än vad som finns plats för.

 

Mvh Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En Maxi Fenix bør være det beste valg,lettseilt,seglar også i svag vind,selvslående fock,forholdsvis moderne,at den lutar mer som noen nevner,har ju nettopp litt med at den er lettdreven,at den har forholdsvis stort storsegel,og bør bare reves litt tidligere enn du er vane med med din Maxi 77.Og ikke minst,den holder seg godt i begagnadpris den dagen du skal selge båten.(men det med begagnad pris vet du vel alt om som har Maxi fra før)

mvh

Slaraffen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...