Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
dockan

4takt eller elmotor

Rekommendera Poster

Hej

 

har en ryds 480 med en 30 hästars Johnson 2 takt.

 

Undrar vilken sorts motor storlek man ska välja för trolling i insjö?

 

4-taktare eller elmotor?

 

 

lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Oj, detta är ett delikat problem. Utan att veta alla parametrarna är det svårt att svara på din fråga. Men jag gör ett försök i alla fall:

 

Ifall du vill köra en hel dag så lär elmotorn diskvalificera sig själv genom svårigheten att medföra tillräcklig batterikapacitet. Din nuvarade motor lär heller inte bättra på denna.

 

Så rent generellt föreslår jag dig att köpa en liten tvåcylindrig fyrtakt. Så går det både tillräckligt sakta, tyst och bränslesnålt för att orka sitta och njuta dagarna i ända. skitfiske på dig/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


En diesel utombordare måste vara att föredra.

 

http://www.yanmar.com.au/marine/d_series/dseries.htm

 

http://boatdiesel.com/Engines/Ruggerini/Ruggerini.cfm?&CFApp=19&RED=UN1168161019046

 

söker du på forumet så skrev jag tidigare några rader om den nya dieseln

 

lite mer om patentet obs kolla vad den surplade i sig på fulla skaft i timmen!!!

This Slovenian invention consists of a unique air-cooled diesel outboard motor for boats. It combines a commercially available air-cooled diesel engine with an existing drive (lower unit with propeller) of an outboard motor for boats. It offers solution to many technical problems associated with the existing air-cooled or water-cooled Otto engines used in outboard motors for boats. The air-cooled diesel outboard motor has great reliability of usage because it works without electric ignition. It also uses significantly less fuel. If using organic or bio fuel the air-cooled diesel outboard engine significantly reduces pollution of waters. This makes the proposed solution suitable also for vulnerable inland waters and lakes that are protected by environmental regulations. Due to air-cooling, the outboard motor weight is similar to other motors with Otto engine.

The prototype of the air-cooled outboard diesel motor successfully performed approximately 100 working hours at the sea on a boat. The boat with the prototype - a 7 HP air-cooled diesel motor outperformed a standard 2 stroke 10 HP water cooled outboard motor. The prototype outboard motor weights 43 kg. It consumes 0.75 litter of diesel or bio fuel per hour at full power.

Innovative Aspects:

This is the first time that an air-cooled diesel engine with vertical crankshaft was used to propel outboard motor for boats. In comparison to water-cooled diesel outboard motors, the innovative motor is much lighter. Compared to Gasoline - Otto outboard motors the innovative motor uses significantly less fuel and also poses much smaller burden to the environment.

 

Main Advantages:

- Air-cooled diesel outboard motor has great reliability of usage because it works without electric ignition

- Extremely low consumption of fuel

- Works even with bio-diesel, which significantly reduces pollution of waters and for this reason it could be used in inland waters that are under restrictive environmental regulations

 

Gissningsvis är denna byggd som en 2takts diesel och saknar allt extra. vad skulle hända med lite lullul som direktinsprutning, lågtrycksturbo, vattenkyld intercooler  tanken svindlar, bland googles bilder finns en del riktigt fina dieselutombordare helt klart värt en tanke för nästa säsong


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ryds 480rs

 

4.75m lång

 

1.88m bred

 

250kg utan motor motor ca 300kg

 

last och besättning på 2-3 man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har själv ett lite kraftigt motorval för fiske 80hk 4 cyl funkat utmärkt och det blev ca 70-80 turer förra säsongen, 4-cyl ger fin lugn tomgång lite finlir och du har en motor som klarar att gå på 500-600 varv i timmar och då går även en stor motor mycket snålt, vill du åka luktfritt så kolla på tråden sprit och murcla 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog satsa på en 4 hk. fyrtakt.

Alt. kan vara att byta ut din 2 taktare till 4 taktare.

Men det blir ganska mycket pengar emellan då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det någon anledning att bry sej om märke? har återförsäljare för yamaha,mercury,honda i närheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft alla de 3 märkena. Honda kan vara svårstartade på vintern.

Mercury är slitstark. Yamaha är görbra. Svårt val.

Kolla efter närmaste Suzuki återförsäljare. De har också bra motorer idag.

Fler och fler trollingfiskare går över till Suzuki nu.

Titta runt och jämför lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Snart är det båtmässa i Gbg så det är bara att välja och vraka. 
Det är nog mest en smaksak vilken av de stora märkena du väljer. Men, enligt mig, är det viktigt att välja en tvåcylindrig så du får jämn och fin gång. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med nitro angående cylinder antalet.jag har en gammal 2 cyl yamaha 6 hk o den låter faktiskt mindre än hondas 2 hästare.men o andra sidan sätter du på en fyrtaktare som huvudmotor så behöver du inte ha nån extra trollingmotor.jag trollar med en suzuki 140 fyrtakt o det fungerar alldeles utmärkt fridenz rillezzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kunde bara inte låta bli:

post-15930-1394234879,2439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

Polaren har en av minn-kotas kralligaste elmotorer som han skaffade för att trolla med men den räcker ändå inte till när det blåser lite. Den är däremot underbar att smyga runt med bland vassruggarna vid gäddfiske, helt ljudlöst.Han driver den med 2st 65ah blybatterier. Skulle jag köpa nytt så fick det bli en liten fyrtakts yammaha men jag får väl stå ut med min mercury 8:a ett tag till...Det allra bästa är visst segelbåtssnurrorna som har laddning och annan utväxling.

post-14812-1394234889,6858_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asså , jag har 2 - takt yamaha 50 och jag trollar med en 50 lina ochdet har alldrig varit något problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nån förklara varför man inte kan trolla med 2-taktare?

Eller är det bara en myt?

Gärna nån som faktiskt själv har erfarenhet av att trolla med 2-taktare och vad som händer i negativ riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-taktare går så dåligt på låga varv att de stannar hela tiden. När de väl går på låga varv så hoppar de, stutsar och frustar så man tror att motorn ska hoppa ner i sjön :-)

 

De där dieselmotornerna som det länkades till ovan. Är inte de väldigt tunga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asså ingen snack om sak.

 

Fiske = Elmotor dom är desutom billigare

 

4takt = funkar för fiska men är inte ens nära lika tysta. Dom är därimot mycket mer roliga att köra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan trollingfiska med en 2-takt. Vad tror ni man använde innan 4-taktarna blev populära?
Däremot måste även jag säga att elmotorerna är väldigt behändiga och trevliga. Men man ska väl inte ha en alltför stor båt. Har kört runt med en min kota 30 på en Crescent 42:a och det fungerade utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 taktare som hoppar och stutsar, frustar mm detta fenomen beror nog mest på ägaren, trollar själv med 80hk eller bara ligger och tomgångsglider på soldeck, murclan går heldag utan att frusta eller stutsa.

 

ang dieselmotorn så här är uppgifterna igen du frågade efter: The boat with the prototype - a 7 HP air-cooled diesel motor outperformed a standard 2 stroke 10 HP water cooled outboard motor. The prototype outboard motor weights 43 kg. It consumes 0.75 litter of diesel or bio fuel per hour at full power.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror inte att batteriet till elmotorn räcker till mer än nån timmes trollingfiske så den är nog utesluten fridenz rillezzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du får väl lägga en generator i båten hopbultat med en Bridge och Stratton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde faktiskt aldrig slut på mitt batteri, men som sagt det var en  mindre båt. Hade endast ett batteri till den som jag laddade hemma på land.
Jag blev imponerad av den lilla tysta saken... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har yamahas största elanurra och den funkar utmärkt, går tyst å förvånansvärt fort om man vill, jag har den på en 4 meters ockelbo och i lagom trolingfart i insjö räcker batteriet 3-4timmar. på full fart vet jag inte riktigt hur lång tid batteriet hållersmiley-tongue-out.gif\

 

 

Senast ändrad av perols90 | 22 mars 2007 | 07:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. det är inte alls så att elmotorn behöver diskas för att batteriet tar slut, man får ut bra många timmar med en modern motor. Laddar gör man väl hemma eller vid bryggan. Brorsan har en bohusjulle i din båts storlek o får plats med dubbla batterier.Borde du också kunna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Själv så tycker jag fyrtaktare. Jag har en Honda fyrtaktare 5hk med lång rigg till salu. Säljes för 6.550:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en 90hk 4-taktare och har tänkt trolla en del, men undrar lite om det verkligen funkar bra eller om motorn kan skadas på något sätt. Jag har hört att det inte är speciellt bra bränsleförbrukning med en så stor motor i så låg fart. Stämmer det eller bara en myt?
Finns det andra saker att tänka på med att trolla med en så stor motor?
Tacksam för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket bensin/olja går oförbränd ut i sjön från en 2-taktare som går på lågvarv jämfört med en elmotor (och 4-takt).

 

Har trollat med diverse 2-takt 40hk ner till 4hk - går sådär. Vissa sunkar ner sig efter viss körning och verkar kräva lite gaspådrag emellanåt.

 

Har använt Minn-Kotas största motor för 12V och den var suveränt tyst och gick många, många timmar om man körde på vxl 2-3 (av 5). Däremot blev båten svårhanterlig vid minst vind - fick låsa fast motorn rakt fram och styra med årorna istället. Så använd 12V elmotor för mindre insjö annars säger jag 4takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...