Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nmop

Forum- Tips och smarta lösningar

Rekommendera Poster

Hej. Jag tycker att det vore bra med ett Tipsforum dvs inlägg där man presenterar smarta lösningar som man gjort till båten. Lösningar av allehanda slag. Kanske uppdelat på Motor resp Segel. Vad tycks? Några lösningsförslag? Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Tycker också att det vore bra. Blir nog lättare att hitta vad man söker.

 Någon BMW-sajt har något liknande vad gäller mekande av olika BMW-modeller,helt lysande.

 

 Går ju att hitta med sökfunktion annars men svårare.

 Är nog ett dataproblem att fixa till skulle jag tro, med plats o.d. Men

 iden är bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag håller med. Jag skriver det för att ni som har lösningar på mer eller mindre vanliga problem ska veta att era ord blir lästa. Själv tillhör jag inte de som kommer på något bra men vill gärna ta del av andras klokskap. Detta blir således mitt enda inlägg på denna tråden.

 

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att skapa ett nytt forum skulle ni ju kunna starta en klubb här på marinan. Då hamnar ju inläggen i det vanliga forumen som redan existerar men man kan ändå gå via klubben för att hitta de inlägg som man ev. kan vara intresserad av.

 

Bara en idé jag fick, kanske kan vara värt att pröva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett litet tips. Jag tankade båten med närmare 100 liter diesel på mindre än 2 minuter under täckställningen brevid garaget. Detta utan att kånka på dunkar och denna gång utan en enda droppes spill. Detta genomfördes med 200-litersfat i plast (gratis), Borrmaskinspump Biltema 3000 liter i timmen kapacitet (den som klarar diesel) samt 3,5 mm trädgårdsslang (köpte hel rulle på Biltema med). Var själv skeptisk till att pumpen skulle klara jobbet (dålig erfarenhet av tidigare pump) men ack så övveraskad jag blev. Den sög diseln så bra att jag knappt trodde det var sant. Och ändå var det över två meter upp till tankintaget på scarndäck. Vet inte om själva tipset hör hemma i denna tråden men kunde inte låta bli smiley-smile.gif\.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Denna tråd tycker jag är alldeles för bra för att försvinna in i dimman. Det borde finnas massor av bra tips att lägga ut här så att vi alla kan dra nytta av dem.

Jag får väl föregå med gott exempel, så jag kan tipsa om att motorvärmaruttag kan bli alldeles utmärkta landströmsintag. De är små och lättplacerade och dessutom tåliga mot salt och tuff miljö.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att jag skrivit 3,5 mm slang 4.gif\ . Ska givetvis vara 35 mm slang 2.gif\ . Och kul att tråden vaknat igen, bra idé det där med motorvärmaruttaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tipsforum tyckerjag låter kalasbra. /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Jo jag har själv tittat på prylarna och dom har lockat ett tag.

Frågan är bara vad försäkringsbolagen säger om det skulle hända något?

En fast installation/anläggning ska ju utföras eller godkännas av behörig fackman. Är inte båtens fasta 230 VAC att betrakta som fast installation/anläggning?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan ni inte bara skriva de fina tipsen under respektive befintlig rubrik bara? Jag fattar inte vad ett rent tipsforum skulle vara bra för.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att du frågar player311, det var ju hans idé smiley-innocent.gif\. Själv har jag vanligt uttag. Den enda nackdelen som jag ser det med motorvärmaruttag är att du måste omvandla vanlig förlängningskabel till motorvärmarkoppling, en extra skarvsladd alltså (sällan man ligger brevid strömstolpen i gästhamnen). Då försvinner väl vitsen antar jag. Om man inte gör en specialkabel eller nåt. Eller är det så att jag missat nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fördelen är att det är så mycket mindre och smidigare att placera.På en segelbåt utan ankarbox blir det ju inte helt lätt att placera ett vanligt uttag utan att antingen riskera att slå fötterna i det med allt vad det kan innebära, eller dra det hela vägen akterut och placera uttaget någonstans i sittbrunnen. Då kan ett motorvärmaruttag enkelt placeras längst förut på båten och ändå vara helt ur vägen. Att man behöver en kort adaptersladd ser jag inte som något hinder alls. Min är ca 1 m lång och hänger alltid i ändan av förlängningskabeln (25m)

Vill man så har Defa kompletta landströmssatser som kan installeras enkelt av vem som helst. Bara att koppla ihop en färdig sats med kablar,laddare och uttag(Obs jag jobbar inte på Defa lol)

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du inte jobbar på Defa tror jag inte en sekund på smiley-money-mouth.gif\, skojar. Jo, jag är bortskämd med ankarbox i fören. Fårstår dilemmat med ett uttag om man inte har boxen. Håller med om att ett motorvärmaruttag är ett mycket bra sätt att slippa ett fult uttag. Great idea ! 21.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

Utdrag ur ELSÄK FS 1999:5

 

—Stickpropp och apparatanslutningsdon skall vara för industribruk.

—Anslutningskabel typ HO7RN-F (extra mångtrådig naturgummikabel)

eller likvärdig, längd c:a 25 m (Just 050309). Kabeln skall vara utan

skarv och förgrening.

—På båten skall apparatag av industrityp användas , eller fast monterad

anslutningskabel.

—Montering av stickpropp och apparatanslutningsdon får göras av den

som har nödig kännedom.

—Vid dylik montering bör beaktas att ansvaret för kopplingen åligger

den som har gjort monteringen.

 

 

 

http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/elsak3a.pdf#search=elsak3a.pdf

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det behöriga elektriker som installerar våra bilvärmare? Nej knappast! Det är samma princip som gäller i båtsystemen. Det är färdiga plug in grejor. Kupevärmarna som kopplas till bilsystemen går inte på 12 utan 220 volt! Visst skall vi ha respekt för el och dess risker, men de system som tas fram och är testade och godkända, måste väl ändå vara ok eller?

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54

 

 

Man behöver egentligen inte vara behörig i båt heller, nödig kännedom gäller, och kupévärmaren går på 230 VAC..

Men är dom testade och godkända för bruk i fritidsbåt?

Det som gäller är väl vad försäkringsbolagen har för normer egentligen.

Inte vad var och en själv tycker ska funka som tur är!

Och dom lär väl inte se mellan fingrarna om det händer något.

Uppfyller elanläggningen inte gällande normer kan det ju bli jobbigt.

Det finns anledning till att donen är stora och klumpiga, att man rekomenderas att montera dom torrt och skyddat ( alltså definitivt inte i en ankarbox, särskilt inte i fören på en båt ).

 

Men visst kan man bygga smidiga system som är på det hela taget ganska säkra. Bara man är medveten om vad som gäller. Tänk bara på att man är ansvarig för sitt elsystem.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Undrar om elcentralerna i gästhamnarna måste vara jordfelsskyddade? Annars kanske man borde ha någon typ av jorfelsbrytarskarvsenhet, puh, jobbigt ord, i båten före 230-krävande apparatur, eller?

post-22841-1394234895,7828_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyinstalerat ska ha, äldre borde ha... Din båt borde ha på inkommande! Dessutom kan man gardera med en på kabeln, bra om man tar i en skadad kabel på bryggan tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att avsikten med denna tråd var att de som har goda beprövade tips skulle lägga ut dem. Det skulle bli ett kompendium av goda idéer med tydliga rubriker.

 

Jag trodde inte att tanken var att dessa tips skulle leda till samma diskusioner som de andra trådarna. Nu är det redan samma röra här som det brukar att vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skaparen av tråden (hittas för övrigt högst upp på denna sida) har ju i sitt inlägg framfört önskemål om ett tips och trix forum uppdelat på två avdelningar - segel och motor. Denna tråden var nog mest till för att undersöka om möjligheter till detta finns och om fler delar hans önskemål. Eller har jag missuppfattat detta? Sen att vi andra spånat lite i denna tråden förstärker väl snarare behovet av dessa forumsavdelningar (eller vad man nu ska kalla dem).

 

Mvh / Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då provar vi väl med ett nytt litet tips som kan vara till nytta ombord i både motor och segelbåtar. Det är säkert många av er som redan har fixat detta, men för alla er andra......

 

Om ni har en gammal batteridriven borrmaskin/skruvdragare på ca 12volt som ligger och skräpar(kasst batteri t.ex.) så kan man enkelt göra om den till en perfekt kompis i båten. Släng batteriet och löda fast en 2 ledad spiralsladd på några meter. Montera en stickkontakt som passar i ett 12volts uttag i båten och vips har ni en maskin som alltid är redo ombord. Jag har provat med en 9,6 volts maskin och det fungerade alldeles utmärkt, men bäst är säkert en 12 volts.

 

Mvh

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt märke till att det finns en tråd som heter tips och tricks. Kanske mer lämpad än denna för idéerna player311? Ska fota min tunna och pump och göra ett inlägg där istället 9.gif\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...