Jump to content
Thursday 02 February 2023
Sign in to follow this  
Snackan

Monark 670!

Recommended Posts

Har skaffat en i höst med AQ 240=351 V8 vem har erfarenhet av ekonomiskt varvtal på denna maskin båten gör 30 knop=4200 varv=perfekt enligt manual, vore trevligt om man kunde ligga på 1-1.3 lit/nm strax över 20 knop. aaaköpte båten i september 06 och hann bara med 30-40 distans innan upptagning.

Vet nån även var skrovnumret finns på denna båttyp är jag taxam för tips om detta.

Ser fram emot våren!!

Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Jag har en Monark 670  1977  med Volvo B20 o 100 B drev.Jag har för mig att skrovnr skall finnas på en metallbricka på insidan av akterspegeln mellan akterdynan och ryggstödet.Om Du inte hittar något, gör som jag stansa en bricka med eget nr som Du kan meddela försäkringsbolaget.

Om Du genom skrovnr tänkt få fram andra uppgifter t.e.x tillverkningsår

e.t.c så har Du nog svårt eftersom båtarna är så gamla.Skroven på dessa båtar är ju halvplanande så hur båten uppför sig i högre farter är tveksamt.Tillverkarens o konstruktörens uppgifter säger ca 18 - 20 knop

i toppfart.Om man sätter i större o kraftigare motor får man ju andra egenskaper kanske negativa.Att få bensinförbrukning på ca 1 - 1.3 med en

V8 låter litet. Min drar med 115 Hk ca 1 - 1.1 l dist i ca 10 - 12 knop.

Vill Du veta mer så maila goran.sodergren@glocalnet.net Lycka till

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaret, skall kolla efter skrovnumret där, det är ämnat för förs.bolaget.

Båten beter sig tryggt och stabilt även över 20 knop, kan dessutom gå ner i varv tills jag når ca 16 utan att hon skär igenom åtminstone då vi är bara 4 pers ombord och lite packning. Enligt vad jag förstått så finns två skrovvarianter en äldre och en senare, vad detta kan ha för betydelse för egenskaperna vet jag ej. Denna båt har tills den landade i Uppsala för fem år sedan funnits i Varbergtrakterna och var bestyckad med denna maskin från fabriken tydligen. Det lilla vi hann med att åka i höstas innebar en förbrukning ( blandad körning ) på c.a två liter, så du förstår att man även om maskin  låter gött vill försöka gasa lite klokt.

 

go fortsättning

Anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns flera skrovtyper. Tror den helplanande varianten kom på sent 70-tal, och den är gjord att marscha långt över 10-12knop.

Min är en -74 och den vill gå väldigt sakta genom sjön. Ska så småningom övermotorisera den för att se hur ett halvplanande skrov beter sej helplanande ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att höra att Monark har tillverkat en med V8.Kan du inte ta lite kort i motor rummet ,har en själv som jag har satt i en V8 i.Min drar 1,6 liter i 24knop . Har startat en ny Monark klubb Gå med vet ja den gammla är inte aktiv längre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passar på att svara tre gubbar samtidigt.

Ja skrovnumret satt där, i mitt fall 358.

Skrov från sent 70 tal var enligt uppgift helplanande, min påstås vara en 79:a kan det stämma med skrovnumret?

Återkommer med motorrumsbilder, svårt kanske att få bra kvalitet på bilderna eftersom allt är målat i blanksvart! Det är iallafall Fords 351 maskin i VP kläder, skall lämna ca 230 hästar. För kursstabilitet i låga farter samt för driftsekenomin funderar jag på om det är bra att konvertera mitt 280 drev till duoprop, har nån testat?

Jag kan tänka mig att gå med i nämnda 670 klubb!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gokväll på er, Sebastian ville se lite bilber från 670 motorrummet med V8,det blir ett extra trappsteg ner från aktersoffan för o få plats!

Anders

post-23411-1394234880,6586_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Är nybliven ägare till en Monark 670. Vill gärna var med i din klubb. Jag heter Bertil Freij. jag har båten i Stockholm men bor i Blekinge.

bertil.freij@ipbolaget.com alt 0457 13204

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...