Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snackan

Monark 670!

Rekommendera Poster

Har skaffat en i höst med AQ 240=351 V8 vem har erfarenhet av ekonomiskt varvtal på denna maskin båten gör 30 knop=4200 varv=perfekt enligt manual, vore trevligt om man kunde ligga på 1-1.3 lit/nm strax över 20 knop. aaaköpte båten i september 06 och hann bara med 30-40 distans innan upptagning.

Vet nån även var skrovnumret finns på denna båttyp är jag taxam för tips om detta.

Ser fram emot våren!!

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en Monark 670  1977  med Volvo B20 o 100 B drev.Jag har för mig att skrovnr skall finnas på en metallbricka på insidan av akterspegeln mellan akterdynan och ryggstödet.Om Du inte hittar något, gör som jag stansa en bricka med eget nr som Du kan meddela försäkringsbolaget.

Om Du genom skrovnr tänkt få fram andra uppgifter t.e.x tillverkningsår

e.t.c så har Du nog svårt eftersom båtarna är så gamla.Skroven på dessa båtar är ju halvplanande så hur båten uppför sig i högre farter är tveksamt.Tillverkarens o konstruktörens uppgifter säger ca 18 - 20 knop

i toppfart.Om man sätter i större o kraftigare motor får man ju andra egenskaper kanske negativa.Att få bensinförbrukning på ca 1 - 1.3 med en

V8 låter litet. Min drar med 115 Hk ca 1 - 1.1 l dist i ca 10 - 12 knop.

Vill Du veta mer så maila goran.sodergren@glocalnet.net Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, skall kolla efter skrovnumret där, det är ämnat för förs.bolaget.

Båten beter sig tryggt och stabilt även över 20 knop, kan dessutom gå ner i varv tills jag når ca 16 utan att hon skär igenom åtminstone då vi är bara 4 pers ombord och lite packning. Enligt vad jag förstått så finns två skrovvarianter en äldre och en senare, vad detta kan ha för betydelse för egenskaperna vet jag ej. Denna båt har tills den landade i Uppsala för fem år sedan funnits i Varbergtrakterna och var bestyckad med denna maskin från fabriken tydligen. Det lilla vi hann med att åka i höstas innebar en förbrukning ( blandad körning ) på c.a två liter, så du förstår att man även om maskin  låter gött vill försöka gasa lite klokt.

 

go fortsättning

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera skrovtyper. Tror den helplanande varianten kom på sent 70-tal, och den är gjord att marscha långt över 10-12knop.

Min är en -74 och den vill gå väldigt sakta genom sjön. Ska så småningom övermotorisera den för att se hur ett halvplanande skrov beter sej helplanande ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att Monark har tillverkat en med V8.Kan du inte ta lite kort i motor rummet ,har en själv som jag har satt i en V8 i.Min drar 1,6 liter i 24knop . Har startat en ny Monark klubb Gå med vet ja den gammla är inte aktiv längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att svara tre gubbar samtidigt.

Ja skrovnumret satt där, i mitt fall 358.

Skrov från sent 70 tal var enligt uppgift helplanande, min påstås vara en 79:a kan det stämma med skrovnumret?

Återkommer med motorrumsbilder, svårt kanske att få bra kvalitet på bilderna eftersom allt är målat i blanksvart! Det är iallafall Fords 351 maskin i VP kläder, skall lämna ca 230 hästar. För kursstabilitet i låga farter samt för driftsekenomin funderar jag på om det är bra att konvertera mitt 280 drev till duoprop, har nån testat?

Jag kan tänka mig att gå med i nämnda 670 klubb!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gokväll på er, Sebastian ville se lite bilber från 670 motorrummet med V8,det blir ett extra trappsteg ner från aktersoffan för o få plats!

Anders

post-23411-1394234880,6586_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är nybliven ägare till en Monark 670. Vill gärna var med i din klubb. Jag heter Bertil Freij. jag har båten i Stockholm men bor i Blekinge.

bertil.freij@ipbolaget.com alt 0457 13204

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...