Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Oebo

Hur blir man Bohusläns bästa gourmébåt?

Rekommendera Poster


Hej alla matglada båtägare! Är nybliven ägare till en fantastiskt snygg Silje 28 och längtar efter våren. Som mattoka (är både gourme´ & gourmand)var min första tanke: Hur gör jag båten till Bohusläns bästa  gourmebåt? Är duktig i köket hemma, men hur gör man på en båt? 


-Hur gör ni rent förvaringsmässigt? Vad har ni för basskafferi på er båt??


- Vilket är ert bästa recept? 
- Vilka färska örtkryddor funkar att hålla liv i på däck?
_ Finns det några mer båtkokböcker än båtmat? 
Alla tips emottages tacksamt (har kylbox, ugn , bra grill & gasolspis). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du den utrustningen i båten är det ju bara att köra på som hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser fram emot att få avnjuta det du kommer fram till. För att sedan bli Bohusläns bästa gourmetbåt är det bara att bjuda oss andra båtdrårar på dina läckerheter, så får vi väl rösta!! Eller vad tycker ni andra? God fortsättning/mvh Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta dig för att utlova något. Nu vet alla hungriga vargar vart dom ska dreja bi för ett skrovmål. Kämpa på som du gör hemma. Du har kylskåp och då är det bara att hålla det i trim med färska varor som du varvar med torrskaffning. Om du tittar i detta forumet och i andra så hittar du massor av tips och sedan kan du leta på nätet, där jag sjäv gör fynd ibland.

Alla forum har en sökmotor och där fyller du vad du söker.

 

Lycka till med skaffningen / Tina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ullis

Sommarminnen och erfarenheter från lilla jag:

 

Inför båtsemestern i somras planerade jag massor av goda luncher och middagar för oss 6 i besättningen (där kapten givetvis ingår). Det var inte lätt med två tonåringar där den ena absolut inte äter kött och den andre vägrar äta om det inte är kött... Även om man har kylskåp och gasolspis så räcker ju inte kylen, grytor och plattor till....

 

Ekonomisk som jag är åkte jag och handlade torrvaror billigt och stuvade båten full med konserver, torkat, pasta, kryddor, pulver-alltmöjligt osv.

 

Sedan gav oss iväg längs Västkusten, just när värmeböljan var som värst. Det gjorde att de flesta av mina matlagningsplaner stöp. Vem sjutton orkar stå vid gasolen när det är 35 grader och gassande sol? Försökte hänga upp badlakan så att jag skulle slippa värsta solstinget (att cabba upp var ju inte tal om...) men orken fanns inte riktigt där. Oftast resulterade det i att maken med de 3 grabbarna gick till närmaste grill medan jag och 16 åriga tjejen stannade ombord och slängde ihop någon sallad eller nåt annat lätt och snabbt. Mätta blev vi i alla fall! Och dyrt!

 

Det bästa med bunkringen var att vi alltid hade något att äta på alla våra kvälls- och helgutflykter. Och vi kunde t o m bjuda vänner på riktigt läckra luncher på båten. Men några stor- och långkok blev det aldrig i juli.

 

Mina tips är:

-Handla billigt allt som går att lagra länge och köp färskvaror längs vägen.

-Planera inte allt för mycket.

-När solen gått ner och man sitter och myser på kvällen - sätt på ris eller pasta för att ha i en god sallad dagen efter. Det värmer gött från gasolen.

 

Vad gäller recept och tips så hoppas jag på att hitta massor av goda recept av andra MG:are - och de jag själv har lägger jag upp här.

 

Och är det någon här på MG som ser mig och Chamoun i någon hamn så är jag med på att laga middag ihop. Då blir det fler gasolplattor, grytor, ingredienser, etc och desto roligare! Säg till!

 

/Ullis med hungriga vargar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man vill bli västkustens bästa gourmèbåt är det bara att lägga till vid Sjömagasinet i Göteborg be dem servera maten i sittbrunn 14.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att säga till när vi skall komma.... och testa av det hela, det kostar att ligga på topp.... akta så ingen kommer och utmanar dig....

Vi har bara kylbox och en cobbgrill på båten... men det brukar lösa sig allt eftersom....

 

Men jag ser som sagt fram emot en riktig gourmémiddag i bohusläns skärgård i sommar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett jättegott gourmerecept är ravioli på burk. Håller du inte med mig så kan du ju fixa ihop nåt annat så kommer jag o smakar o bedömmer om det var bättre... Plinga bara i matklockan så har du snart gäster...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

smiley-smile.gif\ Det blir väl bara att flytta, här finns ju ingen mat.

Bra idé, bygg vidare här. smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar bli hungrig nu !!! När ringer det i klockan ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...