Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Carlf

VILKET BÅT WAX ÄR BÄST ?

Rekommendera Poster

Lahegas produkter är superbra. Först deras polering och slutligen deras tvåkomponent lackförsegling vilket ger en skinande blank glasyta.

 

Kolla på andra gamla trådar så hittar ni mer eller kolla deras hemsida.

 

Ni som har mycket matt yta bör prova Abralon som gör gamla båtar som nya. Hittar ni också på gamla trådar.

 

Sök Lahega resp Abralon.

 

Per

 

Senast ändrad av oceanis | 24 mars 2008 | 16:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag rubba o vaxade med Lahegas produkter,

www.lahega.se

Jag var osäker vad som behövdes så jag mailade o fråga.

Fick svar av deras produktchef Anders tror jag att han hette kanon trevlig som själv hade båt.

Min båt en gammal maxi 68 fick nytt liv det är roligt när man får till det.

jag lackkonsaverade den oxå bara för det var så roligt.

Ett tips är att köpa en poler maskin finns på överskottsbolaget för ca 150:-

dels så går jobbet lättare o man känner sig mer manlig

Mvh Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka av Lahegas produkter använde du och i vilken ordning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Man får ett strålande resultat om man först tvättar med EASYSPRAY och sedan använder Ultra Gloss.

Mvh

Latte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga om metodiken; Waxar ni bara sidorna på båten eller även uppepå? Om uppepå, blir det inte skithalt o gå sen?
 ///Benke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jo det blir skithalt, så det gör man inte, inte jag iallafall\Wink\ Rengöring av halkskyddsmönstret brukar räcka. Ett bra medel för det är Biltema´ s Fasad & mögeltvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset med Silverseal lackförsegling!

Träffade en bekant som håller på med bilrekond och fick ett par deciliter av honom...

Lättarbetat och med kanon resultat.

Kul o se hur den bra den är efter en säsong i det blå :)

Polerade innan med Autosmarts buffer 2000 som jag ochså fick av honom.

En annan grej jag kan rekommendera är Oxalsyra som jag provade för första gången iår för gelcoten hade gulnat lite efter 22 år.

Jag blandade varmt vatten och potatispulver till en tapetklister konsistens och efter det så blandade jag i drygt 10% oxalsyra och smetade på hela båten.

sedan lät jag det verka i en halvtimme innan jag spolade rent med en högtrycksspruta.

Vilket resultat...båten blev nästan som ny! :)

 

Nöjd Marko K

www.markok.se

post-5635-1394235407,2893_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag vaxar framförallt på ovansidan. Enligt min erfarenhet är det där solen och saltvattnet tar mest. Men jag undviker att vaxa på gångytorna.

Skrovet är ofta inte så utsatt för solens strålar så där kan det hända att jag bara tvättar på våren om jag vaxat ordentligt året innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör jobbet på hösten avlsluta med Silverseal och låt stå hela vintern och polera av det på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde Ultra Gloss en solig säsong och allt som vaxats blev flammigt och mycket svårt att ta bort. Lyckades få tag på ON-OFF,det tog det. Båten vaxades inte idagsljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant har ett Nonslipwax som man kan använda på gångytor. Vi började använda det för två år sedan och det blir fint utan att bli halt.

Egentligen är det ju just gångytorna som behöver mest skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant. Woody wax är ettt annat vax man kan vaxa gångytorna med utan att det blir halt. Bäst i test.

Collinite slog 3M i ett långtidstest på hårdvaxer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan sammanfatt resultatet från praktiskt båtägande, vilket polish resp vax böev bäst i test?

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du orkar läsa ett vaxtest på engelska så finns det här



Senast ändrad av Karl | 20 april 2008 | 00:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag tänkte beställa Ultraglozz och undrar villken mängd man bör beställa båten e 5,5x2.10 ska poleras både sidor och däck.

Det bör väll räcka med en 500 Ml burk ?

Tacksam för snabbt svar så jag kan beställa.

Mvh Rikard

 



Senast ändrad av Rikard79 | 20 april 2008 | 10:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 500 ml förra året och med den polerade/vaxade jag en 40 fots båt och jag gjorde samma jobb idag - det finns fortfarande kvar i flaskan = otroligt drygt!

Lägg på tunt så räcker det i flera år. Allt som du torkar bort är överflödigt.

/A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svaret.

Körde du med maskin eller för hand ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med Ultraglozz. Och tycker det fungerar bra. Har använt det två säsoger nu. Var senast nere idag och vaxat halva båten. Jag använder en flytande rubbing innan jag lägger på UltraGlozz där jag polerar av vaxet innan det hinner torka med en polermaskin. Sen lägger jag på ett andra lager och låter torka till en matt yta. Den polerar jag av med trassel. Klart!



Senast ändrad av Crona | 20 april 2008 | 21:16



Senast ändrad av Crona | 20 april 2008 | 21:18

post-15276-1394235432,4945_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där nu har jag beställt 500 ml ultraglozz kommer i veckan Flört

 



Senast ändrad av Rikard79 | 21 april 2008 | 17:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du gjort ett bra val. Använde autosol i flera år för att sedan testa ultraglozz - tillbaka till autosol och nu ultraglozz igen. den känns bättre och enklare att arbeta med och känslan är att den håller säsongen...mest i sötvatten då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra....

Frågan e om man ska köra med nån clener eller polish först eller om man bara ska köra med Ultraglozz.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde endast en rengöring med såpa och vatten innan...kvar finns då några svarta rinnränder som ej gick bort. Dessa förvinner dock med Ultraglozzen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har mer ingrodd skit bör du använda en lättare rubbing. Det viktigaste är ju att få det riktigt rent innan du lägger på vaxet. Men lite flutande rubbing får du ju fram glansen. Men ta inte för mycket då det är risk att du slipar ner gelcoaten. Lite lätt bara. Det är ju ingen slip effekt i UltraGlozzen direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom gelcoaten på min gamla båt är bra tunn på sina ställen undviker jag all rubbing om jag kan. Mina ingrodda ränder visade sig försvinna om man använde något avfettande, vanlig T-sprit fungerade utmärkt. Jag tror att smutsen huvudsakligen satt i gammal vax som inte har löst upp sig i tvätten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Waxade med ULTRAGLOZZ idag. Måste bara säga att det är det överlägset bästa waxet jag har testat. Man behövde ju knappt arbeta in det, bara att torka på och sedan av. Rekomenderas strakt.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skakar liv i en gammal tråd. Vad använder ni för vax för att för ett långvarigt resultat ? Vad har hänt på vaxfronten på 10 år? Är blitemas ok eller skall man lägga mer pengar på ett dyrare för att det faktiskt är bättre ? Och inte bara, detta va dyrt det måste säkert vara bra 

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, christopheri säger:

Skakar liv i en gammal tråd. Vad använder ni för vax för att för ett långvarigt resultat ? Vad har hänt på vaxfronten på 10 år? Är blitemas ok eller skall man lägga mer pengar på ett dyrare för att det faktiskt är bättre ? Och inte bara, detta va dyrt det måste säkert vara bra 

 

De flesta professionella produkterna bör hålla måttet tycker jag. Förra året körde jag med 3M Marine Ultra Performance. Höll ganska bra (dock inte hela säsongen). I år testar jag ett vax från Farecla (http://www.lackman.se/produkter/polering/vax-sealer/farecla-profile-polymer-wax-liquid-protection.html). Får se hur det står sig.

 

Har även hört gott om Autoglyms HD Wax.

 

För längsta hållbarhet bör man lackförsegla, det är dock inget jag gett mig på själv än.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...