Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Carlf

VILKET BÅT WAX ÄR BÄST ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Tänkte kolla om någon vet vilket vax man ska använda när man vaxar båten, jag vill bara veta vad ni tycker om sorterna som ni HAR använt. Jag har använt diamant i några år och är ganska nöjd. Någon som har provat diamant och har hittat något bättre ? Båten är redan nu innan vaxning i mycket fint skick. men jag brukar endå köra med cleaner wax sealer. Det är ca 20-30 m^2 som ska vaxas.

 

 

MVH

 

CAlle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker att Autosmarts produkter är bra , lätta att jobba med häller länge,

bra resultat. Brukar börja med polishen mirror image, sen lägger jag på vaxet platinum.påhårt smutsade ytor kör jag med autosol överlägset medel på dåliga ytor,Många blandar autosolen med polish för att få det lite mildare.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar: AUTOSOL, och inget annat nuförtiden. Lättjobbat och så håller det ganska länge tycker jag. Alltid en omgång polish först som gör grovjobbet och så på med vaxet. Jag har använt även andra men detta är det bästa utan att namnge de som jag förkastat. Om det är detta som du ska använda vet jag inte men det fungerar bra där min båt ligger. Det kan kanske variera.

 

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder International wax, det funkar bra tycker jag......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosols kombivax (vax polish i ett) lämnar lite övrigt att önska... Tungjobbat och så håller det inte så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He,

Jag kör med polishen från Clas Ohlsson, och inget vax efter det. (är för slö) ytan håller hela säsongen och ser bra ut. Testade att vaxa en gång, men märkte inte någon större skillnad, annat än träningsverken.....8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Praktiskt Båtägande hade tester i våras på rengöring och vaxning. Finns säkert på fler ställen också.

I marsnumret var det - rengöringsprodukter.

I aprilnumret var det - rubbing&polish&vax.

Lite för mycket detaljer, för många märken och parametrar för att här kunna redogöra för resultaten.

Men förmodligen så hänger resultatet på användning av flera produkter.

Och som vanligt så är underarbetet det viktigaste - och tråkigaste?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar fortfarande efter det ultimata waxet, kör f n med Hempels flytande hårdwax, funkar OK men det finns säkert bättre. Första säsongen körde jag med kombiprodukten, det höll inte många veckor, Hempels håller iallafall en bit in i sommaren. Tricket är att först göra rent ordentligt och sedan lägga på två lager med mellanpolering. Andra lagret går snabbt lätt att lägga på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ULTRAGLOZZ!!!!!!! Finns hos hjertmans. Seriöst alltså. Det bästa jag provat. Håller skitlänge! Enkelt att arbeta med. Ta mina åsikter i beaktande då jag jobbar med båtar sen många år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag ska i år testa något nytt.

 

Nanoteknik!

 

Det finns på marknaden flera olika fabrikat som säger att de använder just nanoteknik för att hålla en polerad yta fri från smuts.

 

Jag köpte en liten flaska på 200ml för 249:- och tänkte prova den nya tekniken iår. Blir man inte nöjd så vet man ju iallafall vad det är.

 

http://www.tcnano-webshop.se/Shop/Index.php

 

Gelcoatförsegling ska visst fungera bra på just båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade in länken och blev lite intresserad. Polish och vax först - sedan nano medel, eller?

 

Någon som redan testat?

 

Dr_Sail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm...jobbar med båtar säger du...nyfiken som man är så undrar man ju vad gör du fär nått då?

Du rekomendera ULTRAGLOZZ ska man köra nån cleaner innan eller??

smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Någon kommentar om hur polish/vax lättast arbetas in på båten, handkraft eller med någon polermaskin? Uppifrån o ner eller tvärtom? Själv har jag just inhandlat en maskin av vinkelslipmodell avsedd för polering. Hoppas att den gör jobbet som jag vill, någon som använder den typen av maskin och vill lämna sina synpunkter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54


Jag använder en borrmaskin (variabel hastighet) och en fuktig skumgummihätta.

För polish fuktar jag ytan med en blomspruta vilket håller ytan både sval och fuktig, sedan är det bara tid som gäller. Inget tryck på maskinen,låga varvtal, den ska bara få arbeta lugnt och fint. Med en dusch vatten då o då blir det både lätt och bra resultat. Väldigt lätt att torka av efteråt.

Vaxningen blir relativ enkel eftersom ytan är ren.

Jag använder Autosol Polish och Wax med gott resultat.

En båtgranne polerade med maskin och svor. Jag duschade lite vatten på ytan och efteråt undrade han vad i h...e han hållt på med alla år...

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Nej, endast lackrengöring eller cleaner, sedan på med Nanomedlet.
Allt enligt deras bruksbeskrivning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inför förra säsongen köpte jag ett vax från USA som heter COLLINITE Fleetwax. Detta efter att ha läst en testrapport som utsåg detta vax till solklar vinnare av 26 testade produkter bl.a 3m´ s carnubavax.

Jag måste säga att jag tyckte detta vax överträffade mina förväntningar. När jag tog upp båten i höstas testade jag med en sprayflaska med vatten på skrovsidorna för att se om det fortfarande fanns vax kvar. Vattenpärlorna bekräftade att så var fallet.

 

Jag har sparat testet på en fil och kan maila det om någon själv vill läsa.

 

Karl 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uten tvekan  Selaclean Gelcoatförseglare.

Utrolig lett at jobba med,og holder hele songen.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden ocg ställer frågan om ni jobbar för hand eller med maskin!? Någon nämnde hemmafixarens maskin no1 - den sladdlösa borrmaskinen - fu funkar det!?

/A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att autosols flytande båtvax & Turtles marine wax har fungerat bra, särskilt om man polerar med maskin, turtles verkar klara sig längre på säsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

att det blir vattenpärlor av vattnet innebär inte att det är ett bra vax, tvärtom! Pärleffekt är något som man definitivt inte vill ha. De små vattenpärlorna fungerar som brännglas, det vill säga det bränner sakta men säkert på skrovet. Riktigt bra produkter (som används av rekondare) ger ingen pärlning.

 

Jag använder Lahegas Brightguard A B för att försegla ytan (polering innan dess), det är inget vax utan ett lackskydd som är överlägset alla (bevisat) vaxer. Kostar en slant, men så håller det garanterat i 12 månader. Den som har en rekondare i bekantskapskretsen bör istället prova Toughguard som är ännu bättre men som ännu inte säljs till konsumenter (Brightguard var tidigare endast salufört till rekondare med utbildning på produkten).

 

Lackförseglingen funkar som ett 2 komponentslim. Först har man på det ena medlet, låter det stelna till en torr och mkt tunn yta, sedan arbetas det andra medlet in (ingen polering eller avtorkning imellan). De två komponenterna reagerar med varandra och ger en otroligt hård yta! Arbetas med fördel in med oscillerade maskin (svårt att få det tillräckligt tunt annars och då har man ett drygt jobb framför sig när medlet ska tas bort ...).

 

Prova detta medel! Ni kommer inte gå tillbaka. Och en sak till, NEJ jag har inte provision från Lahega :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
som ganska ny båtägare blir jag ganska förvirrad. När det gäller vax så verkar det som att de som finns från de större tillverkarna i allmänhet är bra, och konstigt vore det väl annars. Men några slutsatser jag dragit är:
Autosol är bra på en nedgången båt men ska annars inte användas eftersom det slipar gelcoatet.
Att spraya med vatten när man polerar är bra.
 
Man ska inte trycka när man polerar.
Men ska varvtalet vara högt eller lågt? Har en oscillerande slipmaskin med lågt varvtal, samtidigt är det många (men inte alla) som säger att varvtalet ska vara högt. Vad är skillnaden?
Och om man kör en cleaner först på smutsig celcoat, ska man köra polish före vaxningen, eller är polish ett alternativ till cleaner om det är ganska lätt smutsat?
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol har mer(fler produkter) än bara polercreme som inte är bra för gelcoaten i för stora mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Turtel extreem i många år och tycker det är bra och lättjobbat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gör allt ifrån motorreparationer till att polera båtar. Det har jag gjort i 10 år på en marina i norra bohuslän. Och nej, du behöver inte använda något annat än Ultraglozz.

ha de.. Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Sonax bilvax och det blir både ett fint resultat och behåller lätt sin funktion och lyster för hela säsongen. Oerhört lättarbetat är det också men det har också att göra med att jag alltid pedantvårdar min gelcoat varje år. Till det använder jag en lågvarvig polermaskin. Jag är alltid lika nöjd och stolt med slutresultater varje år!26.gif\

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har en Ockelbo DC21 som är ganska matt på överbyggnaden och har faktiskt testat TCNano som verkar vara en utskälld produkt här pga smygreklam. Blev egentligen rekomenderad av en kollega att köra med Lahegas Brightguard. Pga av annat strul brinner det nu i knutarna att få i båten så jag tog en genväg och gjorde ett impulsköp i kassan på Ehrlandsson. Det jag kan säga om TCNano är att jag fått lägga på två lager för att det skall bli bra. Å andra sidan ser det då mycket bra ut och är väldigt lättjobbat. Hur länge det håller återstår dock att se. Priset 250 kr är oskäligt högt om det inte funkar hela säsongen. Återkommer med rapport längre fram under sommaren.

Rubbing kör jag med oslagbara Autosol sen många år tillbaks och på friborden använder jag vanligt Turtle Wax.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis påbörjat vaxningen på min båt och är supernöjd med resultatet.Tvättade först rent med Hempel Yacht Cleaner. Sen rubbtrissa på polermaskin och på med Ultraglozz i ett första lager som sedan torkas bort. Därefter ett nytt lager UltraGlozz som får dra 10 min därefter polertrissa. Där ska båten egentligen vara klar och det var riktigt bra reslutat, men jag har en flaska Hempel flytande hårdvax som jag strök på en liten yta, och skillnaden blev en aning blankare och glattare så jag la även ett lager av detta över hela båten vilket blev kanonbra!

 

Senast ändrad av WaterWolf | 22 mars 2008 | 18:28

 

Senast ändrad av WaterWolf | 22 mars 2008 | 18:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara ge ett tips som gör att den fina högglansen efter waxningen håller: Silverseal lackförsegling för bilar. Kostar massor men det går bara åt 1,5 dl på vår 33-fotare (ska läggas på så tunnt det bara går och poleras in med maskin). Säljs inte i handeln så man får fråga på recondfirmor och dyligt.
Numer behöver jag inte gnugga båten ren på vårarna utan tvättar bara av med svamp och schampoo. Den står och skiner som nyvaxad vintern igenom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte expert på just Silverseal, men jag är tveksam till om det är bra att ha vax under det. Normalt ska man ha en så ren yta som möjligt som man lägger lackskyddet på då det fäster vid ytan. Med ett lager vax imellan losnar ju lackskyddet då vaxet lossnar, vilket sker efter 3 till 6 månader!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmmm...

inget som jag märkt i alla fall. Båten är blank och fin även vintertid.

Lätt-avtvättad med så jag tror att det finns kvar.

Kanske är det annat på bilar som tvättas oftare och nöts på ett annat sätt?

 

Kanske ska jag göra ett expriment och bara ha lackförsegling på en del och vax försegling på ett annat så man kan se om det blir någon skillnad!

 

Senast ändrad av ciaraud | 24 mars 2008 | 16:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...