Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
elisa

HR 352 elankarspel

Rekommendera Poster

Jag skall aktermontera ett elankarspel på en Hallberg Rassy 352 och tänker montera spelet på akterdäck. Finns det någon som har ett bra förslag på hur man ordnar ankarboxen genom att bygga en i akterruffen? Gärna bilder.

Hälsningar

Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej,inga tips då jag bara byggt i båt med avstånd mellan akterspegel och akterruffen. Rent allmänt dock så behöver du en ganska lång fallsträcka från däck ner till botten av ankarboxen = du får lite dött utrymme... annars kinkar det! Ska du långfärdssegla så du måste ha kätting? Annars spar du mycket utrymme med att använda en rem, då det finns färdiga lösningar som är väldigt smidiga och som tar lite plats? Förresten, har inte HR-folket ett eget diskussionsforum, de vet kanske mer? Lycka till och dela gärna med dig erfarenheter när du är klar, det blir vi alla klokare av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall också montera ett elankarspel på min HR 352. Jag funderar på att montera spelet i stuvfacket och låta den blyade tampen löpa genom ett rör som jag tänker montera på hyllan i akterruffen. På så sätt slipper jag blöt tamp ,( lukt) , i akterruffen. Röret kommer inte att synas om man lägger det mot mahognybrädan. Genomförinigen på akterspegeln bör komma på rätt höjd.

Hälsningar

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska segla utanför norden så förstår jag inte varför du ska ha ankarspelet i aktern.

Har ett par kompisar med en Najad som monterade ett aktre ankarspel med därtill hörande kättingbox. Sedan de lämnade Sverige har de inte använt det aktre ankaret en enda gång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående om att om du nu skall utomlands med båten så är det troligen mer aktuellt med ankarspel i fören. Men i Sverige så är det normalt lämpligast att gå in med fören mot brygggan i alla fall i mot våra ofta grunda skärgårdsbryggor eller när man vill förtöja mot land. Då finns behovet av ankare i aktern.

Om du kollar länken här så ser du hur jag byggde in akterligt ankarspel på min båt. En helt annan båttyp, men ändå kanske någon ide att betänka. Jag har stort behov av att underlätta ankarhanteringen men det är trångt och även fallhöjden är i minsta laget för att vara optimalt. Så det var lite knepigt men jag blev riktigt nöjd med funktionen

http://imagine.123minsida.se/187791364

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår HR352 har vi ett Lewmar Ocean 1 ankarspel i fören. Bekvämt! Håller med ovanstående att på aktern känns det lite onödigt att ha ett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...