Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gesse

Tälta i Stockholms skärgård?

Rekommendera Poster


Stort tack för det. Nu har jag och göra ett tag att titta på allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade misttänkt borelia  fic jag antibiotika direkt med motiveringen: Går rodnaden bort var det borelia, annars får vi leta vidare.

Sparade mig och sjukvården en dyr, smärtsam och kanske riskabel test.

/LarsJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, varför inte. Det finns väl inte så många andra sjukdommar som det kan vara...(?)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill besöka mellanskärgården och kanske Finnhamn är väl en ramp i saltsjön att föredra. Vid Åsättra på norra Ljusterö finns en fin ramp och därifrån har du inte så långt till Finnhamn m.m

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I södra skärgården finns en ramp på Gålö vid Morarna med parkeringsplatser. Rampen är gratis, men parkeringen kostar några kronor.

Vill du besöka innerskärgården finns det en ramp i Fisksätra vid båtklubben, men där kan det vara värre med parkeringar gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkomen upp till skärgården, du kommer inte att bli besviken men glöm inte

Mälaren som ett alternativ, kommer man bort från Sthlm en bit så finns det så många härliga öar, vikar städer o.s.v

 

/Kenny

 

P.S oxå är det sötvatten :-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. Har faktisk tänkt på Mälaren också. Skulle vara kul att åka där med. Är det inte i västra Mälaren det går en lång kanal eller liknande? Det går att slussa sig in till Mälaren från Stockholm va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer, från mälaren kan du ta dig via arbogaån/hjälmare kanal till hjälmaren... o vips så kan du få tälta på min tomt istället, stor hund finnes men mycket få fästingar! :-)

 

Och ja... du kan slussa in från saltsjön till mälaren i stockholm...

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inbjudan.

Får se hur mycket jag hinner med. Lär nog få gasa en hel del om jag ska hinna med allt.

Vad tar du för en tältplats utan el? He he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte vara för negativ..Det finns många platser du kan traila och lämna din båt hos.Men vad alla bör tänka på....Borelia är inte att leka MED.......har själv haft det ,och det som jag hört är att smygerpå dig .ger alltså inte de typiska ringarna .Speciellt kvinnor lär inte se tecknen.Mår du dåligt ,ont i ryggen ,deppar osv,Begär boreliatest.mvh/Sanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Du kan traila till Västerås och fortsätta här ifrån, i mälarparken(småbåtshamn) finns ramp och gratis parkering. Någon egen tältplats kan jag inte erbjuda men det finns camping och gott om öar att landstiga på. Du kan också gå upp i strömsholmskanal, där finns det camping möjligthet efter kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ska kolla upp det med.

Kul med lite olika alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag önskar dig en trevlig resa för det låter som en go tur, den du ska ta.

 

Jag sak egentligen inte ta det här för det är ju din frågetråd.

Själv, så skulle jag vilja åka söderöver och då ner till Malmö och starta en lungn tripp från södra Skåne, genom Blekinge och upp efter östra kusten, med strandhugg på Öland och Gotland och sedan Göta Kanal hem.

 

Man skulle ha varit en fyra fem snipor som knallat den vägen i sakta mak och varför jag säger snipor, beror på att jag har en sådan själv.

 

Mvh/Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå fästingar: Det skiljer väldigt mycket från person till person om man blir biten  av dessa odjur. Det finns folk som får en på sig bara dom säger skog!! Själv har jag vistats mycket i skog och mark( ofta iförd kortbyxor och sandaler när vädret så tillåtit) i fästingtäta områden såsom björksly och högt gräs men bara fått ett par tre stycken på mig under de drygt 30 år jag bott här i Stockholmstrakten. Denna sommar har varit mitt livs första båtsommar och vi har turnerat runt i det fästingtätaste området i detta land och varken jag eller gubben har fått en enda fästing. Våra tre hundar har varit fästingsäkrade via Scalibor och har också klarat sig bra. Du hör säkert till vårt gäng, välkommen upp till sommaren och så får vi hoppas att vädret blir lika fantastiskt som 2006. Själva så packar vi husvagnen och drar ut på Europaturne -07 men det finns ju gott om helger både före och efter semestern att båta på.

God Jul på er alla!

Birgitta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. Båtsäsongen är lång så det blir säkert många fina helger både före och efter semestern.

Sen det här med fästingar du skriver det stämmer.

Jag får nästan aldrig en fästing på mig medans min sambo får dom på sig stup i ett. Konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits en del om fästingar här och idag hörde jag på radion att det kommer nog att bli ett rikligt fästingår. Det har redan rapporterats om flera fall av Borelia vid Stockholm. Tur att man bytt båt så man kan ligga i båten istället för tält som det var tänkt från början. Borde vara lite mindre risk att få dom på sig.

 

Senast ändrad av Gesse | 26 mars 2007 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21.gif\Använd sök  funktionen ..skriv ramper, massa bra ställen. Trevlig sommar. mvh/ Roland Sandhamn i morse!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan rekommendera Stora Sandön om du vill tälta på en otroligt mysig och tältvänlig ö.

Ligger ovanför Värmdö.

 

Har legat där flera ggr i somras med tält..i brist på kabinbåt ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har sen jag startade tråden bytt båt till kabinbåt så det blir nog inget tältande men alla tips om ramper och olika platser tas tacksamt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst zigge67


 Har planerat precis som du gjorde, att tälta i skärgården. Har startat en tråd om sjösättningsramper i Stockholm. Mycket tunt med svar än så länge.


 
Den andra tråden finns här 
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=147104 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte Fågelön i närheten av Drottningholm i Mälaren ett par timmar med familjen en vacker septemberdag för ett par år sedan. Facit: 31 fästingar fördelade på mig och de två barnen. Sambon som annars är en veritabel fästingmagnet klarade sig av någon anledning. Många av dessa var så små att det krävdes förstoringsglas för att identifiera dem. Tog hela helgen att bli av med dem. Fågelön har en del rådjur och så vitt jag kan påminna mig är det relaterat till fästingplågan. Många rådjur = gott om mat. Betyder det att ytterskärgården, där det knappast finns mer än enstaka rådjur eller andra däggdjur att livnära sig på (förutom båtfolket), inte har några eller särskilt mycket av fästingar?

Har å andra sidan tillbringat mycket tid på Ingarö utan att för den skull blivit attackerad av mer än enstaka fästingar. Och där finns gott om vilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På grund av närheten till båtklubben är Fågelön med närliggande öar en favorit som besöks mycket flitigt.  Och jag har faktiskt aldrig fått en fästing där.  Inte hunden heller.  Och då går vi långa turer i skog och mark.  Hunden har iofs ett fästinghalsband och det hjälper väldigt bra, men de borde ju sätta sig på mig, men icke.  Innan jag skaffade fästinghalsbandet så fick hunden fästingar precis överallt, även i ytterskärgården, fåglar är ju också bärare av dessa äckliga kryp.  Så vaccination mot TBE rekomenderas starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sollenkroka på NÖ Värmdö kan vara bra att rampa båten och parkera bil och trailer, nära till Finnhamn och inga färjor på vägen dit!

 

/RR

 

Senast ändrad av RoundRobin | 27 mars 2007 | 11:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terrafobica:

Vi kanske tog med oss alla fästingar därifrån.

 

Skall överväga det där med fästinghalsband, åtminstone för barnen. Vi har dem i koppel redan, så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du skämtar smiley-wink.gif\  Annars så funkar faktiskt myggmedlet myggA förvånansvärt bra mot fästingar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu finns så ruggigt många fästingar i Stockholmstrakten borde väl någon myndighet se till att beståndet kraftigt decimeras, typ som sker med andra (påstått) blodtörstiga varelser.

När jag med Google sökte på ordet skyddsjakt stod det t.ex. i första resultatet:

 

För att öka acceptansen är det viktigt att tillåta skyddsjakt på varg som gör skada...

 

Och fästingarna verkar ställa till med betydligt större skada på människor än vargen. 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...