Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Seawing

\'Om Gud hade tänkt att vi skulle bygga glasfiberbåtar

Rekommendera Poster

Om Gud hade tänkt att vi skulle bygga glasfiberbåtar, då skulle Han ha skapat glasfiberträd är en text som ofta förekommer i MG när man diskuterar olika båtar.

 

När jag hade en mahognybåt tidigare så gjordes en undersökning om Hondurasmahogny och vad som kom fram var att det sista äkta trädet enligt ovan kapades 1958. Vilket alltså betyder att bland annat vi båtägare hjälpte till att utrotade denna sorten.

 

Efter detta år så är det äkta odlad Hondurasmahogny.

 

Det kan vara något att betänka i dessa tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En tanke slog mig när jag läste din tråd:

Man kan bara hoppas att all Teak som köps är odlad och inte kommer från regnskogen..............................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen är det så att det säljs mer certifierade teakprodukter bara i Sverige än som avverkas i hela världen...

Så tyvärr är det nog så att om du vill vara säker på att köra med regnskogsvänligt virke får du nog satsa på material som furu, björk, gran, ek, al, körsbär etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi båtägare hjälpte till att utrotade denna sorten

 

Kan inte låta bli att kommentera detta lite från mitt eget perspektiv...:

(eftersom jag känner mig aningen skyldig till att inläggets ämne syns på forumet lite titt som tätt...!)

smiley-innocent.gif\

 

Ovanstående citat kan tänkas vara relevant under följande omständigheter:

1- Man var född 1958, och var den person som de facto beställde den nya båten i Honduras Mahogny (Jag är född 1963, och har ärvt denna båt av min far, som i sin tur köpte den 1965 av den första ägaren...)

2- Att man direkt tolkar ord som glasfiberträd etc som ett alternativ till Honduras Mahogny och endast detta träslag....? (Det finns ju mig veterligen ett gäng andra bra träslag som båtar är byggda av, och det är nog just träbåtar som denna tes vill upplysa om inbillar jag mig)

3- Att man inte bidragit till utarmning eller liknande av andra träslag bara för att man råkar äga en träbåt byggd i Ek, Furu, Teak etc etc...

smiley-wink.gif\

 

Om man som jag däremot, haft förmånen att få växa upp i en båt som råkar vara tillverkad i Honduras Mahogny från året 1963, och har haft ynnesten att under hela sin uppväxttid kunnat få vara ute varje sommar i skärgården med denna båt och dess tillhörande familj kan jag inte direkt påstå att jag skall behöva känna mig på nåt sätt skyldig till att ha bidragit till den s.k utrotningen av Honduras Mahogny (eller andra träslag för den delen)

 

Däremot känner jag mig skyldig att förvalta, förädla, underhålla, förbättra och göra det möjligt för kommande generationer att åtminstone fortfarande ha möjligheten att se dessa kulturarv i våra skärgårdar, eller ännu bättre förmedla kunskapen vidare så att de också känner viljan och motivationen att ta vid där andra har slutat, så att dessa kulturobjekt inte helt spårlöst försvinner....

 

Nåväl, över till lite fakta om dagens Honduras Mahogny lite då, som avslutning:(Swietenia Macrophylla, så kallad äkta Mahogny)

 

Detta träslag kommer ursprungligen från Central - och Sydamerika, och enligt ett kortare utdrag från NIS (Nätverk för Internationella Skogsfrågor) som jag bifogar nedan, så bedriver International Timber Trade Organisation (ITTO) ett projekt i bl.a Peru som bygger på ett så kallat Timber Sale Concept: 

 

Viktigt i projektet är att säkra återväxten vid avverkning. Den inhemska befolkningens situation och hur den berörs av det nya projektet är av stor vikt. De miljömässigt mest känsliga områdena som t.ex. områden med mycket vattendrag och kraftigt lutande områden har plockats bort.

 

The Timber Sale Concept:

 

Skogsbruket är baserat på en omloppstid av 60 år med två eller fler gallringar. Projektets mål är att skogen ska producera ungefär 28 m3sk/ha. Återbeskogningen försöker man säkerställa genom radvis plantering och naturlig föryngring. Inom projektets område har man byggt upp en plantskola där man driver upp bl.a mahogny (Swietenia Macrophylla). Perus nuvarande lagstiftning säger att man måste plantera två plantor per m3sk som tas ut ur skogen

 

Fast det lite större hotet för dessa regnskogar kommer uppenbarligen från Kokain tillverkningen där har man mycket stora problem med illegala avverkningar.

Mycket skog försvinner till förmån för de mer ekonomiskt lönsamma Coca-odlingarna....

 

Gör att man får sig en liten funderare, eller hur??!!

10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, just det:

 

EU har som direktiv att beakta följande:

Gemenskapen har som målsättning att främja en hållbar skogsförvaltning och handel med skogsprodukter som har sitt ursprung i hållbart förvaltade skogar.

 

Dessutom:

 

Beakta att vissa länder där Swietenia macrophylla (äkta mahogny) har sitt utbredningsområde har infört den i bilaga III till konventionen om internationell handel med utrotningshotade arter av vilda djur och växter (CITES). Detta innebär att Bolivia, Brasilien, Costa Rica, Mexiko och Peru måste utfärda exporttillstånd för export av timmer, sågat virke och fanerskivor. Dessutom måste andra länder där Swietenia macrophylla har sitt utbredningsområde utfärda ursprungsintyg, eftersom Costa Rica har begärt att alla populationer av äkta mahogny i Nord-, Central- och Sydamerika skall ingå i bilaga III. För införande till gemenskapen krävs även en importanmälan. Kommissionen främjar utvecklingen av ett hållbart utnyttjande av träresurser från tropiska skogar inom ramen för sina miljö- och skogsutvecklingsprogram

 

Vilket vill förmedlas...smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket skog försvinner till förmån för de mer ekonomiskt lönsamma Coca-odlingarna....

Så allt är Kate Moss fel? 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med mitt inlägg var att man skall tänka på att hur man än gör så har man gjort fel.

 

Träbåtar - utrotning i värsta fall

Plastbåtar - förorening i alla fall.

 

Men å andra sidan så pantar jag tomburkarna ordentligt, så något bra har jag gjort.

 

God Jul och en önskan om en lika bra sommar 2007 som den var i år.

 

Seawing/ Göran Fredriksson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma Göran!

 

Jag tror ingen tagit detta personligt, men jag tycker själv att detta ämne är högintressant! (Därav att jag inte kunde hålla fingrarna borta från tangentbordet...!)

smiley-laughing.gif\

 

God Jul på alla båtintresserade!

10.gif\

 

M.v.h /Micke Öhman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tur man åker underhållsfritt och återvinningsbart.

post-15930-1394234863,081_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm, men å andra sidan går det ju åt enorma mängder elenergi vid producerandet av aluminium...med tanke på miljöaspekten.......?
9.gif\
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om Gud hade tänkt att vi skulle bygga plywoodbåtar..?

2.gif\


post-832-1394234865,1171_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I slutändan så är en plastbåt miljövänligare än en träbåt har jag hört..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

med tanke på att all plast måste sortetas bort på skrotarna och enl eu ska även en viss återvinningskostnad finnas i priset så blir det nog snart miljöavgifter på plastbåtar att skrota en plastbåt blir inte lätt i framtiden än så länge tar sopptipparna emot dem.  såg att någon tyckte aluminium var mer energikrävande, räknar man in allt kring enerigi vid plastbåtsframställning samt xxxxxxxx och sist upphuggning, nedmalning vid återvinning så blir nog inte plastbåten så miljövänlig, styren gränsvärden finns väl redan för tillverkning i tätbebygda områden.   Så hade gud velat ha oss på vattnet då skulle nog meningen vara att vi skulle kunna gå på vattnet och det såg man ju hur illa det gick med juden som senast försökte detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Islandman skrev:

 

Däremot känner jag mig skyldig att förvalta, förädla, underhålla, förbättra och göra det möjligt för kommande generationer att åtminstone fortfarande ha möjligheten att se dessa kulturarv i våra skärgårdar, eller ännu bättre förmedla kunskapen vidare så att de också känner viljan och

motivationen att ta vid där andra har slutat, så att dessa kulturobjekt inte helt spårlöst försvinner....

 

 

Så rätt så klokt!

Det går rysningar i kroppen när man ser dessa kulturarv på sjön 21.gif\

 

 

Den här debatten påminner lite om alla otroligt fina pälsar som ligger undangömda i graderober, eftersom de är gjorda av pälsen från några exotiska djurater. Tillverkade i en annan era med ett annat synsätt, men ändå lika vackra idag som då ...

 

Klart moraliskt dilemma att plocka fram dem ur garderoben ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för energikrävande underhåll som krävs på en plastbåt? Är det alla ölen som går åt när skrovet skall vaxas?10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

enerigi vid plastbåtsframställning samt underhåll och sist upphuggning, nedmalning vid återvinning    var det inte så jag skrev???  tror nog alu och plast går på ett ut totalt energiutag.

 

På vår tipp ligger det plastbåtar lite då och då sist jag var där låg en shyst styrpulpetare med storm skada, jag frågade dem och än så länge räcker det med att de slår sönder dem i mindre bitar.

 

Beundrar de som håller sina träbåtar i ordning visst är det en vacker syn och några tankar på rengskogar mm har inte jag när jag ser dem. Men själv är jag för lat för annat än alu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men jag har svårt att tro att träet som går åt till träbåtar är det som gör att regnskogen försvinner. Visst en liten del påverkar det säkert, men så speciellt mycket det vet jag inte om jag vill tro..

Värre med all impregnering, fernissa och bottenfärg vi vräker på på dom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kvarstår... energi vid plastbåtsframställning samt underhåll? 

 

Min fråga är vad som är energikrävande underhåll av en plastbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra att du är noggran har nu redigerat inlägget och tagit bort underhåll.

 

Men efter en 15-20 år brukar vissa plastbåtar behövas blåsas på lite ny 2 komp en del rullar in dem i boxen en del enl vad som skrivits om på forumen plockar fram rollern och rullar bara på ett lager.  Tror nog som jag skrev tidigare att totalt sätt är inte alu mer enegikrävande och miljöpåfrestande än plast.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Gud hade funnits så hade det inte sett ut som det gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis å då hade förmodligen jorden varit ett helvete...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen 2komp på din alubalja? Känns som att det är mer nödvändigt på aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeee inte riktigt så, utan då hade allt onödigt som tillverkas ena dagen och som slängs nästa eller samma dag.

 

Folk köper all skönans skit och slänger runt sig i havet och på land.

 

Okontrollerad tillverkning över hela linjen av farliga produkter och det gör inget att dom är baserade på farliga bestånsdelar bara det flyter in pengar och pengar och åter pengar.

 

Jo det finns faktiskt en Gud och denne heter pengar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara göra så gott jag kan...
men tack för den värmande kommentaren!
smiley-laughing.gif\
 Ha nu en riktigt god jul allesammans!
(oavsett material på båtarna!)
 
10.gif\ 

post-21324-1394234865,7942_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har du ingen 2komp på din alubalja? Känns som att det är mer nödvändigt på aluminium.    japp det borde det vara och med etsgrund men till min förvånning när jag lappade på lite där jag svetsat märkte jag att det var syntet, det är orginal lacken som är på men den börjar bli lite blekt och mjölig nu efter snart 40 år.

 

God fortsättning på er. mvh nikitalord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur ska det gå för mig? jag har ju en plastad träbåt??????????
 
orolig som fansmiley-cool.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gedda, det är nog ingen fara!

Termiterna har nog snart ätit upp det trä som inte har ruttnat bort och då har du en tvättäkta plastbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det hade funnits någon gud..hade han givetvis sett till att det fanns glasfiberträd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vet i fan om han inte gått på vatten istället

 

post-15930-1394235861,103_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...