Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gesse

Stopp för Ålfiske.

Rekommendera Poster

Kommentar... japp. Ålfisket är det ROLIGASTE fisket jag nånsin har ägnat mig åt. JAg fiskar allt som kan tas med spö (fast ismetet blir det nog inte mkt med i år verkar det som) Men att sitta i skogen med en bärs o grilla korv medan man väntar på att larmen ska skrika naaaaaaaaaaaapp o kuta fram o nita en finfin ål är en höjdare. Från tvärtyst till kaos om det vill sig väl ;) Fast jag stoppar ju tillbaka mina ålar istf att äta dom. Hatar smaken av ål ;) Men för att kommentera ålens vara el inte vara: Det är som med mycket av fisket/utrotning av fisken. Det är inte vi sportfiskare som tagir död på ålen. Det sköter andra så bra med massfångande redskap. Som vanligt är det ju vi vanliga som drabbas av eländet dock. Både i form av restriktioner i vårt fiske samt i form av utebliven (exempelvis) torsk i butiken och nu snart röner väl även ålen samma öde. Jag är alltså INTE emot fiskestoppen som sådana, däremot blir man lite putt när det ska behöva gå så långt som till nära utrotning innan något görs. Om man infört ålfiskerestriktioner för massfångande redskap långt tidigare hade det (troligen?) inte funnits behov för extrema åtgärder nu. Jag har spöfiskat ål i c:a 6 år och aldrig haft ett så bra fiske som i år, både mängdvis o storleksmässigt. Insjöålen är inte alls hotad, så länge det fiskas med förnuft.

 

Men, följande saxat från Sportfiskarnas artikel, Särskilda tillstånd kan dock ges för den som bedrivit ett yrkesmässigt ålfiske som uppgått till minst 400 kg per år. Dessa tillstånd kombineras med bestämmelser om höjt minimimått. Ålfiskeförbudet gäller även för sportfisket och husbehovsfisket.

Just det, Särskilda tillstånd kan ges till DOM SOM ÄR ANSVARIGA för att ålen är hotad..... JÄTTEfint alla idiotpolitiker.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast..... man kan ju fiska gös med samma metoder o på samma platser som man tidigare fiskat ål. Man får visserligen inte knacka dom i skallen, men det gör iaf inte jag ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra inlägg. Håller med fullständigt.

De som tar minst 400 kg kan fortsätta nästan som vanligt.

Men tyvärr är det ofta så att de som bestämmer sådant här har inte riktigt koll på hur det är i verkligheten.

Detta har jag ett par andra exempel på fast det gäller Lax och Kräftfiske som kanske kan tas upp vid ett annat tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ål = Orm

Kräftor = Spindlar

 

Båda asätare

 

Finns en reklam om att man blir vad man äter, vet inte om det ligger något i den.

 

 

Lätt att bli vegetarian med de alternativen.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer det nog inte bara att räcka med dom arterna. Jag är långt ifrån sakkunnig på området, åtminstone om man med sakkunnig menar att jag är politiker, eller ligger med nån politiker.... kan bara hänvisa till vad man ser, hör o själv erfarit. Se´ n undrar eliten varför politikerföraktet är så utbrett....

 

Visst, jag ställer upp på restriktionerna eftersom dom tyvärr nog är nödvändiga, men jag tycker att restriktionerna isf ska vara relevanta. Du o jag får fan om vi landar en ål. För att inte tala om ifall vi skulle felkroka en (i Vänern fettfenad) lax så illa så att den är dödsdömd o beslutar att det är bättre att avliva den än låta den lida, o eftersom jag äter vad jag dödar så slänger jag inte i liket tillbaka. Då är vi grova brottslingar som bidrar till utfiskningen. Men nätfiskarna.... fångar o dödar i princip urskiljningslöst. Visst, det går att sålla med maskstorlek osv, men inte med 100% säkerhet, och man kan definitivt inte sätta en skylt på nätet som säger att nätet endast får beträdas av icke fettfenad lax.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gesse: Vi kanske ska göra upp om att träffas för ett göspass framåt försommar´ n? Lite bärs, o så kan vi ju prata fiske medan vi väntar på.... gösen ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra ide. Hör av dig när det blir dags.

Jag tar med bärs och en falukorv.

Ska bli kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kan inget om ålfiske, men jag läste någonstans att de stora orsakerna till att ålen minskat är dels rovfisket på småål i sydeuropa (framförallt Spanien o Frankrike) där de tydligen plockar upp mängder med ålyngel o lägger på burk som delikatess samt att Sargassohavet på grund av att jordens kontinenter rört sig numera ligger mycket längre bort än vad det gjorde när ålen började simma dit för att leka för några miljoner år sen (eller vad det nu kan vara). Det är helt enkelt för många ålar som dör på vägen mellan Sargassohavet och hit.


G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra. Och en stor del av de som verkligen klarar sig hit rovfiskas bort innan de hinner upp i sjösystemen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte många fiskarter som INTE är asätare, men dom smakar bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej det finns en sak till som utrotar ålen och det är alla älvar och åar som är utbyggda för vattenkraft. ålen kommer ofta förbi krafstationerna när dom är på väg upp i vattendragen som glasål dom kryper på land förbi uppströmms men på vägen ner så simmar dom bara i vattnet.  när ålen är könsmogen och ska simma tillbaka till lekplatserna så blir ålen köttfärs i turbinerna. för fans det vattendommar så att ålen kunde ta sig förbi kraftverken på sin väg nedströmms. I dag så är 84% av våra vattendrag utbygda för vattenkraft. det fångas även glasål vi engelska kanalen som dom planterar ut i våra stora sjöar men det är enbart för att föda yrkesfisket inte för ålens överlevnad. Jag tror tyvär att ålen kommer att försvinna för gott men det är vi sportfiskare som är dom stora bovarna tycker fiskeriverket ????????.

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utöka vänkretsen i skärgården och bjud på er själva under sommaren ex. handla i butikerna där ute fast det är lite dyrare ni vet ju varför

prata med yrkesfiskarna så fixar dom ålen till dig till jul

utan mellan händer 2 runda 2 flatrökta väntar på mig och snappsen

Goo jul på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

I halländska nissan blir det inget förbud just på grund av detta! Myndigheten anser att istället för att mosas i kraftverken kan ålen likagärna få hamna på middagsbordet, då kraftverken har ihjäl 100% av den utvandrande, lekmogna ålen! Skyll inte allt på yrkesfisket!

 

Skandal!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om Halland får göra egna undantag och verkligen gör det ska dom ha en eloge för att dom har verklighetsförankring.

 

Och jag skyller absolut inte allt på yrkesfisket. Som tidigare nämnts har kraftverken en nog så betydande del i eländet, men mängdfångande redskap -oavsett om dom ägs av yrkesfiskare el husbehovsfiskare- utgör definitivt ett större hot än spöfisket, eller hur?

 

Skandal?? Hur menar du? Att vi skyller på bl.a. yrkesfisket? Eller faktumet att ålen tyvärr är hotad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Jag tror du missuppfattade och att jag skrev lite otydligt här när jag vidareutvecklade laxorings inlägg.

 

Myndigheterna anser att eftersom 100% av den lekmogna ålen ändå dör i nissans kraftverk, kan den likagärna få fiskas upp och hamna på matborden!

 

Men... varför i herrans namn inte ställa krav på att kraftverken utmed nissan gör som på andra ställen, transportera ålen förbi kraftverken? Även nissans ål kan bidra till överlevnaden av ålstamen. Nä då låter de hellre ålen gå en säker död tillmötes, och de som vill kan ta upp ålen innan den dödas av kraftverken!

 

Det är detta jag anser vara skandal!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ål och kräftor är endast en delikates som vi inte måste ha för vår dagliga föda. Båda går att avstå och speciellt om det kan bidraga till artens fortlevnad.

 

Väl medveten om att ål är ett måste för vissa julbord och vissa måste ha denna maträtt för att känna att det är jul.

 

Denna maträtt går ersätta med andra maträtter utan problem.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man ersätta ålen. Fast tyvärr TROR jag att det är för sent uppvaknat. Vad jag vänder mig emot MEST är att man inför ett fiskestopp för sportfisket och SAMTIDIGT kommer att tillåta undantag för de yrekesfiskare som fiskar mer än 400 ton (FYRAHUNDRA TON!!!) Hur många ton tror du spöfiskarna SAMMANLAGT landar (och även dödar) varje år? Vet inte, men det känns som att sila knott o svälja elefanter s.a.s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok för mig, jag kan avstå från fisket.

 

Problemet i min hamn är att fisket med grimgarn efter ål fortfarande används och minsta Skosnöre ska med hem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag hade med ett litet räkneexempel, men i samma veva började nåt på forumet spöka o inlägget gick iväg sisådär 8-10ggr.... raderade alla utom 1 (trodde jag) men tydligen alla ;)

 

Jaja, andemeningen finns kvar tror jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okajj, då förstår jag vad du menadesmiley-smile.gif\

 

Jag håller med om att ngn typ av vattendom borde fastställas, fast det är ju tyvärr inte ngn nyhet att kraftbolagen står över lag o moral i många fall.

 

Något som jag dock tycker är litet konstigt är att man förbjuder ålfisket som en första åtgärd när det faktiskt inte ens är helt belagt att ålen fr Sverige vandrar t Sargasso... Ålen är förknippad med en massa myter och förvånansvärt lite fakta. Men jovisst, KAN man klara ålen genom ett fiskestopp så är jag FÖR. Däremot tvivlar jag på att man klarar ålen genom att förbjuda spöfiske, men tillåta massfångster....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det syns verkligen att detta ämne berör många och ändå har det gått igenom. Sitter med i en större insjös styrelse och vi bara beklagar att fritidsfisket får än en gång ta smällen. Att låta yrkesfisket fortsätta är ju verkligen fel väg. Det kommer bara att leda till att yresfiskarna tar än mer fångster och vad har allt detta då varit till för nytta.

Kvotera även deras fångster och gör gynnsamma fiskevårdsåtgärder längs med de vatten som ålen tar sig till och från sjöarna. Kraftverken är ju stora hinder och skulle ta större kostnader med anledning av de enorma vinster de har på elförsäljning. Det rör sig inte om 100 dels öre per KW ens för att kunna göra enormt för fisket i sverige. Fisketurismen skulle lätt kunna dra in denna kostnad för gagn till Sveriges landsbygd och utveckling inom turism. Tack för ordet.

 

Lars-A Johnsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 undantag till ålfiskestoppet, dels får -som tidigare nämnts- vissa yrkesfiskare fortsätta sitt rovfiske, dels får sportfisket fortsätta bedrivas uppströms 3 kraftverk som saknar ålvandringsvägar. Detta för att ålen bedöms ha noll chans att överleva en vandring till havet. Så vi som bor i inlandet kan fortsätta vårt fiske även i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...