Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Funkis

Vilket ankare på vilken botten?

Rekommendera Poster

Jag har ingen bra långfärdsbåt, än... men det är bra - för att drömma ihop all utrustning kostar inget! Jag har länge funderat över vilka olika ankare man ska ha ombord för att vara väl rustad. Läste i senaste Yachting Monthly att de testat 14 ankare med lite förvånande resultat: DANFORTH-typ fick bästa resultat, detta är en ankartyp som brukar vara lite utskälld... svårt att få fäste och gräver inte ner sig om det släpper sägs det? Jorå, värsta fästet i detta test. CQR-typ fick de inte att fästa alls! Sanden var antagligen för hård och ankaret för lätt ( alla testade ankare låg under 17,5 kg i vikt) DELTA, som liknar CQR men inte har rörligt skaft ansåg de gav ganska konsistent nedgrävning och bra fäste, förutom den gång då det släpades 200 m utan att fästa... ( synd, jag hade funderat på detta, ser snyggt ut och många säger det funkar bra…) SPADE är ett i Sverige ovanligt ankare tror jag men jag har sett det i Medelhavet mycket, det är inte utåtvinklat som Delta utan inåtvänt som en sked - gav bra fäste, utom på ett testställe. BRUCE-typ fick de heller inte fäste med! Detta ankare har också dåligt rykte men jag själv är väldigt nöjd, en engelsk test gav riktigt bra värden i lera som är vanligt på deras kust... Hmm, kan bero på botten, testet gjordes i Californien med botten som \ a layer of dark sand on top of fine, clay-like sand\ Ganska hård sand tydligen om man läser hela artikeln. De testade på 3 olika ställen som i stort inte skiljde annat än hur hårt packad sanden var och fick konstigt nog relativt sett stor skillnad i fäste på några av ankarna, tex DELTA. Den typ som fick bästa resultatet var ROLL-BAR, jag har inget svenskt ord. Man ser dessa i Tyskland, ett inåtvänt ankare som SPADE, men med mer spetsig kil och en stor ful båge på ovansidan. De testade tre olika typer som för mig ser lika ut - men får då lite olika resultat... Betyder att utformningen är väldigt avgörande? Detta gäller också DANFORTH-typ, där de inte har med ett \original\ utan dels märket Fortress och dels Performance. Det var tydligen en märkbar skillnad där Performance gav dålig fäste och Fortress ett toppfäste i botten. Alltså - utformningen i detalj är väldigt avgörande tydligen och också hur det ser ut på botten! Bästa resultat fick ett ankare vid namn HYDROBUBBLE, så fult att jag aldrig skulle köpt det... men det fäste alltid, höll även när de testade alla ankare för simulera att man åker sidledes i vinden genom att dra snett med motor, då släpper ju en del ankare... När jag sedan läser att detta testade ankaret som de fått bara vägde ca 8kg, lättast i testet, då blir jag impad faktiskt. Nya ankare kanske slår de gamla, det trodde jag väl inte direkt? Vilka ankare skulle jag välja? Teoretiskt just nu då – till min framtida långfärdsbåt? Självklart ett fult HYDROBUBBLE där framme på rullen, reserv mina två BRUCE för bla lätt lera och sedan tar jag med ett stort SPADE samt ett DANFORTH och ett traditionellt stockankare förstås! Det räcker nog ;) Men vilket ankare väljer jag för vilken botten? Vilka erfarenheter har du? Kan jag få förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha med deg minst to ankere. Bruce og Danford rekker godt. Kjetting, minst 50 meter:-) DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Finns någon bild på detta hydrobubble??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 


Intressant med qwintus länk


Men det är i princip ett CQR-ankare med fastsvetsade länkarmar, med en uppbyggd bygel ibak med en plastburk som enligt filmen gör att det ställer sig i rätt läge, då den kantrar - Hur kan denna lilla plast-klump få ankaret att lägga sig rätt? OK ett litet ankare och en mindre burk, men - Det är filmat som om den reser sig - men i verkligheten? Kan den det? Mitt ankare väger 35-45 kg (CQR) Tror nog tyvärr inte på denna reklamfilm. Finns någon här som provat med något större ankare än det som visas? I princip är det utvecklat av ett snöre från ankaret upp till en fender - det som kallas för ankarboj- där man lätt ser var ankaret är - med lite kortare lina är ju detta med en flytkropp upptill precis samma sak som burken på ankaret? Det är nog bara ngn lite procent av Amerikaner som går på detta - Min båt väger över 25 ton och har vanligt CQR-ankare och har aldrig draggat trots hårda vindar och jag ligger alltid på svaj - de senaste 10 åren - Kul att höra era kommentare om detta ankare ? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Varför ett stockankare? Av nostalgiska skäl eller?smiley-foot-in-mouth.gif\
Ett problem med att ha flera ankare är att de flesta båtar bara kan ha ett ankare framme i stäven. Att skifta ankare är ingen liten manöver ens i smultronväder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du frågar mig om varför jag har ett stockankare? Tja, det har i många år varit mitt steg två om inte mitt förstaankare fäster efter två försök. Kan vara tex mycket sjögräs eller att det är för stenigt för mitt BRUCE ankare. Jag är väldigt nöjd med detta ankare men dels drar jag fast det hårt, alltid, och dels är det för lätt ( talar inte om vad det väger, min båt väger dock ca 6 Ton ) för att funka på långfärd. Då förutsätter jag att jag har en större båt nämligen, tyngre... De jag talat med har varit nöjda med CQR men i Medelhavet har jag sett att många där bytt mot SPADE, en engelsman ansåg BRUCE vara bättre i England men att det inte fäste så bra i sand, därav behov att byta... Jag startade tråden mest för att höra vad alla har för erfarenheter, går fortara att lära mig så än att göra egna tester... Alltså vilket ankare på vilken botten och med vilken ändringsstrategi? Själv ändrar jag som sagt efter två försök. Sedan har jag haft ett riktigt tungt DANFORTH ombord tidigare men legat bara en gång, i kuling rakt in... Det höll! Jag ska tillägga att jag gillar långa linor också men räknar på att gå över till kätting nu för att träna hur det funkar, plus att installera ett el-spel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Även jag har ett stockankare i reserv på fördäck - har ännu aldrig behövt det - men lägger jag det hemma kommer jag nog snart att ångra mig. Det är nog just då det skulle behövas :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mina erfarenheter och synpunkter på ankaren och ankring.

 


Jag seglar en 42-fots ketch på närmare 15 ton och stort vindfång. Som huvudankare har jag ett 27 kg Delta och 60 m 10 mm kätting, reserv 22 kg CQR, akterankare 15 kg Bruce (orginal) och som nödankare (sista utvägen) 35 kg stockankare.

 


Jag ankrar ofta, de sista åren har vi haft 100-tals ankringsnätter och alla dessa har vi legat för Deltaankaret. Vi har aldrig draggat trots starka tidvattensströmmar och vindar av kulingstyrka. Värst var en natt i Galicien där vindmätaren ständigt bottnade på maxvärdet 50 knop i byarna som föll ner från de omgivande höga bergen. Vi hade 50 m kätting ute på ett djup av 6 m vid högvatten och draggade inte en tum.


Jag backar alltid fast ankaret med ca 75 % av maxvarvtalet och jag kan endast erinra mig två tillfällen där Deltat inte grävt ner sig direkt vid första försöket, utan fick läggas om.

 


I övrigt har jag erfarenhet av CQR, Bruce och  Danforth.


CQR sitter bra, men har svårare för att gräva ner sig än Delta och behöver ’lirkas’ fast i botten. Vikten är feldistribuerad.


Bruce gräver villigt ner sig om bottnen inte är för hård, men tenderar att ’krypa’ om botten är mjuk. Ankaret har jämförelsevis liten area.


Danforth sitter som få – om det lyckas gräva ner sig. Vilket det sällan gör, framför allt på litet hårdare bottnar. Jag tycker inte att det är ett användbart ankare för svajliggning. Jag skulle aldrig våga sova med Danforth om det fanns risk för vind- eller strömskifte.


Stockankaret ger jag inte mycket för trots att jag släpar på ett själv. Det måste vara tungt för att funka och fiskar kätting vid vind- eller strömskifte. Att få upp och förvara det utan att skada sig själv eller båten är inte heller lätt. Iofs är det nog det bösta ankaret vid sten-


Jag har mitt som en ’sista utväg’ vid exempelvis rigghaveri i hårt väder utanför en läkust. Där kanske det kan greppa bland sten och kelp och förhindra en katastrof. Men med 20 m 14 mm kätting lär jag aldrig på upp det igen!

 


Jag har tagit del av ett par förstahandserfarenheter av Spade. Det har varit folk som seglat längs europas Atlantkust och resultatet har varit ’sådär’. Ankaret är utvecklat för Medelhavets förhållanden.

 


Ankartester har jag läst för många – och slutat tro på dem. De visar bara hur ankaret x beter sig på plats y med ankringsteknik z. Olika bottnar – olika resultat. Olika ankringstekniker – olika resultat. Man ’lär’ sig sitt ankare. Vilket kanske förklarar CQR´ s ofta mediokra resultat i tester men dess dominans bland dem som ankrar ofta/seglar långfärd. CQR är ju det vanligaste ankaret, men Delta ökar och man ser det ofta. Bruce är nog trea och sedan kommer småskvättar av Bügel, Spade och andra.


Mitt råd är – satsa på beprövade ankaren och låt andra ta riskerna med mystiska bubbelankaren . Det är en enorm skillnad att ligga och försöka sova i mörkret på en utsatt ankarplats när vinden viner i riggen och sjön går hög på havet utanför för ett ankare som 1000-tals människor har erfarenhet av mot att ligga för’den senaste revolutionerande teknken’ och tänka ’nu skall vi se om fabrikantens utfästelser håller’

 


Så skulle jag tvingas köpa nya ankaren skulle jag inte tveka – det blir ett Delta igen. Som reserv – ett Delta, men om jag vore fattig kanske ett begagnat CQR eller möjligen ett Cobra som verkar vara en god kopia av Delta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina rfarenheter kan man lika väl använda ett drivankare istället för Danforth om man ankrar på ålgräsbottnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag startade denna fråga så får jag tacka för bidragen så här långt och summera. Det verkar vara så att de flesta som seglar långt har ett ankare av plogtyp ( CQR, Delta mfl ) och med tipset att man måste dra fast detta ordentligt? Bruceankaret är väl också ett sorts plogankare men kan kanske sägas vara ett mellanting och liknar lite Danforthtypen? Brucetyp, som jag själv har ca 20 års god erfarenhet av, verkar anses väldigt bra i lera som inte är lös, men draggar om botten är för hård fö r att det ska gripa? Det gäller förstås också Danforth. För övrigt kan jag undra vilket ankare som griper i verkligt lös lera, bättre att flytta båten? Stockankaret? Kan tydligen användas som en sista utväg (?) men användbart då man hamnar bland stenar eller i sjögräs av någon typ? Tyngd är det som gäller då, flyna har liten yta.. Skedankare, de med en inåtvända konkav yta som tex SPADE mfl verkar greppa bra i framförallt sand som inte är hårt packad, det verkar funka på många platser i Medelhavet? Jag själv fick tips av en långfärdsseglare att testa ankartyper i lite halvhård glass – dra med en skeds inåtvända yta eller utåtvända yta så märks skillnaden! Det skulle innebära att i en för lös botten så bör du ha möjlighet att byta från ett plogande ankare till ett med omvänd konkav yta? Bruce kan kanske vara ett kompromissalternativ, men gärna ett tungt, med större yta ? Det som oroar mig mer är att det test jag refererat men även andra jag läst under årens lopp visar att samma ankartyp – men olika märken – får ganska olika resultat? För mig så innebär det att man kanske ska överväga att köpa sk ”originalankare” men det stämmer kanske inte alltid, vad vet jag? Att man däremot ska dra fast ankaret varje gång – det vet jag däremot! Och ha en ganska lång lina / kätting. Jag själv ska skaffa kätting nu och då ska jag ha en anordning med en lina med fjäder som kan ta upp ryckkrafterna, ty kätting fjädrar ju inget om den är belastad av hård vind och då riskerar man att båten drar loss ankaret. Någon med flera tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Backa alltid fast ankaret, om du har normal motorstyrka och foldingprop med max varvtal.

Använd alltid kätting, du behöver helst 60 meter eller mer, tänk på att tidvattnet kan variera djupet med 10 meter eller mer.

Med tung kätting skall det blåsa mycket hårt innan du får några ryck. Enklast är att knopa i en fjädrande (nylon) lina och släppa ut några meter, även under lugna förhållanden för att slippa rasslet av kättingen i klyset.

Bruce är ingen höjdare på hård sand (för ospetsigt) inte heller jättelös lera (för liten area), typ tidvattensflodmynningar, bottnar du ofta ankrar på vid långfärd. Vilket nog förklarar ankarets måttliga populäritet utanför Sverige - det är inte ett särskilt bra allroundankare helt enkelt. 

Satsa på Delta eller möjligen Spade, vid tight budget ett begagnat CQR. Kolla i tabellerna för föreslagen storlek för din båt och välj minst en, helst två storlekar större. 10-tusentals långseglare och seglare i vatten där man oftast ankrar har inte fel!

Köp inga piratankaren. Vem garanterar hållfastheten eller att det har exakt samma geometri som orginalet?

 

Tänk på att vid långsegling kommer du tillbringa många nätter till ankars. Ofta i ganska utsatta lägen, med långt till annat skydd, med fallvindar, dyning och tidvattensströmmar. Mao långt ifrån de lugna, idealiska förhållandena vi är vana vid hemmifrån.

Ankaret skall inte bara ge dig en god nattsömn, det skall också vara kapabelt att rädda din båt i utsatta lägen. Snåla inte några futtiga tusenlappar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...