Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst swenne

radarvarnare

Rekommendera Poster

Har polisen verkligen radar till sina fartkontroller? Trodde dom använde laser. Det gör både polisen o kustbevakningen iallafall på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamerorn är fortfarande radar. En radarvarnare för sjöbruk, att användas för att varna för en vanlig navigationsradar är knappast att jämföra med en radarvarnare för hastighetskameror. Visst kan man bygga en radarvarnare, det var teknik man hade redan på 40-talet. Tyska u-båtar var mot slutet av kriget utrustsade med radarvarnare. Mvh Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.detta är en gammal tråd , men jag funderar om man kunde köpa el-grejerna och skruva ihop en radarvarnare själv.som smålänning vill man ju gärna knohulta lite.finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mej med tips på detta mitt huvudbry?tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 nehe ,nu blev det tyst.får kanske försöka nån annanstans eller köpa färdig produkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv byggt en radarvarnare, dock inte provat på sjön. Finns en enkel konstruktion med ett par komponenter, några motstånd, ett par kondensatorer och en dubbel OP-förstärkare. Lite trixigt att få till det rikigt bra med mottagningen dock. Sök på det på nätet så får du upp många olika ritningar och även färdiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte bygga en radarvarnare för ca 15 år sen, efter en ritning i tidningen allt om elektronik (har jag i alla fall förmig att det var). Antennen utgjordes av en diod som använs i mikrovågssammanhang. annars ganska vanliga komponenter som anngavs i inlägget ovan. Jag lyckades skapa en kortslutning i kretsen och det blev som man brukare säga. friskt lödat, hälften brunnit. Något nytt försök blev aldrig av.
Funderar på en AIS-motagare att koppla till det digitala sjökortet i datorn om ett alternativ.
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något liknande den jag byggde, där utgjordes antennen av en kondensator, längden på benen bestämde vilken frekvens den var känslig för. Vilket syfte skall varnaren användas till, den är ju i stort sett helt meningslös i våra vatten och nordsjön, då här är så fullt med signaler att den tjuter hela tiden. En AIS-mottagare är inte dumt, tyvärr visar den ju bara båtar som är utrustade med sändare, d.v.s. inte ALLA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vilken anledning byggde du din radarvanare?
Själv hade jag en period när jag sysslade mycket med PA (ljud)anläggningar och var även med och startade en närradiostation. PÅ det sättet blev jag intreserad av elektronik. PÅ närradion föll det på min lott att bygga regelstarer till skivspelare, bandspelar och en del liknade saker.
Byggde lite elektonik även hemma för skojskull. När jag hittade ritningen på radarvarnare tyckte jag att det var ett skojigt projekt och byggde en prototyp. Dessvärre/ eller som tur var lyckades jag fixa en kortslutning i spänningsmatningsdelen och vissa delar bann upp.
Jag tror inte att jag hade fått så stor nytta av prylen, men det var skoj att hålla på.
Beträffande AIS så är det intresant, men ligger långt ner på min prioriteringslista.
Bruka ofta segla över till Norge. Med den båten jag hade tidigare brukade det ta ett dygn till Arendal och 35 timmar till Kristiansand. Det hade varit intresant att se var de stora båtarna finns. Idag ser man dem ju innom 20 minuter innan man möter dem.
Då jag de två senaste åren seglat med digitalt sjökort på datorn hopkopplad med GPS:en. Jag har några ggr råkat ut för dimma med praktiskt taget ingen sikt. Med datorns hjälp dår det ju fin att ta sig fram ändå.
Jag fick kraftig dimma (eller som vi säger tjock) Vid Älvsnabben i Stockholms södra skärgård, när jag var på väg till Nynäshamn i våpas. Det var inga problem att smyga sig fram mellan öarna med hjälp av datorn. Som tur var lättade dimman när jag skulle korsa den norra, stora farleden in till Nynäshamn där de stora båtarna går.
Jag hade nog valt en annan och längre färdväg om dimman inte hade lättat.
Jag tror att AIS-mottagare skulle va en hjälp vid sådana tillfälle.
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag jobbar med marinelektronik, och byggde den för att hjälpa till vid felsökning på RADAR-anläggningar. Visst är AIS ett bra hjälpmedel men den ligger långt ner på min proritetslista också. Jag föredrar nog en RADAR då. Fördelen med AIS är att man även ser fartyg som ligger dolda för radarn. Dessutom ser man en hel del data om fartygen på sin AIS. Men jag har klarat mig fint utan hittils. Faran med AIS, som med alla navigationshjälpmedel är att man litar blint på den och använder den fel. Jag vet till exempel folk som använder sjökortsprogram som RADAR, helt utan att tänka på att andra flytetyg inte syns. Men rätt använt så är både AIS och övrig marinelektronik alldeles enastående hjälpmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej cerber0s
Jag är själv elektriker i grunden, jobbade 6/7 år på installationssidan och de senaster 30 åren inom eldistribubution (de 15 senaste årn mest med administrativa frågor).
 Jag har gärna elektriska och elektroniska hjälpmedel ombord, men jag vill alltid kunna göra allt för hand tex navigation. Radar är naturligtvis inte fel, men jag har en sån liten segelbåt, en storfidra 7,6 m, att jag inte ens kommer att tänka på det av utrymmesskäl.
Autopilot, GPS och digitalt sjökort på dator, uppskattar jag som hjälpmedel. Elektriskt ankarspel står nog före AIS på prioriteringslistan pga ryggen.
I storfidran fanns endast en elektrisk länspump. När jag fågade den tidigare ägaren om det inte fanns någon handlänspump svarde han vad skall man med det till? Så en handlänspump i sittbrunnen kommer att installeras innan sjösättningen. (fast en rädd man med en spann är mycket effektivare - jag har flera spänner, dock har jag ännu inte haft anledning att va rädd)
 
ha´ t sô pen´ t
tommy 
 
 
 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns en anledning till att pytsen uppfanns före länspumpen ;) Har själv extremt lite elektronik ombord, även om jag är på väg att utöka. Kommer dock aldrig att överge de gamla hederliga navigationsmetoderna. Har till och med ett handpumpat ankarspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen är för jurister och laglydiga svaga. Övriga använder sunt förnuft i sitt dagliga liv i samhällets gemenskap.

 

Självklart skulle jag installera en radarvarnare för säkerhet vid en oceankorsning. Ingen kriminell eller skadlig avsikt i det alls.

 

Ett avskräckande exempel är USA med alla sina advokater och sjuka stämningar utan någon förankring i rim och reson ..

 

-Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu är det ju en gång för alla så att radarvarnare INTE är olagligt att sätta på båten. Radarvarnare ÄR olagligt att sätta i BILEN i syfte att undvika hastighetskontroller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

INTE ?

 

Sätt en jurist påt och betala honom ohyggligt så skall du nog se att han kan komma upp med någon förbjudande paragraf.

 

Mvh

-Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om han misslyckas kan du sätta en politiker på det så går det nog att få till en lag. Det skulle dessutom bli billigare ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det verkar som om många av er har missförstått meningen med en radarvarnare ombord på båten. Den har till uppgift att tala om för långfärdsresande att det finns ett fartyg i närheten som använder en radar för att söka av sitt närområde, därför är den ett hjälpmedel för den mindre båtens skeppare att vara vaksam på kontakt.
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vi har fattat, inga problem. Men kan kan använda den i bilen också helt lagligt. Den kan ju inte bryta mot denna paragraf eftersom den inte är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik

 

Eller är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik

 

 

 

 

 

 



Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket gör att om apparaten kan ta emot radarvågorna från hastighetsradarn, så är den olaglig att ha i bilen...

Tycker jag är lätt tolkat av den texten!

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns gps som berrätar var kameror finns do´ m är lagliga mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en radarvarnare i en skrot bil och monterade den i min båt,

Visst det fungerar hela tiden varnaren piper för kustradar ,fartyg ,flyg ,fritidsbåtar med radar.Kort sagt i kustfart hela tiden, problemet är att fartygs radar når väldigt långt. Ute till havs piper apparaten långt innan du ser någon båt. Möjligen vid överfarter av tex Atlanten kan den vara användbar. Med reservationer att den väcker dig timmar innan något fartyg är i närheten. Dessutom så är den oanvändbar på nordsjön där oljeborr platformarna har radar och täcker in hela havet.

Min apparat är numer urkopplad och glömd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS Radar heter det, mycket bra pryl som fungerar som en plotter där man ser alla andra båtar i närheten ( båtar med VHF ais sändare)

kostar ca 4000.-

 

\<ahttp://i8.ebayimg.com/01/i/02/e0/df/cb_1_b.JPG\ border=\0\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra pryl, så länge man minns att det bara är båtar utrustade med AIS-transponder som syns. Att göra som den här tillverkaren och kalla det för AIS \RADAR\ är helt fel och i det närmaste falsk marknadsföring, då en AIS inte har någon som helst likhet med en radar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hittade en radarvarnare i en skrot bil och monterade den i min båt,

Visst det fungerar hela tiden varnaren piper för kustradar ,fartyg ,flyg ,fritidsbåtar med radar.Kort sagt i kustfart hela tiden, problemet är att fartygs radar når väldigt långt. Ute till havs piper apparaten långt innan du ser någon båt. Möjligen vid överfarter av tex Atlanten kan den vara användbar. Med reservationer att den väcker dig timmar innan något fartyg är i närheten. Dessutom så är den oanvändbar på nordsjön där oljeborr platformarna har radar och täcker in hela havet.

Min apparat är numer urkopplad och glömd.
 
Om du stoppar den lagom långt ner i nån låda så kommer den nog att vänta med att pipa tills radarn kommer närmre.
 
Vill du att båten ska ha närmat ännu mer kan du vira in den i aluminiumfolie.
 
Jag tycker det måste vara bra att få en signal om man slöar till på natten att ett fartyg finns i omgivningarna. Det gäller ju inte kustsegling förvisso då det ju finns fartyg hela tiden. Att möta ett fartyg i svarta natten kan vara lätt oroande om man får för sig att det är på väg rakt emot med 20 knop.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I used to work at marconi who developed some parts of naval radar systems...


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande en massa fok som blandar in vägtarfikförordningen

på den här tråden. Sidan heter marin guiden och handlar om BÅTAR och

därmed SJÖTRAFIKFÖRORDNINGEN. Bil och vägsnack finns det andra forum för.

Här handlar det om båtar och sjön och där är radarvarnare TILLÅTNA.

 

Rige-Per.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst -Korken-

det är nästan 8 månader sen någon nämnde vägtrafikradar i denna tråden! är det bråk du är ute efter eller varför annars bumpa tråden med detta påstående?

 

Senast ändrad av -Korken- | 13 februari 2007 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Allt som kan starta en ordentlig debatt är jag ute efter.

Även om det kommer in en hel del ovidkommande inlägg så blandas

det ändå med en massa förnuftiga.

Kolla mitt inlägg: Överlevnad på Övrigt Snack så ska du få se vilket

rabalder jag ställde till med.

 

Mvh Rige-Per

 

Senast ändrad av Rige-Per | 14 februari 2007 | 11:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll hastigheten så behöver du ingen??  Skitenkelt.. Det är ju inte utan orsak hastighetsbegränsningar är utsatta,eller vad tror du?? Fö så har du ju största delen av sjön/havet att köra så fort du vill på....Jag tycker oxå om att gasa på, men jag försöker att göra det på rätt ställen sas....Ha en skön båtsommar å kör försiktigt...

post-22516-1394234998,0546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång. Radarvarnare för marint bruk har INGET med hastighetsövervakning att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...