Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
anpal

Byta cylinderfoder i en MD5a?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Finns någon med erfarenhet av att byta foder i en MD5?

 

Att byta kolvringar finns rätt bra beskrivet i verkstadshandboken men hur är det med att byta cylinderfoder?

 

Hur får man bort det gamla, behövs det specialverktyg, är det något man kan göra själv hemma i garaget?

 

/André 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Låt någon firma göra det, då kommer dom att borra in det så att det passar till din kolv (beroende på hur mycket din kolv är sliten) så att du får bästa möjliga komp, alternativ är att du hittar en kolv med överdimision och då måste du lämna in för inborrning i alla fall för att passa in cylinderstorleken till den nya kolven.

 

Lät borra in löst foder på en gammal MD1A som inte i orginal har löst foder. Priset för denna operation stannade vid ca. 3 000:-. Allt finns beskrivet på min hemsida under länken Renovering .

Motorn vart som ny

 

//Stickan  21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt foder på en MD11. MD5 är väl en mindre modell och encylindrig.
 
Fodret sitter ganska löst i cylindern. Stöt fodrets nederände mot en planka på fast underlag lite lätt så kommer cylindern farande av stöten.
 
Kolla om du har ett avsnitt om cylinderbyte! Det måste du annars skaffa dig.  
 
Det som man varnade mig för och som är lite knepigt är att avgöra om en shim ska tas bort eller läggas dit. Du behöver alltså verkstadshandboken där det avhandlas och de mått som gäller för avståndet mellan kolv i övre vändläge och fodret.
 
Då fodret trycks ned av cylindern och cylinderpackningen ger med sig så måste man spänna åt cylindern uppifrån. Det finns ett köpeverktyg för det men jag gjorde ett själv av ett plattjärn c:a 5 mm tjockt. Man drar ned cylindern med två pinnbultar rätt hårt.
 
Måttet mätte jag in med ett digitalt skjutmått med upplösningen 1/100-dels mm (kostar några hundra) med en mätserie på 10 mätningar och tog medelvärdet av dem. Jag höll skjutmåttet på fri hand men skulle jag göra om det skulle jag montera det fast på en aluminiumstav som kan lägga platt mot fodrets översida. Nu blev det väldigt skiftande mått beroende på lutningen på skjutmåttet (när man höll det i handen). Men man får i alla fall en hum om måttet så man kan avgöra om det ligger käpprätt åt skogen.
 
Med cylindersatsen finns tätningsringar, stora oringar som tätar mot cylindern. Har man otur så har det rostat i cylindern. Då tätar det dåligt och man får kassera cylindern och leta upp en ny eller beg.   
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen direkt erfarenhet av MD5 men jobbar på scania å på våra motorer e de rätt noga me å få in rätt foder höjd å få nya fordret å sitta rak.. får ofta mira fräsa foder sätet i blocket och chimsa för att de ska bli rakt å få rätt höjd på fodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foderhöjden avgör kompressionen och är ju viktig. Spelet mellan kolvtopp och förbränningsrummets översida är c:a 1 mm. En diff på max 0,15 mm tillåts. Ingen större risk att kolvtoppen ska slå i toppen men man inser att det är väsentligt med noggrann uppmätning. Kolven har en skål i toppen så kompressionen är inte helt proportionell mot avståndet. Den rymmer nog en hel del den skålningen. Kan tippa att kompressionen kan öka med c:a 10-20 % per mm höjddiff på fodret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om man ska få rätt foderhöjd måste man få press på fodret så det hamnar som när toppen är på, det bästa sättet är att låna en mät klocka som man nollar mot blockplanet.

 

mvh Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...