Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Grundlurade

lurad vid baylinerköp

Rekommendera Poster

Gäst Grundlurade

September-02 hade vi annons i båtbörsen att vi önskade köpa en bayliner 1952. Det var bara en som ringde på annonsen och det var en man från xxxxxxxx som hade en fin bayliner-88 i gott skick med bra motor och nyrenoverat drev men att kapellet var fult. I och med att det var det enda svar vi fick så frågade vi om den var i så bra skick att det var värt att åka 80 mil tur och retur för att titta på den och det var det absolut enligt honom. Vi åker ner den 29/9 och ska titta på båten och tar med oss våra lånade pengar ifall det blir ett köp. När vi kommer fram har vi en båt som står på en bromsad båttrailer som han tagit upp ur vattnet samma dag vi kom och haft glykol i för vinterförvaring. Vi tittar på båten och konstaterar att den inte alls är i det skick som han beskrev den i telefon. Kapellet som skulle vara fult var halvruttet samt att orginalbågarna saknades och dynorna i ruffen var i väldigt dåligt skick och i behov av omklädning samt matta och de bakre sitsarna var slitet och skulle behövas kläs om, det enda som var fint var de 4 främre stolarna. Vi står där och känner oss nerlurade och beslutar oss för att åka hem, då frågar han och hans fru om vi ändå inte vill ha lite kaffe i alla fall, vi har ju åkt så långt och det tackar vi ja till. Dom bodde i en tjusig mångmiljonvilla på en strandtomt med bara några meter till vattnet. Vi fick kaffe och chokladmuffins och pratade allmänt om jobb och barn vilka vi båda hade, osv och sen kom dom in på båten. Det var ju i alla fall bara kosmetiska detaljer som skulle fixas tyckte mannen,drevet var ju nyrenoverat och motorn bra och den gick så bra i vattnet,han hade varit ute och fiskat med den senast kvällen innan och frun i huset sa att det var ju så enkelt att klä om dynor osv. Det var 2 väldigt trevliga och sympatiska människor tyckte vi, och vi satt där i gott och väl 1 timme och det slutade med att vi skulle lyssna på motorn så han startar upp den på land med kylning på och den lät ju bra. Så hur som helst så slutade det här med att vi räknade på hur mycket ett färdigt nytt kapell bågar samt omklädning skulle kosta och det blev ca 12-14000 och fick vi ner priset lite på båten så köper vi den då. Vi fick pruta 2000 och då fick vi ge 68.000 för båt trailer och med de andra utgifterna så skulle enbart båten kosta oss 70-72.000 och det var rimligt. Vi skrev kvitto och när det var dags att åka hem med ekipaget var det varma handskakningar och förmaningar att vi skulle köra försiktigt och ha det så bra. På hemvägen sitter vi och planerar för våran första båtsommar och om hur roligt det skulle bli för oss och våra barn. Då var vi lyckligt ovetande om helvetet vi hade framför oss. Vi har blivit så grundlurade som man bara kan bli, hur kan människor som verkar så trevliga och sympatiska i själva verket vara såna iskalla svin. När vi skulle ta våran första åktur i maj-03 kom vi inte ens ut från bryggan för backen gick inte att få i när båten låg i vattnet, det funkade när den var på land. Upp med båten igen och efter undersökningar konstaterades det att höljet på bakre växelvajern var av och att vajern var så dålig att det bara var nägra enstaka trådar som höll ihop det. Vi beställde en ny växelvajer och bytte den men vi fick ej ordning på växlarna, vi kontaktar en båtfirma vi får tips om från våran båtklubb och får veta att han har fullt upp men att vi kan lämna in båten så skulle han försöka justera växeln när han fick tid över, vi hade inget annat val för en annan firma i Västerås hade lika fullt upp. Vi lämnar in båten i slutet av maj och näst sista veckan i juli ringer han oss och säger att han inte kommit längre med båten än att han konstaterat att mikrobrytarna var sönder och att han misstänkte något med drevet.Men det kunde det ju inte vara för det var ju renoverat tyckte vi men det slutade med att vi fick hämta hem båten för firman skulle stänga för semester. Vi beställer nya microbrytare och byter dom och beslutar oss för att lämna in drevet i alla fall till en annan firma vi fick tips om som är duktig på just omc för att vi ska komma någonstans med det här. Sista veckan i juli lämnar vi in det och den 4/9 får vi hämta hem den. Då har firman renoverat drevet och dom sparade allt trasigt dom fått byta ut och visade oss, det hade aldrig varit renoverat utan det var gamla 3 gradiga kuggar som knappt finns i så pass gamla båtar som våran och dom var utslitna, någon hade varit där och kluddrat för att det ska fungera ett tag till, en bricka satt fel och den hade svarvat sig in i drevet. Vi åker hem 14.000 fattigare. Vi kontaktar mannen vi köpte båten av,han håller fast vid att drevet var nyrenoverat när han sålde båten till oss och säger att vi säkert har varit ute och åkt hela sommaren och när sommaren är slut så vill vi försöka lura honom. Vi förklarar att vi omöjligt kan ha åkit med båten för backen gick inte att få i med medlemmar i båtklubben som vittnen samt att båten stått på verkstad hela sommaren. Vi kom ingen vart med honom utan vi satte ut en annons på båten med ett pris som antagligen är för högt på hösten men som ändå gör att vi går åtskilliga tusen minus. Den verkar inte bli såld och allt det här börjar kännas riktigt för jäkligt. Vi ringer mannen igen men han hävdar att båten fungerade när han sålt den och då frågade vi hur länge han haft den. 2 månader fick vi veta och att han hade varit ute mycket med den och den gick perfekt,han hade minsann vittnen. Han ville ha telefonnumret till firman som renoverat drevet och det fick han och han lovade ringa till oss vilket han inte gjorde. Vi ringer mannen efter vi väntat i 5 dagar. Jodå han hade pratat med killen i firman som renoverat drevet åt oss och sa att han till honom sagt att vi lämnat in drevet i småbitar, att det var helt isärplockat. Vi ringer firman och frågar om det här och han har ju naturligtvis inte sagt det där utan han hade förklarat för mannen att han renoverat drevet och att han visste att båten stått flera månader på en annan verkstad innan den kom dit. Då har mannen sagt att han ägt båten i 2 år ????(till oss har han sagt 2 månader)så han kan inte så långt efteråt och klaga på ägaren före honom då han i sin tur måste ha lurat honom. När jag fick höra det där så fick vi en snilleblixt. Vi ringde bilregistret och fick namnet till ägaren före mannen till båttrailern. Ringer nummerupplysningen och får telefonnumret dit. Ringer upp och kommer till en man och visst stämde det att han sålt en båttrailer den 7/9-02 till xxxxxxxx. Vi frågar lite försiktigt om han möjligtvis även sålt en bayliner till samme man. Jodå det hade han gjort, fast båt och kärra hade varit en delbetalning på en bil som mannen i xxxxxx skulle sälja. Jag berättar att vi nu äger båten och hur illa det gått för oss och då berättar han att mannen i xxxxxxx visste om felet med växelvajern och höljet att det var tvunget att bytas. Men det hade han ju inte gjort.Får även veta att mannen vi köpt båten av lever gott på sina affärer. Vi ringer mannen igen och frågar åter hur länge han hade ägt båten, 2 månader svarar han och då undrade vi hur han kan ha haft den i både 2år som han sagt till firman och i 2 månader som han sagt till oss när han i själva verket bara haft den i 3 veckor.Samt att han visste om felen på båten när han sålde den till oss. Nu var han definitift inte en trevlig och sympatisk person längre utan han började gapa om att han ägaren före honom ljuger. Men det verkar bara vara en person som ljugit så mycket så han inte längre kan slingra sig ur det här. Vi får se när den här soppan tar slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Redaktionen på maringuiden.se

Hej, Det var en tråkig historia. hoppas att den löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Be den där fifflaren att visa upp et kvitto på att han renoverat drevet. Även om man inte är drabbad själv blir man illa berörd när man hör såna här historier. Men det är väl bara ännu ett bevis på att det ofta är de som har det bäst ställt som har mage att mygla mest. Synd bara att det ska drabba hederligt folk. Hoppas det ordnar sig för er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst micke

stäm den dj..n.har själv blivit lurad på min båt inga stora fel men änndå..själv när man säljer något säger man ju allt även saker som är bra men behöver bytas inom ett par år.........hatar lögnare o falska personer kasta dem i i HAVET..m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ingemar E.

Tyvärr är det så att köparen har en MYCKET långtgående undersökningsplikt. Ni anlitade inte heller besiktningsman vad jag förstår. Kvitto på drevrenovering o.s.v. skulle egentligen ha avkrävts vid köpet. Likaså skulle Ni inte nöjt Er med att bara se båten på trailern. MEN det är lätt att vara efterklok. I Er köpesituation är det mycket lätt att vill ha tar kommandot över sunda förnuftet i huvudet. Det vet denna oärliga person. Han vet också att det är ER skyldighet att kolla upp sådant här. Även om det är uppenbart att han undanhållit väsentliga fakta som han visste eller borde vetat om, är enda utvägen att stämma honom. Och det kan kosta rejält, vilket han också vet. Sannolikt kommer ord att stå mot ord (förre ägaren mot hans), och då kommer Ni ingen vart. Tyvärr finns mycket lite att göra, i synnerhet så långt efteråt. Behåll båten och försök komma över förtreten. Skitstövlar finns, och är det en sådan som denna som satt det i system är Ni garanterat förlorare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 357 Magnum

Båtägare det var fult sagt! Gör inte om det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling

Stäm honom bara Jag har nu stämt den som sålde min bayliner till mig, ärendet kommer upp om några veckor. Jag blev inte bara lurad på skicket utan även på modellen, jag trodde jag hade köpt en 2152 , men det visade sig vara en 1952. Ett tips är att gå med i Kryssarklubben och sen ta kontakt med deras jurist där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Don Corleone

ja jag säger då det, en till som blivit lurad. Det jag inte fattar riktigt när det gäller båtköp, att vi ärliga godtrogna går på sådana nitar, om vi köper bilar eller begangnade saker annars kollar man alltid att det fungerar som det ska. Varför görs inte det vid båtköp, där det verkligen handlar om stora pengar. Mitt råd till dig// är han maffia är jag det med, så löser det sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Eh kan du vara lite tydligare i sista meningen DON verkar lite flummit där.......Maffia och så! 357!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har ni ev annonsen kvar där det skriftligen står något om att drevet skulle vara nyrenoverat, så råder det inga som helst tvivel vem som vinner rättsligt. Hälsning Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst NB

Ett gott ordspråk. Man kan bara bli lurad av folk man litar på. Hitta fatt i annonsen där det står typ och åtgärder så är han rökt om det ¨år till rättssak. Vid nästa båtköp, ordna med en besiktningsman, (inte bara en som finns i registret utan en som NI VET också KAN vad han säger). Kolla referenser med tidigare klienter till besiktningsmannen eller tex. med ett försäkringsbolag som han arbetar för. Det finns en hel del klåpare även i detta skrå !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Carpe diem

Hej! Om jag förstår det hela rätt, handlar detta om de fjorton tusen kronor som ni fått betala för att själva renovera drevet? Gränsen för att få lov att stämma någon ligger vid ett halvt basbelopp, dvs ca nittontusen. Om jag förstått allt rätt. I övrigt måste jag hålla med er andra här. Bespar er själva en långdragen rättsprocess och magsår. De som tjänar på det är advokaterna. Och med tingsrättsdomarnas pressade situation - tänk om ni förlorar. Har ni eller motparten valt en dålig advokat kan deras arvoden lätt bli upp över 100'. Över 75' får man betala allt själv och under är självrisken 20% ... mvh en som vet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Grundlurade

Carpe diem! Vi här uppe i 18.600 bara för att båten överhuvudtaget ska fungera, byte mikrobrytare och växelvajer samt justering av den, sen all bensin som gått åt är ej medräknat. Men du har nog rätt i att det är bäst att låta det vara, vi vågar inte chansa med risk att förlora för det har vi inte råd med. Men vi vill i alla fall säga till alla att inte lita på nån, det kommer vi aldrig mer att göra i alla fall. Vi känner oss urdumma och är nog mest förbannade på oss själva för att vi gick på en sån nit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Grundlurade

Sten! Båten fanns inte ute på annons utan det var vi som hade en att vi önskade köpa en bayliner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Persson

Undrar just varför det finns så många Bayliner till salu? Köper man en Bayliner i de lägre prisklasserna ( 50 - 700.000 ) kan man lätt räkna med att man får en snygg fin båt att titta på, men som är rena skiten i sjön och kvalitétsmässigt. 1 Om man nu ska köpa båt utan att ha den minsta susning om vad man ger sig in på, skulle i alla fall jag anlita en besiktningsman som gick igenom hela båten ordentligt. Det kostar inte mer än en 1000 - 2000:- som är väl investerade pengar. 2 Om man nu skall köpa båt som står på land, vilket i och för sig är bra för att inspektera skrovet under vattenlinjen så den inte har varit på grund eller är full med böldpest (osmos) så skulle i alla fall jag be att få den sjösatt och provkörd, vilket inte borde vara några större problem eftersom den stod på trailer. Nä jag tror att ni var rätt så lätta offer och gick direkt på hans försäljningsknep med kaffe och kaka. Kanske hade det varit på sin plats att skriva -köp/säljkontrakt. Många saker att ta reda på innan ett båtköp, så jag vill nog påstå att ni får skylla er själva lite grann tyvärr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Grundlurade

Jonas Persson Du har helt rätt i att vi var lätta offer. Han vi köpte båten av är en finslipad lurendrejare som verkligen har talets gåva. Vi var naiva förstagångsköpare och vi har fått oss en läxa. Hade vi varit lika klok som du verkar vara hade vi så klart inte hamnat i den här situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Persson

Tack för ett snabbt svar! Jag har själv ägt två motorbåtar och är utbildad båtrenoverare, har renoverat och inrett allt från jollar till lyxyachter. Jag har tittat på mängder av båtar och vet att när det är dags att köpa båt så måste man vara mycket skeptisk och kritisk, titta noga och lysna noga. Framförallt rådfråga dom som vet och inte säljaren. Lyd ett gott råd. Gör vid din Bayliner och sälj den innan den kostar dig för mycket pengar. Satsa istället på en kvalitetsbåt så vet du att du får glädje av den i många år. Lycka till med din nästa båt och tappa inte gnistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

hej för djävlig med folk som luras, dock finns det tyvärr gott om dem och har själv gått på en och annan båt-nit. undrar dock om ni har något intresse av att sälja båten till mig, för jag är ute efter en snygg amerikanare i den här storleken (och att den behöver göras vid lite är inget problem) ni kan väl höra av er till mig vi hörs mvh martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Baylinerägare

Hej! Jonas kan du vara snäll och förklara åt mig vilka båtar är kvalitets båtar. Jobbar just nu med en Nimbus 28 dc som har dålig bottén mest spackel och lite glasfiber

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Det går bra för sådana där kräck att luras men en vacker dag har de lurats färdigt då de lurat fel person !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danneman

Mycket negativt snack om Bayliner, finns där inget som är bra??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

JOdå.. Det finns mycket bra med Bayliner.. I all fall om du vill vara ute bekvämt i vår fina skärgård. De som klagar har nog aldrigf ägt någon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Perre

Inget fel på Bayliner, kalasbåt o billig att köpa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nä det är inget fel på bayliner(hahaha)undrar varför de blev underkända i sjöfartsverkets tester likaså vid Norska Veritas tester. Allt var löst i skiten, sandwishkonstruktionen i skrovet släppte och tog in vatten. Det var inte bara en båt de testade. Så vad är nu summan av detta? Jo köp en Bayliner om du vill tillbringa många fina sommar- och semesterdagar på land!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Hm... Kan du som vet,tala om vilken Bayliner som har sandwich? Mig veterligen ingen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sten Sjöström Umeå Tel 090-13 85 53

Bayliner är det maximala. Köpte en 1952 för ca 10 år sen årsmodell 1987 med en 5 liters OMC och king cobra drev. Det på exutiv aktion strax före julafton (snacka om att köpa grisen i säcken) men det är mitt livs bästa affär, aktier kan slänga sig i väggen. Det enda man kan tycka är brister på är konstruktionen på kapellet. Är man ej handlingsförlamad så bygger man om båten med en targabåge och nytt kapell. Är någon intresserad av bättre beg kapellrör m.m till 1952 så hör av er. Det enda som är bytt under åren är olja och filer plus att jag varannat år plockar lös drevet smörjer drivaxlar byter packningar mellan drev och sköld. Hälsnungar från Sten som är en enormt nöjd ägare av en så kallad hackkyckling som alla vill hacka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PJ

Jag fattar inte att nivån är så uselt låg på Svenska forum! Tur att vi inte talar Engelska så att folk utifrån fattar vad vi skriver. Johhny om du är full o dum så skriv inte på NÅGOT forum. Fan lite nivå kan vi väl kräva av oss själva? Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst R.A

De finns idioter både på land å sjön likaså säljare av båt o bil tyvär första gångs köpare köp på firmor de är lättare och sätta åt OM de skulle behövas lite dyrare men de brukar skriva något slags papper i allefall då går det mycke lättare för köparn att häva ett köp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kalla inte mig flummig 357!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stolt Baylinerägare

Jag undrar vad du vet om båtar egentligen Jonas Persson. Om du ser på säljannonser ang Bayliner så är dom flesta båtarna från 88-93 som är till salu och det var under dom åren som det togs in enormt många Bayliner till Sverige. Så ditt skrytt snack går inte hem hos mig, läs på lite mer om Baylinerhistorik innan du uttalar dig. Jag är en stolt Baylinerägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...