Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
petgre

Länkar till era renoveringsprojekt

Rekommendera Poster

Det skulle vara intressant och lärorikt om de av er som håller på med renoveringen av en båt, oavsett vad, lägger in en länk här så vi andra kan lära oss av Din renovering.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter.

Det finns en hel del renoveringar här på maringuidens sida.

Har själv lagt upp min renovering av en Glastron V-164.Titta gärna på den(kurrans sjöbod)

Du kan titta på medlemmars sjöbodar eller båtar som är reg i marin guiden.

MVh kurt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja kanske inte en båt men väl en båtmotor. :-)

 

En mercury Mark35 -59 som genomgår en liten renovering.

 

Är det någon som har en frontplatta som det står Mark35A så är jag intresserad.

 

Sten

post-3061-1394234848,9559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt trevlig hemsida Micke.

 

Tillbringat många sommrar i Farsans fina Oxelsundare 

Tror vi köpte henne 1975 då jag var 5år av en Polis som hade henne på en båtklubb i karlbergskanalen.

Båten hade legat på land några år i väntan på att hans fru skulle besinna sig,frugan hade tydligen halkat på däck och gjort illa sig men hon vägrade att sätta sin fot på båten igen och då vart han tvingad att sälja till oss.

 

Oxelesundaren var en 66:a på 30 fot utan akteruff och en B16 med 100 drev.

Hon fick en omfattande renovering påföljande år med renskrapning och byte av motorluckan som var rutten.

 

Året efter byttes även motor och drev till AQ170 B30 och 280 drev.

Kommer ihåg svettpärlorna i Farsans panna när han satte sågen i akterspegeln :-) 

 

Hon såldes med en tår i ögat 1985 för 112tsk och istället vart det en plastbåt i form av en Saltö 31.

 

Vore ju jättekul och veta om hon fortfarande finns kvar! Det mest utmärkande är motorluckan som inte är orginal utan har överdrag av teak samt att den har doghouse bygge.

Hört någostans att det fanns bara 12 stycken 30 fotare i trä utan akteruff. Kan det stämma? 

 

Kul att din båt stannat i släkten så länge.

 

Mvh 

J.R

 

    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, totalt sett byggdes det bara 40 st (ca) Oxelösundare/Söderkvistare i mahogny utan akterruff. Hur många av dessa som var 24, resp 26 eller 30 fot vet jag dock inte, men det verkar ju ganska troligt att den siffran du nämner kan ligga ganska nära sanningen...

 

smiley-wink.gif\

 

M.v.h /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller på att renovera en gammal dansk mindre fiskebåt. har lite bilder i mitt fotoalbum här på MG. finns även lite bilder på www.svenskabat.tk
 
håller på att leta efter överföringskabeln till kameran där jag har ännu fler och färskare bilder :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud Micke  

 

Tyckte jag hade mycket att göra i vinter med Motorbyte och allmän översyn men mot dig ligger man i lä.

 

Gillade motorlyft balken med oljetunnorna på garagetaket och släden ner på backen :-)

 

Kul med bilderna . Hoppas du fortsätter att fota så man kan följa renoveringen.

 

J.R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Projektet blev större än vad jag först trodde...  2.gif\ 

 

Trodde jag skulle kunna behålla en del av inredningen, men när man väl började och konstaterade skicket så var det lika bra att ta bort allt för att få det ordentligt gjort.

 

Ska försöka uppdatera med bilder på framgång/bakslag under projektets gång, nu är det ju snart dags att börja återställa vilket bör vara lite roligare än att riva.

 

Målet är midsommar i skärgården -07!

 

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd bara att det är skrivet på så dålig svenska...jag blir otroligt frustrerad när jag försöker tyda felstavningar och märkliga meningsbyggnader och tappar lusten ganska snabbt. Varje webläsare har rättstavningsfunktioner som fångar upp de värsta felen (dock fungerar det ju inte här på MG!) vilket hjälper den som skriver på ett mycket bra sätt och gör texten begriplig för de som vill läsa.

Dock scrollade jag och tittade på bilderna! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...