Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Dask

Fet gädda

Rekommendera Poster

Hej tänkta bara bjuda på en fet gädda min polare landade i september i år. En trög fiske dag som slutatde med vansinigt hugg och en god stund senare lyfte jag upp en gäddda på 11,2kg i båten med händerna (håven var för liten :) ).  

post-15206-1394234845,3597_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin gädda hoppas du släppte tillbaka den!

 

Själv plockade jag gäddan på bilden intill  2 Maj iår... även den på över 11kg (självklart fick den simma tillbaka ner i djupet!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härliga gädd-bilder grabbar.

Även Gedd-bilden verkar vara skön smiley-wink.gif\

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, du måste be din polare berätta hur det kändes då monstret högg. Kändes det som ett bottennapp som började röra sig eller vad? /skitfiske på er/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


för 2 år sen tog jag en gädda på 5.0 kg jag var 7 år då!!!26.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga till fiskeintresserade.

Varför fiskar ni om ni släpper tillbaka fisken i vattnet igen?

Jag fiskar för att äta fisken jag tar upp.

Tycker det liknar plågeri att hala hem en fisk BARA för sitt nöjes skull!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar för att jag är intresserad av fiske och fiskar. Stor (=gammal) fisk smakar inte gott, och tycker det är slöseri med resurser att klubba ihjäl en fisk man ändå inte har för avsikt att äta. Om man är rädd om fisken, samt hanterar densamma försiktigt med landningsmattor, knutlösa håvnät m.m  m.m så klarra sig de återutsatta fiskarna alldeles utmärkt. Har själv fått samma gädda 2 ggr under samma förmiddag, och kompisar har fått samma fisk senare på säsongen. Men, visst kan det vara onödigt plågeri om man inte vet hur man handskas med fisken. Catch&Release, som det heter, har som allt annat både förespråkare och motspråkare eller hur man nu säger. Mot är oftast just djurplågeri (även om ett flertal studier pekar på att fisk inte känner smärta även om ingen vet med säkerhet hur det ligger till) För är bl.a. att större fisk (ex.vis gädda över 10-12kg) har blivit såpass stora delvis pga gener. Att då ta bort ett praktexemplar bara för att slänga i soptunnan är FÖR MIG otänkbart. Dessutom funkar det ju så i naturen att starkast överlever. Tar man då bort all stor fisk i ett vatten blir vattnet inom överskådlig tid ett s.k. tusenbrodervatten. Fler mellanfiskar överlever eftersom dom inte äts upp av de riktigt stora. Många mellanfiskar äter mer än ett fåtal stora vilket leder till att mellan-mellanfiskarna går åt i större utsträckning osv osv. Så, man kan även se selektivt fiske som en typ av fiskevård. Vissa vatten har t.o.m. en MAXlängd för t.ex gädda. Större än 1 meter SKALL OVILLKORLIGEN återutsättas. Detta gäller bl.a. i Lödde/Kävlinge Å i Skåne. Det finns dock C&R-fiskare som i princip inte tar hem något alls och sätter upp ngn sorts storebrorsattityd mot de som väljer att klubba sin fångst. Själv tycker jag alla ska få välja utan att få skit av det andra lägret. Kan mkt väl förstå om en liten tjej/grabb vill ta hem sin första Mega-Gädda för att visa kompisar o grannar även om jag själv föredrar mäta/väga/fota. Min första 10 gädda kom för några år sedan på vintern. Glömde kameran hemma så jag höll eländet i vattnet i 20 min medan kompisen fixade kameran... Det var KALLT kan jag lova. Hade det tagit mkt längre hade jag släppt den åter utan att fota. Händerna lider än idag av det, men när jag ett år senare fick samma fisk igen var jag riktigt glad, både för min och fiskens skull. En av mina grabbar är oxo ett riktigt fiskefreak. Hans första gädda kom när han var 5 år. Nästan lika lång som han själv så att få till fotot var inte lätt, men som han sa själv, jag vill inte döda den -Det glömmer jag ALDRIG. Han är nu ett par år och ett antal gäddor o gösar äldre. Dom gånger han vill ta hem o äta så gör vi det, annars går dom tillbaka, ska det dödas måste han själv hjälpa till o rensa. Känns bra tycker både han och jag. Ber om ursäkt för att det blev ett så långt inlägg, men du ville veta och jag kan inte beskriva mitt eget fiske på något korater sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Jag har fått svar,tack för det men jag föredrar i alla fall att fiska för att äta och inte för att skryta med hur stora fiskar jag får.

Men vi gör väl som själva vill.

Ha det bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjemen, var o en blir salig på sin tro osv. Skitfiske i fortsättningen

 

//Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har hört att det kan vara direkt fisevårdande att ta bort jätte gäddan i syfte att få ett större (bredare) bestånd, tror att detta gällde en liten sjö...?

Rätta mig gärna (har aldrig släppt en gädda) känns inte som att man kan påverka beståndet med kastspö, möjligtvis kanske med nät, ryssjor och dynamit systematiskt.

Zantax smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om cr!! Det ska utföras om fisken är ett praktexempel! ska man döda en fisk ska den vara sjuk tex gäddpest! vem äter gädda? nej en gös, abborre, öring, lax ja den kan ätas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Hej!

För långt svar. Orkade inte läsa.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej? och med det vill du mena vad? Du orkar inte läsa men du orkar svara med nått onödigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, gädda kan vara riktigt god om man t.ex. gör välkryddade gäddfärsbiffar med smör och potatis det är riktigt gott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller jag med om... men man behöver inte en 10-kilosgädda för att göra gäddbiffar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...