Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Player311

sittbrunnskapell

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att sy ett sittbrunnskapell till min Player 311. Jag har tillgång till industrisymaskin men skulle behöva lite tips om hur man mallar etc. Någon som har gjort detta själv och vill dela med sig av lite tips och erfarenheter?

Ser fram emot ett behändigt regnskydd över sittbrunnen för att ge båten lite mer rymd under regniga dagar(ja det finns visst sådana har jag hört).

 

Alla tips tas emot med tacksamhet!

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den allra enklaste typen hänger du under bommen i gummicord, lägger över mantåget och fäster med gummicord i relingslisten, men då är den öppen i ändarna. Ett tips som jag fått är att inte välja en blå eller grön färg på tyget bara för att det passar bäst till båten utan satsa på en orange. Det blir visst trevligast ljus då, som sol även en regnig dag. Blått eller grönt ger lite sjukt ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bomkapell har jag haft ett par år men vill nu ha ett riktigt kapell. Det blir lite mer ombonat (och vindtätt) jämfört med bomvarianten.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sydde ett själva under övervintring i Lido di Ostia förförra året. (Ja det kanske mest var min kära hustru som sydde). Först gick vi runt i marinan och snodde idéer, de flesta långseglare på så nordliga vatten som Medelhavet 12.gif\ har sittbrunnstält. Sen mallade vi en bågkonstruktion av diverse pinnar. Det var inte lätt att klura ut geometrierna. Den ska gå att fälla så att alla tre bågarna hamnar på ungefär rätt ställe, det skall gå att vinscha, det skall gå att skota in storen (vår bomnock slutar mitt i brunn och skotet löper på en skena tvärs över), det ska gå att ta sig ner i brunn, man ska kunna stå rak osv. När detta var klart besökte vi en RIKTIG båttillbehörsfirma som böjde till bågarna i 25 mm RF-rör. I Italien har alla båtar rejäla soltak så där är det lätt att hitta både prylar och hantverkare. I Sverige kan det vara svårare. Sen åkte vi till en tygaffär i Rom som vi fått rekommenderad (låg f ö granne med huset där den heliga Birgitta bodde under sina år i Rom...)och köpte den bästa kapellduk Italien kunde uppbringa, Tempesti. Duk som gäller bland cruisers är Sunbrella, Markilux och just Tempesti. Den finns i tusen färger och mönster, vi valde vågat marinblått... Sen löste vi problemen vartefter. En svårighet även i Italien var att få tag på bra blixtlås men till slut dealade vi med tanten som sydde kapell till en lyxsegelbåtstillverkare i närbelägna Fiumicino. Det är två märken som gäller YKK och ett annat som jag glömt.  Tjock härlig PVC till rutorna köpte vi av en amerikansk långseglare i en HR49 som hade onödigt mycket. Dubbelt så tjock som den man hittar i Sverige.
Sammanfattningsvis tog projektet väldigt många timmar och krävde väldigt mycket funderande, blev ganska dyrt men otroligt lyckat. Vi har fått göra någon enstaka ändring men annars funkar det perfekt. Båten har blivit mycket större i hamn, funkar lika bra när det regnar som när solen skiner för mycket. Taket sitter uppe i alla väder under segling, vinden får liksom inte tag i det. Supernöjd.
På vår webb habana.se/medelhavet i det sjunde resebrevet går det att läsa lite mer.
/Greip 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Hej

 

Jag såg en kapellgubbe som kom med färdiga bågar,så dom vet jag inte hur han hade gjort. Men han monterade bågarna och fäste ihop dom med tunn nylonlina så att dom satt fast där dom skulle sitta i framtiden sedan satte han dubbelhäftande tejp på rör o sprayhood , varefter han klädde med byggplast och skar plasten med ett rakblad. Sedan ritade och märkte han ut rutor och blixtlås med spritpenna . Och for sedan iväg med alla sina plastbitar som mallar . Vips , dagen efter satt ett tjusigt sittbrunnstält där. Kostade en hel hög tusenlappar.

Kanske något av intresse. Lycka till

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tyla! Tack! Precis vad jag behövde för att komma igång. Så strålande enkelt tips. Som alltid när man får ett riktigt bra och samtidigt enkelt tips så undrar man varför tänkte jag inte på det?. Byggplast måste var det optimala i det här fallet. Billigt, enkelt och lätthanterligt.

Än en gång tack! Nu blir det kapell på pärlan.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset. Skall genast prata med frugan. Kanske det blir sittbrunnskapell i vinter ändå.

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min hustru hade sytt ett till oss ändå. Hon syr det mesta, sydde bla sin egen brudklänning. Men det blir lite enklare med tipsen. Skulle mallat av ett annat som nästan passade och sytt om.

 

Men jag vet vad du menar, jobbar i en reperationsverkstad. Fräsning och svarvning mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Hej

Vi har sytt Sprayhood själv bl.a. och fick bättre passform på den än Kapellmakaren som sytt den gamla. Men lätt va de inte. Krävs kraftig maskin , erfarenhet av att sy, alltså inget som sköter sej själv och just att ta mått på rätt sätt .Känner också igen kommentarerna . Men ofta kan en nogrann amatör åstadkomma bra resultat,kanske på grund av mindre tidspress och att man gör det till sej själv och är mer noga. Det är lättare och stå ut med en liten skrynkla när man sparat tio tusen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har med viss förvåning sett att vissa förfasat sig över mina kommentarer om mitt svar på Tylas tips. För att förklara det så vill jag betona att jag naturligtvis inser att en kapellmakare har kunskaper som jag inte besitter. Men tack vare Tyla så fick jag ett tips som gör att just mallningen kommer att bli betydligt enklare för mig. Jag har funderat en del på hur jag skulle göra, men inte tänkt på just byggplast och dubbelhäftande tejp. Jag vidhåller att det känns precis som varför tänkte jag inte på det! Men det är en del av expertens kunskap! Men man kan inte lämna in allt till hantverkare om man vill förbättra sin båt. Dessutom är det en stor del av glädjen att försöka fixa sker själv.

Och just att kunna få och kanske ibland ge en del värdefulla tips är för mig en av de största fördelarna med ett sådant forum som Maringuiden.

Jag har alltså all respekt för hantverkarnas yrkeskunskaper och har genom en hel del erfarenhet full insikt i att det inte alltid är lätt att uppnå samma resultat som dom, men det är jäkligt kul att i alla fall försöka. Och det kommer jag att fortsätta med, lätt eller ej!

 

Mvh

Mats

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Hej Mats

 

Rätt inställning

 

Håller på dej

 

Det kommer nog att gå bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Återigen tack Tyla! Jag använde ditt tips när jag mallade och det underlättade verklige arbetet. Jag kan nu rappartera från en säsong där jag tyvärr har haft användning för kapellet betydligt oftare än vad jag önskat. Men jag har egentligen bara ångrat en sak! Varför har jag inte sytt kapellet låååångt tidigare?

I vilket fall som helst så tycker jag att resultatet blev ganska bra. Det är helt tätt och har gjort båten betydligt större. Jag gjorde sidorna både öppningsbara och helt avtagbara. Detta ombination med att det är öppningsbart även bak gör att man kan använda det som alltån regnskydd till solskydd(inte i år kanske). Någon kanske tycker att det är för högt,men ståhöjd(190cm) kändes mycket viktigt för mig. Kostnaden stannade på ca 4.000 tack vare lånad industrimaskin(tack Gunnar).Jag kan verkligen rekommendera er som tvekar på ett sådant här syprojekt att våga prova! Det är faktiskt inte så svårt som man tror.

 

Mvh

Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En liten bild på en annan liten förbättring som gjorts med symaskinens hjälp. Förvaring får man ju aldrig för mycket av så när jag ändå var igång så sydde jag några burkhållare och förvaringsfickor på insidan av vindskydden. Väldigt funktionella faktiskt. Och Ja jag skall göra öppningar för vinchen!

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte skaka liv i denna fråga. Någon som har bra tips på enkla sittbrunnskapell till en segelbåt i Scampi/Birdie 32-storlek? Billiga eller sådana man kan göra själv. Bör vara lättstuvat. Gärna myggtätt, men det är inte nödvändigt. Fönster akterut och åt sidorna så man kan sitta med en pilsner i handen och se sena stackare komma in till viken i regnet för att lägga till....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart och mycket prisvärt! Kanske lite för mycket presenningkänsla för min smak och man kan inte titta ut genom sidorna. Men tack för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att sätta in fönster har gjort det på min genua. Funkar säkert med kapellduk oxå. Ville bara väcka idehörnan i hjärnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du berätta mer om rören och hur du fäster de i båten? Är de raka som man böjer när man sätter upp tältet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder bara ett rör i aktern,  Röret är ett sk. VP-rör som elektriker lägger inuti väggar för att dra kabel i.  Röret står löst på däck straffat hårt bakåt till puschpitten. Däcket har en halklist ca 1 cm hög som röret vilar emot. Röret är rakt, böjer det varje gång jag använder det. I transportläge stuvas röret under däck i fören. Lite långt är det, 3m  får precis plats under skarndäck, har funderingar på att göra det delbart. Meningen med mitt tält är att vid regn få lite skydd. Röret kan också förvaras surrat till ett vant. Eller under ett mantåg. Skall sy ett nytt av utrangerat segel där akterdelen skall täckas och fönster sys i, samt en dörr med blixtlås, och bätttre tätning mot sprayhooden. Presenningen är lite prasslig när det blåser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röret skulle kunna förvaras under bommen. Om den är lång nog. Man skulle kunna ha tre rör också. Enklare att stuva då. Mittsektionen skulle kunna vara en storlek större eller mindre än sidorören.  Blir snyggare och mindre prassligt med kapellduk. Är ju relativt enkelt att sy in fönster på sidorna. Helst skulle man vilja kunna rulla upp dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats

Om du kollar i praktisk båtägare tidningens arkiv så finns det beskrivit hur du skall gå till väga.

Mvh

Uwe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...