Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SteinarP

Skyllermarks Grundsatser

Rekommendera Poster

Efter en sommar med konstant dålig kräm i batteriet (har endast ett) så funderar jag på att utöka styrkan.

Någon som har erfarenheter av rubricerade?

Funderar även på att koppla till ett solcellspanel. Hur stort panel behövs tro för att hålla två batterier i trim?

Till historien hör att båten körs korta sträckor, typ ½ timme, sedan lika länge några timme senare. Detta ger att batteriet inte hinner laddas ordentligt.

 

Tacksam för tips av alternativ slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har monterat två olika grundsatser från Skyllermarks i olika båtar. Ganska enkelt i teorin men lite meckigt med att dra kablarna ofta. (Jag har bägge gångerna valt att dra en ny kabel från tändningslåset för att jag inte hittat den punkten runt generator eller andra kopplingspunkter.)

 

Innan du bestämmer dig för ombyggnader av batteri-låda etc så kanske du ska funder på hur mycket ström du behöver göra av med. Kyl, lampor, musik, vhf etc.

Efter det bestämmer du hur mycket kapacitet du behöver.

 

Vad gäller solpanel så har jag ingen erfarenhet men har sneglat på det länge nu. Har inte riktigt klart för mig hur jag ska sätta den. De lär ju också vara stöldbegärliga så de bör sitta ordentligt.

 

För bägge delarna rekommenderar jag dig att gå in på Skyllermarks hemsida som är ganska informativ där du kan lära dig en hel del.

 

http://www.skyllermarkspressar.se/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt upp att laddningen är OK när motorn är igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan sats monterad i båten och till dessa är det kopplat 1 start 2 förbrukare. Är jätte nöjd.

 

Generator är en 35 amp och motorn är en 6 cyl. trög sak. Men när jag kört 10-15 minuter så visar laddningen att starten är fullt igen och den börjar lägga över till förbrukarna.

 

Jag är visserligen väldigt nogrann med batterierna som byts vid minst tecken på svaghet. Det är helt nya i år som under vintern står i pannrummet med kontinuerlig laddning, enligt konstens alla regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte bara kablarna mellan batteriet (har bara ett...) och Dynastarten och fick både bättre start- och laddningskapacitet. Kan du ha för klena kablar, oxiderade kablar eller kontaktpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar!

Jag har ingen större förbrukning utan vill bara ha kylbox (och ev. radio) igång.

Generatorn laddar på ca 14V så jag tror att den är ok.

Nu såhär års laddar jag batteriet som övervintrar i båten. En laddning på våren sedan har det klarat sig med enorm sparsamhet. Fick precis igång motorn i höstas vid upptagning då båten legat still en dryg månad.

Ser fram emot båtmässan i Gbg då Skyllermarks Grundsats 1 kommer att inhandlas.

 

Tack än en gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du mätte laddningen, mätte du då på batteriet eller på generatorn?

Hur stort är batteriet och hur gammalt?

 

Du skall inte tro att Skyllermarks grejer kan göra underverk. Alla delarna i systemet måste vara på topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


SteinarP: Jag har gått i samma tankar som du och därför kollat runt efter priser. Hjertmans säljer för tillfället ut Skyllermarks grundsatser billigt på hemsidan. (samma priser verkade inte gällar i butik). Tror knappt att det kommer vara billigare på mässan så det kan vara läge att slå till. Själv bestämde jag mig för att jag klarar mig med skiljerelät.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båtvänner, man blir SÅ glad när man får så bra tips.

Jag har nu varit inne på Hjertmans och beställt Grundsats 1.

Tack så mycket Ceije för detta tips, här sparade jag många sköna slantar.

 


För att svara Gantika så visar mätaren ca 14V på instrumentpanelen. Batteriet är ett par år gammalt och är på 70Ah.

 

Jag kommer att under vintern studera allt inom båtel och försöka uppfylla alla krav på ett bra elsystem ombord, allt för att njuta de dagar man är på sjön.

 

Gôtt mos!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror inte på Skyllermarks princip att alltid sträva efter så låg impedans som möjligt mellan batterierna. Om förbrukarbatteriet är kraftigt urladdat kommer strömmen från startbatteriet bli mycket hög då reläet slår till. Detta är, vad jag tror, inte så bra för något av batterierna. Jag har därför monterat två 40A parallella relä med varsin slinga med 2,5mm2 ca 50cm och varsin säkring. Detta begränsar inrusningsströmmen. Efter ett tag när spänningen har stigit i förbrukarbatteriet minskar srömmen ändå och spänningsfallet är då lågt. Dvs man får ändå ett fulladdat batteri. Detta har fungerat mycket bra och kostar endast ca 80kr.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allas information har jag nu monterat Grundsats 1.

Gjorde ett fel som resulterade i att jag brände en säkring (400A).

Enligt beskrivningen uppfattade jag att jord (svarta kabeln) till startmotorn skulle kopplas direkt på startmotorreläet vilket uppenbart var helt fel. Startmotorreläet slog till men motorn snurrade inte och säkringen rök. Efter lite funderande så flyttade jag kabeln till motorns jordning och problemet var löst.

Köpte ett 60Ah startbatteri som borde räcka långt.

Nu väntas bekymmersfria dagar på havet med mycket kräm...

 

Läste på Skyllermarks hemsida att laddningsregulatorn på generatorn skall/bör (?) bortmonteras för att öka laddningen. Någon som vet nåt om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett fel som resulterade i att jag brände en säkring (400A).

Säkringar är bra att ha. Du kan ha sparat dig lite brännskador på fingrarna och ev brandskada i båten för kostnaden av en ny säkring!

 

Det är bra tryck i blybatterier. Jag brukar alltid studsa kabeln först på det ställe jag tänker ansluta den till. Har man tänkt fel så märks det på gnistan. Min metod hade inte räddat din säkring för den sticker fortare än man hinner rycka bort kabeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...