Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Musik

Ladda fler batterier samtidigt?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa CTEK batteriladdare (den lilla varianten). Kan man ladda och underhållsladda 3 batterier samtidigt med den under vintern? Hur kopplar man ihop batterierna i så fall?

År det OK att ha detta kopplat på båten och så laddar man de gånger man är där och jobbar och kopplar ur när man far hem (får inte använda elstolpen dygnet runt där jag ligger). Eller är det bättre att ta hem alla batterier och (underhålls)ladda konstant i kallgaraget? Fast jag vill nog ha ett batteri kvar på båten så jag har 12 V i fall jag behöver. 

 

MVH Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ladda flera batterier samtidigt.

Antar du har dem ihopkopplade i båten i vanliga fall?

I så fall kopplar du laddarens minus-kabel till minuskabeln på batteriet längst ut åt ena hållet och plus-kabeln till plus-polen på batteriet längst ut åt andra hållet. Laddningen sker bäst diagonalt på detta sätt.

 

Batterier mår bäst av att vara full-laddade.

Om det räcker att ladda när du är där går därmed inte att svara på. Det beror på hur länge du är där, hur mycket det är i batterierna från början, batteriernas kondition, ditt strömuttag och på hur stark laddare du har.

 

Jag brukar antingen ta ur batterierna och sätta dem på laddning i förrådet eller se till så de är fulladdade och låta dem sitta kvar i båten. Men jag tar ingen ström ur dem när jag är vid båten.

 

Till mina tre förbrukarbatterier har jag CTEKs största laddare på 25A för att kunna klämma dem fulla över natten.

Startbatteriet brukar hålla sig laddat ändå. Jag har dem åtskilda med ett skiljerelä från Skyllermarks. Kolla gärna deras hemsida så får du en hel del info och tips.

http://www.skyllermarkspressar.se/

 

Mät batterierna när de har vilat ett par timmar minst så ser du hur laddade de är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför i allsin dar skulle det vara bäst att koppla laddkablarna diagonalt över batterierna? Nu vill jag ha en vetenskaplig utläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?? Skulle jag också vilja veta?? :-)

Sålänge man har hyfsad grovlek på alla kablar ska det inte spela någon roll var man kopplar in.

 

(Om man inte kortsluter, men det brukar man märka ganska fort. Beteckningen svagström om 12V system är helt missvisande. Jag har hört att man kan få en skiftnyckel att glöda om man lägger den tvärs polerna på ett hyfsat friskt batteri. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ang skiftnyckel

 

Jag har inte bara hört om det, jag har upplevt det själv.

 

Jobbade i början av min bana som elektriker, en hel del på fiskebåtar.Skulle byta en trasig säkringsapparat. Hade inte kopplat från batterina - det var ju bara 12 Volt. Slant med skiftnyckeln (00;a) så att den hamnade över pluss och minus skenan. Den skiftnyckeln blev sig inte lik efteråt.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry. Jag kan inte ge en vetenskaplig utläggning till varför. Detta är vad jag har blivit rekommenderad. Tror det var av Skyllermarks.

 

Jag tycker det låter lite otrevligt när du skriver så där.smiley-undecided.gif\

Ska man inte kunna komma med råd även om man inte doktorerat i ämnet?

Är det inte så att även erfarenhet och mindre vetenskapligt dokumenterad kunskap kan vara till nytta för andra människor?

 

Jag försöker hjälpa andra mot bakgrund av MINA erfarenheter. 21.gif\

Jag ger mig inte ut för att kunna allt men jag tror många kan dra nytta av mina erfarenheter som jag också gärna delar med mig av. En av grunderna för ett fungerande forum, oavsett ämnesområde.

 

Men har du, eller någon annan, information som talar emot att man ska koppla diagonalt är jag tacksam för den infon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Även jag har fått denna rekommendation av ett flertal fackmän inom området.

Det skall tydligen vara så att laddar man en bank diagonalt så laddas alla batterierna samtidigt med samma spänning frånsett om man kopplar på laddaren endast på det första batteriet laddas det första batteriet först och sedan ej samma effekt till de övriga batterierna i samma bank.

Samma med inkoppling av solcell till en förbrukarbank.

 

Mvh

 

/Persk

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En till sak att tänka på:

 

Om batterierna är av olika ålder eller typ bör man skilja dem åt efter laddning.

 

Risk annars att någon svag ackare ligger och drar ut livskraft ur de andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt alls.

 

Varje kabel/koppling har alltid lite spänningfall, om än litet.

 

Ansluter du diagonalt över batteribanken blir spänningsfallet jämnast fördelat över batterierna då alla batterierna får lika långt avstånd och samma antal kopplingar i kretsen till laddaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingenting som talar vare sig för eller emot att ladda en parallellkopplad batteribank på det beskrivna sättet o-m ett villkor uppfylls:

 

Förbindelserna mellan batterierna får inte vara så klena, oxiderade eller dåliga i förhållande till laddningsströmmen att betydande spänningsfall uppstår.

 

Laddning handlar normalt om tämligen små strömmar i förhållande till dimensioneringen av batterikablage och -kontakter. Då uppstår heller inga spänningsfall som påverkar resultatet och man kan alltså koppla laddaren precis hur man vill - diagonalt, på mitten, på tvären eller på längden - så länge plus går till plus och minus till minus.

 

Detta verifieras enkelt genom att först koppla på laddaren och sedan mäta spänningen över varje batteri med en (exakt) voltmeter. Är allt som det ska fås ingen väsentlig skillnad mellan de olika batterierna vilka följaktligen ges precis lika mycket kräm av laddaren.

 

Den som mot all förmodan lyckas mäta upp en skillnad ska inte lägga energi på laddarens inkoppling utan i stället renovera batterikablage och -kontakter eftersom spänningsfallet vid större strömmar, som när motorn startas eller många förbrukare går samtidigt, i så fall kommer att vara så stort att det kan utgöra en brandfara.

 

Tänk också på att vissa laddare stegar upp och ner spänningen under pågående laddning. Ändras spänningen mitt under mätningen är det bara att börja om från början, annars blir resultatet galet.

 

Redigerar med anledning av inlägget som hann in före mitt:

 

Anledningen till att även proffs tydligen rekommenderar diagonal koppling är just att så många båtar har risiga elanläggningar med underdimensionerade kablage och oxiderade anslutningar. Men då har man alltså långt större andra problem än den något ojämna laddningen som möjligen kan uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska sätta dit laddaren, varför inte göra det diagonalt, det tar ju ingen extra tid.

 

Det är ju en mix av koppar, tenn (förtenning), bly och stål osv i kablar och kopplingar. Varför inte minimera inverkan av potentialskillnader och resistanser även om de är små.

 

Visst, Det funkar ju även om man skiter i detta.

 

Samma sak, det funkar ju oftast om man skiter i att kryssdra hjulbultar eller dra toppbultar enligt schema, Men varför inte minska felkällorna när man är igång. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om man inte kortsluter, men det brukar man märka ganska fort. Beteckningen svagström om 12V system är helt missvisande. Jag har hört att man kan få en skiftnyckel att glöda om man lägger den tvärs polerna på ett hyfsat friskt batteri. 1.gif\    svar:  Hände för länge sedan: Använde förr arbandsklocka och med rostfritt armband aldrig mer efter att armen varit nedknölad nära en startmotor som fick armbandet att svetsasfast och börja glöda. aj ajjjjj.

 

ang diagonal koppling så är det helt rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag som ställde frågan från början och jag måste be om ursäkt för min dumhet, men jag hänger inte med till 100%.

Kan någon rita en enkel skiss på diagonalkoppling till laddaren och en enkel skiss på att koppla på det andra sättet. Fast det verkar som om de flesta förespråkar diagonalkoppling.

 

MVH

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Underlåtenhet att ta av sig armband, ringar eller klocka kan resultera i skriftlig varning hos oss, om man nu inte fattar risken ändå när den påtalas. Brukar inte vara svårt....


Strömmen är lat och tar genaste vägen, koppla diagonalt så blir det jämnt. Naturligtvis ska även de fasta kablarna sitta så.

Kolla parallellkopplade batterier på en lastbil(finns inte många 12V kvar nu dock....)!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte, på ett så tydligt sätt som möjligt, förklara att diagonalkopplingen inte fyller någon funktion för de små laddströmmarna om batterikablage och -anslutningar är riktigt dimensionerade och underhållna.

Det handlar inte om chanstagande utan tvärtom att ha koll på bitarna, något som är extra viktigt på just den här punkten. På vilket sätt skulle det vara samma sak att skita i att kryssdra hjulbultar eller dra toppbultar enligt schema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som hävdar med en dåres envishet att det är bättre att koppla kablarna diagonalt. Har ni räknat på spänningsfallen det blir över kablarna? Om kablarna nu är så dåliga att det funkar bättre med diagonalkoppling, så kommer laddaren inte att ladda batterierna inom överskådlig framtid,

eftersom spänningsfallet är linjärt med strömmen. Så det är som flying och Anders_st säger. Har ni de här problemen åtgärda kablarna.

Åtgärda inte symptomen, bota sjukdomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Glöm detta med diagonalkoppling. Det är bara ett teoretiskt resonemang, utan någon som helst betydelse i praktiken.

 

Plus till plus, minus till minus!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be inte om ursäkt!

Att (ännu) inte veta något är ett övergående stadium om man bara vill lära, sägs det.

 

Om du inte tycker du fått något svar så försöker jag här:

Bifogar en bild från Skyllermarks broschyr som visar hur man kan ha det kopplat. (exemplet visar sk diagonal koppling)

Koppla som om laddaren är generator 1 (G1). Tänk bort skiljereläet om du inte har det och även startbatteriet om det inte är separerat.

Sen får du nog använda lite fantasi.

 

Lycka till.

post-4248-1394234836,3254_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror bilden bredvid förklarar. Om man t ex har en batteribank med 3 batterier parallellkopplade så att dom fungerar som ett stort batteri.

(Sidonotering; Alla batterier ska vara av hyfsat samma ålder och skick. Som någon sa; ett gammalt dåligt batteri ihop med ett nytt kan dra ur det nya.)

Vanlig inkoppling är att man ansluter laddaren på det bekvämaste stället att komma åt på ett av batterierna. T ex punkterna A och A i bilden.

 

Diagonal koppling är anslutning punkterna B och B i bilden. Fördelen med diagonalkoppling är att motståndet i ledningarna mellan batterierna blir jämt fördelat. (Och att man märker om det är avbrott i kablarna mellan batterierna, då blir det ingen laddning.) Diskussionen här rör sig om den skillnaden betyder nåt eller inte.

 

Jag tycker inte att det spelar roll om man kopplar A-A. I början ger hög laddström spänningsfall och (liten) skillnad mellan batterierna. Batteriet närmast laddaren (högst upp i bilden) kommer att ligga lite före de andra i laddningsstatus. Men efter en stund minskar laddströmmen så spänningsskillnaden blir försumbar. På slutet när man övergått till underhållsladdning så bör alla batterier ligga exakt lika.

 

Allt detta förutsatt att man har grova korta kablar med bra kontakt. Har man batterierna spridda runt hela båten med kabellängder över typ 1 meter mellan batterierna så är det en annan sak.

post-15159-1394234836,4675_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ajj ! :-( :-(

 

Gott omdöme får man av erfarenhet.

Och erfarenhet får man av dåligt omdöme.

En av de få positiva spiralerna här i världen.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag och speciellt tack för era skisser. Nu fattar jag äntligen de två olika sätten att koppla.

 

Följdfråga: Om man laddar t.ex. 3 batterier samtidigt, måste laddaren då ha en kapacitet på ca 225 A om varje batteri ligger på 75 Ah? Eller kan man använda Ctek:s lilla modell som finns hos ClasOlsson:

 

Ctek Zafir 90
för alla 12 V blybatterier 1,2Ah till 90Ah. Svenskutvecklad, switchande laddare med laddström max 3,3A. Omkopplare för inställning av olika laddningsströmmar beroende på batteristorlek. Helautomatisk, klarar även helt urladdade batterier. Kan pulsunderhålla bil- båt- och mc-batterier under t.ex. hela vintern. Felinkopplingsskyddad, gnistfri. Godkänd för utomhusbruk. En bra laddare för t.ex. bil, båt, camping, trädgård, mc och snöskoter. Levereras med laddkabel, laddningsklämmor och utbytbar kabel med ringkabelskor. Storlek 161x61x37 mm. IP65.


Artikelnummer 32-6549



495:-



 

Denna laddare är ju bara för batterier upp till 90 Ah.

 

MVH

Göran

post-17865-1394234836,5761_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En batteriladdare kan aldrig vara för liten för ett batteri, det tar bara en längre tid att ladda.

 

 

 

Man laddar batterier genom att hälla i lika mycket ström som man tagit ut. Ungeför som en bensintank, en 10-liters dunk räcker i 10 timmar om motorn drar 1 liter/timme, men bara 1 timme om motorn drar 10 liter per timme.

 

Ett 75 Ah (Ampere * timmar) klarat i princip 1 A i 75 timmar eller 10 A i 7.5 timmar. Men det är i princip, batterier kroknar fortare ju högre strömuttaget är.

 

Normalt sett brukar man prata om laddning med 0.1C vad gäller batterier.

Exempel. ett batteri på 75 Ah bör laddas med en ström om maximalt 0.1 * 75 = 7.5 A. Laddning med större ström än så gör att batteriet slits och får kortare livslängd. Därför är laddare omställbara efter batteristorlek så man inte trycker i för mycket i ett litet batteri. (Blyackar är ganska robusta så visst man kan trycka i fortare någon gång. Bara man fyller på vatten efteråt.)

 

Teoretiskt ska det ta 10 timmar att ladda med 0.1 C. 10*7.5 = 75 Ah. I praktiken tar det lite längre p g a förluster.

 

Din batteribank på 225 Ah skulle alltså ta 225 Ah /3.3 A = 68 timmar att ladda med CTEKs lilla. Oftast är batterierna inte helt tomma, å andra sidan så får man lite värmeförluster. Men ungefär så lång tid bör det ta innan CTEKen går över i underhållsladdning.

 

Laddare köper man efter plånbok och utrymme. Köpt det största du får in i båten och tycker du har råd med..

 

Som någon påpekat ovan; vill man kunna ladda fullt på en natt när man ligger i gästhamn får man räkna:

Om man går i hamn vid kl 17 och vill sticka ut vid kl 8 morgonen efter har man 15 timmar med el. För att ladda ett helt tomt 225 Ah batteri på 15 timmar behövs 225/15 = 15A. Dvs man behöver en laddare på 15A för att göra en sådan uppladdning. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders för ett mycket utförligt och lättbegripligt svar!

 

M.a.o. CTEKs lilla laddare räcker och klarar av att ladda och underhållsladda mina batterier under vintern.

 

MVH Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte alls med.

 

Visst kan en batteriladdare vara för liten, det finns en anledning till att man anger både min och maxvärde för batteristorlek.

 

En modern laddare har en hel dator i sig som följer ett antal olika scheman för uppladdningnen. Titta på bilden för CTEKen tex den har 8 stycken faser i laddningen.

 

Om du ansluter ett större batteri än den är programmerad för kommer du inte få maximal nytta av alla faserna och laddaren kommer inte att fungera korrekt. Tex kommer fast 1 avsulfatering inte att funka med för stor last.

 

 

 

 

post-15181-1394234836,7376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem. Låt batterierna vara kvar i båten. Lossa kablarna som förbinder dem och ladda dem ett i taget när du är nere i båten. Du kan ju ladda ett batteri per gång du är i båten.

 

Enkelt, billigt, säkert och bra. Varje batteri blir maximalt laddat även om de är lite ojämna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla blir saliga på sin tro.

 

Märkligt att inte batteritillverkarna använder Ctek:s teknik i sina laddare om den nu är så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just letat igenom CTEKs hemsida. CTEK. Hittar ingenting om vad som skulle kunna hända om man kopplar in ett för stort batteri?? Tycker tvärtom att de verkar smart gjorda och borde fungera bra. De skyddar sig själva mot felkoppling och överbelastning(värme).

 

Det finns heller ingen inställning för olika batteristorlekar utom för modell 3600 som har ett läge för mindre motorcykelbatterier. Tydligen så ställer maskineriet in sig själv.

 

Vidhåller min inställning att det bara tar längre tid att ladda med en mindre laddare. Någon som har andra uppgifter?

 

Angående avsulfatering, det var väl ett test i PB för några månader sedan som inte lyckades upptäcka någon effekt alls av avsulfateringsladdare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...