Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
conny76

Förbud mot båttrafik vart tredjeår för förbättrad miljö

Rekommendera Poster

Vad tycker ni om att man inför ett förbud mot båttrafik (fritidsbåtar) vart tredjeår för förbättrad miljö. Itakt med att sjöar, hav, fiskar mm mår sämre! vore inte det en bra ide att ställa båtarna ett år vart tredje år?

Jag skulle vara med nöje göra detta om det kan vara positivt för miljön, men då måste alla ställa upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Så man får inte segla heller då menar du??5.gif\
 
Vilket idiotförslag! är du politiker? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall det vara till någon nytta bör ju även yrkestrafiken ställa in då jag tror att dessa skitar ner betydligt mer än vad fritidsbåtarna gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja! vilken bra idé! Ställ in all form av sjötrafik i hela Sverige, och vakna upp ur koman ett år senare när vi förlorat alla exportmöjligheter, och fått hit utländsk handelssjöfart som skitar ner våra vatten hämningslöst!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag menar enbart fritidsbåtar . alla bäckar små! Segelbåtar är naturligtvis inte så farligt om man bortser ifrån att domflesta segelbåtar man ser går för motor. kan ju knappast påstå att alla seglar ifrån hamn till hamn utan att starta motorn. Sen är det det med bottenfärgen. Detta är ett förslag,

*Man kan ju inte undgå att se hur döda bottnarna ser ut när man är ute på öarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

5.gif\ 

 

 

Det bor folk i skärgården! Ska dom sitta hemma vart tredje år?

 

Dom som har sommarstuga på öarna, ska dom inte få komma dit?

 

5.gif\ 

 

 

Lika bra att vi låter bli att köra bil vart tredje år också!

 

 

5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ditt tanke, men jag tror du tänker fel på hur man skall lösa detta.

 

Jag har alltid funderat på varför man inte inför katalysatorer i båtar.

 

Några säger säkert att det är tekniskt svår med värmen eller att det blir dyrt. Tekniken kan alltid skapas och priset på naturen kan aldrig bli för högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har ställt av min stora segelbåt i år och bara använt min bousjulle med sprisegel och en 4 hk aktersnurra.

 

Tidigare har jag kört motorn med enbart akrylatbensin. Då jag använt båten mycket mer i år blev jag tillslut så trött på att köpa denna dyra, men mer miljövänliga bensin att jag övergick till vanlig 95 oktanig som bara kostar 1/3 av vad akrylatbeninen gör.

 

Hade det inte varit ett bra förslag att totalförbjuda fitidsbåtar med förbänningsmotorer. Eldrivna motorer fungerar ju ganska bra idag - åtminstone för att ta sig in och ur hamnar där man inte vill eller kan segla.21.gif\

 

tommy

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Då är det nog en mer realistisk lösning att sänka energiskatten på alkylatbensin och på etanol, i en framtid så måste även producenterna ta sitt ansvar och tillverka ännu fler miljöbesparande båtmotorer, Att förbjuda folk att använda sina båtar är en återgång till det ryska kommunistiska tänkandet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, elmotor, absolut.  Och för att ladda batterierna ska jag köra det miljövidrigaste tvåtaktselverk jag kan uppbringa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns miljövänliga roddbåtar.

Skämt åtsido.

Jag tycket att fyrtakts motorerna borde på något sätt bli billigare.

Men det mesta milövänliga är dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Driver du med oss eller!

Du kanske bara vill skapa en konflikt.

Jag kör fyrtakt tycker att det räcker.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om du inte drar upp mer svall än vad jag lyckades med här på forumet.14.gif\

 

Mvh/Orven 21.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, han MÅSTE ju driva med oss...

 

Om han är reggad här bör han ju ha ett visst båtintresse. Fast inte plastbåt f det är miljöfarligt. Aluminium är nog kanske inte helt ofarligt heller? Träbåt kanske?? Huga, nej då måste man ju hugga ner träd ju.

 

Kanske en naturgummibåt? Med åror?

 

14.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vassbåt kanske.

Vass är det väl ingen brist på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att bönderna slutar med sina bekämpningsmedel som far ut i haven... men när det gäller Östersjön så har jag för mig att de mesta miljögifterna kommer från andra sidan havet.. då i sydöstlig riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä fan jag har en riktigt gammal båt som är av plast och motor VP AQ130. tanken är miljöproblemen, med tanke på rädda vår planet 21.gif\

Alla har sin egen åsikt. Kul att det är så många som reagerar!smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha Snubben e ju skvatt galen hoho!!! Lika bra att förbjuda all trafik på land oxå när man ändå är i farten det är ju där vinsten för miljön skulle bli märkbar. Men en liten fritidsbåt som går några timmar om året tveksamt...

 

Vad ska vi göra åt alla utlänska besökare då??? norskar, tyskar, etc ska vi mura upp en mur runt sveriges kust och teritorium eller???.. Miljönissar e för roliga tomma i bollen och fulla med Skit oops förlåt sjögräs hahaha...

 

!!!MVH REXCO!!! Som hatar Sjögräskramare, miljönissar, byrokrater och allt annat som gör samhället svårt att leva i!!!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ne fan Rexco. Dom må vara svåra att ha att göra med, o jobbiga i mångt o mkt, men i slutänden tror jag inte att trädkramarnissarna/miljöpartisterna/osv/m.fl. är helt koko. Det är mest metoderna som är ruggigt sjuka o dumma. Men tanken är ofta god.

 

Bensin f 15 spänn litern, ställ bil o båt på gården osv osv osv visar bara att dom är lite verklighetsfrånvarande ibland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det inte en artikel om detta i nått nummer av PB för ett tag sen..

bläddrade igenom några nummer lite snabbt nu men hittade inte åt artikeln..

I alla fulla fall så stod det där att utsläppen från fritidsbåtar var en försvinnande liten del av de totala utsläppen från motorfordon...

Så vad tjänar man då på att låta bli att släppa ut nästan ingenting vart tredje år ????

 

En långtradare körs väl minst en sådär 30000mil om året..å hur mycke diesel drar den då måntro 2-3 liter milen?? Räknar man på 2 liter så blir det 60000liter per år!!!Å 90000 liter om man räknar på 3 liter..

Tänk då efter hur många långtradare du möter på en dag då du är ute å åker i din bil(hoppas innerligt att du har miljöbil!!) Man möter ju rätt många per dag....

 

Nä lägg krutet på att lägga om godstrafiken från bil till tåg.

Och se till att utsläppen av fosfater från bla.ditt tvättmedel reduceras snabbt å rejält så att vi får bukt med övergödningen.

Men jag hoppas ju att du som hängiven naturvän naturligtvis tvättar med fosfat fritt tvättmedel..(för du kollar väl innehållsförteckningen??)

Sätt även stopp för rovfisket efter torsk å andra fiskarter, så att vi kan återfå ett hav i ballans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej nej nej neeeeej,

SÅ kan man ju inte göra. Det skulle ju vara en åtgärd som inte går ut över vanliga dödligas plånböcker. Nej HUGA!!!! Fram för att höja bensinen t 30kr/ltr och öka bilskatterna för glesbygdsbor. Dom kör ju såååå långa sträckor per år. På så sätt gynnas ju miljön på ett för de välbeställdas bra sätt! Inför dessutom vägtullar på alla vägar norr om Hudiksvall, för där bor ändå bara vanligt folk. Jo, och förbjud alla båtar, motorcyklar o gräsklippare. Manuella såväl som motoriserade. Det går år mycket syre f att klippa gräset och eftersom ingen ännu kommit på hur man beskattar syreupptagning så kan man ju förbjuda alla krävande aktiviteter. Torskfisket kommer därmed även att bli bättre eftersom ingen kommer åt att fiska den.. Se där. Så lätt det vore att vara politiker i en storstad.

 

(Hmmm, var jag allvarlig el sarkastisk nu?)

 

Mvh Bosse

(Som varken är politiker, extremist, storstadsbo eller glesbygdsbo)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bättre förslag.

Man får bara köra vart annat år.

Fast då skaffar de flesta 2 båtar, eller????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vi har ju alla nu hjälpts åt att såga detta radikala förslag för oss båtägare att hjälpa till att minska den lilla miljöpåverknan vår favorit hobby har på naturen..

 

I grund å botten verkar ju ändå dom flesta vara lite intresserad av att vårda den natur som förser oss med underbara upplevelser...

 

Så finns det då andra SERIÖSA ideer om vad vi båtägare kan göra för att

bidra??Sånt som kanske redan praktiseras av några av oss??

 

/ Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske skulle vara miljöanpassade oljor t.ex.

Jag är ingen miljönisse men kör fyrtakt.

Jag har kört tvåtakt tidigare och skulle tänka mig att köra på miljöanpassade oljor om jag körde tvåtakt idag. Men de är väl oftast mycket dyrare.

Man ser på båtar som legat i hamn ett tag vilket oljestreck man får på båten vid vattenlinjen efter ett tag.

Det går ut en hel del olja i våra vatten på ett år.

http://miljoteknik.vinnova.se/pressmeddelanden/press_2-takt_980630.html

 

Men som sagt, jag är ingen miljönisse som klankar ner på dom som kör tvåtakt då jag själv har gort det i många år.

Då var man yngre och tänkte inte på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Jag kör med 2-takt, har väl kört upp ca, 40 liter bensin denna säsongen som var. Seglade 600 M. Tycker inte att det vore realistiskt med ett körförbud på båtar. 2% olja på 40 liter blir väl ca, 8 dl?


Det är väl bättre att man sätter åt de stora oljeutsläpp som sker dagligen när man rengör tankarna på industrisjöfarten? Sätt så höga böter på dessa miljöbovar att de får stänga sin verksamhet istället.
I mitt vardagliga arbete så fraktar jag gods på svenska vägnätet, jag tankar ungefär 800 liter diesel i veckan. Om svenskarna inte bytte sin TV så ofta som det nu verkar så slapp man säkert ett tusental containers med TVapparater som anländer på ett år i skandiahamnen Göteborg.
Men den svenska köpkraften tänker inte på det viset, man ser bara till sin egen fördel och pratar om vad andra borde göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte att vi hoppar på trådskaparen..

Tråden är ju helt klart (?) skriven f att skapa debatt. I en debatt finns det ju 2 sidor... Att snacket går hett visar väl bara på ett (sunt) engagemang hos oss alla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


om vi jämför Sverige med något annat land t. ex. Thailand så är ju vi som piss i Atlanten (ursäkta ordvalet) jämfört med avgasutsläpp och miljöpåverkan....

Det skulle nog inte hjälpa så mycket om bara Sverige inte körde vart tredje år, för vi är sån liten del i det stora hela.

 

Och jag skulle bli alldeles för sugen att åka ut med båten på en varm o solig sommardag..om det nu var förbud! eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Suck* Detta är löjligt... fin tanke... men mycket mer är det inte...

 

Kol- och oljedrivna kraftverk är ett miljöproblem.

utsläpp från trafiken är ett miljöproblem.

 

Att utveckla förnyelsebara energikällor  kärnkraft, vätgasdrivna bilar och kollektivtrafik kan förbättra miljön... men att skippa båtlivet var tredje år...

 

ursäkta ordvitsen men det är som ett piss i havet...

 

Kör på etanol, cykla, ta bussen och använd lågenergilampor... mycket bättre för miljön!

 

//Billy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...