Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mattiasn

Dubbla v8:or, hur många liter /tim ?

Rekommendera Poster

 

Vad bör jag räkna med för besinförbrukning för en Bayliner 305:a med dubbla Mercruiser 5.0L v8:or ?

Trodde först runt 3.5 - 4l /dist, men det verkar vara för högt räknat när jag läst v8 trådarna här på forumet.

 

mvh mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Bayliner 325 med dubbla Merc 6,2MPI/bravo3 drar totalt 3,3 liter/dm vid marchfart 25 knop. Dvs 83 liter/h.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dryga tusenlappen i timmen det smiley-surprised.gif\  det åker ju en annan på hela sommaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

brodern min köpte en dolphin sea hawk i sommras me en 350 motor o 280 drev,alla reta honom från början om soppan tills han mätte upp den på en 24 sjömils resa o då drog den ca 0.8 sjömilen i farter mellan 35-50 knop,ingen trodde honom då gjorde han en tur till o alla fick vara med när han tanka o blev sen tysta.vi var 6 pers packning o 2 schäfrar i båten då när han mätte upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå.ja var me när han tanka.men ja kan knappt fatta de ändå,o inte ä de nåra nya grejer heller utan dom har nåra år på nacken.själv drar min ht lika mycke fast då i 23knop,hmmm säger ja bara kanske blir v8 nästa sommar.kan ju säga det att brorsan retat mig en hel del under sommarn som gått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog ingen som vill erkänna, men jag har en bayliner 3255 med helt nyrenoverade motorer och drev.  upp till 8 knop ca 2.4 liter mellan 14- 22 knop ca 2,8 .över ca 22 knop öppnar sig allt vad som finns så då kostar det allt från 3,5 - 5,2 liter så det är bara att välja hur dyrt man vill att det ska vara. Vi använder båten som sommarstuga så att det är ganska välpackad, det kostar ju en del. hälsningar janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror det stämmer ganska bra, vilken årsmodell på motorerna?

vilken effekt har de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tjena, Jag har en Bayliner 2955 Avanti, med dubbla Ford 5,8 (351) och SX drev, och idag 15x17 proppar, skall bytas till 15x15 till sommaren, Men som vi har båten idag är förbrukningen på ca 55 liter/ tim i blandad körning men mästadels i 23-27 knop ( vi bor längst in i en fjord och måste åka 12 distans innan vi kommer till skärgården.)så den turen har vi mätt ganska ofta, enl. våra beräkningar är det ca 1,8-2,2 liter/ distans beroende på inställningar av trimplan, Powertrim, proppar, packning mm.
 
God fortsättning på helgerna
 / Robban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PLANA UT PÅ 20-22 KNOP OCH VAR NOGA MED TRIMMNING SÅ KRARAR DU NOG 50 LITER/TIMME.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en v8 magnum från 94 på 360 hästar i en searay 270, har uppskattat förbukningen till ca 3 liter/distans.

jag har tyvärr inga fungerande trimplan. Påverkar detta förbrukningen mycket?

 

Sjösättning 2e maj, underbart....Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två nyrenoverade VP290A (GM350)  I snitt under 2 år. Ca 1,2/motor.  I 6, 23 eller 32 knop. Däremellan VÄSENTLIGT mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu även renoverat mina Rochesters. Renoveringen utfördes av Pontiac Service i Bålsta. Förbrukningen gick efter det ner till måttliga 0,98 x2 räknat på hela säsongen 2009. Det tycker jag är helt ok. Värt att notera är dock att vi glider mest runt i ca 5-6 knop (1100 varv)

2st VP290A (GM350) nya longblock 2007.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,då ska jag inte gråta som har en förbrukning på c:a 1,2-1,5motor beroende på fart eller packning. Min skuta är ju lite tyngre än din,också 2 st 290A med renoverade longblocks. Har du 280 drev SPockså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er !

Jag har också dubbbla 8 or 2st 5,0l  i min Bayliner 3055a

Är det någon som har satt på fyrbladiga proppar och kollat förbrukningen efter bytet  i marchfart  ??

Enligt reklamen så ska det bli bättre grepp ,plana ut snabbare och lägre motorvarv i marchfart 

Skulle man kunna få ner  400 rpm x 2 på marchfarten skulle det spara ganska mycke soppa .

Är det någon som kan svara på detta  Glad

Mvh Torgny

 

post-10014008-1394236397,5148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som vet? Jag trodde det fanns flera på MG som arbetade med sånt?

/Kjell 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt att et något lägre propellerslipp skulle ge lägre bränsleförbrukning, vist så sjunker kanske vartalet med 2-300 varv, men detta handlar mera om att mtorn då går tyngre och ger inte minskat bränsleåtgång, skulle säga tvärtom med 4 blad får du också större motstånd.

Fördelen er jo givet med snabbare akseleration, bättre grepp vid sväng, men lägre bränsle förbrukning, tveksamt



Senast ändrad av BerraS | 16 juni 2010 | 19:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er

Nu har jag investerat lite igen  Har köpt 2 st Turbo 2 2 proppar  4 bladiga .Glad

Ska tästa med dom gamla 3 bladiga och se vilket varv motorererna håller vid 23 knop och förbrukningen .

Är det någon som vet mer exakt var marchfarten bör ligga med dubbel montage som på min båt

Har läst lite olika en kille i USA marchar 29 knop maxar 40,8 knop med sin 3055a kanske man får ta med en nypa salt 

Mvh Torgny



Senast ändrad av Torgny-3055 | 16 juni 2010 | 22:23



Senast ändrad av Torgny-3055 | 16 juni 2010 | 22:47

post-10014008-1394236403,7723_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marchfart med dessa jänkar skrov och bra motoriserad brukar ligga mellan 25-30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Berra

Jag har nu monterat dom 4 bladiga propparna Vid  3200 varv så håller båten en marchfart av    25,5 knop vid 3500 varv  29,7 knop 

Vad har du för varvtal vid 25 knop ?

Mvh Torgny   ??



Senast ändrad av Torgny-3055 | 31 juli 2011 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Torgny,

 

Nu har jag insprutare som varvar ut till 5.000RPM, så vilket varvtal motorerna/båtarna har vid en viss hastighet är svårare att gemföra. Tror jag ligger på ca 3.400 vid 25 knop, och ca 4.000 vid 30 knop. Toppar ca 40 knop vid 5000RPM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Berra

Har du bytt motorer ? Om du har gjort det

Märker du någon skillnad på förbrukningen med insprutning jämfört mot förgasare .

 

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte bytt motorer, båten drar i marchfart (23-30 knop) mellan 2,5 l och 3,5 l/nm beroende på belastning, vind och vågor. Har Mercruiser 5,7 insprutare med Bravo III drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tveksamt att et något lägre propellerslipp skulle ge lägre bränsleförbrukning, vist så sjunker kanske vartalet med 2-300 varv, men detta handlar mera om att mtorn då går tyngre och ger inte minskat bränsleåtgång, skulle säga tvärtom med 4 blad får du också större motstånd.

Fördelen er jo givet med snabbare akseleration, bättre grepp vid sväng, men lägre bränsle förbrukning, tveksamt

 

Senast ändrad av BerraS | 16 juni 2010 | 19:40

 

 

Hej, ja precis. Jag har erfarenhet av en 2655:a och en 3055:a, 2655:an gick jag från 19 till 21 i stigning med förhoppning lägre förbrukning med lägre varvtal(ca 3200-3400), resulterade i att motorn gick tyngre och sög i sig en halvliter mer bränsle(marschfart). Det blev att åka fortare istället på lika varvtal som tidigare(3800-4000) så gick det på ett ut(alltså en höjning av marschfarten). Lika senarie med 3055:an. Pluset vad jag erfar är att båtarna gick någon extra knop på tomgång, eller kryp fart, och där gick lite mera ekonomiskt. Själv åker jag mestadels 5-7 knop, helst med autopilot.

Bägge båtarna orkade varva ut med dom högre stigningarna(3055:an från 21 till 23).

2655: 1 x 5,7 LX.

3055: 2 x 6,2 MPI.

 

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Nu har jag renoverat förgasarna och i stort sett halverat min förbrukning . Åkte 460 distans förra året med en förbrukning på 2,09 l hel nöjd. Har bytt tändstift och fördelarlock ställt tändningen till rätta . Så nu marchar båten 28,4 knop vid 3 400  rpm  kanon. :D  :D

Mvh Torgny  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte koll på dubbla i Bayliner men Princess 286 med dubbla 5.0 dra ca 3,6 i mach

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...