Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mmaarrccuuss

Enkel flödesmätare? Någon?

Rekommendera Poster


Existerar det någon enkel (billig) bränsleflödesmätare, som inte kräver en massa dyra elektroniska apparater??

 

Jag vet att det finns finfina GPSdator-varianter som anger kurs, fart, djup, bränsleförbrukning, närmaste korvkiosk osv. osv.

Det är jag INTE ute efter.

 

Det jag söker är en enkel mätare som endast anger bränsleförbrukning och inget annat. Jag inser att om den ska kunna visa förbrukning per NM så måste den veta min fart, vilket inte kan ges av min trycklogg, därför nöjer jag mig med att den visar momentanförbrukning per tidsenhet (sekund, minut eller timme).

 

Någon som vet var man hittar en sån?

 

/Marcus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert..Men dom jag fick tips om va lika dyra som elektroniska.

 

Finns ju Navman 2100 för under 1000 lappen i US.men dem är ju elektroniska så det går bort.

 

Leta på..Och hojta till om du hittar nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Lowrance ekolod och plotter med NMEA 2000 finns flödesmätare.

Har du t.ex. Lowrance X-135 ekolod kan man köpa till en flödesmätare för ca. 975 kr.

Har just beställt en sådan själv nu till mitt Lowrance LMS-334c.

Man knappar in hur mycket bränsletanken rymmer.

Lodet visar sen när du kör hur mycket bränsle motorn tar.

Allt detta visas på skärmen.

Man kan få justera upp till 3 ggr. innan bränsleförbrukningen stämmer.

Det kollar man när man tankar.

Något billigare än detta vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar för svaren.

 

Jag kollade Navman 2100. Den har det jag söker. Hittade den från 2000:-. Bra att veta om jag skulle bli sugen att slå på stort. Skulle helst vilja ha en ännu billigare. Tex. en analog helt utan finesser. Iofs bör den ju visa någorlunda exakt, annars kan man ju lika gärna vara utan.

 

Fler förslag?

 

/Marcus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Existerar det någon enkel (billig) bränsleflödesmätare, som inte kräver en massa dyra elektroniska apparater

 

därför nöjer jag mig med att den visar momentanförbrukning per tidsenhet (sekund, minut eller timme). 

 

En vanlig vattenförbrukningsmätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa... jo... det kanske kan va nåt!?

 

Berätta gärna lite mer. Jag vill ju förstås ha informationen framför mig på instrumentpanelen. Går det att ordna? En givare i maskinrummet, en sladd till förarplatsen och en mätare som visar informationen för mig på ett eller annat sätt. Finns detta i form av vattenflödesmätare som även är kompatibel med mitt önskade användningsområde så vore det ju kanon!

 

Hmm.. Kanske inte framgått vad jag har för båt och motor. Det är en sportbåt med inombordare.

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ha ha, det är väl bara att dra upp soppaledningen till instrumentpanelen lite cool look med en vatten mätare vid sidan om varvräknaren.

googlade lite och följande poppade upp  citatatecken  Gammla förgasarvolvos med färddator har dock flödesgivare  citattecken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ansträngningen, men det var bara ett annat forum där de beklagade sig över att de gamla flödesmätarna försvunnit från marknaden.

 

Och jag vill oxå minnas att det satt i en del bilar för ett gäng år sen. Vill minnas att jag sett det i en Volvo 240. En analog mätare på instrumentpanelen som åkte upp när man gasade.

 

Appropå att ha en vattenmätare på instrumentpanelen så skulle det faktiskt funka i min båt. Soppatanken sitter nämligen under och strax framför framstolarna, och soppaledningen går mitt emellan stolarna. Om jag sätter en vattenförbrukningsmätare på soppaledningen där och sågar bort en bit av durken och ersätter med en bit plexiglas, så skulle jag bara behöva slänga ett öga ner till vänster för att se mätaren!

 

Var är förresten mest lämpligt att sätta givaren? Innan eller efter soppapumpen? Instinktivt: efter. Men det borde ju egentligen inte spela någon roll. Det är ju samma mängd soppa som rinner överallt. Det jag tänker på är fördröjningen från ändrat gaspådrag till utslag hos givaren. Jag har ju förgasare, så det kanske inte blir perfekt varken före eller efter pumpen.

Å andra sidan, varför måste jag veta exakt hur mycke den drar vid ändring av gaspådrag. När man kör båt ligger man ju mest på samma gas, så...

 

Jag tror dock inte riktigt att jag nappade på idén med vattenmätare. Börjar inse att om jag vill ha en flödesmätare så är det att köpa en med digitaldisplay och lull-lull som gäller. =/

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehm, jag vill inte vara sur glädjeförstörare men jag skulle inte använda en vattenflödesmätare för att mäta diesel eller bensin.

- Dels för att packningar och annat inte är tänkta för vätskan. Du kan få läckage, eller få in konstiga partiklar i bränslesystemet. Inte bra.

- Dels för att flödena är så ruskigt små. Jag tror inte den klarar att mäta så långsamt.

 

Det är tekniskt ganska svårt att göra en bra flödesmätare för små flöden. Speciellt som den ska visa hyfsat rätt, annars får det vara Som du helt riktigt säger. Även om det kanske känns som en virvel i tanken när man drar på så kommer man inte i närheten av vad en öppen vattenkran ger.

 

För diesel har man ett mätproblem till; högtryckspumpen går ju hela tiden och överflödig diesel åker tillbaka i tanken. Dvs om man bara mäter innan bränslefiltret så visar det för mycket. Antingen ska man mäta precis innan spridarna (tekniskt totalbökigt) eller så får man mäta återflödet och dra ifrån. Jag har ingen uppfattning om hur stor skillnaden är, men den borde väl märkas?

 

De bränslemätare med en enkel visare som fanns i bilar i början av 80-talet mätte helt enkelt insugstrycket på motorn. Mera tryck på gasen; lägre insugstryck; mer utslag på mätaren. Mätnoggranhet gissningvis mellan -50% till 300%. Dvs värdelöst.

 

Jag undrar om det finns några billigare fungerande än dom elektroniska tillbehören för några tusenlappar faktiskt.

 

Själv har jag ingen mätare. Jag kollar hur mycket jag tankar och hur många distans jag kört och dividerar. Min båt ligger prick på 1.6 l per distans alla gånger jag räknat hittills.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hem flödesmätaren idag. Så här ser den ut.

Bara att klippa bränsleslangen och koppla in.

Men den blev lite dyrare än vad jag skrev ovan.

T-koppling med motstånd samt en bit förlängningskabel tillkommer.

Blev totalt 1365 kr.

 

Jag tror att den går att koppla in på alla ekolod och plotter med NMEA 2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att din fråga är jätterbra och jag följer alla svar med stort nöje. Detta är absolut något som jag skulle vilja utrusta min båt med.

 

Men jag har en annan idé som kanske kan besvaras under samma fråga.

I en Citroen XM som jag hade så fanns det en oljemängds mätare som när man drog på nyckeln innan start mätte oljenivån i motorn. Det tycker jag kan vara intressant också, om någon har tips den saken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har för mig jag rensade bort en sån givare när jag svetsade om tråget på xd3te dvs peugote

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns på flertalet märke.

 

Ex Saab, Vag-gruppen mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

åker själv vag bil audi avant och där visas bara om det är för lite tror fransmännen hade visning med hur mycket.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...