Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Nissed

Whiskey

Rekommendera Poster

Hmmm, måste nog förtydliga ändå..

Om du lägger mer tid på att läsa och förstå vad som skrivs behöver du inte lägga mer tid på att leta möjligheter att missuppfatta saker o ting, vilket ger dig mer tid att njuta av livets goda, såsom MG, whisky o allt vad det kan vara

 

Du skrev:

Logiskt och konsekvent utifrån det aktuella läget i stället för logiskt och konsekvent utifrån gällande regelverk!? Nänä, KillerBoo nu får Du allt tänka till.

 

Hade du läst HELA stycket hade du (nog?) förstått att när jag skriver utifr d aktuella läget osv menar jag i relevans till meningen före samt efter... Alltså aktuella läget = i nutid, inte för 5 år sedan och inte om 5 år från nu. Jag skrev inte på något ställe att jag inte tillämpar gällande regelverk, till förmån för aktuellt läge Så du VP: Tänk till själv innan du kommer med kommentarer som du inte har några belägg för. Att whiskytråden nog är icke-båt kan jag definitivt hålla med om. Den låg dock i Övrigt Snack, så lite får du allt tåla.. Nu är den ju dessutom flyttad t Mat (och dryck) Men om du nu är så väldigt noga med att saker och ting ska vara så väldigt precisa och till ämnet så tycker jag nog att du själv ska se om ditt hus (=dina inlägg) innan du fortsätter att hacka på moddarna enbart för hackandets skull. Kritik kan vi ta (iallafall jag) men jag förutsätter att kritiken är lite mer väl underbyggd än vad som hittills framförts. Om en mod är mindre bra (el 2 eller 5 eller t.o.m. 10) så ÄR det inte samma sak som att alla är det.... Jag skiter personligen i vad du tycker om mig o de andra moderatorerna, men du har redan fr början dissat själva funktionen utan att förklara varför MG skulle vara bättre utan densamma. Eller, rättare sagt, du har nog sagt det ngn gång, men jag har inte sett något förslag fr dig som skulle vara BÄTTRE.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Du KillerBoo, jag gillar

- god dryck (t.ex. Mackmyra)

- bra forum

- god ordning

- konsekvent agerande

 

därför ogillar jag

- dålig dryck

- dåligt forum

- dålig ordning

- godtycklighet

 

Jag har inlämnat ett antal konkreta förslag på förbättringar gällande MG som forum. Jag har även påpekat att det vore en klar förbättring, relaterat till ovan nämnda, om moderatorerna som kollektiv försvann. Detta för att de som platsar ska kunna återanställas med ny arbetsbeskrivning.

 

Det är Ditt eget agerande som avgör om Du kan återanställas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krig...? Icke sa Nicke!

 

Du rapporterar mig när Du anser att jag inte följer regelverket och jag rapporterar Dig som MG-medlem av samma anledning. Som moderator rapporteras Du även när Du inte beter Dig lämpligt.

 

Konskevent och logiskt. Så ofta nämnt att det numera förkortas KoL. Dock inte att förväxlas med andningssvårigheter p.g.a. omfattande rökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmmm fast vari brast jag mot reglerna i DET inlägget????

 

F.ö rapporterar jag almost never

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det avancerat, jag hänger inte med....?

 

Kliver ner till gräsrotsnivå och tar upp ämnet igen!

 

Det jag förvånas över är att många blir så excalterade över Mackmyra, en ganska taskig whiskey som enbart har några få år på nacken och än så länge har mest ren sprítsmak. Var hos en god vän som bjöd på Mackmyra, han var mycket stolt över att bjuda på denna -  sa att han fick tag på den Danmark.

 

Jag höll god min och var artig, dock var jag ärlig över smaken.

 

Visst är det en Svensk whiskey, det är ju jätteroligt att vi fått till ett whisky destilleri i Sverige men varför detta ståhej, Thailändarna har jobbat med detta sedan långt tillbaka Mekong som vi Svenskar skrattat åt i många år men den är faktiskt godare är Mackmyra (mina smaklökar)?.

 

Hur skulle ni reagera om ni fick reda på att Lettland nu producerar egen whiskey LettAllan eller Tysklands Das Macraus, Fransoserna har nu egen whiskey Le MacBeardaux... Skyndar ni iväg till bolaget för att köpa en sådan för 1000 kr?

 

Samlarobjekt!!!!?

 

Äh, lägg av. Köp något gott för 2-4 hundra kronor och njut istället!

 

/Fenixen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igen...

 

Min tråd om mögelfläckar på sprayhood har fått ett svar (Se seglarsnack)!

 

Tråden om whiskey har fått 66 inlägg!

 

Läste en bok om ensamseglare, där stod att det mesta pratet på barerna för ensamseglare inte alls var vilket ankare som var bäst, val av bottenfärg eller stormtaktik utan hur man bakar det godaste brödet samt vilken Rom som var billigast och godast i karibien....

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbar tråd!! Jag hittade en 16 årig singelmalt Balvenie på en ålandskryssning för några år sedan jag tror nog den är den godaste dryck för gomseglet jag smakat. För övrigt så efter att läst hela tråden så är det mycket storm i vattenglas, och då måste jag få undra måste man va nykterist för att få skriva av sig lite här? Klart som korvspad att dryck även med alkohol måste få avhandlas i matforumet! likväl vin och öl eller läsk!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm läser man denna tråd konstateras som alltid att smaken är som baken dvs delad. Rökig eller inte osv....

 

Min favorit är Macallan 18 nr 468 på bolaget en pigg rund och perfekt whisky förutom priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en uppdaterad bild på min whiskeyfönsterkarm. 1.gif\

Från vänster till höger:

 

Macallan fine oak - Whisky makers selection

Lagavullin - 16yo

Talisker - 18yo

Talisker - 10yo

Isle of jura -10 yo

Caol ila -12 yo

Caol ila -18 yo

Bowmore -12yo

Bowmore -15yo

Laphroaig -Quarter Cask

Laphroaig -10yo

Glenmorangie -10yo x2(Bra bjud whiskey för de som inte vill ha den så rökig]

 

Har ytterliggare 15 sorter blandat med Black lebel, ett par glennar mfl som inte förtjänar att stå bland dessa.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Davahl!!!!!!!!

 

När ska vi komma och testa????????????

 

Vi är några finsmackare som vill testa ditt fönster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm whisky är gott men de där allra rökigaste varianterna hoppar jag över.  Tipsar gärna om en god mörk rom också!

Saint James Rhum Vieux Agricole. En härlig mörk rom från Martinique gjord på sockerrör. Finns på systemets beställningsortiment med nr 70819 för ynka 340 kronor. Bara att inhandla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hahahaha. Du är så välkommen.

 

Att dricka whiskey och snacka båt, det är fan livet.

 

Ikväll är det Isle of Jura som gäller. Ska bli smaskigt värre.

 

David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska handlas omgående. Det här med rom börjar bli stort. Kan enligt mig vara lika gott som whisky vid rätt tillfälle.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina favoriter.

Caol Ila 12

Ardbeg 10

laphroaig 10

highland park 12

 

//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Favoriter

Lagavulin Special Edition. (20 årig, finns inte på systemet)

Auchentoshan Three Wood
Prisvärda

Auchentoshan,  10 och 12.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Favoroter:

 

Bowmore 17 år

Laphroaig 10 år

Lagavulin 16 år

Ardbeg Ugadail 54% med ett par droppar vatten.

 

Den 16/4 - 08 drar jag till Skottland för att njuta av detta vackra land och goda whisky igen.

Ska bunkra upp båten.\Smile\

 

Senast ändrad av tommpa | 03 april 2008 | 16:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha,tyder på att vi ä ett törstigt släkte som skiter i mögelCool



Senast ändrad av whiskymannen | 15 april 2008 | 08:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisgänget har köpt ett fat av mackmyra som ligger i bohuslän, ska upp och hälsa på första gången i år... kommer inte ihåg vad vi gav, men det var en 10-15 tusen... sen tillkommer en årlig avgift, samt att ska du provsmaka din egna whiskey så kostar det att komma dit och hälsa på, samt att du får betala ett cl pris för att dricka whiskeyn som du redan betalt en gång... sen avdunstar x-antal liter, så om 15-20 år är det nog inte många liter kvar och då tillkommer även en avtappnings avgift och alcohol skatter samt någon mer konstig avgift till staten som jag inte kommer ihåg...

Men som någon sa... gott är det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jg älskar whiskey och har haft många single malter hemma. De flesta av dom vanliga namnen som vi känner. Men jag mötte en whiskeyprovare på taxfreen i Olso som jag snackade med en stund och han övertalade mig att prova Ardbeg, och wow!!!!!

Ardbeg 10 är nu klart min favorit före McAllan 12 fine oak, Laphroaig 10 samt Balvenie double wood. Den har det tjäriga från Laphroaigen men är ändå rundare och fylld med ljuvlig smak. En oansenlig flaska men ett absolut måste om du inte provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en långhelg i Edinburgh så har jag följande godis med mej hem:

Bowmore 18 år

Laphroaig 15 år

Talisker 18 år

Lagavulin double matured 1991

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En månad efter hemkomsten från skottland ska jag ha grillfest. Jag ska självklart bjuda gästerna på whisky.

Har ni nått förslag vilken jag ska öppna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på om det är en välkomstwisky eller senare under kvällen? Är det senare efter intagande av grillade rätter och öl/vin så rekommenderar jag något billigare än det du har nämnt. Det är ändock ingen som känner någon skillnad. Löksmakarna är bedövade redan. Vill du verka lyxig, dekantera över billigt på dyrare märkesflaska. Som välkomst/grilldryck får väl gästerna välja efter egen smak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähum, hur står det till med geografikunskaperna?  Mackmyra ligger en mil från Gävle. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nui år det färdigtgrillat o jag full som f--nFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har delvis rätt terrafobica...

Han skrev att fatet ligger i bohuslän (Smögen nörmare bestämt).'

Dom har lagring där....



Senast ändrad av Motvind | 25 maj 2008 | 12:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu i helgen dra jag till sjöss, och me mej ska jag ha en 18:årig Bowmore Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...