Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
CCLancer

Hur rengör man bränsletank

Rekommendera Poster

Hej

 

Hur gör man egentligen för att rengöra en bränsletank på ett säkert och smidigt sätt? Tanken är på ca 230 liter och det är nog en ca 70 liter i den nu.

 

mvh

 

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aaning men vi måste rensa vår dieseltank på alger och annat(vad de nu kan vara)Jag har inte lust att få motorstopp igen ute på Bråvikensmiley-undecided.gif\ pga en massa dynga i bränslefiltret. Alla förslag på metoder välkomnas. Nu är vi två hjälpbehövande2.gif\ så nu måtte väl alla experter inse sitt ansvar och rusa till datorn dör att knappa ner goda råd!

Tack på förhand

Gulan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har ingen erfarenhet av bränsletankar men på jobbet rengör vi stora växellådor med en våtdamsugare.Funkar jättebra att suga upp slam från oljan så det borde väl fungera i en bränsletank.Har man ingen våtdammsugare så kanske man kan använda en sk. Grovis kanske, den är ju inte så dyr.

Man bör nog försöka tömma ut allt bänsle och ventilera väl så det inte finns någon explosionsrisk när eventuella bensinångor når dammsugaren.

Ett annat alternativ är att ta ett kvastskaft å göra fast trasor.Kanske fungerar.?

 

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej mina vänner, sökfunktionen är klart underskattad.......

Titta här exempelvis och fortsätt gärna i den tråden.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för tipset Nisse. Jag provade att söka på lite olika saker men den tråden som du tipsar om hittade jag inte. Jag har dock bensin i mina tankar och undrar också om det är någon som har ett bra tips på hur man kan pumpa ut den på ett bra och odarligt sätt innan man gör själva rengöringen.

 

mvh

 

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej igen, prova med denna tråd istället, där behandlas tömning av bensintank.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

häver princip går bra att damsuga stora pooler från alger så en liten tank går nog också bra ju högre häverthöjd ju mer sug.  varför rapporterades nisse inlägget???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej!

 

Jag rapporterade mig själv för att admin skulle låsa tråden, så vi kunde fortsätta i de befintliga trådar som finns.

Ha det bra.

 

Mvh Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va fan e det här 13.gif\.

 

Jag kanske vill tillägga något... men nu skiter jag i det.

Sök själva och jag har beskrivit ämnet med högtryk och sånt....

Hoppas det här kommer med innan tråden stängs åhåjaja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

bra idee, men inte låstes tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det för jag begriper inte varför tråden ska flyttas för det var här frågan (frågorna) ställdes och dom som söker, eller kommer in här får ju hoppa runt som grodor innan dom kommer rätt, om dom kommer rätt.

 

Tanken är nog god, men då får man ha trådar som heter TANK - MOTOR - PROPELLER - KAPELL o.sv. och dom kommer att bli långa som härifrån till evigheten, eller längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bara bra om ett ämne återkommer då och då, här har det ju ramlat in flera fina tips, tack för det!!!

 

Gulan( som precis mött en mycket nyfiken älg i skogen, den var på väg fram för att hälsa på mig och hundarna när jag gastade ett fyyyy som säkert hördes till Landsort, då vände älgskrället och drog. Den var bara drygt 10 m från oss, himmel vilka stora djur det är)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...