Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tobbepp

Ny värmare, gasol, diesel, bensin..??

Rekommendera Poster

Hej, ska nu köpa en värmare.

Men vad ska man välja?

 

Inget talar för vilket typ av bränsle som drivs, det ända jag går på är elförbrukningen.

Viltigaste funktionen är defroser, den ska kunna hålla imma borta från rutorna.

Vet inte hur stark fläkt som krävs för detta.

 

Någon som har några förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

*Viltigaste funktionen är defroser, den ska kunna hålla imma borta från rutorna.

Vet inte hur stark fläkt som krävs för detta*

 

Behöver du inte själva värmen så finns andra lösningar för defroster.

För detta behövs ingen värme bara en liten luftström, se 30-tals bilar där man bara öppnade lite på den öppningsbara framrutan,  även en slags tallbarsolja fanns som man smörjde in rutorna med och då blev det ingen imma körde med denna olja många år på en pv 53 som gick som vinterbil.

 

lösa små tunnel-elvärmefläkter för defroster såldes förr på biltillbehörsfirmorna tror de drog troligen runt 50-200 watt var ställbar i hur mycket värme de skulle ge, gogglar du på defroster dyker några upp. väljer du bland vanliga typ webasto och ebersprakare drar gasol minst sen kommer bensin och sist med förvärmning mm dieseln. 

 

post-15930-1394234832,8196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

I senaste nummret av Praktiskt båtägande (nr 11 nov) har de en köpguide om båtvärmare.

Kanske vore nåt att kolla?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har sett att bland annat Biltema har 12v kupévärmare som nog klarar hålla imman borta från rutorna men jag tvivlar på att dom gör märkbar skillnad på rufftemperaturen. Och så kan man bara högst tillfälligt köra den utan att ha motorn igång, annars tömmer man nog batterierna rätt fort (200W). Har du funderat på någon form av gångvärme?

 

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=467&iItemId=102672

 

post-22504-1394234832,8622_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinvärmare må vara i en bil som du kan springa iväg från, men absolut inget att rekommendera i en båt.  Jag har för mig att det inte ens är tillåtet.  Har du ett slutet kylsystem?  I så fall kan du utnyttja motorns kylvatten för att värma upp båten, det finns prylar till det på tex Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.

Ska vara ärlig med mitt inlägg och säga att värmaren inte kommer sitta i en båt utan ett elfordon.

Så därav är elförbrukningnen det viktigaste delen.

 

Jag bör nog ha något som kan ge värme, och har kollat mest på besindrivna eftersom de verkar dra minst el.

Har svårt att hitta tillverkare till gasolvärmare, varför? är det dyrare att elda med gasol(marknad för liten)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kolla på gamla truckar gasol ebersprakare/vebasto är också nästan ljudlös och endast fläkten drar lite ström.  Dieslarna är de värsta drar flera hundra watt i glödningen och den är före varje start har du termostatstyrt kan det bli många omstarter per timma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv en Trumatic gasolvärmare. Den är mycket tystgående och elförbrukningen är mycket liten. Något att fundera på kanske. En ny värmare är dock DYR från ca 12000:- jag hittade en beg. för 1500 spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...