Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gäst Roland

Inombordare el. utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Roland

Jag funderar på att köpa båt i stoleken 20 fot. Det ska vara en båt som det går att bo 5-6 personer i några nätter. De båtar jag hittils stött på är Runnö 22, Winga Cabin 21. En av skilnaderna med dessa båtar är vad jag förstår utombordare resp inombordare. Vilen båt ska man välja i detta avseende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Beror väl lite på vad du är ute efter i fråga om fart och bränsleförbrukning. Jag har själv ingen erfarenhet av någon av modellerna, men vad jag förstått är Runnö 22 mer av en fartbåt än vad Wingan är. Tittar du på inombordare så är ju dieselmotorer ett intressant alternativ. Inte heller där är jag nån expert, men jag tror att dieslare är lite billigare i drift. Åtminstone kostar ju bränslet nån krona mindre per liter. Säkerheten ombord blir ju lite bättre också. Diesel är ju inte så eldfängt som bensin. (P.S. Kan man verkligen övernatta 5 personer med nån ordning i ovanstående båtmodeller? D.S.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Harri

Inombordare går betydligt tystare än utombordarna, billigare att försäkra än utombordarna med pga den stora stöldrisken med utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag navigerar själv en vinga cabin 21. Å jag tycker det är en fin båt med härliga sjöegenskaper, vi brukar vara 6-7 som övernattar i den i ett par veckor varje sommar nemas problema det är helt rätt båt för detta avseende.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Som redan nämts... men jag skriver ändå!

 

Jag tog det mogna beslutet att väjla inombordare på min WA. En uppenbar fördel var att den då har halva försäkringskostnaden mot utombordare - 4000 resp 8000 kr.

 

Något tystare samt att man inte har en ful motor som sticker upp är andra fördelar.

 

Nackdelar; att drevet alltid är i vattnet... och kanske att det känns värre om en inombordare krånglar än om en utombordare gör det?!? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej en fråga till styrman jones jag rattar åxå en winga cabin 21 å vi är två vuxna med två barn som övernattar å då tycker jag att det är fullt i båten hur får du plats 6-7 pers i den...?

mvh Ohlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag har samma fråga som Ohlsson ( Abboren ) till StyrmanJones 

Hur gör du ? 6-7 övernattande :)? 

Alla tips är välkomna 

 

Tack :) 

Sylvester 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, det är mycket mer krävande att reparera skador på en inombordare kontra en utombordare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-21 vid 15:41 skrev Sylvestre:

Hej 

Jag har samma fråga som Ohlsson ( Abboren ) till StyrmanJones 

Hur gör du ? 6-7 övernattande :)? 

Alla tips är välkomna 

 

Tack :) 

Sylvester 

Med lite tur kanske svar kommer men det är 16 år sedan StyrmanJones besökte forumet.....

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare alla dagar i veckan!

- Mer plats inne i båten

- Mycket lägre servicekostnader. Oljor, filter, tändstift och kamrem var 200:ade timme.

- All motorservice sker utanför båten och motorn är lättillgänglig vid service 

- Färre vibrationer i båten

- Extremt felfria

- Skulle du vilja byta motor av någon anledning så lyfter du av din gamla, lyfter på den nya och kör båt samma dag. Din gamla motor är oftast eftertraktad och säljs snabbt.

 

Nackdelar:

- Försäkring

 

Nu räknar jag med att bli bombad med argument varför jag har fel. 🙂 Blir intressant! Jag bor i skärgården,  har dock kört båt, både inom- och utombordare, i 40 år så jag vet vad jag vill ha. 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Alanningen:

Utombordare alla dagar i veckan!

- Mer plats inne i båten

- Mycket lägre servicekostnader. Oljor, filter, tändstift och kamrem var 200:ade timme.

- All motorservice sker utanför båten och motorn är lättillgänglig vid service 

- Färre vibrationer i båten

- Extremt felfria

- Skulle du vilja byta motor av någon anledning så lyfter du av din gamla, lyfter på den nya och kör båt samma dag. Din gamla motor är oftast eftertraktad och säljs snabbt.

 

Nackdelar:

- Försäkring

 

Nu räknar jag med att bli bombad med argument varför jag har fel. 🙂 Blir intressant! Jag bor i skärgården,  har dock kört båt, både inom- och utombordare, i 40 år så jag vet vad jag vill ha. 😉

Enig ovan

 

Enda tillägget är att båda lösningarna har för och nackdelar, dessa kan vara mer eller mindre betydelsefulla beroende på vilken båt det handlar om och vilka behov man prioriterar. Vissa äldre båtar finns bara med inombordare, gillar man båten tycker jag inte det skall vara en dealbreaker även om utombordare generellt sätt har fler fördelar än nackdelar på mindre båtar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Utombordare alla dagar i veckan!

- Mer plats inne i båten

- Mycket lägre servicekostnader. Oljor, filter, tändstift och kamrem var 200:ade timme.

- All motorservice sker utanför båten och motorn är lättillgänglig vid service 

- Färre vibrationer i båten

- Extremt felfria

- Skulle du vilja byta motor av någon anledning så lyfter du av din gamla, lyfter på den nya och kör båt samma dag. Din gamla motor är oftast eftertraktad och säljs snabbt.

 

Nackdelar:

- Försäkring

 

Nu räknar jag med att bli bombad med argument varför jag har fel. 🙂 Blir intressant! Jag bor i skärgården,  har dock kört båt, både inom- och utombordare, i 40 år så jag vet vad jag vill ha. 😉

Försäkringen är ju dyrare av en orsak, stöldrisken.

Jag skulle absolut välja bort utombordaren av den orsaken, men det beror ju även på var man har båten hur stor stöldrisken är.

 

Hade jag en utombordare så skulle jag lägga pengar på att lackera den snyggt i egen stil, då tror jag att intresset att stjäla just den motorn minskar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag en båt med inombordare bara därför att jag vet att den stjäls inte. Utombordare funkar säkert på en bevakad marina och inomhus vintertid, men vid bryggorna hos en sommarstugeförening är det ingen bra idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kane:

Nja, prenumererar man på Larmtjänsts efterlysningar så dyker det upp förvånansvärt många inombordare, https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Båt/?s=True

Det är ju skillnad på motorstöld och stöld av hel båt. Då har nog inom / utombordare inte en faktor.

 

sen kan man ju bli av med drevet på inombordare också när de står på landbacken. Även motorsdeler försvinner, men stöld av hel drivlinan på inombordare är inte särskilt vanligt av förklarliga skäl. 

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Det är ju skillnad på motorstöld och stöld av hel båt. Då har nog inom / utombordare inte en faktor.

sen kan man ju bli av med drevet på inombordare också när de står på landbacken. Även motorsdeler försvinner, men stöld av hel drivlinan på inombordare är inte särskilt vanligt av förklarliga skäl. 

Nu var ju mitt inlägg ett svar på "själv kör jag en båt med inombordare bara därför att jag vet att den stjäls inte". Det håller inte Larmtjänst med om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-21 vid 15:41 skrev Sylvestre:

Hej 

Jag har samma fråga som Ohlsson ( Abboren ) till StyrmanJones 

Hur gör du ? 6-7 övernattande :)? 

Alla tips är välkomna 

 

Tack :) 

Sylvester 

Nu blev det mycket prat om inom/utombordare men frågan som vår eminente trådarkeolog och nyblivne forummedlem @Sylvestre egentligen ställde var väl hur man övernattar 6-7 personer i en Winga Cabin 21?
Men ändå, nu har ju dessa båtar inombordare så en lösning för att kunna övernatta fler ombord skulle ju kunna vara att sätta på en utombordare och göra om nuvarande motorrum till en liten kabin 😁 Fast oftast är det ju mest lönsamt att byta båt efter behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Nu blev det mycket prat om inom/utombordare men frågan som vår eminente trådarkeolog och nyblivne forummedlem @Sylvestre egentligen ställde var väl hur man övernattar 6-7 personer i en Winga Cabin 21?

Då var rubriken alltså missvisande? 😎

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

…hur man övernattar 6-7 personer i en Winga Cabin 21?

Finns ju några tankar:

- Ta med väldigt små personer. Är de bara 90 cm långa sover man skavfötters i kojerna utan problem

- Lägg folk på hög. Stapla ett par-tre personer i varje koj, så kan det funka

- Sov i skift. Har man fyra kojer, så kan man ju sova halva natten, sedan byta. 
- Ta med ett fyramannatält, och så får ett gäng sova iland. 

Redigerad av Peter_K
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Då var rubriken alltså missvisande? 😎

Nja, vi har ju lärt oss här att återvinning (av tråd) inte alltid är det bästa, ( det var ju ”Gäst Roland som satte rubriken och inte ”Sylvestre”)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-10 vid 09:25 skrev Kane:

Nja, prenumererar man på Larmtjänsts efterlysningar så dyker det upp förvånansvärt många inombordare, https://www.larmtjanst.se/Efterlysta-objekt/Båt/?s=True

Vi pratar om sannolikheter, inte sanningar. Då är kanske channse att bli av med en ny 100 hk utombordare 50% på en säsong, medan äldre Mercruiser under en tusendel. Men visst, någon vill kanske komma iväg till sjökrogen i en stulen båt....
Vid våra bryggor försvinner normalt mellan 2 till 4 utombordare varje år, men inga kända stölder av inombordare, varken hela båtar eller "bara" motorer. Vinterstöd av drev vet jag inget om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Vi pratar om sannolikheter, inte sanningar. 

Så sannolikheterna för morgondagen bygger inte på sanningarna till idag eller?

Sannolikheten att det stjäls fler utombordare i framtiden än båtar med inombordare är nog 100%.

Sannolikheten att det stjäls båtar med inombordare är inte 0%.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, jan_af_lisoe said:

Vi pratar om sannolikheter, inte sanningar. Då är kanske channse att bli av med en ny 100 hk utombordare 50% på en säsong, medan äldre Mercruiser under en tusendel. Men visst, någon vill kanske komma iväg till sjökrogen i en stulen båt....
Vid våra bryggor försvinner normalt mellan 2 till 4 utombordare varje år, men inga kända stölder av inombordare, varken hela båtar eller "bara" motorer. Vinterstöd av drev vet jag inget om

50% sannolikhet att utombordaren blir stulen!?! Var har du båten? Inne på Kumlaanstalten? 😉Ni som har båten på ställen där det sker mycket stölder - vad har ni får skydd mot stöld? Finns det grindar till bryggorna, elektrisk startspärr, kameraövervakning, låsmuttrar, kätting/vajer, etc etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Alanningen:

50% sannolikhet att utombordaren blir stulen!?! Var har du båten? Inne på Kumlaanstalten? 😉Ni som har båten på ställen där det sker mycket stölder - vad har ni får skydd mot stöld? Finns det grindar till bryggorna, elektrisk startspärr, kameraövervakning, låsmuttrar, kätting/vajer, etc etc?

Nynäshamn, fritidshusbryggor, sista anhalten för ligorna från öst att fylla på innan de tar färjan från Nynäshamn. För nya 4 taktare ligger nog denna sannolikhet på 50%.

Och ärligt sagt, du måste leva i en annan och bättre värld (är det Åland ?) om du tror att låsmuttrar, kättingar, vajrar hjälper. 13 mm godkänd stölögla sågas igenom med enkel vinkelslip inom ett par sekunder. Enda som hjälper är bevakning, men funkar inte i fritidshusföreningar, utan man håller sig till enklare och äldre båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Vi pratar om sannolikheter, inte sanningar. Då är kanske channse att bli av med en ny 100 hk utombordare 50% på en säsong

Om detta skulle gälla generellt så skulle alltså hälften av alla nya utombordare i Sverige stjälas varje år!

Undrar om det verkligen är så i din hamn. Ni skulle nog tjäna pengar på att hyra in ett vaktbolag i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är svårt (läs omöjligt) att hindra stöld med olika mekaniska och elektroniska hinder.

Tjuven hittar alltid motmedel.

 

Samtidigt är det ju bara just mekaniska och elektroniska hinder som står till buds för många som inte ligger i en övervakad hamn.

 

Lyssna till hur branschen, försäkringsbolagen och myndigheterna ser på detta med stölder.

 

2035755662_Branschenombtmotorstlder.thumb.jpg.c96855bc2ef9eacc9dfa09ec0d90be84.jpg

https://tv.streamfabriken.com/2020-11-18-alandia-stoldpanelen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På varvet jag vinterförvarar min båt blev de i förra veckan av med fyra motorer från 100-350 hk st.

Minst en av dem hade elektronisk startspärr och minst en hade positionslarm. Positionslarmet visade att motorn var kvar på samma ställe den stals, dvs tjuvarna hade slagit ut larmet på något sätt.

Varvet har bevakning flera gånger per natt men jag gissar att tjuvarna lärt sig när de kommer.

Varvet funderar nu på att sluta ta emot båtar med utombordare, iaf större och nyare då de har 2-4 stölder per år med 2-6 motorer varje gång.

Nu är det ju stora problem att få levererat nya motorer så det blir ingen båtsommar för ganska många som fått utombordsmotorer stulna.

 

För några år sedan hade varvsägaren satt upp en kamera utan tillstånd. Kameran hade fångat några tjuvar där den ene bar iväg en 250 hk Sucka (säkert minst 300 kg) på axeln. Polisen sa att den filmen har du aldrig visat oss för du har inget tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

På varvet jag vinterförvarar min båt blev de i förra veckan av med fyra motorer från 100-350 hk st.

Minst en av dem hade elektronisk startspärr och minst en hade positionslarm. Positionslarmet visade att motorn var kvar på samma ställe den stals, dvs tjuvarna hade slagit ut larmet på något sätt.

Varvet har bevakning flera gånger per natt men jag gissar att tjuvarna lärt sig när de kommer.

Varvet funderar nu på att sluta ta emot båtar med utombordare, iaf större och nyare då de har 2-4 stölder per år med 2-6 motorer varje gång.

Nu är det ju stora problem att få levererat nya motorer så det blir ingen båtsommar för ganska många som fått utombordsmotorer stulna.

 

För några år sedan hade varvsägaren satt upp en kamera utan tillstånd. Kameran hade fångat några tjuvar där den ene bar iväg en 250 hk Sucka (säkert minst 300 kg) på axeln. Polisen sa att den filmen har du aldrig visat oss för du har inget tillstånd.

Det är för djävligt!

Märkligt om positionslarmet sänder sin position om det är utslaget. Stämmer tidsstämpeln?

Var i geografin hände detta?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Det är för djävligt!

Märkligt om positionslarmet sänder sin position om det är utslaget. Stämmer tidsstämpeln?

Var i geografin hände detta?

Ja, det är för djävligt!

Tror att det är ett sånt där positionslarm som går i vila efter ett tag och då bara visar aktuell position någon gång i veckan. Men det är bara min gissning. 
Jag vill inte gå in på var detta hände mer exakt men det var i Stockholmsområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Tror att det är ett sånt där positionslarm som går i vila efter ett tag och då bara visar aktuell position någon gång i veckan. 

Då är det väl inget konstigt att den visar samma position. Varför tror du att de störde ut den då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...